Bepalende buren
woensdag 10 februari 2021 om 20:32
Sinds een jaar of drie woont er in de stel in de straat dat 'we met z'n allen' zo langzamerhand spuugzat zijn. Ze zijn zeer op zichzelf en dat is natuurlijk prima.
Ze wensen niet deel te nemen aan buurtactiviteiten, gaan niet naar condoleances als er in de buurt iemand overlijdt en hangen een bel-hier-niet-aan-briefje op als de buurtkinderen met Sint Maarten rondgaan. Blijkbaar hebben ze allebei wisselende diensten en eigenlijk lijkt er steeds wel iemand te slapen. z
Nu storen zij zich werkelijk aan iedereen en alles. Spelende kinderen? Er wordt over de schutting geschreeuwd. Met visite in de tuin? Ramen worden meerdere keren theatraal geopend en keihard gesloten. Een blaffende hond? Ze sturen eerst nare berichten en nadat zo ongeveer iedereen deze mensen geblokkeerd heeft, staan als een idioot aan de deur om met allerlei dreigementen te komen. Het gaat al zo ver dat een van de buren eerder naar bed gaat en later opstaat in de hoop dat zijn hond dan niet blaft en de buren niet opnieuw als idioten voor de deur staan. Fietsende en lawaaiige schoolkinderen? Die worden streng aangesproken als (één van) deze mensen buiten is. Een grasmaaier met een motor? Je raadt het al: asociaal commentaar. Deze mensen willen in een mooi huis wonen, maar willen geen buren hebben en willen geen buren zijn.
Het heeft even geduurd voor we van elkaar wisten dat ze zich dus bij zo ongeveer een ieder hier in de buurt wel eens gemeld hebben omdat zij overlast ervaren. Wij moeten allemaal maar begrijpen dat zij overdag vaak slapen en dat zij stress ervaren van onze geluiden. Wij vinden dat ze beter op de hei hadden kunnen gaan wonen in plaats van in een levendige woonwijk waar muren en tuinen nou eenmaal aan elkaar grenzen.
Wat kunnen we hiermee? Natuurlijk moeten we dit loslaten, etc - maar we merken dat we ongemerkt toch allemaal veel te veel rekening met hen houden en dat zij de sfeer lijken te gaan bepalen. Het begint allemaal wat intimiderend te worden. We laten muziek uit, manen kinderen tot rust, snauwen honden af. Het is natuurlijk van de zotte, we hebben van elkaar namelijk allemaal geen last....
Het klinkt vast heel knullig, maar hoe leg je dit nou naast je neer? Hoe zet je dit soort mensen nou op een fatsoenlijke manier de spreekwoordelijke wacht aan? Of is dit nou echt zo'n gevalletje schouders ophalen, deur niet openen en er maar om proberen te lachen.... Suggesties?
Ze wensen niet deel te nemen aan buurtactiviteiten, gaan niet naar condoleances als er in de buurt iemand overlijdt en hangen een bel-hier-niet-aan-briefje op als de buurtkinderen met Sint Maarten rondgaan. Blijkbaar hebben ze allebei wisselende diensten en eigenlijk lijkt er steeds wel iemand te slapen. z
Nu storen zij zich werkelijk aan iedereen en alles. Spelende kinderen? Er wordt over de schutting geschreeuwd. Met visite in de tuin? Ramen worden meerdere keren theatraal geopend en keihard gesloten. Een blaffende hond? Ze sturen eerst nare berichten en nadat zo ongeveer iedereen deze mensen geblokkeerd heeft, staan als een idioot aan de deur om met allerlei dreigementen te komen. Het gaat al zo ver dat een van de buren eerder naar bed gaat en later opstaat in de hoop dat zijn hond dan niet blaft en de buren niet opnieuw als idioten voor de deur staan. Fietsende en lawaaiige schoolkinderen? Die worden streng aangesproken als (één van) deze mensen buiten is. Een grasmaaier met een motor? Je raadt het al: asociaal commentaar. Deze mensen willen in een mooi huis wonen, maar willen geen buren hebben en willen geen buren zijn.
Het heeft even geduurd voor we van elkaar wisten dat ze zich dus bij zo ongeveer een ieder hier in de buurt wel eens gemeld hebben omdat zij overlast ervaren. Wij moeten allemaal maar begrijpen dat zij overdag vaak slapen en dat zij stress ervaren van onze geluiden. Wij vinden dat ze beter op de hei hadden kunnen gaan wonen in plaats van in een levendige woonwijk waar muren en tuinen nou eenmaal aan elkaar grenzen.
Wat kunnen we hiermee? Natuurlijk moeten we dit loslaten, etc - maar we merken dat we ongemerkt toch allemaal veel te veel rekening met hen houden en dat zij de sfeer lijken te gaan bepalen. Het begint allemaal wat intimiderend te worden. We laten muziek uit, manen kinderen tot rust, snauwen honden af. Het is natuurlijk van de zotte, we hebben van elkaar namelijk allemaal geen last....
Het klinkt vast heel knullig, maar hoe leg je dit nou naast je neer? Hoe zet je dit soort mensen nou op een fatsoenlijke manier de spreekwoordelijke wacht aan? Of is dit nou echt zo'n gevalletje schouders ophalen, deur niet openen en er maar om proberen te lachen.... Suggesties?
woensdag 10 februari 2021 om 20:51
Dat afstemmen zou ik niet doen. Voor je het weet zit je in een aflevering van de rijdende rechter met als titel ‘weggepest door buurt’. Ik zou die schreeuwpartijen en scheldpartijen van hen ook opnemen. En als die wijkagent aan de deur komt fijn die man/vrouw naar binnen halen. Die weten ook wel binnen tien minuten wat ze voor zich hebben als ze problemen met iedereen hebben maar al die andere mensen hebben eigenlijk alleen problemen met dat huishouden.Koffieliefhebster schreef: ↑10-02-2021 20:47Jouw laatste zin is zeker waar. En het riedeltje afstemmen, ga ik zeker eens opperen.
woensdag 10 februari 2021 om 20:55
En elke wijk heeft een boze buur nodig waar kinderen hondendrollen in brandende kranten op de stoep kunnen leggen, belletje kunnen trekken, met klapbessen op de ramen kunnen schieten ( en pijltjes in de horren ) , en waar ze sneeuwballen naar binnen kunnen gooien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 10 februari 2021 om 20:56
Aan de auto's te zien is er zo ongeveer iedere nacht wel een vd twee werken. En dus wisselen ze elkaar zo ongeveer af. Op de (voor mij) gekste tijden is er wel iemand aan het slapen.blijfgewoonbianca schreef: ↑10-02-2021 20:45Hoe lang en op welke tijden blaft de hond ? Ik zou ook gek worden als een hond elke werkdag, of zodra zijn baasjes weg zijn , blaft.
Verder is het best fijn als je als buren ook een klein beetje rekening houdt met iemands nachtdiensten, al is dat niet verplicht natuurlijk. Je hoopt zelf ook dat iemand niet gaat zitten drummen in de vroege avond als je een baby hebt.
Van alle andere dingen ( visite en zo ) zou ik me niet zoveel aantrekken.
Een van de andere buren heeft ook geregeld nachtdiensten en zij heeft De Oplossing: oordoppen. En omdat we hier in de buurt nog wel eens met elkaar praten, weet zij bijvoorbeeld wanneer er ergens een kleine verbouwing op de planning staat. Zij gaat dan gewoon aan de andere kant van het huis slapen. Overigens vindt zij de eerder genoemde geluiden juist heerlijk om bij in slaap te vallen. Ze zegt dat het haar keuze is om op onregelmatige tijden te werken. Ik vind het in ieder geval stoer als je daar geschikt voor bent.
En de hond: nu ook de roze olifant heb gezien, valt het blaffen mij op. Ik vind het niet in ieder geval niet hinderlijk. Het is een jonge hond en tja, die mag nog leren.
woensdag 10 februari 2021 om 20:57
je hoeft niet allemaal precies hetzelfde te zeggen, maar je kunt wel allemaal afspreken dat je met dezelfde strekking reageert. Ik adviseerde het meer omdat je elkaar een beetje kan steunen in 'wat zeg je nou in zo'n situatie' en elkaar tips kan geven hoe je kort en bondig maar duidelijk communiceertlemoos2 schreef: ↑10-02-2021 20:51Dat afstemmen zou ik niet doen. Voor je het weet zit je in een aflevering van de rijdende rechter met als titel ‘weggepest door buurt’. Ik zou die schreeuwpartijen en scheldpartijen van hen ook opnemen. En als die wijkagent aan de deur komt fijn die man/vrouw naar binnen halen. Die weten ook wel binnen tien minuten wat ze voor zich hebben als ze problemen met iedereen hebben maar al die andere mensen hebben eigenlijk alleen problemen met dat huishouden.
woensdag 10 februari 2021 om 21:01
Nou slaapt niet iedereen even lekker met doppen en bij grote verbouwingen zullen ze niet helpen. Geen idee of een grasmaaier er door heen komt.Koffieliefhebster schreef: ↑10-02-2021 20:56.
Een van de andere buren heeft ook geregeld nachtdiensten en zij heeft De Oplossing: oordoppen. En omdat we hier in de buurt nog wel eens met elkaar praten, weet zij bijvoorbeeld wanneer er ergens een kleine verbouwing op de planning staat. Zij gaat dan gewoon aan de andere kant van het huis slapen. Overigens vindt zij de eerder genoemde geluiden juist heerlijk om bij in slaap te vallen. Ze zegt dat het haar keuze is om op onregelmatige tijden te werken. Ik vind het in ieder geval stoer als je daar geschikt voor bent.
Maar die ene buuf die het zo gezellig vindt en eigen keus en zo is natuurlijk niet De Norm.
Jonge gezinnen maken meestal ook een partij herrie.
Jullie zouden heeeeeeeel misschien eens kunnen vragen hoe het met hun roosters zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 10 februari 2021 om 21:04
Verhelderend, dank. En dat bemiddelen, tja. Ik ben fan van praten hoor, maar dit lijkt een dood paard te zijn. En met 'de hele buurt tegen 2' vind ik ook lastig. Dus dan moet één iemand zich opwerpen en die gek vind je in deze kwestie waarschijnlijk niet.docotrandus schreef: ↑10-02-2021 20:46Op dit moment hebben jullie last van deze buren, want:
- ze bellen aan
- ze schreeuwen naar kinderen
- ze maken herrie met de ramen
Dus u kunt bij de wijkagent overlast melden.
U loopt wel het risico dat hij bemiddelen wil.
Ik hoop dat de eerste buur die de wijkagent over de vloer krijgt sterk genoeg is. Veel degelijke mensen hier die groot ontzag hebben voor rangen en standen.
woensdag 10 februari 2021 om 21:15
Beste buren, u heeft blijkbaar nogal last van ons, maar realiseert u zich dat wij met uw gedrag ook nogal last van u hebben. We wonen nu eenmaal niet in een hutje op de hei. Ik heb besloten me niet meer aan u te gaan ergeren, ik raad u aan hetzelfde te doen, dat maakt het wonen in deze straat voor iedereen een stuk fijner.
woensdag 10 februari 2021 om 21:19
Laat ze dan gewoon lekker gaan en laat het gezeur van je af glijden.Koffieliefhebster schreef: ↑10-02-2021 21:04Verhelderend, dank. En dat bemiddelen, tja. Ik ben fan van praten hoor, maar dit lijkt een dood paard te zijn. En met 'de hele buurt tegen 2' vind ik ook lastig. Dus dan moet één iemand zich opwerpen en die gek vind je in deze kwestie waarschijnlijk niet.
Ik hoop dat de eerste buur die de wijkagent over de vloer krijgt sterk genoeg is. Veel degelijke mensen hier die groot ontzag hebben voor rangen en standen.
woensdag 10 februari 2021 om 21:21
Eames6 schreef: ↑10-02-2021 21:15Beste buren, u heeft blijkbaar nogal last van ons, maar realiseert u zich dat wij met uw gedrag ook nogal last van u hebben. We wonen nu eenmaal niet in een hutje op de hei. Ik heb besloten me niet meer aan u te gaan ergeren, ik raad u aan hetzelfde te doen, dat maakt het wonen in deze straat voor iedereen een stuk fijner.
Godskolere.
woensdag 10 februari 2021 om 21:30
Ik zou we pro actief de wijkagent benaderen, zo kunnen bijv. 3 uit de buurt het gesprek met hem aangaan over de overlast die jullie hebben van deze mensen. Hoe bedoel je opwerpen, hoi wijkagent wij ervaren wat overlast als wijk van een specifiek stel. Zouden we het hier eens over kunnen hebben met u (kan ook digitaal). Hou het vooral open en vriendelijk en ga niet met zn allen zitten spuien. Het is sowieso belachelijk, dit zijn gewoon hele normale geluiden in een woonwijk. Dan moet je lekker in een bejaardenflat gaan wonen. Daarnaast zou iedereen gewoon kunnen blokkeren, als ze voor de deur staan doe je allemaal niet open, commentaar afdoen als ik ben van plan hier nog een hele tijd te wonen, in een woonwijk (zeker met kinderen) ervaar je nou eenmaal geluiden. Dat heet leven, ik ga verder niks met het commentaar doen en wens je nog een super mega fijne extravagante dag Buur!
woensdag 10 februari 2021 om 21:39
Lekker laten klagen bij de politie hoor. Zeker als ze tegen de hele buurt willen klagen: veel succes.
Maar het is wel irritant. Ik had eerst aan de ene kant nogal gevoelige buren. Niet echt klágen maar wel steeds laten merken dat ze je horen. Dus (geen grap dit) ‘jullie lichtknopje in de muur maakt wel veel herrie ‘s avonds laat’ (was zo’n touwtje om het licht uit te doen en blijkbaar schrokken ze daarvan ofzo) of ‘goh je kunt het echt goed horen als jullie buiten zitten, ja wij liggen altijd om 22:00 in bed’ enzovoorts. Waardoor je toch op gaat letten. Aan de andere kant nooit gezeik. Nu wonen daar mensen die óveral inspraak in willen. Gaatje boren? ‘Ding dong, mag dat straks want ons kind moet in bed tussen de middag, die ga ik er straks in leggen’ (één gaatje, grote klussen laten we zelf al weten en plannen we in overleg, altijd al)
Wij zijn echt van het overleggen en rekening houden met, maar er zijn wel grenzen wat mij betreft
Maar het is wel irritant. Ik had eerst aan de ene kant nogal gevoelige buren. Niet echt klágen maar wel steeds laten merken dat ze je horen. Dus (geen grap dit) ‘jullie lichtknopje in de muur maakt wel veel herrie ‘s avonds laat’ (was zo’n touwtje om het licht uit te doen en blijkbaar schrokken ze daarvan ofzo) of ‘goh je kunt het echt goed horen als jullie buiten zitten, ja wij liggen altijd om 22:00 in bed’ enzovoorts. Waardoor je toch op gaat letten. Aan de andere kant nooit gezeik. Nu wonen daar mensen die óveral inspraak in willen. Gaatje boren? ‘Ding dong, mag dat straks want ons kind moet in bed tussen de middag, die ga ik er straks in leggen’ (één gaatje, grote klussen laten we zelf al weten en plannen we in overleg, altijd al)
Wij zijn echt van het overleggen en rekening houden met, maar er zijn wel grenzen wat mij betreft
woensdag 10 februari 2021 om 21:46
Zijn deze mensen toevallig drie jaar geleden verhuisdThordïs schreef: ↑10-02-2021 21:39Lekker laten klagen bij de politie hoor. Zeker als ze tegen de hele buurt willen klagen: veel succes.
Maar inderdaad, je gaat er overal op letten. En dat trekt misschien nog wel het meeste energie: bij ieder geluid meteen aan die mensen denken. Omdat ik geen overlastgever wil zijn en omdat ik rekening wil houden met een ieder. Nou ja, bijna een ieder....
woensdag 10 februari 2021 om 21:54
Het is fijn dat je niet alleen bent in je bezwaren maar dat meerdere mensen er last van hebben.
Wat ze doen is helaas niet verboden. Ik zou ze beschouwen als vervelende kinderen. Kinderen neem je ook niets kwalijk omdat ze nu eenmaal nog niet volwassen zijn. Dus als je ze zo kan zien moet dat helpen.
Wat ze doen is helaas niet verboden. Ik zou ze beschouwen als vervelende kinderen. Kinderen neem je ook niets kwalijk omdat ze nu eenmaal nog niet volwassen zijn. Dus als je ze zo kan zien moet dat helpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 10 februari 2021 om 22:25
... en helmgraszaad in de minutieus onderhouden tuin kunnen gooien. Maar dat is alleen voor kinderen met veel geduld.blijfgewoonbianca schreef: ↑10-02-2021 20:55En elke wijk heeft een boze buur nodig waar kinderen hondendrollen in brandende kranten op de stoep kunnen leggen, belletje kunnen trekken, met klapbessen op de ramen kunnen schieten ( en pijltjes in de horren ) , en waar ze sneeuwballen naar binnen kunnen gooien.
Well behaved women rarely make history.
woensdag 10 februari 2021 om 22:32
Laat me voorop stellen, dat het heel fijn is dat je hier niet alleen in staat.
Want dat is echt verschrikkelijk, en dan ga je je onveilig voelen in je eigen leefomgeving.
Het staat deze mensen natuurlijk volkomen vrij om geen behoefte te hebben aan sociale n contacten in hun buurt, en zich afzijdig te houden van het buurtleven.
Niet iedereen is gesteld op zo'n hoge sociale cohesie.
Maar ze hebben een huis gekocht(??) op een plek waar ook andere mensen leven, en dat betekent dat je mensen hun leefgeluiden hoort, zeker als die tussen 8 en 20/21 uur zijn.
Als ze dit niet accepteren en een andere agressief benaderen is de wijkagent /buurtbemiddeling inschakelen denk ik inderdaad een goed idee.
Succes
Want dat is echt verschrikkelijk, en dan ga je je onveilig voelen in je eigen leefomgeving.
Het staat deze mensen natuurlijk volkomen vrij om geen behoefte te hebben aan sociale n contacten in hun buurt, en zich afzijdig te houden van het buurtleven.
Maar ze hebben een huis gekocht(??) op een plek waar ook andere mensen leven, en dat betekent dat je mensen hun leefgeluiden hoort, zeker als die tussen 8 en 20/21 uur zijn.
Als ze dit niet accepteren en een andere agressief benaderen is de wijkagent /buurtbemiddeling inschakelen denk ik inderdaad een goed idee.
Succes
woensdag 10 februari 2021 om 22:34
De buurt klit lekker samen.
Maar waar irriteer jij je nu eigenlijk aan wat daadwerkelijk invloed heeft op je leven?
Loop naar de buren. Vertel hen als ze last hebben van jouw kinderen zij naar jou komen ipv je kinderen aan te spreken.
Volgens mij wordt de situatie nogal uitvergroot door de roddelbuurt. Wat flauw ook je je eigen irritatie met je buur niet zelf kunt oplossen.
Maar waar irriteer jij je nu eigenlijk aan wat daadwerkelijk invloed heeft op je leven?
Loop naar de buren. Vertel hen als ze last hebben van jouw kinderen zij naar jou komen ipv je kinderen aan te spreken.
Volgens mij wordt de situatie nogal uitvergroot door de roddelbuurt. Wat flauw ook je je eigen irritatie met je buur niet zelf kunt oplossen.
woensdag 10 februari 2021 om 22:36
TO, Ik kan me voorstellen dat jullie (en de buurt) zich ergeren aan deze mensen, die zo te horen onnodig klagen. In principe werkt het bij dit soort zaken zo:
stap 1: zelf die mensen aanspreken,
stap 2: buurtbemiddeling inschakelen,
stap 3: de wijkagent inschakelen, maar dan moet er wel sprake zijn van overlast. Je kunt iemand niet verbieden om te klagen helaas.
stap 1: zelf die mensen aanspreken,
stap 2: buurtbemiddeling inschakelen,
stap 3: de wijkagent inschakelen, maar dan moet er wel sprake zijn van overlast. Je kunt iemand niet verbieden om te klagen helaas.
woensdag 10 februari 2021 om 22:44
blijfgewoonbianca schreef: ↑10-02-2021 20:45Hoe lang en op welke tijden blaft de hond ? Ik zou ook gek worden als een hond elke werkdag, of zodra zijn baasjes weg zijn , blaft.
Verder is het best fijn als je als buren ook een klein beetje rekening houdt met iemands nachtdiensten, al is dat niet verplicht natuurlijk. Je hoopt zelf ook dat iemand niet gaat zitten drummen in de vroege avond als je een baby hebt.
Van alle andere dingen ( visite en zo ) zou ik me niet zoveel aantrekken.
Volgens mij is dat vaak praktisch onmogelijk, tenzij het je enige buren zijn. In mijn vorige huis (appartement) gingen we om 13 uur s middags de schuur schuren. Buurvrouw twee huizen verder boos. Haar man had nachtdienst gehad en lag te slapen. En nu kon ze niet met het raam open zitten binnen, want dan werd hij wakker.
Toen heb ik uitgelegd dat het heel vervelend voor haar was. Maar dat haar oplossing ‘doe dat maar om 20.00 s avonds dan weer niet acceptabel zou zijn voor de mensen boven de schuur. Die hadden namelijk kleine kinderen.
Begreep later dat dit dus ook zo’n mevrouw was als jouw buren. Klagen als de hond van een paar huizen verderop toevallig een keer blafte naast hun huis als hij uitgelaten werd etc. T mooiste was toen ze de buren ervan beschuldigde expres op hakken te lopen als haar man sliep. Toen de buurvrouw zei dat ze niet eens hakken had, kreeg ze terug ‘nou dan was het vast je man’.
Dat soort mensen moet gewoon vrijstaand gaan wonen aan de rand van een dorpje in plaats van in een drukke woonwijk.
woensdag 10 februari 2021 om 23:53
Een enkeltje richting Honolulu of één of ander Zuid-Frans gat kan ook altijd.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 11 februari 2021 om 08:04
Alinea 1: dat is het, denk ik. Dat onveilig voelen. Dat gezegd hebbende, zal dat dus ook voor de bewuste buren gelden. Ingewikkeld.elsjeregen schreef: ↑10-02-2021 22:32Laat me voorop stellen, dat het heel fijn is dat je hier niet alleen in staat.
Succes
Alinea 2: zeker, dat is ze goed recht. Nou is deze buurt an sich niet veel samen, een ieder doet zo zijn eigen ding. Het heeft dan ook, zeker gezien het laatste jaar, best lang geduurd tot de individuele verhalen één verhaal werden.
Overigens ben ik het helemaal eens met de strekking van jouw post.
donderdag 11 februari 2021 om 08:18
Wat ik niet uit je verhaal op kan maken is of er nu al een x echt met ze gepraat is? Ze komen klagen, wat zeggen jullie dan? Zeg je dan ik zal er op letten oid? Op dat moment zijn ze boos en heeft praten wellicht geen zin, maar op een ander moment moet dat toch kunnen? Ga je er samen met een andere buurtbewoner heen om uit te leggen hoe jullie het ervaren, wat nu precies hun grootste probleem/zorg is en hoe jullie het samen op kunnen oplossen. Werkt dat niet, dan zou ik een briefje op de deur hangen dat buren van nummer zoveel niet meer hoeven aan te bellen en de politie maar moeten inschakelen bij overlast.