Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XI

02-07-2020 20:25 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 10 delen waren een groot succes. In deel 11 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
In this mad house we must all survive
thanx schreef:
07-01-2021 15:18
Oh, maar dat verwacht ik ook niet. Misschien had ik het beter moeten uit leggen.
Electriciën heeft hier een volwaardig uren-loon gehad. Niks korting of minder uren. Prima hoor. Maar verwacht dan ook niet dat mijn man, die timmerman is, bij hem thuis (heel oud, scheef huis) 5 deuren op maat komt afhangen (en daar ben he echt wel langer zoet mee dan een kwartiertje).
Wat mij telkens verbaasd is de vanzelfsprekendheid waarmee zoiets ter sprake komt.
Hey, heb je zaterdag tijd? Dan kan ik even een handje hulp gebruiken met wat deuren.
Of dat de vrouw zegt: "vraag thanx-man anders even om je te helpen met een vijver graven (graven, folie leggen, ding aan het werk krijgen enz.), liefst waar ik en mijn man dan bij staan.

*( hun i.p.v. zij wordt hier vaker gebruikt, is misschien geen abn, maar toch echt wel te volgen. Geen brabant, maar limburg)

Ik geef je groot gelijk dat je man ook zaken in rekening brengt. Het is gek dat het ene wel en het andere niet betaald zou hoeven worden. En als je man een hele of halve zaterdag kwijt is, tja, hij had misschien ook liever wat anders gedaan.

Zijn het nog steeds goede vrienden, of wordt je man niet meer voor klussen gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
07-01-2021 09:43
Eigenlijk vind ik het raar als zo iemand dan niet even van goh, ik kan het niet gratis doen. Zeker als er niet zoveel geld is, kan ik het mij best voorstellen, maar geef het van te voren even aan.
Nou dat snap ik dan ook niet.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
07-01-2021 14:27
Waarschijnlijk geschreven door een Brabantse? Hun ipv zij is op sommige plekken dialect
Ik ben zelf ook Brabants en volgens mij wordt ‘hun’ heel vaak verkeerd gebruikt. (Dus ook in de rest van het land).
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
07-01-2021 18:29
Ik ben zelf ook Brabants en volgens mij wordt ‘hun’ heel vaak verkeerd gebruikt. (Dus ook in de rest van het land).
Ik hoor het op tv aan de lopende band. Was daar echt verbaasd over dat het zo vaak verkeerd gebruikt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals, ik ben niet verbaasd dat die electriciën geld vroeg. Mijn man werkt ook met zijn handen. Ik vind het zelf ook vervelend als mensen er telkens maar vanuit gaan dat hij alles gratis doet.
Ik ben verbaasd dat juist hij dan denkt dat mijn man hem wel wat zaterdagen gratis komt helpen.
En dat is meteen ook het moeilijke. Want als je op kantoor werkt en op zaterdag bij een vriend helpt verhuizen is dat een vriendendienst. Waar ligt de grens?

*wat maakt het uit of ik "hun" gebruik?
Ik woon nog een flink stuk van brabant af (bijna 2 uur). Hier gebruiken we het wel, maar hebben we sowieso een heel andere taal. Daar gaat dit topic toch niet over?
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
08-01-2021 07:58
Nogmaals, ik ben niet verbaasd dat die electriciën geld vroeg. Mijn man werkt ook met zijn handen. Ik vind het zelf ook vervelend als mensen er telkens maar vanuit gaan dat hij alles gratis doet.
Ik ben verbaasd dat juist hij dan denkt dat mijn man hem wel wat zaterdagen gratis komt helpen.
En dat is meteen ook het moeilijke. Want als je op kantoor werkt en op zaterdag bij een vriend helpt verhuizen is dat een vriendendienst. Waar ligt de grens?

*wat maakt het uit of ik "hun" gebruik?
Ik woon nog een flink stuk van brabant af (bijna 2 uur). Hier gebruiken we het wel, maar hebben we sowieso een heel andere taal. Daar gaat dit topic toch niet over?

Omdat het fout is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
08-01-2021 08:08
Omdat het fout is.
Ja en?

Zat mensen gebruiken regionale woorden.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
08-01-2021 08:13
Ja en?

Zat mensen gebruiken regionale woorden.
Het is niet regionaal, het is fout.
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
08-01-2021 08:13
Ja en?

Zat mensen gebruiken regionale woorden.
Goh nou, dan schrijft iedereen maar raak in zijn eigen dialect. Zolang men elkaar maar begrijpt niks aan de hand toch?! :sarcastic:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
.
thanx wijzigde dit bericht op 08-01-2021 08:24
99.08% gewijzigd
de wereld wacht om ontdekt te worden
Hier ook een vriend die elektrieciën is. Had laatst bij een andere vriend 2 weken lang elke avond staan klussen, specifiek elektra, en heeft er geen euro voor gekregen. Zij zaten zelfs te klagen dat het zo lang duurde.
Vind ik toch onbeschoft, die man staat gewoon te werken (in werkkleding, met bus, gereedschap én materialen).

Die vriend komt binnenkort ook wat bij ons doen maar dan vragen we gewoon wat hij ervoor wil hebben. Of dat nu de normale prijs of een vriendenprijs is, ik verwacht van een vakman niet dat hij dat werk gratis komt uitvoeren...
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
08-01-2021 08:16
Goh nou, dan schrijft iedereen maar raak in zijn eigen dialect. Zolang men elkaar maar begrijpt niks aan de hand toch?! :sarcastic:

Precies.


https://taaladvies.net/taal/advies/zoek.php?q=hen+hun
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Het is gewoon fout hoor: https://taaladvies.net/taal/advies/vraa ... et_gedaan/
Alle reacties Link kopieren
Even 'hun' versus 'zij' opzoeken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
08-01-2021 08:26
Het is gewoon fout hoor: https://taaladvies.net/taal/advies/vraa ... et_gedaan/
Dit dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon fout en het klinkt dommig. Dus leer het jezelf af en wees blij dat iemand je erop wijst(!)

Verder ben ik zelf waarschijnlijk de gierige door geen voorgerecht en nagerecht te nemen en dan dus niet te willen splitten.. :-$
Ik loop liever (met kinderen) nog een rondje door de stad om een ijsje bij een ijssalon te halen.
Alle reacties Link kopieren
Sillenelle schreef:
08-01-2021 08:33
Gewoon fout en het klinkt dommig. Dus leer het jezelf af en wees blij dat iemand je erop wijst(!)

Verder ben ik zelf waarschijnlijk de gierige door geen voorgerecht en nagerecht te nemen en dan dus niet te willen splitten.. :-$
Ik loop liever (met kinderen) nog een rondje door de stad om een ijsje bij een ijssalon te halen.
Inderdaad.
Daarnaast is het inconsequent als je "hun" schrijft omdat het een dialect is maar de rest van je tekst is niet in dialect geschreven. Beetje gierig met je dialect om gaan. Ben ik toch ontopic :-P
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral bijzonder dat mensen willen splitten als jij alleen een hoofdgerecht hebt gegeten. Ik had dat met vriendinnen, we zijn gaan borrelen; ik reed. Zij lekker bieren! Ik had 2 cola zij ieder 5 bier en nog een cocktail. Wilde ze het door 3e delen. Dat vind ik dan toch niet eerlijk hoor... noem mij dan maar gierig!
Alle reacties Link kopieren
Sillenelle schreef:
08-01-2021 08:33
Gewoon fout en het klinkt dommig. Dus leer het jezelf af en wees blij dat iemand je erop wijst(!)

Verder ben ik zelf waarschijnlijk de gierige door geen voorgerecht en nagerecht te nemen en dan dus niet te willen splitten.. :-$
Ik loop liever (met kinderen) nog een rondje door de stad om een ijsje bij een ijssalon te halen.

Ik vind de desserts in heel veel restaurants echt beneden de maat. Er worden heel vaak halfproducten uit de horeca groothandel gebruikt om een bord op te maken, en met slagroom uit een spuitbus, ik haal dan liever een ijsje bij de Mc. Dus ik vind daar niets gierigs aan. Ik ben er alleen bereid voor te betalen als het echt bijzonder is.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
08-01-2021 08:20
Hier ook een vriend die elektrieciën is. Had laatst bij een andere vriend 2 weken lang elke avond staan klussen, specifiek elektra, en heeft er geen euro voor gekregen. Zij zaten zelfs te klagen dat het zo lang duurde.
Vind ik toch onbeschoft, die man staat gewoon te werken (in werkkleding, met bus, gereedschap én materialen).
Wat erg! Ik geloof dat ik midden in de klus gestopt was en ze zonder elektra had laten zitten. Doeiii, regel maar een ander.
dianaf schreef:
07-01-2021 14:46
Zijn er nog mensen met gierige verhalen over de kerst of oud & nieuw? Ik had wel iets verwacht hier...

Wat een rare aanname. In een jaar dat iedereen voornamelijk kerst met eigen gezin vierde.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
08-01-2021 10:51
Wat een rare aanname. In een jaar dat iedereen voornamelijk kerst met eigen gezin vierde.
Er mochten 3 volwassenen op bezoek komen met kerst. Genoeg mensen in mijn omgeving die het dus niet gevierd hebben met het eigen kerngezin, maar kerngezin met grootouders/vrienden/buren enz.

Dus er zijn genoeg mogelijkheden hoor. Bijvoorbeeld grootouders die nergens heen gaan en alleen cadeautjes sturen naar de kleinkinderen van één kind. Vrienden die langskomen en zich laten bedienen en vooral klagen en zelf niets doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
08-01-2021 12:06
Er mochten 3 volwassenen op bezoek komen met kerst. Genoeg mensen in mijn omgeving die het dus niet gevierd hebben met het eigen kerngezin, maar kerngezin met grootouders/vrienden/buren enz.

Dus er zijn genoeg mogelijkheden hoor. Bijvoorbeeld grootouders die nergens heen gaan en alleen cadeautjes sturen naar de kleinkinderen van één kind. Vrienden die langskomen en zich laten bedienen en vooral klagen en zelf niets doen.
Zat mensen hebben er geen 3 gehad. En hopelijk was het niet 'genoeg' maar echt heel veel minder.

Blijkbaar heeft niemand daardoor van die praktijken meegemaakt. Helaas :"-(


:-D
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
08-01-2021 12:09
Zat mensen hebben er geen 3 gehad. En hopelijk was het niet 'genoeg' maar echt heel veel minder.

Blijkbaar heeft niemand daardoor van die praktijken meegemaakt. Helaas :"-(


:-D
Nou ja, inzetten voor Pasen dan maar? En daarna Moederdag! :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
08-01-2021 07:58
Nogmaals, ik ben niet verbaasd dat die electriciën geld vroeg. Mijn man werkt ook met zijn handen. Ik vind het zelf ook vervelend als mensen er telkens maar vanuit gaan dat hij alles gratis doet.
Ik ben verbaasd dat juist hij dan denkt dat mijn man hem wel wat zaterdagen gratis komt helpen.
En dat is meteen ook het moeilijke. Want als je op kantoor werkt en op zaterdag bij een vriend helpt verhuizen is dat een vriendendienst. Waar ligt de grens?

*wat maakt het uit of ik "hun" gebruik?
Ik woon nog een flink stuk van brabant af (bijna 2 uur). Hier gebruiken we het wel, maar hebben we sowieso een heel andere taal. Daar gaat dit topic toch niet over?
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Er wordt veel te makkelijk gebruik gemaakt van andermans tijd als iemand toevallig ergens goed in is.

Verder snap ik de hele discussie over hun of zij niet. Heeft totaal niets met deze discussie te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven