'Oma' en 'opa' verhuizen

21-01-2021 05:06 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Dilemma hier... bijna 6 wk zwanger en nu hebben de soon-to-be opa en oma (beiden met pensioen) vanuit dezelfde plaats als waar wij wonen, besloten naar Limburg te verhuizen. Dat is vanuit ons ruim 2uur met de auto.

Nu weten ze nog niet dat hun eerste kleinkind onderweg is en ik ben bang dat ze dan wellicht spijt krijgen. Ik ben echter ook nog niet zo ver dat ik het wil vertellen want ik heb twee eerdere miskramen gehad (weten ze overigens ook niet van).
Ik vind het zelf ook erg jammer dat ze zo ver weg gaan wonen (reden: meer huis voor je geld, niet noodzakelijk). Het is niet hoe ik de toekomst met opa en oma had voorgesteld. Let wel, ik heb / had geen oppasverwachtingen ofzo, dat speelt dus niet mee.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
21-01-2021 22:28
Mijn ervaring is juist dat de meeste volwassenen het geen enkel probleem vinden om een dag met elkaar door te brengen of een nachtje ergens anders te slapen. Het is prima dat jij nooit meer dan een uurtje of twee bij mensen op bezoek wil, maar volgens mij is dat niet typisch. In mijn omgeving in ieder geval niet. Zelfs met overwegend introverte vrienden ga ik wel een weekendje weg, of in ieder geval een dagje uit.
Met vrienden is iets héél anders dan met familie.
Ik ga graag met vrienden op stap. Familie kost me energie. Dat is ook niet zo vreemd, want mijn vrienden kies ik zelf. Met familie zit je bovendien al snel vast in allerlei rolpatronen. Een voorbeeld. Als ik met mijn schoonfamilie een weekend doorbreng (in het verleden heb ik dat weleens gedaan), dan zit mijn schoonmoeder de dagindeling te maken. En sowieso worden de gespreksonderwerpen en wat er gegeten wordt en al dat soort dingen, veelal door haar en mijn schoonzus ingevuld dan wel aangestuurd. Het is een lief mens, maar omdat ik niet veel interesses met haar deel, en ook nog eens een heel ander dagritme heb, vreet dat echt energie.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
21-01-2021 17:15
Wij worden trouwens wel verwend bij mijn ouders :mrgreen: mijn moeder vind zorgen voor gasten echt heerlijk! Ik hoef niets te doen in huis, maar help uiteraard wel mee met de afwas en stofzuig een keer enz. Maar verder hoef ik daar eigenlijk niets en is het echt hotel mama :flirting:
Hun huis voelt voor mij overigens ook gewoon als mijn 2e thuis. We hebben ook de sleutel en ik heb daar ook wat spullen staan zodat ik die niet elke keer mee hoef te slepen, zoals deo, huispak, pantoffels, wat ondergoed enz :)
En je partner vindt dit oprecht ook leuk?
Melofkim schreef:
21-01-2021 21:30
Heb je wel eens bedacht dat elk kind en elk mens anders is?

Wat verrassend dat jij die vraag stelt, gezien al jouw reacties hier...
Heb je die vraag ook al eens aan jezelf gesteld? :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
22-01-2021 10:26
En je partner vindt dit oprecht ook leuk?
Jep. En mijn schoonzus ook ;)
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
21-01-2021 22:34
Bij je (schoon)ouders logeren? Een heel weekend op bezoek? Ik ken echt niemand die dat trekt.
Toch wel een keer of 100 gedaan denk ik. En ook we in een huisje met ze gezeten. Ook bij schoonzussen, zwagers, en (schoon)oma's.

Gezellig :)

En natuurlijk heb ik me ook wel eens opgevroten, maar over het geheel genomen heb ik er hele goede herinneringen aan.

Ik had geen idee dat dat zo bijzonder was.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
22-01-2021 10:59
Toch wel een keer of 100 gedaan denk ik. En ook we in een huisje met ze gezeten. Ook bij schoonzussen, zwagers, en (schoon)oma's.

Gezellig :)

En natuurlijk heb ik me ook wel eens opgevroten, maar over het geheel genomen heb ik er hele goede herinneringen aan.

Ik had geen idee dat dat zo bijzonder was.
Weekje weg doen wij ook graag met allemaal. Ook met de schoonfamilie :)
Alle reacties Link kopieren
Niets. Ze weten toch dat ze ooit opa en oma kunnen worden en toch kiezen zij hier zelf voor. Ik zou je eigen plan volgen en het vertellen wanneer je een maand of 3-4 zwanger bent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
22-01-2021 11:05
Niets. Ze weten toch dat ze ooit opa en oma kunnen worden en toch kiezen zij hier zelf voor. Ik zou je eigen plan volgen...



Eens
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
22-01-2021 10:59
Toch wel een keer of 100 gedaan denk ik. En ook we in een huisje met ze gezeten. Ook bij schoonzussen, zwagers, en (schoon)oma's.

Gezellig :)

En natuurlijk heb ik me ook wel eens opgevroten, maar over het geheel genomen heb ik er hele goede herinneringen aan.

Ik had geen idee dat dat zo bijzonder was.
Ik wóú dat ik dat oprecht leuk en gezellig vond. Want in theorie lijkt het me leuk, en ik heb het ook echt een paar keer geprobeerd (om vervolgens huilend van vermoeidheid eerder dan de rest naar huis te gaan). Maar het werkt voor mij dus niet.
Oprechte vraag: kun je het dan ook echt goed vinden met al deze mensen?
Irregular_Choice schreef:
22-01-2021 11:01
Weekje weg doen wij ook graag met allemaal. Ook met de schoonfamilie :)
Vre-se-lijk. Zou ik dat vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook heerlijk bij mijn ouders. Mijn moeder vindt het fijn om weer een gezin te hebben, veel boodschappen te kunnen doen en lekkere dingen in huis te kunnen halen. Het scheelt wel dat ik alles tegen mijn ouders kan zeggen, ook als ik iets niet leuk vind.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
TO, ik snap het niet helemaal. Je meest belangrijke en intiemste life-events zoals het misgaan van je eerdere zwangerschappen deel je niet met deze mensen en blijkbaar doet je man dat ook niet. Jullie hebben geen verwachtingen kwa oppassen.

Dat lijkt mij toch allemaal niet voor niets?

En nu wil je ze wel emotioneel onderdruk zetten, omdat ze gaan verhuizen.
Er is toch niet voor niets een heel oppervlakkig band tussen jullie lijkt mij.

Ik zou het vertellen wanneer je rond de 12 weken á 3 maanden bent. Ik zou het niets anders aanpakken dan anders vanwege een verhuizing. Dan had je al vele malen eerder je verwachtingen kunnen uitspreken. Wat denk je, nou? Dat ze zeggen: oops spijt we annuleren dat huis?

Tot op heden hebben jullie elkaar niet meegenomen in toekomst plannen en belangrijke zaken die in het leven gebeuren.
Dat heeft toch een reden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
22-01-2021 11:24
Ik wóú dat ik dat oprecht leuk en gezellig vond. Want in theorie lijkt het me leuk, en ik heb het ook echt een paar keer geprobeerd (om vervolgens huilend van vermoeidheid eerder dan de rest naar huis te gaan). Maar het werkt voor mij dus niet.
Oprechte vraag: kun je het dan ook echt goed vinden met al deze mensen?
Niet degene die je quote, maar wij doen dit dus ook regelmatig. Met mijn ouders en broer + gezin om het jaar een week weg. En wij kunnen het ook echt goed vinden met elkaar. Ik ga ook soms alleen met mijn broer een paar dagen weg. En schoonzus is echt een goede vriendin van me. Komt hier ook wel eens logeren alleen.
Met schoonfamilie doen we dit wat minder. Schoonmoeder is soms wat van de regels, maar ook met hen kan ik het echt goed vinden allemaal! Ik ben ook met mijn zwager en schoonzus eens een paar dagen weg geweest en man gaat ook regelmatig met hen op pad voor een citytrip. Er is echt nooit ruzie onderling gelukkig.
Vind het heel waardevol om te hebben en ben ook echt blij dat we onderling zo goed gaan met elkaar. Dat is lang niet bij iedereen zo.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 22-01-2021 11:54
10.54% gewijzigd
Daveotion schreef:
22-01-2021 10:18
Met vrienden is iets héél anders dan met familie.
Ik ga graag met vrienden op stap. Familie kost me energie. Dat is ook niet zo vreemd, want mijn vrienden kies ik zelf. Met familie zit je bovendien al snel vast in allerlei rolpatronen. Een voorbeeld. Als ik met mijn schoonfamilie een weekend doorbreng (in het verleden heb ik dat weleens gedaan), dan zit mijn schoonmoeder de dagindeling te maken. En sowieso worden de gespreksonderwerpen en wat er gegeten wordt en al dat soort dingen, veelal door haar en mijn schoonzus ingevuld dan wel aangestuurd. Het is een lief mens, maar omdat ik niet veel interesses met haar deel, en ook nog eens een heel ander dagritme heb, vreet dat echt energie.
Dat heeft meer te maken met jouw familie. Bij ons is er bijvoorbeeld niemand die een dagindeling maakt. Ik zou daar echt niet op zitten te wachten.

Iedereen kan het goed met elkaar vinden, dus geen onderhuidse spanningen. Dat scheelt ook een hoop.

Niet elke familie is hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
22-01-2021 11:54
Dat heeft meer te maken met jouw familie. Bij ons is er bijvoorbeeld niemand die een dagindeling maakt. Ik zou daar echt niet op zitten te wachten.

Iedereen kan het goed met elkaar vinden, dus geen onderhuidse spanningen. Dat scheelt ook een hoop.

Niet elke familie is hetzelfde.
Er zijn bij ons ook geen onderhuidse spanningen. Ik ben gewoon erg gevoelig voor andermans sfeer.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:03
0.00% gewijzigd
Majime schreef:
22-01-2021 11:54
Dat heeft meer te maken met jouw familie. Bij ons is er bijvoorbeeld niemand die een dagindeling maakt. Ik zou daar echt niet op zitten te wachten.

Iedereen kan het goed met elkaar vinden, dus geen onderhuidse spanningen. Dat scheelt ook een hoop.

Niet elke familie is hetzelfde.
Waarom ga je ervanuit dat er spanningen zijn als je niet bij je (schoon)ouders wilt logeren? Ik heb helemaal geen spanningen met mijn familie, maar totaal geen behoefte om daar de slapen of een hele dag te zitten. Ik vind het 100 keer leuker en gezelliger om even koffie of een borrel bij elkaar te doen en ook tijd over te hebben om zelf in mijn eigen huis aan te rommelen. Sowieso trek ik het niet om continu bij andere mensen te zijn.
Irregular_Choice schreef:
22-01-2021 07:50
Maar TO zegt zelf dat ze hen niet wil beïnvloeden in hun keus. Dat zou je dan dus wel doen hiermee denk ik.

Maar goed, ik denk dat TO het beste weet of (schoon)ouders zich zouden laten beïnvloeden hierdoor. Al zou ik dat zelf ook weer niet prettig vinden denk ik. Dan wordt er weer van je verwacht dat je vaak langs komt, want ze zijn voor jullie daar gebleven ofzo. Lastige situatie lijkt me.

Zou wel fijn zijn als TO zelf ook nog deel zou nemen aan het topic trouwens :mrgreen:
Dat heeft ze gedaan, toen het topic nog niet door drie mensen was overgenomen die nu al pagina’s over hetzelfde aan het doordrammen zijn.
NYC schreef:
22-01-2021 12:18
Herkenbaar. :mrgreen: Ik weet dat zo'n weekje echt heel erg belangrijk is voor mijn vrouw en de rest van haar familie, maar het vreet inderdaad energie. Vooral omdat het (het eerste jaar) werd gebracht als, zo handig, opa en oma kunnen op de kinderen letten als wij uit eten gaan en het uiteindelijk steeds neerkomt op met z'n allen in het huisje eten. Als je geluk hebt nog 1x met z'n allen in een restaurant, maar je afzonderen voor het avondeten? Niet in te denken! Elk jaar lukt het me iets beter om nog een middag met z'n twee (of met ons eigen gezin) wat te doen. Off topic verder.
Waarom ga je dan mee?
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
22-01-2021 07:50
Maar TO zegt zelf dat ze hen niet wil beïnvloeden in hun keus. Dat zou je dan dus wel doen hiermee denk ik.

Maar goed, ik denk dat TO het beste weet of (schoon)ouders zich zouden laten beïnvloeden hierdoor. Al zou ik dat zelf ook weer niet prettig vinden denk ik. Dan wordt er weer van je verwacht dat je vaak langs komt, want ze zijn voor jullie daar gebleven ofzo. Lastige situatie lijkt me.

Zou wel fijn zijn als TO zelf ook nog deel zou nemen aan het topic trouwens :mrgreen:
Ik heb een paar pagina's terug nog op een hoop gereageerd. Gaat alleen zo snel allemaal maar nu in mijn lunch weer wat bijgelezen.
Hoop discussie die iets meer off topic is. Prima maar daar reageer ik dan ook niet echt op.

Ik wil ze inderdaad niet beïnvloeden maar wil ook niet dat zij later denken van ja, had dat even verteld!
Ik denk dat ik nu wel genoeg input heb. Ik ga er nog even over malen maar heb wel wat behulpzame perspectieven. Van mij mag er een slotje op het topic!
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:03
0.00% gewijzigd
NYC schreef:
22-01-2021 12:46
Ik hoor ook bij het gezin.
Ja ok, maar je hoeft niet alles samen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Chel0912 schreef:
22-01-2021 12:41
Ik heb een paar pagina's terug nog op een hoop gereageerd. Gaat alleen zo snel allemaal maar nu in mijn lunch weer wat bijgelezen.
Hoop discussie die iets meer off topic is. Prima maar daar reageer ik dan ook niet echt op.

Ik wil ze inderdaad niet beïnvloeden maar wil ook niet dat zij later denken van ja, had dat even verteld!
Ik denk dat ik nu wel genoeg input heb. Ik ga er nog even over malen maar heb wel wat behulpzame perspectieven. Van mij mag er een slotje op het topic!
Maar hoe staat je partner hier in? En hoe zou je het zelf vinden als ze wel verhuizen en je daar dus eventueel een weekend heen zou gaan? Is dat iets wat onoverkomelijk is?
En als je ze echt niet wil beïnvloeden, zou ik er niets over zeggen. Weten ze dat er een kinderwens is? Want als ze dat weten, weten ze ook dat er een kans is dat er kleinkinderen komen als ze daar zitten en hebben ze dat meegenomen in de beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een lang weekeinde een huisje in de buurt huren. Limburg is prachtig.
Wat is de reden dat je man de belangrijkste dingen uit zijn leven niet met zijn ouders bespreekt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Slotjes op topics bestaan niet TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven