Sollicitatie: wanneer vragen of minder uur bespreekbaar is?
donderdag 4 februari 2021 om 21:55
Er kwam een mooie vacature voorbij. Alleen vragen ze 4 uur meer beschikbaarheid als ik eigenlijk wil. Wat nu? Bellen/mailen voordat ik solliciteer? Solliciteren en bij het eerste gesprek bespreekbaar maken? Bij het tweede gesprek? Of bij het arbeidsvoorwaardengesprek? Of misschien in de brief?
Natuurlijk weet ik niet of we ooit een gesprek komt maar ben aan het bedenken wat het beste moment is.
Natuurlijk weet ik niet of we ooit een gesprek komt maar ben aan het bedenken wat het beste moment is.

vrijdag 5 februari 2021 om 21:46
Het gaat om een uitbreiding van het team. Dus niet om vervanging van iemand. Als ze me niet willen hierdoor is dat ook prima natuurlijk. Ik besef me dat ik hierin best stug ben en juist flexibiliteit van de werkgever vraag. Op (niet al te lange) termijn zou ik meer uur kunnen gaan maken maar dat lukt me nu nog niet ivm mantelzorg. Ik denk nog even hoe ik dit aanpak. Wil maandag mijn sollicitatie versturen.
Het lijkt me een leuke, uitdagende nieuwe baan, maar als dit het nu niet wordt komt er vast nog wel iets anders. Ik heb ook nog een oké baan met leuke collega’s maar ik mis uitdaging. Het werk zelf begint me wat tegen te staan. Wil graag over een tijd een nieuwe baan en dit kwam nu voorbij. Iets te vroeg misschien maar wel iets wat ik zou willen en volgens mij ook echt bij me past. Ik heb de goede achtergrond en dit werk heeft echt mijn interesse. Ik beschik ook wel over een netwerk wat handig is in deze baan.
Niet geschoten is altijd mis natuurlijk...
Het lijkt me een leuke, uitdagende nieuwe baan, maar als dit het nu niet wordt komt er vast nog wel iets anders. Ik heb ook nog een oké baan met leuke collega’s maar ik mis uitdaging. Het werk zelf begint me wat tegen te staan. Wil graag over een tijd een nieuwe baan en dit kwam nu voorbij. Iets te vroeg misschien maar wel iets wat ik zou willen en volgens mij ook echt bij me past. Ik heb de goede achtergrond en dit werk heeft echt mijn interesse. Ik beschik ook wel over een netwerk wat handig is in deze baan.
vrijdag 5 februari 2021 om 21:49
Absoluut waar. Dus meld je aan en nee heb je en ja kun je krijgen. Kijk wel uit. Wellicht ligt er écht een volle taak voor 32 uur en als jij dan slechts 28 uur kunt, kan het zomaar gebeuren dat je het na verloop van tijd niet meer bij kunt benen. Dat je toch gaat merken dat bepaalde dingen te lang blijven liggen, en er geen ruimte is om dat in te halen. En daar word je ook niet blij van.duizel schreef: ↑05-02-2021 21:46Het gaat om een uitbreiding van het team. Dus niet om vervanging van iemand. Als ze me niet willen hierdoor is dat ook prima natuurlijk. Ik besef me dat ik hierin best stug ben en juist flexibiliteit van de werkgever vraag. Op (niet al te lange) termijn zou ik meer uur kunnen gaan maken maar dat lukt me nu nog niet ivm mantelzorg. Ik denk nog even hoe ik dit aanpak. Wil maandag mijn sollicitatie versturen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

vrijdag 5 februari 2021 om 21:51
Dat is natuurlijk lang niet in elke functie en elke sector zo in beton gegoten. 4u minder werken betekent niet automatisch dat er 4 uur werk voor een ander blijft liggen.pejeka schreef: ↑05-02-2021 19:01Natuurlijk zijn er dingen bespreekbaar. Maar als er iemand gezocht wordt voor 32 uur, betekent dat dat er voor 32 uur aan werk ligt te wachten om te worden gedaan. Kan jij wel vinden dat die werkgever jou ook moet aannemen als je 24 uur per week wilt werken, maar zoals al eerder opgemerkt: wie gaat dan het overblijvende werk oppakken? Lijkt me een hele reële vraag.
vrijdag 5 februari 2021 om 21:52
Niet? Wie doet die overblijvende 4 uur werk dan wél?Zwartgroen schreef: ↑05-02-2021 21:51Dat is natuurlijk lang niet in elke functie en elke sector zo in beton gegoten. 4u minder werken betekent niet automatisch dat er 4 uur werk voor een ander blijft liggen.
vrijdag 5 februari 2021 om 21:54
En dan vooral nog niet zozeer die werk-uren an sich, maar wel de stapel werk die voorzien is om tijdens die uren te doen.
Of je daar nu 3.5u of 5u mee bezig bent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

vrijdag 5 februari 2021 om 21:55
vrijdag 5 februari 2021 om 21:57
Hier is er gewoon chronisch werk teveel voor het aantal beschikbare urenZwartgroen schreef: ↑05-02-2021 21:55Is er op jouw werk week in week uit altijd dezelfde hoeveelheid werk beschikbaar? In veel werkomgevingen is de hoeveelheid werk dynamisch, en dan blijven er dus niet per se 4 overblijvende uren over.

Kan je hoog of laag springen, maar als er deadlines zijn - en die zijn er regelmatig - moet het werk af.
Om over klagende en bellende cliënten omdat alles te traag gaat - naar hun zin - maar te zwijgen.
Is dit nu later?
vrijdag 5 februari 2021 om 21:59
Praat geen onzin. Tuurlijk kan het af en toe fluctueren, je hebt wat rustiger en wat drukkere tijden op een bedrijf, maar bottom line is dat er gemiddeld 4 uur werk per week overblijft. Die toch gedaan moeten worden. Dus nogmaals mijn vraag: wie moet dat dan gaan doen, als het bedrijf iemand voor 32 uur vraagt en jij een baan zoekt voor 26 of 28 uur?Zwartgroen schreef: ↑05-02-2021 21:55Is er op jouw werk week in week uit altijd dezelfde hoeveelheid werk beschikbaar? In veel werkomgevingen is de hoeveelheid werk dynamisch, en dan blijven er dus niet per se 4 overblijvende uren over.

vrijdag 5 februari 2021 om 22:03
Iemand anders.pejeka schreef: ↑05-02-2021 21:59Praat geen onzin. Tuurlijk kan het af en toe fluctueren, je hebt wat rustiger en wat drukkere tijden op een bedrijf, maar bottom line is dat er gemiddeld 4 uur werk per week overblijft. Die toch gedaan moeten worden. Dus nogmaals mijn vraag: wie moet dat dan gaan doen, als het bedrijf iemand voor 32 uur vraagt en jij een baan zoekt voor 26 of 28 uur?
Am Yisrael Chai!
vrijdag 5 februari 2021 om 22:04
OK. Wie iemand anders?
vrijdag 5 februari 2021 om 22:10
Klopt. Maar wel het probleem van de werkgever dus, als er voor 32 uur werk ligt en jij slechts voor 28 uur wilt komen werken. Dus snap ik dat een werkgever dan jou als sollicitant terzijde schuift en wel in zee gaat met iemand die wél 32 uur komt werken.

vrijdag 5 februari 2021 om 22:11
Je praat zelf onzin. En dat weet je best. Kom joh, er is een leuke Arnold schwarzenegger kwaliteitsfilm op de beeldbuis (Veronica). Ga even lekker ontspannen en val ons niet lastig met deze jaren 50 prietpraat.pejeka schreef: ↑05-02-2021 21:59Praat geen onzin. Tuurlijk kan het af en toe fluctueren, je hebt wat rustiger en wat drukkere tijden op een bedrijf, maar bottom line is dat er gemiddeld 4 uur werk per week overblijft. Die toch gedaan moeten worden. Dus nogmaals mijn vraag: wie moet dat dan gaan doen, als het bedrijf iemand voor 32 uur vraagt en jij een baan zoekt voor 26 of 28 uur?
vrijdag 5 februari 2021 om 22:12
Tja, mij nog nooit gebeurt. Ik word altijd met open armen ontvangen ook al werk ik minder dan oorspronkelijk in de vacature stond. Soms wordt er even geprutteld en dan zeg ik "nou, dan niet, het was leuk kennis te maken!" en zeggen ze alsnog "nee, nee, we moesten gewoon even aan het idee wennen, hier is een contract!"
Dus ik herken niks van je doemscenario's.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 5 februari 2021 om 22:14
Dus jij denkt dat die werkgever dat werk dan zélf gaat zitten doen?PatatasBravas schreef: ↑05-02-2021 22:10Als werkgever akkoord gaat met minder uren is het werk wat blijft liggen het probleem van werkgever, zou ik denken.

vrijdag 5 februari 2021 om 22:16
Joh, al laat ie het door zijn buurvrouw doen, wat maakt het uit? Als hij het niet wil dan zegt ie nee, sorry, we gaan verder met een ander.
Maar in realiteit zijn er zo goed als geen werkgevers die dat doen. Vrijwel niemand werkt nog 5 dagen, dus werkgevers zijn wel wat gewend hoor.
Am Yisrael Chai!

vrijdag 5 februari 2021 om 22:20
Tuurlijk. Maar 32 uur IS ook niet fulltime. Dus als je iemand nodig hebt omdat er voor 32 uur werk is, dan heb je niks aan iemand die slechts 26 of 28 uur wil werken.fashionvictim schreef: ↑05-02-2021 22:16Joh, al laat ie het door zijn buurvrouw doen, wat maakt het uit? Als hij het niet wil dan zegt ie nee, sorry, we gaan verder met een ander.
Maar in realiteit zijn er zo goed als geen werkgevers die dat doen. Vrijwel niemand werkt nog 5 dagen, dus werkgevers zijn wel wat gewend hoor.

vrijdag 5 februari 2021 om 22:47
Inderdaad. Was bij mij ook de vraag. Is dat x aantal uur dat je max wilt werken nog bespreekbaar? “Nee, is voor mij de max.” Oké. Later bleek een collega die 4 uur erbij gekregen te hebben en die was daar heel blij mee.fashionvictim schreef: ↑05-02-2021 22:12Tja, mij nog nooit gebeurt. Ik word altijd met open armen ontvangen ook al werk ik minder dan oorspronkelijk in de vacature stond. Soms wordt er even geprutteld en dan zeg ik "nou, dan niet, het was leuk kennis te maken!" en zeggen ze alsnog "nee, nee, we moesten gewoon even aan het idee wennen, hier is een contract!"
Dus ik herken niks van je doemscenario's.