Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

dinsdag 9 maart 2021 om 23:19
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
donderdag 11 maart 2021 om 09:57
Wat ik mij afvraag. Als 1/3e vreemd gaat. Dan kan dat met elkaar zijn (waardoor het dus ook onder die 1/3e valt, of met singels/ openrelatie-stellen).
Dan bijft er 2/3e over die niet vreemd gaan. Van die 2/3e zijn er dus ook mensen waarmee de vreemdganger het doet.
Kunnen we dus zeggen dat je c.a. 50% kans hebt om 1 van de 3 te zijn? (Dader, slachtoffer of faciliteerder).
Hier van uit gaande komt het dus in 1 op de 2 relaties voor.
Alleen weet de helft het niet.
Onwetendheid maakt dus gelukkiger?
Dan bijft er 2/3e over die niet vreemd gaan. Van die 2/3e zijn er dus ook mensen waarmee de vreemdganger het doet.
Kunnen we dus zeggen dat je c.a. 50% kans hebt om 1 van de 3 te zijn? (Dader, slachtoffer of faciliteerder).
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 11 maart 2021 om 10:03
deel van de vreemdgangers is dader en faciliteerderr? dus niet helemaal 50-50 lijkt methanx schreef: ↑11-03-2021 09:57Wat ik mij afvraag. Als 1/3e vreemd gaat. Dan kan dat met elkaar zijn (waardoor het dus ook onder die 1/3e valt, of met singels/ openrelatie-stellen).
1 getrouwde vrouw, kan het met meerdere ongetrouwde mannen doen
etc.
Maar ik denk wel, dat de kans, dat je ooit in je leven in je relatie te maken krijgt met een derde persoon heel groot is
donderdag 11 maart 2021 om 10:03
Ja, dat is makkelijk gezegd.
Klinkt "ik had er de energie niet voor" erg suf?
Het stapelde zich gewoon op en op en op.
En ik ben te stoer om te vragen of hij wat kan doen.
Uiteraard wel vaker aangegeven tijdens ruzies, maar vervolgens gebeurt er niets mee. Ik had geen zin meer in ruzies, werd er te moe van.
(En nee, dat is uiteraard ook niet goed, zie ik jaren later in. Laten we zeggen dat we ervan geleerd hebben)
donderdag 11 maart 2021 om 10:06
1 deel is vreemdganger, 1 deel is diegene waarmee wordt vreemd gegaan en 1 deel is de bedrogene.lilalinda schreef: ↑11-03-2021 10:03deel van de vreemdgangers is dader en faciliteerderr? dus niet helemaal 50-50 lijkt me
1 getrouwde vrouw, kan het met meerdere ongetrouwde mannen doen
etc.
Maar ik denk wel, dat de kans, dat je ooit in je leven in je relatie te maken krijgt met een derde persoon heel groot is
Du als we er statistieken bij houden, dan is 1 van bovengenoemde 3 in elke 2e relatie (ongeveer he).
Dus als jij in relatie nr6 zit, dan heb je het al 3x meegemaakt, statistisch gezien.
donderdag 11 maart 2021 om 10:10
ik wil ook jouw schuldgevoel aanpraten hoor.thanx schreef: ↑11-03-2021 10:03Ja, dat is makkelijk gezegd.
Klinkt "ik had er de energie niet voor" erg suf?
Het stapelde zich gewoon op en op en op.
En ik ben te stoer om te vragen of hij wat kan doen.
Uiteraard wel vaker aangegeven tijdens ruzies, maar vervolgens gebeurt er niets mee. Ik had geen zin meer in ruzies, werd er te moe van.
(En nee, dat is uiteraard ook niet goed, zie ik jaren later in. Laten we zeggen dat we ervan geleerd hebben)
Hij had ook kunnen zien, dat er veel moest gebeuren

donderdag 11 maart 2021 om 10:20
Helemaal mee eens.lilalinda schreef: ↑11-03-2021 09:57Vooropgesteld, niet al het vreemdgaan komt voort uit slechte relaties, en een sexloze partner. Maar in die situaties. Begint het bedrog al eerder, dan bij het vreemdgaan
als je verkering krijg, een relatie, gaat trouwen. Beloof je bij elkaar te blijven. Ziekte/gezondheid, goede/slechte tijden. Je belooft elkaar gelukkig te maken
Je vindt seks zo uniek, dat het alleen tussen jullie tweeen mag. Seks is hetgeen dat de relatie onderscheidt van een vriendschap
Als je dan op het punt komt, dat je de ander ongelukkig wordt, door gebrek aan seks. Dan is de belofte al vebroken, Dat is al bedrog. De ander had gedacht met een fijn mens te trouwen, in een relatie vol intimiteit.
En dan kom je tot een compromis.
Maar als er geen compromis mogelijk is, dan is het bedrog al begonnen voor iemand de stap maakt tot vreemdgaan
Eigenlijk is de vraag wie de schuldige is ook helemaal niet zo relevant. Als er vreemd wordt gegaan moet je daar iets mee, in de zin van dat het je relatie verandert en dat kan het einde betekenen en hoeft niet, maar ook in die ontwikkeling zit de schuldvraag eerder in de weg, dan dat het iets oplost.

donderdag 11 maart 2021 om 10:22
Metallover schreef: ↑11-03-2021 07:30Zo jammer dit, had niet gehoeven als er ze wat opener in het leven had gestaan en de gevoelens van haar man serieus had genomen.
Als seks voor haar sowieso niet belangrijk was, waarom dat dat niet je man gunnen nu en dan, met een andere vrouw?
Ik denk dat ze nu een stuk ongelukkiger is dan als dit wel had gekund en ze nog bij elkaar waren geweest.
Zoals ik al schreef, geen idee of ze hier samen waren uitgekomen als ze zijn gevoelens wél serieus had genomen? Wel heeft ze ooit na de scheiding gezegd dat ze spijt had dat ze het sowieso geen kans heeft gegeven. Ze was zo overtuigd vh feit dat de buit binnen was en hij nooit zou weggaan of iig nooit hun gezin op het spel zou zetten. Ik denk overigens ook niet dat hij zelf ooit weggegaan zou zijn, maar ook niet dat hij seksloos door het leven zou gaan, dat houdt niet 1 mens toch vol op zijn/haar 45e? Zij heeft dit eigenlijk nooit willen zien, want zij kon het toch ook? Pas toen ze merkte dat mensen in haar omgeving ook uitspraken begrip voor haar man te hebben en hem niet enkel als boeman zagen, heeft ze het ook vanuit zijn kant kunnen bekijken. Jammer dat dit veel te laat kwam, want hij is zeker nog 2 jaar alleen geweest voordat hij een nieuwe relatie kreeg en ik denk dat hij tot die tijd wel heeft opengestaan om er samen aan te werken of een poging tot.
Pas toen bleek dat er een serieuze nieuwe relatie aan zat te komen heeft ze hem gevraagd het opnieuw te proberen, maar was dat voor hem te laat. Tel daarbij op dat de oudste puber inmiddels bij zn vader is gaan wonen en puber 2 deze wens ook heeft, want bij vader is het gezelliger en mama is altijd boos. Ook haar vriendschappen zijn inmiddels verwaterd, want ze stoot iedereen af. Enige hulp zou zij wel kunnen gebruiken, maar daar staat ze helaas niet voor open en dat vind ik wel jammer, maar ze zal toch zelf uit haar slachtofferrol moeten stappen.
donderdag 11 maart 2021 om 10:24
er zijn ook situaties, waarbij het vreemdgaan gewoon 100% puur bedrog is hoor. IK schets nu slechts 1 situatieDS1971 schreef: ↑11-03-2021 10:20Helemaal mee eens.
Eigenlijk is de vraag wie de schuldige is ook helemaal niet zo relevant. Als er vreemd wordt gegaan moet je daar iets mee, in de zin van dat het je relatie verandert en dat kan het einde betekenen en hoeft niet, maar ook in die ontwikkeling zit de schuldvraag eerder in de weg, dan dat het iets oplost.
donderdag 11 maart 2021 om 10:50
Mooi staaltje van zoveel mogelijk verantwoordelijkheid bij de bedrieger weghalen.AgirlnamedSue schreef: ↑11-03-2021 09:41Ik kan zo niks met de term "schuldig".
Het klinkt als een soort pressiemiddel.
Als je in een monogame relatie zit dan is het niet ok als je het buiten de deur zoekt maar het is nou ook weer geen moord (schuldig! Schuldig!).
Neemt niet weg dat sommige situaties getuigen van heel weinig compassie en heel egoïstisch zijn.
Bedonderd worden doet pijn maar meestal is er meer aan de hand..
En natuurlijk is het niet sjiek als je aan de haal gaat met een gebonden iemand.
Het is niet ok maar ook weer geen moord: minimaliseren van het bedrog.
Sommige situaties getuigen van weinig compassie en (zijn) heel egoistisch: externaliseren van het bedrog, het is niet de bedrieger of zelfs maar zijn of haar keuze, het is de situatie!
Bedonderd worden doet pijn maar er is meestal meer aan de hand: de verantwoordelijkheid van het bedrog bij het slachtoffer leggen, als je niet wilde bedrogen worden had je maar meer moeten opletten wat er echt aan de hand is.
Het is niet sjiek dat je aan de haal gaat met een gebonden iemand: de vreemdganger kon er helemaal niets aan doen, er ging zomaar opeens iemand met hem aan de haal...
Ja, als je het zo stelt, kan ik begrijpen dat je niets kan met de term schuldig, dat blijkt wel. In heel je opsomming wordt de rol van de vreemdganger aardig vermeden.

donderdag 11 maart 2021 om 10:54
Een (h)echte vriendschap is voor mij door dik en dun en is er voldoende ruimte om andere keuzes dan ik te maken. Tenzij het niets crimineels is, zullen wij er altijd voor elkaar zijn.
donderdag 11 maart 2021 om 11:00
Ik vind beiden zwak, maar degene die in een relatie zit, heeft een belofte verbroken en dat is het ergste.
Na mijn man zijn vreemdgaan, besloot ik te blijven voor de kinderen en dat valt veel beter mee dan verwacht. Zelf voel ik geen behoefte om vreemd te gaan en ik wil mezelf niet prostitueren om mijn man een koekje van eigen deeg te geven, ook al krijg ik best wat aandacht van mannen. Ik zou me door zo een wraakactie alleen maar vies voelen. Maarrrrr... Als ik ooit nog eens verliefd word, zal mijn man de laatste zijn aan wie ik denk. Wie weet ga ik dan gewoon lekker mijn gang. Waarschijnlijk doe ik het dan toch weer niet omdat ik vasthou aan waarden en principes. Van schuldgevoel zou ik in elk geval geen last hebben. Dat brengt me meteen bij de eindconclusie: vreemdgaan blijft hangen, ook al is het al lang geleden en loopt de relatie weer goed.
Na mijn man zijn vreemdgaan, besloot ik te blijven voor de kinderen en dat valt veel beter mee dan verwacht. Zelf voel ik geen behoefte om vreemd te gaan en ik wil mezelf niet prostitueren om mijn man een koekje van eigen deeg te geven, ook al krijg ik best wat aandacht van mannen. Ik zou me door zo een wraakactie alleen maar vies voelen. Maarrrrr... Als ik ooit nog eens verliefd word, zal mijn man de laatste zijn aan wie ik denk. Wie weet ga ik dan gewoon lekker mijn gang. Waarschijnlijk doe ik het dan toch weer niet omdat ik vasthou aan waarden en principes. Van schuldgevoel zou ik in elk geval geen last hebben. Dat brengt me meteen bij de eindconclusie: vreemdgaan blijft hangen, ook al is het al lang geleden en loopt de relatie weer goed.
donderdag 11 maart 2021 om 11:03
zeker weten, dat het goed gaat????Joséphine schreef: ↑11-03-2021 11:00
je hoeft vreemdgaan niet te vergeven, je hoeft niet bij hem te blijven

donderdag 11 maart 2021 om 11:04
Ik zou het er te moeilijk mee hebben, ik ken namelijk de partners van mijn vriendinnen en zie die ook regelmatig. Ik zou me schuldig voelen tegenover die partner (waar ik toch ook in zekere mate een vriendschap mee heb), en zou die persoon niet meer recht in de ogen kunnen kijken. Ik denk dat de vriendschap daar alleen al stuk op zou lopen.

donderdag 11 maart 2021 om 11:09
Jolien- schreef: ↑10-03-2021 21:09Beiden. Uiteraard is degene die thuis iemand heeft zitten en gebonden is degene die het meest verkeerd doet, maar die andere partij (indien die weet dat zijn/haar scharrel een relatie heeft) is ook niet zuiver bezig. 'Die is niemand iets verschuldigd' mwah, ik vind eigenlijk dat je iedereen wel wat basisrespect verschuldigd bent en dat iemand anders heel veel pijn doen voor je eigen pleziertje dus gewoon erg laag en van weinig empathie betuigen. Als ik wist dat een vriendin van mij met een getrouwde vent bezig was, bleef dat geen vriendin bijvoorbeeld. Onze normen en waarden zouden dan te hard verschillen.
Mooi gezegd. Dit vind ik dus ook, maar veel mensen denken daar dus anders over. Hierboven noemde iemand zelfs "all is fair in love and war"..... Tja, wat moet je dan nog zeggen? Ik heb de indruk dat heel veel mensen alleen aan zichzelf denken en niet vinden dat je een ander iets verschuldigd bent. Of dat er überhaupt zoiets als fatsoen bestaat.
donderdag 11 maart 2021 om 11:10
fatsoen is ook je relatie goed houdenRikM schreef: ↑11-03-2021 11:09Mooi gezegd. Dit vind ik dus ook, maar veel mensen denken daar dus anders over. Hierboven noemde iemand zelfs "all is fair in love and war"..... Tja, wat moet je dan nog zeggen? Ik heb de indruk dat heel veel mensen alleen aan zichzelf denken en niet vinden dat je een ander iets verschuldigd bent. Of dat er überhaupt zoiets als fatsoen bestaat.
Niet wachten tot het fout gaat (/vreemdgaat) praten, neuken, lol maken. Allemaal heel belangrijk

donderdag 11 maart 2021 om 11:12
Joséphine schreef: ↑11-03-2021 11:00Ik vind beiden zwak, maar degene die in een relatie zit, heeft een belofte verbroken en dat is het ergste.
Dus je besluit bij je man te blijven, blijft het hem kwalijk nemen dat hij is vreemdgegaan, maar je ziet het als een vrijbrief voor als je zelf ooit verliefd wordt? Ik vind het een erg vreemde gedachtegang.

donderdag 11 maart 2021 om 11:14
Het blijft interessant en fascinerend.
De redenaties die je hier ziet bij een aantal mensen is terug te voeren op 1 aanname die velen niet door hebben volgens mij:
Als ik een relatie heb, dan is de ander verantwoordelijk voor de invulling van mijn typische relatie-behoeften.
In dit geval seks. Dat is natuurlijk naïef (en/of hypocriet): daar ben je zelf verantwoordelijk voor. De vraag in de OP is heel eenvoudig: wie is er schuldig als de een de ander bedriegt? Je ziet dat als er tegenargumenten komen die richting die eigen verantwoordelijkheid gaan, dat er gevlucht wordt om daaraan te ontkomen:
Vergelijk een eerste date: "Even voor de duidelijkheid: jij bent verantwoordelijk dat het goed zit met mijn seksuele behoeften, anders mag ik je bedriegen."
Ik denk dat het een oprechte maar korte date wordt.
Hetzelfde zag je gebeuren bij het topic "Ik wil geen kind" waarin iemand belazerd werd met een zwangerschap. Een aantal mensen ging in vreemde bochten op de momenten dat het gesprek naar de eigen verantwoordelijkheid van iemand in een relatie ging. Want daar gold hetzelfde: de bedrieger had gewoon de relatie moeten beëindigen en het ergens anders gaan zoeken. In plaats daarvan bedroog ze en probeerde ze de bedrogene ook nog eens mede-verantwoordelijk te maken voor haar eigen bedrog.
In een relatie geef je om elkaar en zorg je voor elkaar. Maar je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor je behoefte en daden wat betreft seks. Of voortplanting.
Een ander verantwoordelijk houden voor wat jij zoal doet met je mond/vagijn/piemel (/pil/condoom)? Bullshit natuurlijk.
De redenaties die je hier ziet bij een aantal mensen is terug te voeren op 1 aanname die velen niet door hebben volgens mij:
Als ik een relatie heb, dan is de ander verantwoordelijk voor de invulling van mijn typische relatie-behoeften.
In dit geval seks. Dat is natuurlijk naïef (en/of hypocriet): daar ben je zelf verantwoordelijk voor. De vraag in de OP is heel eenvoudig: wie is er schuldig als de een de ander bedriegt? Je ziet dat als er tegenargumenten komen die richting die eigen verantwoordelijkheid gaan, dat er gevlucht wordt om daaraan te ontkomen:
- Maar als de ander seks onthoudt dan legt die een bom onder de relatie.
- Maar dat is jouw mening, ik heb een andere en er zijn geen feiten.
- Maar als de ander je geen seks geeft dan geeft die niet echt om je of komt die zijn relatie-verplichtingen niet na.
- Maar vreemdgaan voor de spanning is veel erger. Er zijn honderden dingen erger dan een keer vreemdgaan.
- Maar soms probeert de ander het uit te lokken om in de slachtoffer-positie te kunnen gaan.
Maar het is niet zwart-wit.
Vergelijk een eerste date: "Even voor de duidelijkheid: jij bent verantwoordelijk dat het goed zit met mijn seksuele behoeften, anders mag ik je bedriegen."
Hetzelfde zag je gebeuren bij het topic "Ik wil geen kind" waarin iemand belazerd werd met een zwangerschap. Een aantal mensen ging in vreemde bochten op de momenten dat het gesprek naar de eigen verantwoordelijkheid van iemand in een relatie ging. Want daar gold hetzelfde: de bedrieger had gewoon de relatie moeten beëindigen en het ergens anders gaan zoeken. In plaats daarvan bedroog ze en probeerde ze de bedrogene ook nog eens mede-verantwoordelijk te maken voor haar eigen bedrog.
In een relatie geef je om elkaar en zorg je voor elkaar. Maar je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor je behoefte en daden wat betreft seks. Of voortplanting.
Een ander verantwoordelijk houden voor wat jij zoal doet met je mond/vagijn/piemel (/pil/condoom)? Bullshit natuurlijk.
donderdag 11 maart 2021 om 11:19
Ik had op een gegeven moment een collega die ook echt zei: Ach ja alles kan stuk toch? Want als hij een vrouw echt leuk zou vinden, dan zou hij er gewoon voor gaan én was alles geoorloofd. Nu begon hij redelijk wanhopig te worden in zijn zoektoch naar en vrouw... maar toch!?RikM schreef: ↑11-03-2021 11:09Mooi gezegd. Dit vind ik dus ook, maar veel mensen denken daar dus anders over. Hierboven noemde iemand zelfs "all is fair in love and war"..... Tja, wat moet je dan nog zeggen? Ik heb de indruk dat heel veel mensen alleen aan zichzelf denken en niet vinden dat je een ander iets verschuldigd bent. Of dat er überhaupt zoiets als fatsoen bestaat.
Dus als iemand zoiets zegt, dan vind ik dat wel een afknapper. Want dat betekent dat je niet fatsoenlijk hoeft te zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 11 maart 2021 om 11:19
geldt ook voor dingen niet-doenCeder schreef: ↑11-03-2021 11:14
Je bent volwassen en zelf verantwoordelijk voor je handelen. Is er iets met je relatie waardoor die niet meer werkt voor jou? Dat gebeurt en kan moeilijk zijn: beëindig de relatie en ga ergens anders kijken. Maar ga niet de ander verantwoordelijk houden voor wat jij zelf doet.
als jij weigert seks te hebben met je partner. Dan is dat ook een bewuste keus. Dan leg je bewust een bom onder je relatie
He geeft geen vrijbrief voor vreemdgaan, maar je maakt wel je relatie stuk
En vaak leggen de niet-neukers de schuld bij de ander: ze is zo dik geworden, of hij doet niet in het huishouden
Het draait om communicatie. En je eigen aandeel willen zien (andermans aandeel, kun je niet veranderen).
En ja soms is er maar 1 "schuldig", maar vaak is het een proces waarbij een relatie tot een tysussooi geworden is en het wachten is tot het misgaat
was het leven maar zo eenvoudig, dat er in situaties altijd slachtoffers en schuldigen zijn.
donderdag 11 maart 2021 om 11:21
donderdag 11 maart 2021 om 11:54
Maar los van "schuld" en "onschuld", over het algemeen zijn mensen als ze worden bedrogen boos en verdrietig.
Ik begrijp heel goed waarom mijn ex tegen mij loog over zijn verhouding. Waarom hij al die jaren heeft gelogen dat er niets aan de hand was. Als ik het vanuit hem bekijk is het heel logisch allemaal.
Dat neemt niet weg dat ik mij ongelofelijk genaaid voelde. Terecht? Dat hangt er ook vanaf hoe je het bekijkt denk ik. Ik ben niet principieel voor monogamie. Dus zijn verhouding was nooit een dealbreaker geweest. Bovendien was ik zelf niet heilig (hoewel ik niet loog), dus je kan je afvragen waarom ik toch boos was.
Maar dat doet er toch helemaal niet toe? Als je vreemdgaat en liegt, dan je is partner boos en gekwetst. Of er nu verzachtende omstandigheden zijn of niet. Of vreemdgaan nu begrijpelijk is of niet.
Het heeft weinig zin om aandacht te besteden aan de hypothetische vraag of iemand schuld heeft. Mag je niet meer boos en verdrietig zijn als iemand geen schuld heeft? Pleit het bespreken van de onvrede in de relatie de vreemdganger vrij omdat je "beide een aandeel had"? Word je minder boos en verdrietig als je dat erkent? Natuurlijk niet.
Terecht of niet, begrijpelijk of niet, acceptabel of niet, de bedrogen partner zal er meestal verdrietig over zijn en boos. Dus als je vreemd gaat, om wat voor reden dan ook, wordt je partner gekwetst door jouw gedrag. Bedrog is nooit goed voor een relatie.
Zelf wil ik al dat gezeik niet meer. Ik zal mijn relatie niet verbreken, als mijn lief het bed deelt met een ander, maar ik zou het niet leuk vinden. Ook al ben ik niet principieel tegen.
Ik begrijp heel goed waarom mijn ex tegen mij loog over zijn verhouding. Waarom hij al die jaren heeft gelogen dat er niets aan de hand was. Als ik het vanuit hem bekijk is het heel logisch allemaal.
Dat neemt niet weg dat ik mij ongelofelijk genaaid voelde. Terecht? Dat hangt er ook vanaf hoe je het bekijkt denk ik. Ik ben niet principieel voor monogamie. Dus zijn verhouding was nooit een dealbreaker geweest. Bovendien was ik zelf niet heilig (hoewel ik niet loog), dus je kan je afvragen waarom ik toch boos was.
Maar dat doet er toch helemaal niet toe? Als je vreemdgaat en liegt, dan je is partner boos en gekwetst. Of er nu verzachtende omstandigheden zijn of niet. Of vreemdgaan nu begrijpelijk is of niet.
Het heeft weinig zin om aandacht te besteden aan de hypothetische vraag of iemand schuld heeft. Mag je niet meer boos en verdrietig zijn als iemand geen schuld heeft? Pleit het bespreken van de onvrede in de relatie de vreemdganger vrij omdat je "beide een aandeel had"? Word je minder boos en verdrietig als je dat erkent? Natuurlijk niet.
Terecht of niet, begrijpelijk of niet, acceptabel of niet, de bedrogen partner zal er meestal verdrietig over zijn en boos. Dus als je vreemd gaat, om wat voor reden dan ook, wordt je partner gekwetst door jouw gedrag. Bedrog is nooit goed voor een relatie.
Zelf wil ik al dat gezeik niet meer. Ik zal mijn relatie niet verbreken, als mijn lief het bed deelt met een ander, maar ik zou het niet leuk vinden. Ook al ben ik niet principieel tegen.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
donderdag 11 maart 2021 om 12:01
Dus je besluit bij je man te blijven, blijft het hem kwalijk nemen dat hij is vreemdgegaan, maar je ziet het als een vrijbrief voor als je zelf ooit verliefd wordt? Ik vind het een erg vreemde gedachtegang.
Komt misschien vreemd of opportunistisch over, maar zo is het niet. Ik denk dat mijn gezond verstand en principes het gewoon zouden halen, maar dat de liefde voor mijn man hierin geen rol speelt want alles omvattende liefde voel ik niet meer. Ik confronteer hem al lang niet meer met het verleden, maar ik ben niet naïef. Dat is een erg normale reactie voor een bedrogene. Ik heb het beste voor met mijn gezin, en daar hoort hij bij. Volwaardig.
Komt misschien vreemd of opportunistisch over, maar zo is het niet. Ik denk dat mijn gezond verstand en principes het gewoon zouden halen, maar dat de liefde voor mijn man hierin geen rol speelt want alles omvattende liefde voel ik niet meer. Ik confronteer hem al lang niet meer met het verleden, maar ik ben niet naïef. Dat is een erg normale reactie voor een bedrogene. Ik heb het beste voor met mijn gezin, en daar hoort hij bij. Volwaardig.

donderdag 11 maart 2021 om 12:03

donderdag 11 maart 2021 om 12:10
Maar dan leg je weer de schuld bij degene die bedrogen wordt! Wat ook fout is in een relatie, het kan nooit een excuus zijn om de andere te besodemieteren!
donderdag 11 maart 2021 om 12:18
Maakt het wat uit dan? Mag je niet boos zijn als je het morele gelijk niet aan jouw kant hebt? Je partner kwetsen is altijd naar. Dus als je hem of haar telkens afwijst of geen aandacht hebt voor zijn of haar behoeften is dat ook heel naar.Lucieanders schreef: ↑11-03-2021 12:10Maar dan leg je weer de schuld bij degene die bedrogen wordt! Wat ook fout is in een relatie, het kan nooit een excuus zijn om de andere te besodemieteren!
Mensen kwetsen elkaar ook op andere manieren dan door vreemdgaan.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)