Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

dinsdag 9 maart 2021 om 23:19
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?

woensdag 10 maart 2021 om 16:16
In_Tenebris schreef: ↑10-03-2021 15:53Ik vind het ook egocentrisch om een ander seks te ontzeggen, het één is niet beter of slechter dan het ander vind ik. Het zou voor mij net zo goed een breekpunt kunnen zijn en dat ik er eerlijk over zou zijn en dan de ander laat bepalen of het cruciaal is. Zou me bij sommige situaties ook gewoon verder niet goed voelen en me daar ook niet bij neerleggen. Wat een ander daar dan mee doet moet die weten ik vind alles best.
Ja, vind ik ook. Ik zie ook reacties als, dan had je een andere partner moeten kiezen of waarom dan toch kinderen met deze partner gekregen. Om de simpele reden dat sommige dingen, vaak seks of het gebrek daaraan, er met de jaren insluipen.
Ik heb ooit een vriendin gehad, getrouwd, 3 kinderen en daarna bleef de seks volledig uit. Haar man had dit meermaals ter sprake gebracht, maar het enige wat zij daarop zei was dat ze er niet zoveel behoefte meer aan had. Op haar vraag of ze het dan maar moest doen met tegenzin, kon hij enkel antwoorden dat hij dat ook niet wilde. Naar oplossingen werd niet gezocht en ieder gesprek werd afgedaan als ‘als je beter kunt gaan, dan moet je maar gaan’, maar dat wilde hij helemaal niet. Hij was echt een hele leuke vader en wilde het gezin absoluut niet opbreken, maar als 45-jarige wilde hij ook niet seksloos door het leven. Zij dacht altijd dat hij hun huwelijk tóch niet zou opbreken, daarvoor deed hij enorm zijn best, maar een gesprek was ook niet mogelijk. Uiteindelijk is hij idd vreemdgegaan en heeft zij hem betrapt. Vele gesprekken volgden, want hij wilde absoluut niet scheiden, maar zij hield uit principe voet bij stuk en de scheiding werd ingezet.
Jaren later durfde ze toe te geven dat seks sowieso nooit zo belangrijk is geweest voor haar, maar dat ze er aan toegaf vanwege haar kinderwens en toen de buit binnen was dacht ze dat hij nooit hun gezin op het spel zou zetten. Nu heeft ze spijt dat ze zijn gevoelens nooit serieus heeft genomen. Ze is veranderd in een verbitterde vrouw, nog steeds alleen, terwijl hij al een paar jaar gelukkig is met een andere vrouw (niet zijn minnares van destijds). Erg jammer, want het had absoluut niet op een scheiding hoeven uitlopen als er enige communicatie mogelijk was geweest. Wellicht waren ze er dan alsnog niet uitgekomen, maar door haar starheid had zij bij voorbaat al haar ruiten ingegooid.
En prima als iemand zegt, vreemdgaan betekent einde relatie, maar toch altijd triest als je jaren later denkt, had ik het maar anders aangepakt.
woensdag 10 maart 2021 om 16:18
Ik was ooit de ander (ik was jong hoor 18/19?) geen kinderen in het spel (nou ja, ik was zelf nog jong).forumfossiel schreef: ↑10-03-2021 16:12Bij een langdurige affaire wordt de minnaar/ minnares vaak net zo goed voorgelogen. Ze wet dan misschien dat er officieel een andere partner is maar: “ Ik slaap al jaren op de bank en we hebben geen sex, maar ze heeft nog geen recht op een eigen woning en ik zet haar niet op straat, haar moeder ligt op sterven, de kinderen kunnen het niet aan, maar na de vakantie/ feestdagen vertel ik het haar en ga ik weg en verzin de smoezen maar.
En natuurlijk is het niet zo netjes om dan maar alvast een voorschot te nemen totdat hij idd zijn vrouw verlaat, maar verliefde mensen zijn over het algemeen heel goed in zichzelf voor de gek houden.
Persoonlijk vind ik wel dat een minnares zichzelf te kort doet en geen geniën zou moeten nemen met wachtbankje en tweede viool.
En ik denk uiteindelijk dat de minnares net zoveel pijn en verdriet erft als de bubbel knapt.
Maar ik beschouw haar niet als ( mede-) schuldig aan het bedriegen van de partner van degene met twee relaties.
Hij was wat ouder, had veel meegemaakt.
En hij wist het mooi te vertellen (de vrijheid die zij elkaar gunden...) en ik geloofde het graag. Was intens verliefd
En hoopte.... dat hij voor mij ging kiezen
Geloofde zijn verhalen zo graag, Heb haar nooit gebeld om te vragen of het klopte, dat het goed was, dat ik met haar man vrijde
En toen ontmoette ik haar. En er is niks gezegd, maar het was heel duidelijk, dat zij het niet oke vond, dat ik in zijn leven was.
Toen voelde ik me zo eenzaam, dom, lullig. En natuurlijk, was ik zelf ook fout. Maar toch beduidend minder fout, dan hij.
Hij maakte fouten met een vooropgezetheid ik niet.
woensdag 10 maart 2021 om 16:21
ik ken in mijn directe omgeving zeker vijf mannen, waar dit nu speelt.loisnvt schreef: ↑10-03-2021 16:16Ja, vind ik ook. Ik zie ook reacties als, dan had je een andere partner moeten kiezen of waarom dan toch kinderen met deze partner gekregen. Om de simpele reden dat sommige dingen, vaak seks of het gebrek daaraan, er met de jaren insluipen.
Ik heb ooit een vriendin gehad, getrouwd, 3 kinderen en daarna bleef de seks volledig uit. Haar man had dit meermaals ter sprake gebracht, maar het enige wat zij daarop zei was dat ze er niet zoveel behoefte meer aan had. Op haar vraag of ze het dan maar moest doen met tegenzin, kon hij enkel antwoorden dat hij dat ook niet wilde. Naar oplossingen werd niet gezocht en ieder gesprek werd afgedaan als ‘als je beter kunt gaan, dan moet je maar gaan’, maar dat wilde hij helemaal niet. Hij was echt een hele leuke vader en wilde het gezin absoluut niet opbreken, maar als 45-jarige wilde hij ook niet seksloos door het leven. Zij dacht altijd dat hij hun huwelijk tóch niet zou opbreken, daarvoor deed hij enorm zijn best, maar een gesprek was ook niet mogelijk. Uiteindelijk is hij idd vreemdgegaan en heeft zij hem betrapt. Vele gesprekken volgden, want hij wilde absoluut niet scheiden, maar zij hield uit principe voet bij stuk en de scheiding werd ingezet.
Jaren later durfde ze toe te geven dat seks sowieso nooit zo belangrijk is geweest voor haar, maar dat ze er aan toegaf vanwege haar kinderwens en toen de buit binnen was dacht ze dat hij nooit hun gezin op het spel zou zetten. Nu heeft ze spijt dat ze zijn gevoelens nooit serieus heeft genomen. Ze is veranderd in een verbitterde vrouw, nog steeds alleen, terwijl hij al een paar jaar gelukkig is met een andere vrouw (niet zijn minnares van destijds). Erg jammer, want het had absoluut niet op een scheiding hoeven uitlopen als er enige communicatie mogelijk was geweest. Wellicht waren ze er dan alsnog niet uitgekomen, maar door haar starheid had zij bij voorbaat al haar ruiten ingegooid.
En prima als iemand zegt, vreemdgaan betekent einde relatie, maar toch altijd triest als je jaren later denkt, had ik het maar anders aangepakt.
De seksloosheid, en hun interne gevecht. Ze willen zo graag bij de moeder van hun kinderen blijven. Houden van haar. Maar seksloosheid is onleefbaar

woensdag 10 maart 2021 om 16:22
Juist, maar daar zeg je wat! Want, de partner die geen seks meer wil, daarvoor hoeft er niets te veranderen, want is tevreden met hoe het is. En dan gaat die ander vreemd en is het opeens de boeman, vooral ook voor de omgeving. Vergeet dan vooral ook niet je eigen bijdrage te vermelden als je rondbazuint wat een klootzak je vreemdgaande ex is.

woensdag 10 maart 2021 om 16:23

woensdag 10 maart 2021 om 16:26
Probleem hierbij is natuurlijk wel dat je het verhaal van één kant hoort. Het kan natuurlijk ook dat die man zelf helemaal niet zo leuk is thuis en tegenover de buitenwereld wel de joviale man is.
woensdag 10 maart 2021 om 16:32
Lijkt mij ook echt vreselijk (ook dat verhaal van loisnvt). Ik zou mij echt bedonderd voelen door mijn partner als seks eigenlijk alleen maar leuk/goed was voor het krijgen van kinderen.
Ik kan mij wel voorstellen dat als je langer samen bent en druk bent, dat je libido daalt. Net als dat wanneer je ouder wordt, alles minder strak/jong/mooi wordt. Maar er is wel een verschil tussen niet meer elke dag ivm de drukte of helemaal niet. Of iets minder je uiterlijk bezig zijn ivm drukte vs helemaal los laten. Je mag wel moeite voor elkaar blijven doen.
Maar als je nooit zo bent geweest (libido, uiterlijk, whatever), dan vind ik het niet oké om dan net te doen of je wel zo bent om een relatie of iets anders binnen te halen. Dan bedonder je partner net zo goed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

woensdag 10 maart 2021 om 16:33
In_Tenebris schreef: ↑10-03-2021 16:26Probleem hierbij is natuurlijk wel dat je het verhaal van één kant hoort. Het kan natuurlijk ook dat die man zelf helemaal niet zo leuk is thuis en tegenover de buitenwereld wel de joviale man is.
Maar als zo'n vent een hufter is thuis, snap ik niet dat ze bij hem blijft
ik heb in 1 van de mij bekende gevallen het vermoeden dat zij hoopt, dat hij vreemdgaat, zodat zij als "de zielige" uit dit gevecht komt
woensdag 10 maart 2021 om 16:33
Terwijl die partner eigenlijk veranderd is van ja-leuk-seks naar nee-geen-zin. En de anders is niet veranderd.loisnvt schreef: ↑10-03-2021 16:22Juist, maar daar zeg je wat! Want, de partner die geen seks meer wil, daarvoor hoeft er niets te veranderen, want is tevreden met hoe het is. En dan gaat die ander vreemd en is het opeens de boeman, vooral ook voor de omgeving. Vergeet dan vooral ook niet je eigen bijdrage te vermelden als je rondbazuint wat een klootzak je vreemdgaande ex is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

woensdag 10 maart 2021 om 16:34
Je partner is niet je eigendom. Niet iets dat jij aangeschaft hebt en dus alleen voor jou is, ongeacht wat hij/zij zelf wil. Dus de vergelijking met een gestolen iPhone gaat niet op (echt....hoe kun je zo denken???).
woensdag 10 maart 2021 om 16:35
jep, mijn man en ik zijn al lang samen en een leuk seksleven is hard werken hoor!dianaf schreef: ↑10-03-2021 16:32
Ik kan mij wel voorstellen dat als je langer samen bent en druk bent, dat je libido daalt. Net als dat wanneer je ouder wordt, alles minder strak/jong/mooi wordt. Maar er is wel een verschil tussen niet meer elke dag ivm de drukte of helemaal niet. Of iets minder je uiterlijk bezig zijn ivm drukte vs helemaal los laten. Je mag wel moeite voor elkaar blijven doen.

woensdag 10 maart 2021 om 16:35
Metallover schreef: ↑10-03-2021 13:58En degene met wie hij/zij vreemdgaat is medeplichtig eraan (ervan uitgaande dat je het weet). Dus beide hebben schuld (een wat meer dan de ander)
Het is geen misdaad, dus je bent niet 'medeplichtig'. Hooguit 'werk je eraan mee'. Tja. Moreel verwerpelijk? Waarschijnlijk...in sommige gevallen..... Is dat vreemdgaan? Nee.

woensdag 10 maart 2021 om 16:38
woensdag 10 maart 2021 om 16:41
veel vrouwen (lees alleen dit forum al), die geen zin meer hebben in seks, maar niet bij hun man weggaanMarvelousMrsMaisel schreef: ↑10-03-2021 16:38Als je partner je geen seks gunt, maak je het uit. Dat is geen vrijbrief om vreemd te gaan. Rare gedachtegang. Dan zoek je dus iemand waar je het wél leuk mee hebt.
Maar wel praatjes blijven maken en beterschap beloven

woensdag 10 maart 2021 om 16:43
Er zit natuurlijk heel veel tussen een hufter en niet leuk. Iemand kan ook altijd op de bank liggen slapen, niet meehelpen, zeuren of weet ik wat. Net niet erg genoeg om er echt een punt van te maken, maar aantrekkelijk vind je hem ook niet meer, dat is hij alleen buiten de deur.
Als je zit te hopen dat je partner vreemd gaat is er iets mis. Misschien heeft iemand vermoedens en wil ze hem deze keer betrappen. Als je dat als reden moet hebben om uit elkaar te gaan heb je ook geen eigenwaarde vind ik. Als je klaar bent met een relatie kan je gewoon stoppen.
woensdag 10 maart 2021 om 16:48
Dit kan ook voor vrouwen gelden uiteraard, ik ken een vriendin waar het al vijf jaar "stil" is en die dit steeds zwaarder begint te vinden, ze houdt zoveel van haar man en gezin maar hij heeft geen behoefte meer aan sex en vindt dat ze daar dan allebei maar genoegen mee moeten nemen omdat de rest zo goed gaat.
woensdag 10 maart 2021 om 16:55
klopt, in haar eerder berichten heb ik braaf (m/v) gezetkes49240 schreef: ↑10-03-2021 16:48Dit kan ook voor vrouwen gelden uiteraard, ik ken een vriendin waar het al vijf jaar "stil" is en die dit steeds zwaarder begint te vinden, ze houdt zoveel van haar man en gezin maar hij heeft geen behoefte meer aan sex en vindt dat ze daar dan allebei maar genoegen mee moeten nemen omdat de rest zo goed gaat.

woensdag 10 maart 2021 om 17:00
Vreemdgangers zijn, naar mijn mening en algemeen gesproken, niet te types die langdurig hun ego's inslikken voor de lieve vrede, maar eerder mensen die hun ego en de aandacht daarvoor belangrijker vinden dan de relatie an sich.
Het is volgens mij echt niet zo dat de meeste vreemdgangers in een een seksloze relatie zitten, het lijken opeens allemaal slachtoffers van de tirannie van het huwelijk als ik het hier zo allemaal lees...
Het is volgens mij echt niet zo dat de meeste vreemdgangers in een een seksloze relatie zitten, het lijken opeens allemaal slachtoffers van de tirannie van het huwelijk als ik het hier zo allemaal lees...
woensdag 10 maart 2021 om 17:03
er zegt ook niemand, dat het gaat om seksloze relatieszurimat schreef: ↑10-03-2021 17:00Vreemdgangers zijn, naar mijn mening en algemeen gesproken, niet te types die langdurig hun ego's inslikken voor de lieve vrede, maar eerder mensen die hun ego en de aandacht daarvoor belangrijker vinden dan de relatie an sich.
Sterker nog, vaak zit de behoefte tot spanning in iemand, ligt het niet erg aan in wat voor type relatie je zit
(alle nuances komen hier al voorbij)
Maar denken dat alle vreemdgangers een bepaald type zijn, dat lijkt me niet kloppen. Als je bedenkt dat een derde van de mensen in een relatie wel eens vreemdgaat. Een derde van de Nederlanders. Dat zijn allerlei soorten mensen. Mensen waar je het aan ziet, dat ze vreemdgaan en mensen (je oma?) waar je het nooit van verwacht

woensdag 10 maart 2021 om 17:08
lilalinda schreef: ↑10-03-2021 17:03
Maar denken dat alle vreemdgangers een bepaald type zijn, dat lijkt me niet kloppen. Als je bedenkt dat een derde van de mensen in een relatie wel eens vreemdgaat. Een derde van de Nederlanders. Dat zijn allerlei soorten mensen. Mensen waar je het aan ziet, dat ze vreemdgaan en mensen (je oma?) waar je het nooit van verwacht
Het zou mensen nog verbazen hoeveel personen (man of vrouw) in hun naaste omgeving vreemd gaan en niemand daarvan weet heeft. Ik zou ze niet graag de kost geven iig

woensdag 10 maart 2021 om 17:09
Van mijn oma zou het me niet verbazen eerlijk gezegd, dat ze tot die 1/3 behoort. Ik vond gewoon dat er veel focus werd gelegd op mogelijk zielige redenen om vreemdgangers maar te kunnen begrijpen. Zal best wel, maar over het algemeen lijkt het mij dat mensen die de kantjes ervan aflopen wat betreft trouw, dat ook eerder op andere vlakken in de relatie doen.
woensdag 10 maart 2021 om 17:11
No shit, mensen die hun partner voorliegen en bedriegen zullen inderdaad weinig scrupules hebben om dat bij andere mensen ook te doen.

woensdag 10 maart 2021 om 17:12
zurimat schreef: ↑10-03-2021 17:09Van mijn oma zou het me niet verbazen eerlijk gezegd, dat ze tot die 1/3 behoort. Ik vond gewoon dat er veel focus werd gelegd op mogelijk zielige redenen om vreemdgangers maar te kunnen begrijpen. Zal best wel, maar over het algemeen lijkt het mij dat mensen die de kantjes ervan aflopen wat betreft trouw, dat ook eerder op andere vlakken in de relatie doen.
En dan bedoel je hiermee waarschijnlijk ook alleen de vreemdgangers?