Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vaccin zorgmedewerkers

20-02-2021 10:54 341 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week hebben wij een oproep gekregen voor de vaccinatie. Ik ken eigenlijk niemand van mijn directe collega’s die het vaccin niet nemen.

Ik heb echt zo mijn twijfels... Als het aan mijzelf ligt wil ik het vaccin niet. Maar ik voel me haast verplicht tegenover collega’s en cliënten. Daarnaast krijgen wij de astrazeneca dat vaccin herft een mindere werking dan pfizer.

Zijn er meer zorgmedewerkers met twijfels of die het niet gaan nemen?
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin is huisarts en heeft het Moderna vaccin gehad. Ze had wat last van haar arm, maar verder niets. Een ander werkt in een verpleeghuis en heeft Pfizer gehad, zonder problemen.

Zelf heb ik ook getwijfeld, maar ik heb besloten me wel te laten vaccineren. Ik zit in de grote groep van 18-60 en krijg dan mogelijk ook AZ. Dat vind ik prima. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een lichte voorkeur heb voor het Janssen vaccin. Niet vanwege het type vaccin, maar omdat dat maar 1 prik is. Na elk vaccin dat ik in mijn arm gespoten krijg, slaap ik 1 of 2 nachten beroerd. Maakt niet uit of het links of rechts is, ik ben een zijslaper en word dan wakker zodra ik op een van die kanten draai. Vandaar mijn voorkeur voor 1 prik, maar als het AZ of een ander is, dan zal ik 5 minuten balen (en wellicht de nacht na de tweede vaccinatie wat langer...) maar hem gewoon halen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
TO, waar komt de twijfel over het AstraZeneca vaccin vandaan? Dat is een vaccin dat gebaseerd is op de "standaard" techniek. Dit vaccin is misschien iets minder effectief dan Pfizer maar nog steeds een prima vaccin.
En de reden dat ouderen niet het AstraZeneca vaccin krijgen is omdat er maar weinig mensen van die leeftijd deelnemen aan de studies en ze daarom geen cijfers hebben over de effectiviteit in die groep. Niet omdat het bij hen niet zou werken.
Bijwerkingen kun je van elk vaccin krijgen. Ik hoor over Pfizer ook best wat bijwerkingen na de tweede prik. Maar die bijwerkingen komen omdat je immuunsysteem aan het werk wordt gezet. Niks om je zorgen over te maken dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de zorg, ik heb nog geen oproep gekregen (dat verbaast me wel) maar ik ga me niet laten vaccineren.
Ik heb het er eigenlijk niet over met collega's en cliënten. Ivm privacy hoef je er (vooralsnog) ook geen openheid over te geven.
.
Alle reacties Link kopieren
De mensen die niet vaccineren; doen jullie andere dingen ook zo op gevoel?
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
20-02-2021 14:48
De mensen die niet vaccineren; doen jullie andere dingen ook zo op gevoel?
ja zeker oftewel intuïtie.
Ik zeg niet dat de vaccins slecht zijn hoor. Absoluut niet. Maar ik twijfel gewoon nog. Daarom wacht ik even af.
Alle reacties Link kopieren
Niemand hoeft dit te weten van elkaar.
Werkgevers mogen medewerkers niet vragen of zij gevaccineerd zijn en dit ook niet registeren volgens de privacywetgeving.
Heerlijk toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang getwijfeld. Uiteindelijk besloten hem wel te nemen. Reden: ik werk met kwetsbare cliënten. Bovendien kom ik geregeld in aanraking met Corona. Ik zou het mezelf behoorlijk kwalijk nemen wanneer ik mijn ouders/ schoonouders aan zou besmetten.
Ik heb deze week de tweede Pfizer prik gehaald. Eerste geen last. Tweede wel: hoofdpijn, pijn in mijn rug, koorts en koude rillingen. Was na een dag wel weer weg.
Hopelijk heb ik zo mijn bijdrage geleverd, zo zie ik het maar.
Alle reacties Link kopieren
Uit onderzoek in Israël blijkt dus dat je het ook doet voor anderen, omdat je ook veel minder drager bent.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
20-02-2021 14:48
De mensen die niet vaccineren; doen jullie andere dingen ook zo op gevoel?
Ja, zeker!

En ik hoop dat de mensen die zich wél laten vaccineren zich daar ook goed bij voelen. Net zoals ik me er goed bij voelt het niet te doen.
Met alle respect en begrip voor ieder zijn standpunt :-)
.
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 14:50
ja zeker oftewel intuïtie.
Ik zeg niet dat de vaccins slecht zijn hoor. Absoluut niet. Maar ik twijfel gewoon nog. Daarom wacht ik even af.
Bij intuïtie komt juist ook 'weten' erbij, maar dan op een minder bewust niveau.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Barnsteen schreef:
20-02-2021 15:05
Ja, zeker!

En ik hoop dat de mensen die zich wél laten vaccineren zich daar ook goed bij voelen. Net zoals ik me er goed bij voelt het niet te doen.
Met alle respect en begrip voor ieder zijn standpunt :-)
Sorry, ik zal dit wel niet mogen zeggen: ik heb er 0 respect voor als mensen dit soort keuzes op basis van een vaag gevoel nemen. Als ze dan nog gemanipuleerd zijn door vage websites of Facebook dan is dat tot daar aan toe. Maar gewoon op basis van een vaag gevoel vind ik echt verwerpelijk. Lees je dan in ieder geval in en probeer je mening te te onderbouwen met argumenten. Er hangt namelijk nogal wat vanaf en niet alleen voor jezelf. Dit is nou bij uitstek geen gevoelskwestie. Ik zie ook altijd erg op tegen de tandarts, heb ik ook een naar gevoel bij, maar ben toch altijd erg blij als ik er geweest ben...
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
20-02-2021 11:02
Ik twijfel niet of ik het ga nemen maar ik baal er echt van dat ik AstraZeneca krijg...
Gelukkig zijn we er hier allemaal erg discreet over, niemand vraagt of je je laat vaccineren. Cliënten niet en collega’s ook niet. Alles gaat hier trouwens via de overheid, niemand op het werk weet wie zich waar of wanneer moet laten vaccineren en dus ook niet of hij/zij wel of niet gaat.
Grappig. Waar ik werk / woon (=buitenland) hangt dus gewoon een aftekenlijst of je wel of niet neemt. Iedereen die daar komt vd collega's kan dit gewoon zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog niet ingeënt en ik weet op dit moment niet of ik dit wel wil laten doen. Op het werk gaan familieleden er eigenlijk al vanuit dat alle zorgmedewerkers ingeënt zijn/worden. Dan vragen ze mij of ik mijn vaccinatie al heb gekregen. Ik zeg: nee nog niet.
De bewoners zijn inmiddels wel ingeënt.

Misschien dat we uiteindelijk toch allemaal indirect "gedwongen" worden hem te nemen omdat er anders beperkingen aan vast zitten. We gaan het zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb im het begin ook best wel getwijfeld of ik het wel of niet wilde doen.
Bij mij bleek het vooral de angst voor net onbekende te zijn. Nadat ik mij had ingelezen was het duidelijk en ben inmiddels gevaccineerd.
Alle reacties Link kopieren
BrightonRock schreef:
20-02-2021 15:59
Sorry, ik zal dit wel niet mogen zeggen: ik heb er 0 respect voor als mensen dit soort keuzes op basis van een vaag gevoel nemen. Als ze dan nog gemanipuleerd zijn door vage websites of Facebook dan is dat tot daar aan toe. Maar gewoon op basis van een vaag gevoel vind ik echt verwerpelijk. Lees je dan in ieder geval in en probeer je mening te te onderbouwen met argumenten. Er hangt namelijk nogal wat vanaf en niet alleen voor jezelf. Dit is nou bij uitstek geen gevoelskwestie. Ik zie ook altijd erg op tegen de tandarts, heb ik ook een naar gevoel bij, maar ben toch altijd erg blij als ik er geweest ben...

Wie zegt dat ik mijn keuze uitsluitend op gevoel heb gemaakt? Ja mijn gevoel laat ik meewegen. Bij alle beslissingen die ik neem overigens, ook bij het naar de tandarts gaan.
Maar ik heb me wb coronavaccinaties wel degelijk ingelezen en niet alleen op facebook-sensatiegroepen.
.
Alle reacties Link kopieren
.
barnsteen wijzigde dit bericht op 20-02-2021 16:22
Reden: Dubbele post
99.79% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Barnsteen schreef:
20-02-2021 16:20
Wie zegt dat ik mijn keuze uitsluitend op gevoel heb gemaakt? Ja mijn gevoel laat ik meewegen. Bij alle beslissingen die ik neem overigens, ook bij het naar de tandarts gaan.
Maar ik heb me wb coronavaccinaties wel degelijk ingelezen en niet alleen op facebook-sensatiegroepen.
Ik lees hier dat meerdere mensen de keuze nemen alleen op basis van hun gevoel, ik dacht dat jij daar ook bij hoorde, excuses als dat niet zo is. Zolang je je gevoel kunt onderbouwen met argumenten en feiten kan ik er natuurlijk wel respect voor opbrengen als iemand iets anders vindt dan ik. Hoewel ikzelf erg sterk geneigd ben af te gaan op wat de wetenschap zegt en voor wat nog niet
vastgesteld kan worden op het oordeel van mensen die er voor doorgeleerd hebben.
Amri1986 schreef:
20-02-2021 14:59
Ik heb lang getwijfeld. Uiteindelijk besloten hem wel te nemen. Reden: ik werk met kwetsbare cliënten. Bovendien kom ik geregeld in aanraking met Corona. Ik zou het mezelf behoorlijk kwalijk nemen wanneer ik mijn ouders/ schoonouders aan zou besmetten.
Ik heb deze week de tweede Pfizer prik gehaald. Eerste geen last. Tweede wel: hoofdpijn, pijn in mijn rug, koorts en koude rillingen. Was na een dag wel weer weg.
Hopelijk heb ik zo mijn bijdrage geleverd, zo zie ik het maar.
na vaccinatie kun je nog steeds besmetten. De vaccinatie is puur voor jezelf.
Ik vind je gedachte wel mooi
Alle reacties Link kopieren
Noshaa217 schreef:
20-02-2021 14:56
Niemand hoeft dit te weten van elkaar.
Werkgevers mogen medewerkers niet vragen of zij gevaccineerd zijn en dit ook niet registeren volgens de privacywetgeving.
Heerlijk toch?
Maar hoe werkt dat dan met zorgmedewerkers? Gaat dat vaccineren niet via het werk? Of krijgt iedereen de oproep en dan kijk je zelf of je gaat.
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 16:26
na vaccinatie kun je nog steeds besmetten. De vaccinatie is puur voor jezelf.
Ik vind je gedachte wel mooi
Zoals eerder in dit topic al heel duidelijk is uitgelegd wordt de kans, al dan niet indirect, veel kleiner...
Alle reacties Link kopieren
Teva1979 schreef:
20-02-2021 16:26
Maar hoe werkt dat dan met zorgmedewerkers? Gaat dat vaccineren niet via het werk? Of krijgt iedereen de oproep en dan kijk je zelf of je gaat.
Ik heb gewoon een brief van werkgever gehad met daarin het ggd nr wat ik moest bellen.
Werkgever heeft alleen de brief verstrekt voor de vaccinatie.
Maar het is dan aan jou de keuze om de afspraak wel of niet te maken, en werkgever mag niet vragen of je wel of niet gevaccineerd ben.
BrightonRock schreef:
20-02-2021 15:59
Sorry, ik zal dit wel niet mogen zeggen: ik heb er 0 respect voor als mensen dit soort keuzes op basis van een vaag gevoel nemen. Als ze dan nog gemanipuleerd zijn door vage websites of Facebook dan is dat tot daar aan toe. Maar gewoon op basis van een vaag gevoel vind ik echt verwerpelijk. Lees je dan in ieder geval in en probeer je mening te te onderbouwen met argumenten. Er hangt namelijk nogal wat vanaf en niet alleen voor jezelf. Dit is nou bij uitstek geen gevoelskwestie. Ik zie ook altijd erg op tegen de tandarts, heb ik ook een naar gevoel bij, maar ben toch altijd erg blij als ik er geweest ben...
mijn gevoel zegt na het inlezen en overleg op werk dat ik voor nu nee zeg. Mede omdat het nog muteert en ik ergens verwacht dat deze vaccinatie niet voldoende daardoor zal zijn. Dat stukje is mijn intuïtie terug kijkend op afgelopen jaar corona. Dan wacht ik liever even af en kan dan alsnog gaan ipv straks een 2e keer te moeten en 4x gevaccineerd zijn.
BrightonRock schreef:
20-02-2021 16:27
Zoals eerder in dit topic al heel duidelijk is uitgelegd wordt de kans, al dan niet indirect, veel kleiner...
onzin dat staat helemaal niet vast. De vaccinatie die wij de zorg krijgt beschermt voor hooguit 60 procent maximaal en ze gaan er vanuit dat je zeer ws het nog blijft overdragen. Daarom blijft het advies na vaccinatie 1.5 meter afstand en mondkapje en handschoenen
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 16:26
na vaccinatie kun je nog steeds besmetten. De vaccinatie is puur voor jezelf.
Ik vind je gedachte wel mooi
Dit klopt niet, de wetenschap weet alleen nog niet in hoeverre dit wel of niet kan. Uit de resultaten van Israël blijkt dat de kans dat je een ander besmet echt vele malen kleiner wordt na vaccinatie.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2107288 ... anzienlijk

ik verwacht dergelijke resultaten ook bij de andere vaccins.
derooiekater schreef:
20-02-2021 16:29
Ik heb gewoon een brief van werkgever gehad met daarin het ggd nr wat ik moest bellen.
Werkgever heeft alleen de brief verstrekt voor de vaccinatie.
Maar het is dan aan jou de keuze om de afspraak wel of niet te maken, en werkgever mag niet vragen of je wel of niet gevaccineerd ben.

Precies, bij mij ging het ook zo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven