Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Dringende noodzakelijke zorg uitgesteld.

30-12-2020 15:11 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las zojuist dat niet alleen de noodzakelijke maar niet dringende operaties worden uitgesteld.

Er zijn nu ook ziekenhuizen die wel dringende operaties die niet kunnen wachten zoals het weghalen van een tumor bij borstkanker uitstellen.

Ik vind dat iedereen recht heeft op gezondheidszorg dus ook de 80 jarige mevrouw die vanwege corona op de ic beland.

Maar als daardoor een 30 jarige vrouw met nog jonge kinderen onnodig gaat sterven dan plaats ik toch vraagtekens bij het beleid dat de operatie van de jonge vrouw wordt uitgesteld.

Ik snap dat je als arts dan voor een hele moeilijke keuze staat.

Want de oudere vrouw van de ic afhalen betekent haar dood. Je ziet dan iemand sterven voor jouw ogen. Door jouw keuze. Een mens met een gezicht.

De vrouw met borstkanker ligt nog niet in het ziekenhuis. Voor die vrouw kun je nog hopen dat als de operatie later plaats vind ze ook nog gered wordt.

Gebeurd dat niet en gaat ze later alsnog dood dan gebeurd dat niet voor je ogen. Het is niet zo 1 op 1 zichtbaar dat dit een gevolg is van de beslissing om de covid patiënt voorrang te geven.

Maar toch je zal die 30 jarige vrouw maar zijn.
Of haar echtgenoot. Of haar nog jonge kind.

Natuurlijk is het voor de familie van de 80 jarige vrouw ook hard maar haar kinderen zijn volwassen en ze is misschien al weduwe.

Ik vind het echt niet kunnen dat noodzakelijke operaties worden uitgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Deloitte heeft de cijfers in een overzicht gezet en dat openbaar beschikbaar gemaakt via: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... -scNbd1F63

Samengevat:
90% van de mensen die overlijden aan Covid-19 is 80+

Ziekenhuisopnames, 90% is 50 of ouder:
19.6%, 80 jaar of ouder
28.8% 70-80 jaar
22.6% 60-70 jaar
16.7% 50-60 jaar

IC opnames, 90% is tussen de 50 en 80 jaar
2.6%, 80jaar of ouder
30.6% 70-80 jaar
33.8%, 60-70 jaar
21.4%, 50-60jaar
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 17:02
O, dus dan mag je gewoon gaan schelden en iemand uitmaken voor zwakbegaafd etc. Nee, dan weet ik dat. Ik zal me hier niet meer laten zien.

Succes!

Ah, je volgt de instructies van Willem Engel. Altijd vriendelijk en beleefd blijven!

De beleefde vampieren van Viruswaanzin die het bloed uit je wegzuigen en de samenleving in gevaar brengen.
Zolang je iemand succes wenst en een gelukkig nieuw jaar is het best dat je de grootste feitenvrije onzin verkondigt O_o
nounou
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-12-2020 17:17
Misschien dat ze dan die coronapatiënten beter thuis hadden kunnen houden. De mensen passen daarna wel op om risico's te nemen als ze de kans lopen niet in een ziekenhuis te worden behandeld.
Elke veiligheidsregio een quotum van X bedden per 100.000 inwoners voor corona patiënten, en ben je X+1 dan mag je zelf op zoek naar een plek buiten je regio.
eef-- schreef:
30-12-2020 15:39
..in een verzorgingstehuis waar iedereen sowieso gedoucht moet worden en de helft van het personeel thuis zit met corona, lijkt mij de hulp van mensen die graag een versnelde opleiding in de zorg willen volgen juist een uitkomst. Zodat de verpleegkundigen die wél nog kunnen werken zich ook echt kunnen focussen op het verzorgen van de zieke mensen.

Nee, zodat ze die nieuwe hulp wegwijs kunnen maken, begeleiden en superviseren. Opleiden in de zorg kost veel tijd van de bestaande verpleegkundigen en dat gaat nu echt even niet. Wat wel al gedaan is is verpleegkundigen van elders in het ziekenhuis met enige relevante skills na korte bijscholing inzetten. Maar die stroom is ook eindig.

Iemand had het ook over personeel uit het buitenland halen. Hoe zie je dat voor je met een EPD (elektronisch patiëntendossier) waar ze niets van de taal van snappen, richtlijnen en procedures die ze niet kennen en lokale variaties in medicatie die tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Juist in de zorg kunnen kleine foutjes grote gevolgen hebben.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
30-12-2020 15:17
Toch die 30 jarige mevrouw met borstkanker voorrang geven en hoe verschrikkelijk ook die 80 jarige mevrouw van de ic afhalen.
En als die 80 jarige mevrouw jouw moeder is??
En wat als er een 30 jarige komt met Corona ipv borstkanker??
En wat als die 30 jarige Corona heeft opgelopen bij een schijt aan Corona feestje??
Alle reacties Link kopieren
Ik denk gewoon dat door bezuinigingen en het creëren van regionale ziekenhuizen de druk groot maakt; ik woon in Zwitserland, We hebben ook veel patiënten met Corona, maar aantal ziekenhuizen is veel groter... Hier gaat nog alles door; en zijn er nog 14% IC bedden vrij.....
Alle reacties Link kopieren
Wat ik heel erg vind, er is de afgelopen jaren zo bezuinigd op de zorg, en nu zitten we met dit soort dilemma's. Nog niet zo lang geleden moesten er ziekenhuizen dicht! En dan ook nog respect hebben voor de manier hoe het kabinet de Coronacrisis aanpakt? Ik zie een zeer afwachtende overheid die veel heeft goed te maken. We lopen hier in Nederland altijd voorop met alles. En nu zijn we de laatsten die gaan enten!
Alle reacties Link kopieren
En net DAT is de reden waarom wij allemaal ons aan de regels moeten houden...

Maar neeeeee. Het is maar een griep. Wie oud of kwetsbaar is sterft anders ook. Blablabla.

Dit is de reden van alle maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van mening dat er strenger opgetreden moet worden. Nog steeds zie ik in de supermarkt mensen zonder mondkapje! Of het nou helpt of niet, draag dat verdomde ding gewoon! En gebruik je gezonde verstand. Misschien staat de zorg dan volgende maand niet meer voor dit soort duivelse dillema's.
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
30-12-2020 17:49
Wat ik heel erg vind, er is de afgelopen jaren zo bezuinigd op de zorg, en nu zitten we met dit soort dilemma's. Nog niet zo lang geleden moesten er ziekenhuizen dicht! En dan ook nog respect hebben voor de manier hoe het kabinet de Coronacrisis aanpakt? Ik zie een zeer afwachtende overheid die veel heeft goed te maken. We lopen hier in Nederland altijd voorop met alles. En nu zijn we de laatsten die gaan enten!
Is geen optie om meer aan de zorg te betalen. De Nederlands burger accepteert geen lastenverzwaring van 5% of meer.
Winterland schreef:
30-12-2020 17:58
En net DAT is de reden waarom wij allemaal ons aan de regels moeten houden...

Maar neeeeee. Het is maar een griep. Wie oud of kwetsbaar is sterft anders ook. Blablabla.

Dit is de reden van alle maatregelen.
Sommige mensen willen het niet begrijpen. Terwijl het helemaal niet ingewikkeld is. Wel ongezellig, maar hoe erg is dat nou helemaal op een mensenleven?
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, let op met het stigmatisering van Corona-patienten! Er zijn evengoed met die zich meer dan perfect aan de maatregelen houden, maar toch besmet geraken (dankzij de anderen die zich er vrijwillig niet aan houden dan onrechtstreeks).
Ik hou me heel mooi aan de maatregelen, maar kom dagelijks met veel mensen in contact id zorg, dus kans is altijd bestaande dat ik eens besmet geraak.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
30-12-2020 18:08
Sommige mensen willen het niet begrijpen. Terwijl het helemaal niet ingewikkeld is. Wel ongezellig, maar hoe erg is dat nou helemaal op een mensenleven?
En dan lees je de reactie ‘wij mogen ons toch ook eens ontspannen’.

:sick:
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
30-12-2020 18:07
Is geen optie om meer aan de zorg te betalen. De Nederlands burger accepteert geen lastenverzwaring van 5% of meer.

Nee, dat geeft de Nederlandse burger liever uit aan reizen of gadgets. En kom niet aanzetten met een inkomensafhankelijke zorgpremie want dat is kiezersbedrog. Dan gaat de Telegraaf daar actie tegen voeren.
nounou
Winterland schreef:
30-12-2020 18:09
En dan lees je de reactie ‘wij mogen ons toch ook eens ontspannen’.

:sick:
Zomer 2021 ben je de eerste, maar nu even niet, zou ik denken. Maar als mensen niet rechtstreeks ernstige gevolgen ondervinden van hun handelen dan blijken er veel niet bereid tot solidariteit. Da's wel duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
30-12-2020 17:01
Ik denk dat mensen vooral geiriteerd raken omdat je van alles roept wat grotendeels niet op feiten is gebaseerd .
Precies dit. Het is hetzelfde niveau als op feesboek :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
30-12-2020 16:58
Dat snap ik ook niet. De OP raakt me, en niet op een goede manier.
Want ik, kankerpatiënt van halverwege de 50 zonder echtgenoot en zonder kinderen, wil ook niet dood.

Dus vind ik het een hele zorgelijke ontwikkeling dat de dringend noodzakelijke zorg wordt uitgesteld. En ondanks dat ik me grote zorgen maak, heb ik alle begrip voor het zorgpersoneel dat op hun tenen loopt en zelf massaal uitvalt door ziekte en snap dat die het ook niet meer weten en er ook niets aan kunnen doen. Dit is gewoon ontzettend klote allemaal, voor iedereen die dit treft.
Voor mij geldt exact hetzelfde verhaal, behalve 't feit dat ik wel een partner heb. Ik wil ook niet dood. Ik wil niet meer dat m'n scans uitgesteld worden, dat ik geopereerd kan worden en dat ik bij ernstige complicaties naar de IC kan. De OP klopt niet, er komen zo weinig 80+ers op de IC. Ik heb een niet-reanimatie verklaring en ik hoef niet tot 't gaatje behandeld te worden maar ik laat me ook niet zomaar opzij schuiven. Ik wil leven.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
30-12-2020 17:27


Iemand had het ook over personeel uit het buitenland halen. Hoe zie je dat voor je met een EPD (elektronisch patiëntendossier) waar ze niets van de taal van snappen, richtlijnen en procedures die ze niet kennen en lokale variaties in medicatie die tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Juist in de zorg kunnen kleine foutjes grote gevolgen hebben.
Die moeten getoetst worden, hun diploma's moeten gecheckt worden en dan moeten ze ingeschreven worden in 't BIG register.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Winterland schreef:
30-12-2020 18:08
Trouwens, let op met het stigmatisering van Corona-patienten! Er zijn evengoed met die zich meer dan perfect aan de maatregelen houden, maar toch besmet geraken (dankzij de anderen die zich er vrijwillig niet aan houden dan onrechtstreeks).
Ik hou me heel mooi aan de maatregelen, maar kom dagelijks met veel mensen in contact id zorg, dus kans is altijd bestaande dat ik eens besmet geraak.
Het lijkt mij toch niet dat die 2700+ mensen in ziekenhuis allemaal zorgmedewerkers zijn. In de zomer werd er ook zorg verleend en waren de ziekenhuiscijfers prima hanteerbaar. De uitzondering is niet de regel
Alle reacties Link kopieren
DerryGirl schreef:
30-12-2020 18:31
Voor mij geldt exact hetzelfde verhaal, behalve 't feit dat ik wel een partner heb. Ik wil ook niet dood. Ik wil niet meer dat m'n scans uitgesteld worden, dat ik geopereerd kan worden en dat ik bij ernstige complicaties naar de IC kan. De OP klopt niet, er komen zo weinig 80+ers op de IC. Ik heb een niet-reanimatie verklaring en ik hoef niet tot 't gaatje behandeld te worden maar ik laat me ook niet zomaar opzij schuiven. Ik wil leven.
Ik snap je helemaal en hoop dan ook met heel mijn hart dat de druk op de zorg snel afneemt zodat kankerpatiënten gewoon de behandelingen krijgen die nodig zijn. Sterkte :hug:
...
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
30-12-2020 18:14
Nee, dat geeft de Nederlandse burger liever uit aan reizen of gadgets. En kom niet aanzetten met een inkomensafhankelijke zorgpremie want dat is kiezersbedrog. Dan gaat de Telegraaf daar actie tegen voeren.
Tja, voor sommige mensen was dat een lastenverzwaring van 10% a 15% op hun netto inkomen. Ik snap wel dat daar protest tegenkwam. Punt is dat we tegen de grenzen aanlopen van wat we als samenleving kunnen betalen qua omvang van de zorgkosten. En dat gaat helaas de komende jaren niet beter worden.
Alle reacties Link kopieren
Maar even voor mijn beeldvorming, ik neem even het voorbeeld van TO met die 80 jarige dame en de gevreesde beslissing moet genomen worden, wie oh wie gaat het gesprek met haar 4 zonen aan??? En kunnen ziekenhuizen de veiligheid van het personeel garanderen??

Want ik geef het je op een presenteerblaadje, in de grote steden gaat dit geheid mis.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
30-12-2020 18:50
Ik snap je helemaal en hoop dan ook met heel mijn hart dat de druk op de zorg snel afneemt zodat kankerpatiënten gewoon de behandelingen krijgen die nodig zijn. Sterkte :hug:
Lief! Jij ook heel veel sterkte! :rose:
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
30-12-2020 19:56
Maar even voor mijn beeldvorming, ik neem even het voorbeeld van TO met die 80 jarige dame en de gevreesde beslissing moet genomen worden, wie oh wie gaat het gesprek met haar 4 zonen aan??? En kunnen ziekenhuizen de veiligheid van het personeel garanderen??

Want ik geef het je op een presenteerblaadje, in de grote steden gaat dit geheid mis.
Ik heb het gevoel dat het extreem afschalen van deze zorg met name in de kleinere streekziekenhuizen een probleem is. Hier in de stad is deze zorg (zoals het voorbeeld in de OP van een operatie bij borstkanker) nog niet afgeschaald. Wel de niet spoedeisende operaties. Sterker nog alle ziekenhuizen hier hebben vandaag nog naar buiten gebracht dat van afschaling van deze zorg hier nog geen sprake is en ze hebben de IC capaciteit specifiek voor deze groep juist uitgebreid.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
30-12-2020 19:56
Maar even voor mijn beeldvorming, ik neem even het voorbeeld van TO met die 80 jarige dame en de gevreesde beslissing moet genomen worden, wie oh wie gaat het gesprek met haar 4 zonen aan??? En kunnen ziekenhuizen de veiligheid van het personeel garanderen??

Want ik geef het je op een presenteerblaadje, in de grote steden gaat dit geheid mis.
Ah ja, in Volendam, op Urk en op de Veluwe vinden ze het natuurlijk prima om moeder te laten stikken omdat er een bed vrij moet komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven