Geld & Recht alle pijlers

Automatische afschrijvingen ook geldig voor jaarafrek e.d.?

17-05-2009 17:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Google eens op 'storneren', of vraag ernaar bij je bank. Afgeschreven bedragen kun je namelijk gewoon terug laten boeken en betalen als het jou uitkomt.
De laatste jaren gaan veel bedrijven over op automatische overschrijvingen om zo kosten te drukken, wanbetalers tegen te gaan en ook veel bedrijven doen het puur om het mileu te beparen.

Ik hou er ook niet van als alles zomaar automatisch wordt afgeschreven, maar heb van elk bedrijf wel eerst een brief gehad. Meestal in de trand, als je niet binnen zoveel werkdagen reageerd dan gaat de automatische incasso automatisch in.

Heb je zo'n brief niet over het hoofd gezien?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik werk voor een bank en ik heb een van mijn rekeningen laten blokkeren voor automatische afschrijvingen. 't Is niet altijd handig vooral als je maar 1 rekening hebt. Je kunt een bedrag wat van je rekening is afgeschreven via machtiging binnen 30 dagen laten storneren. Daarna kan een bank dat ook niet meer en moet je het via het bedrijf regelen. Meestal heb je het dan in 2 dagen weer terug. En jij moet altijd toestemming hebben gegeven voor machtigen. Dit mogen ze niet automatisch doen. Inderdaad morgen effe je bank bellen.
[quote]Dana schreef op 17 mei 2009 @ 17:53:

Wauw Parnell, jij bent snel! Bedankt voor je advies, klinkt goed, vooral ook de mogelijkheid van een selectieve blokkade (die ik via 'storneren' ook vond - lang leve Google). Ik ga er morgen de bank over bellen.

Of een selectieve incassoblokkade handig is in dit geval lijkt mij niet. Dit houdt namelijk in dat het bedrijf helemaal niet meer mag incasseren van jouw rekening en je dus maandelijks zelf met een acceptgiro dient te betalen. Als je hierzelf nauwkeurig mee bent is dit geen probleem, anders wel. Je kunt niet zeggen dat bepaalde facturen of bedragen niet mogen worden afgeschreven.
Ik heb alles gewoon ingevoerd in internetbankieren op een vaste datum. Die blokkade heb ik gedaan na een afschrijving van 1000 gulden van de energiemaatschappij. Op 2 december notabene met 4 kinderen. En het was nog fout ook. Maar voor bepaalde maatschappijen zoals je GSM heb ik nog een andere rekening die er niet voor is geblokkeerd. Het is ook niet altijd handig en je moet id wel stevig in je schoenen staan wat betalen betreft. Ik dan gelukkig wel.
Je eindafrekening wordt toch altijd meteen verrekend met de eerste termijn van de volgende periode en is daarmee altijd je eerste maandbedrag van de volgende periode. Dus die wordt dus gewoon geincasseerd.
Als inderdaad je energierekening altijd automatisch ging dan gaat dat ook zo met de eindafrekening van afgelopen jaar. En daar zit je volgende termijn dan meteen bij.
Als ik het goed begrijp heb je wel degelijk een machtiging afgegeven, ze incasseren tenslotte ook altijd automatisch je voorschot. Ja, het is dan normaal dat je jaarafrekening ook wordt geïncasseerd.
Dana bel nou morgen gewoon de bank en laat het bedrag storneren. Dan stuurt het energiebedrijf je alsnog een accept giro (na een telefoontje naar die maatschahppij) en kun je het betalen als je vakantiegeld binnen is.
Over medicijnrekeningen kreeg ik ook altijd een acceptgiro, nu is er (na een brief dat ze het gingen doen) meer dan 100 euro afgeschreven. Na navraag schijnt het dat ik in december 2008 een brief moet hebben gekregen (het gaat hier om het VGZ), ik heb alles nagekeken maar geen brief. Ik bewaar ze altijd.

Nog een keer gebeld.......Tja, dan is die brief niet aangekomen. Maar bel morgen wel dat ze dat niet meer mogen doen, acceptgiro graag.
Dan moet je bij je bank een kaart halen waar je dat kunt annuleren. Of op de site van je bank even zoeken op storneren. Dan kun je hem uitprinten en naar die maatschappij sturen. Ben bang dat het niet telefonisch kan.
Ja 't is toch een best wel groot bedrag en ik zou er ook ziek van zijn als het me was gebeurd midden in de maand. Dan heb je tenminste weer wat speling.

En wat ik me ook afvroeg. Heb je je meterstanden doorgegeven. Omdat je zei dat het eigenlijk niet kon.

Ik krijg ¤ 551.- terug wat ik ook niet had verwacht met een zieke man die de hele strenge winter thuis heeft gezeten. Maar ja mijn jongste zoon is gaan samenwonen vorig jaar en die was dus de boosdoener.

Dana, ik herhaal het even (dat je zelf een machtiging hebt afgegeven) omdat de verontwaardiging hier tot hoge hoogtes stijgt, terwijl je gewoon zelf een machtiging hebt afgegeven. Is die verontwaardiging ook niet al te terecht dus.

Vervelend, zo'n jaarafrekening van een paar honderd euro, maar dan heb je dus wél héél veel meer energie verbruikt dan in de planning lag. Voortaan even een paar x per jaar tussentijds je meterstanden doorgeven om een nieuw voorschot te laten berekenen dus.
Tip om dit te voorkomen

Ik heb mijn energie geregeld bij Essent. Daar heb ik een 'mijn essent' aangevraagd. Sindsdien voer ik iedere 6 weken mijn meterstanden in online. Hij berekent dan direct of ik nog 'op schema' ben met mijn voorschotbedrag. Zo kan je halverwege het jaar zaken al in de gaten houden en b.v. je voorschotbedrag verhogen of verlagen. Ik sta nu nooit meer voor een verrassing als de jaarrekening komt en dat geeft een 'gerust' gevoel.

Wellicht een tip voor komend jaar!

Succes.
DTEEZ!
Helemaal eens met Tangerine!

Als je een energiebedrijf machtigt, hoort daar ook de eindafrekening bij en als jij (veel) te weinig voorschot hebt betaald, is de consequentie dat je flink moet bijbetalen.

En dat bedrag zou je dan een keer gaan betalen als het jou goed uitkomt..??
Djoels ik ga het komend jaar ook op die manier in de gaten houden. Ze hebben me nu op ¤ 50.- p.m. voorschot minder gezet en dan vind ik wat veel. Dit komt omdat ik ¤ 500.- en nog wat teveel voorschot had betaald Wel lekker natuurlijk, maar ik heb geen zin om over een jaar opeens dik bij te moeten betalen. Dan krijg ik liever terug zoals nu. Dit was een lekkere meevaller.
Hier hetzelfde verhaal vorig jaar 600 ineens afgehaald in dezelfde week als de brief binnenkwam.wisten dat we bij moesten betalen na leegstand en daarna weer verhuis maar goed. Alles was betaald.

Krijgen maand later afrekening gas...450¤ terug! HUH ?

hadden ze ook het voorschot ineens 60 euro minder gezet omdat we behoorlijk wat terugkregen Wat ze vergeten waren denk ik is dat we niet het hele jaar daar hadden gewoond.

Na een hoop gedoe daar heb ik het maar zo gelaten en zelf iedere maand die 75 euro op de spaarrekening gezet.

Dus ik zal behoorlijk bij moeten betalen maar hoop van mijn opzij gezette geld nog wat over te hebben als niet meer hebben verbruikt dan afgelopen jaar dan gaat dat lukken.

En ja dus ze schrijven de jaarafrekening in een keer af als je machtiging hebt gegeven.

Heb er toen voor gebeld en dat mogen ze blijkbaar gewoon.

Ik dacht ook dat ik alleen machtiging had gegeven voor dat maand bedrag.

( heb het trouwens ook gemerkt bij vereniging...kinderen werden ook lid en hoefde niks meer in te vullen ik had immers al machtiging afgegeven? ja dus voor mezelf niet voor nog eens 2 kids erbij..maar ik was blijkbaar naief daarin )
Nog een andere tip:

Zorg dat als je een bedrijf machtigt, dat je een kopie (gekopieerd of gescand) houdt van de machting met daarop de datum en de handtekening. Als het goed is kun je dan ook nog achteraf precies achterhalen waarvoor jij, volgens de machtiging, je handtekening gezet hebt en waartoe het bedrijf dus gemachtigd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven