Genaaid bij de kapper
dinsdag 16 maart 2021 om 22:03
Ja, er is een prijslijst die ik van tevoren check. Heel veel kappers gehad en na het knippen/wassen/etc. is er dan de verrassing bij het afrekenen.
Na het wassen wordt er bijvoorbeeld opeens een masker ingesmeerd in plaats van crèmespoeling, zonder overleg. Prijzen zijn vaak “vanaf”. Droogblazen blijkt föhnen/stylen. Een drup crème blijkt een behandeling voor een extra tientje.
Je komt nooit tot een overeenkomst qua prijs vóór de behandeling, alleen achteraf hoor je wat het uiteindelijke bedrag is geworden. Ik voel me vaker wel dan niet genaaid, ook al weiger ik alle extra’s.
Assertiviteit is een oplossing, maar waarom mag dit? Zijn er mensen die van tevoren een exacte prijs vast met de kapper vaststellen?
Na het wassen wordt er bijvoorbeeld opeens een masker ingesmeerd in plaats van crèmespoeling, zonder overleg. Prijzen zijn vaak “vanaf”. Droogblazen blijkt föhnen/stylen. Een drup crème blijkt een behandeling voor een extra tientje.
Je komt nooit tot een overeenkomst qua prijs vóór de behandeling, alleen achteraf hoor je wat het uiteindelijke bedrag is geworden. Ik voel me vaker wel dan niet genaaid, ook al weiger ik alle extra’s.
Assertiviteit is een oplossing, maar waarom mag dit? Zijn er mensen die van tevoren een exacte prijs vast met de kapper vaststellen?
woensdag 17 maart 2021 om 04:22
Ooooh zo herkenbaar dit! En zó irritant.
Zeggen ze tussen neus en lippen door “Nou lekker na het wassen wat verzorging toch?”, blijkt dat 12,50 te kosten.
En vaak nog slecht geknipt ook. Ik vind het echt een crime om een goede kapper te vinden.
Toni & Guy is de enige waar ik ooit echt fantastisch goed ben geholpen, maar toen kon ik bijna 200 euro aftikken. Dus ja, om dat nou elke 6 weken te doen
Zeggen ze tussen neus en lippen door “Nou lekker na het wassen wat verzorging toch?”, blijkt dat 12,50 te kosten.
En vaak nog slecht geknipt ook. Ik vind het echt een crime om een goede kapper te vinden.
Toni & Guy is de enige waar ik ooit echt fantastisch goed ben geholpen, maar toen kon ik bijna 200 euro aftikken. Dus ja, om dat nou elke 6 weken te doen
woensdag 17 maart 2021 om 06:15
Ik was eens met kind bij een voor ons nieuwe kapper. Prijs was oorspronkelijk volgens de internetsite al weinig mals. Verschil tussen kind en volwassene was er nauwelijks.
Vervolgens ging er tijdens het wassen een crème in, na het knippen en föhnen een gel en met de spiegel werd nog even rondom geshowd.
Vervolgens mocht ik aan de kapper een bedrag aftikken dat hoger was dan mijn eigen rekening bij de kapper. Ga ik dus nooit meer naartoe.
Vervolgens ging er tijdens het wassen een crème in, na het knippen en föhnen een gel en met de spiegel werd nog even rondom geshowd.
Vervolgens mocht ik aan de kapper een bedrag aftikken dat hoger was dan mijn eigen rekening bij de kapper. Ga ik dus nooit meer naartoe.
woensdag 17 maart 2021 om 06:30
Zijn dat allemaal ketens die hier genoemd worden?
Zitten er geen kleinere zelfstandige kapsalons dan? Lijkt me vervelend als je elke keer ergens anders moet gaan.
De kapsalon waar ik ga (elke 5 weken verven), die houdt ook bij welke verf ze hebben gebruikt, de kleur en kleursterkte enz.
Ze kunnen precies opzoeken hoeveel jaar geleden ze me geblondeerd hebben bv.
Ben nu weer donker maar als ik die bedragen die ik hier lees elke 5 weken beer moet leggen om mijn grijze uitgroei te verven zou ik failliet gaan.
To
Kun je de volgende keer niet gewoin vragen wat je hier zegt? Goh waarom hangt er eigenlijk een prijslijst als ik toch steeds veel meer kwijt ben?
En als ze dan beginnen over creme, druppels weet ik veel, dan kun je toch zeggen dat ze toch niet zo maar vanalles in je haar kunnen smeren zonder te zeggen wat het kost?
Als je je auto naar de garage brengt voor het wisselen van banden, en ze rijden hem door de wasstraat erna zul je vast ook wat zeggen als ze dat in rekening brengen.
Zitten er geen kleinere zelfstandige kapsalons dan? Lijkt me vervelend als je elke keer ergens anders moet gaan.
De kapsalon waar ik ga (elke 5 weken verven), die houdt ook bij welke verf ze hebben gebruikt, de kleur en kleursterkte enz.
Ze kunnen precies opzoeken hoeveel jaar geleden ze me geblondeerd hebben bv.
Ben nu weer donker maar als ik die bedragen die ik hier lees elke 5 weken beer moet leggen om mijn grijze uitgroei te verven zou ik failliet gaan.
To
Kun je de volgende keer niet gewoin vragen wat je hier zegt? Goh waarom hangt er eigenlijk een prijslijst als ik toch steeds veel meer kwijt ben?
En als ze dan beginnen over creme, druppels weet ik veel, dan kun je toch zeggen dat ze toch niet zo maar vanalles in je haar kunnen smeren zonder te zeggen wat het kost?
Als je je auto naar de garage brengt voor het wisselen van banden, en ze rijden hem door de wasstraat erna zul je vast ook wat zeggen als ze dat in rekening brengen.
woensdag 17 maart 2021 om 06:32
Iedere handeling, ieder smeerseltje bij de kapper kost geld. Vind het alleen wel raar dat ze het altijd aanbieden als een service " even lekker dit? Dan wordt het mooi zo! ". Als je ja zegt loopt de teller. Als je dit weet moet je gewoon duidelijk zijn. Dat is alleen voor de één makkelijker dan de ander, mij kost het geen moeite.
Zelf ben ik dan weer op een andere manier genaaid door de kapper. Vlak voor ze dichtgingen nog langs geweest, vlak voor sluitingstijd. Ik vroeg nog of hij zich niet erg makkelijk vanaf maakte, dat was niet het geval zei hij ( twijfel ). Ging ook erg snel vond ik. Ook wel kort omdat ik de sluiting wel aan zag komen.
Ik heb die gast vervloekt. Het begint pas nu weer normaal te zitten, kammen had geen zin. Sprong echt alle kanten op. Mensen spraken me er gewoon op aan. Daar ga ik dus nooit meer heen. Ik woon ernaast en we zien elkaar dagelijks en als hij vraagt wanneer ik weer eens kom zal ik hem dat wel uitleggen.
Zelf ben ik dan weer op een andere manier genaaid door de kapper. Vlak voor ze dichtgingen nog langs geweest, vlak voor sluitingstijd. Ik vroeg nog of hij zich niet erg makkelijk vanaf maakte, dat was niet het geval zei hij ( twijfel ). Ging ook erg snel vond ik. Ook wel kort omdat ik de sluiting wel aan zag komen.
Ik heb die gast vervloekt. Het begint pas nu weer normaal te zitten, kammen had geen zin. Sprong echt alle kanten op. Mensen spraken me er gewoon op aan. Daar ga ik dus nooit meer heen. Ik woon ernaast en we zien elkaar dagelijks en als hij vraagt wanneer ik weer eens kom zal ik hem dat wel uitleggen.
woensdag 17 maart 2021 om 06:54
Dan zeg je toch dat dat niet afgesproken is?Apollos_Belt schreef: ↑16-03-2021 23:22Ik heb serieus van te voren een prijsberekening gevraagd en doorgesproken toen ik mijn haar ging blonderen en daarna verven, knippen etc. Ik was ook niet anders gewend dat ze je gaande weg van alles zouden aansmeren. Ik probeerde dat voor te zijn. Alsnog heeft ze bij het drogen een of ander goedje erin gesmeerd wat opeens toch niet inclusief was.
Volgende keer zeg ik gewoon; ik heb 50 euro. Kan je mij daarvoor knippen, wassen, drogen en stylen? Zo nee, hoeveel is het wel dan?
Ik snap dit soort kappers niet; mensen voelen zich genaaid en komen niet terug. Dan heb je nu 6 euro verdiend aan je cremepje maar die klant zie je niet meer terug. Kun je beter investeren in een goede klantrelatie.
Ik vind sommige kappers ook vervelend. Kom je daar voor de eerste keer en dan gaan zij mij vertellen wat voor haar ik heb en dat ik mijn haar bv vooral moet gaan stijlen en dat het dan goed is. Ik ken mijn haar al mijn hele leven en dit is onzin. Bij Yes kappers ooit eens meegemaakt dat de kapper iets vroeg over mijn haar, ik ontkende en zij vervolgens een andere kapper erbij riep om te discussiëren over wat ik zei want volgens haar kon dat niet en was het niet waar. Zo ongepast. Ben er nooit meer terug gegaan.
woensdag 17 maart 2021 om 07:15
Ja, ik herken het. En dan ook nog zeggen dit is goed voor je haar en dit, eindstand van de rekening €150 aftikken. Ik ben nooit meer teruggegaan. Nu spreek ik met mijn kapster wat ik wil van tevoren en dan vraag ik meteen wat de behandeling kost. Sommige kappers zijn echt afzetters.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 17-03-2021 07:28
0.18% gewijzigd
woensdag 17 maart 2021 om 07:18
Helemaal eens. Maar ik heb nog nooit een kapper meegemaakt waar het niet zo ging. En ik ben al vaak verhuisd dus heb kappers door het hele land versleten. Overal hetzelfde liedje.minnimouse schreef: ↑17-03-2021 06:54Dan zeg je toch dat dat niet afgesproken is?
Ik snap dit soort kappers niet; mensen voelen zich genaaid en komen niet terug. Dan heb je nu 6 euro verdiend aan je cremepje maar die klant zie je niet meer terug. Kun je beter investeren in een goede klantrelatie.
woensdag 17 maart 2021 om 07:28
Maar die houden toch geen klant over?Wissewis schreef: ↑16-03-2021 22:13Dan heb je ook nog een gelletje hier tijdens het drogen en een spraytje daar en dan nog dit en dan nog dat en dan betaal ik ineens weer driedubbele lang-haar-bonus omdat ik haar tot bijna aan mijn kont heb.
En aan 't eind zit ik met een rekening van 60 euro ipv dat ze afficheren op hun ruit dat wassen-knippen-drogen 35 of 40 euro kost.
Ik weet gewoon van tevoren dat ik genaaid word.
Intussen 7 verschillende kappers gehad en allemaal flikken ze 't wel.
Gister hoorde ik op tv iemand van een meubelwinkel die klanten ergens voor proberen over te halen? Daar kwam ik dis mooi niet meer.
woensdag 17 maart 2021 om 07:29
Je moet het wel betalen. Je kan moeilijk stennis schoppen.Blijenvrij schreef: ↑17-03-2021 07:21Leren ze dit in de opleiding, zo commercieel te werken?
Ik vind het absurd, de bedragen en verhogingen die ik hier lees.
Wat ik me afvraag: betaalt iedereen dit klakkeloos zonder discussie?
woensdag 17 maart 2021 om 07:41
Ooh ja die 'halflang haar toeslag', breek me de bek niet open. Ik heb heel dun haar, korte bob tot net onder m'n oorlel en toen ik het een keertje had laten verven bij de kapper (onderkantje wat donkerder en een klein blond plukje voor wat toen hip was) kreeg ik 3 (!!!) keer een 'halflang haar toeslag'. 60 euro of zo kwam erbij, toen heb ik echt wel flink stampij gemaakt. En uiteindelijk niet betaald. Ik was ook echt boos (en dat ben ik niet snel), ook nooit meer terug gegaan. Ze had m'n nek nog uit staan scheren zo lang was m'n haar!fashionvictim schreef: ↑16-03-2021 22:13oh ja, zo irritant. Ik heb haar wat nog niet eens over mijn schouders komt, maar omdat ik krullen en dik haar heb moet ik dan ineens een toeslag voor halflang of lang haar betalen. Huh? Maar ik heb geen halflang of lang haar, dus hoezo?
Ik herken het helemaal, heb er ook een hekel aan.
woensdag 17 maart 2021 om 07:43
DuchessMeganMarkle schreef: ↑17-03-2021 07:29Je moet het wel betalen. Je kan moeilijk stennis schoppen.
Stennis schoppen zou ik geen zin in hebben, maar ik vind het pure oplichterij en als iedereen dat klakkeloos betaalt en niet in discussie gaat komen ze er altijd mee weg. En dat weten ze.
woensdag 17 maart 2021 om 07:47
Nou ja, iemand hier boven benoemde dat er een prijs afgesproken is en dat er toch één of ander goedje ingedaan werd wat niet inclusief was, dan kun je best zeggen dat je dat niet betaalt.DuchessMeganMarkle schreef: ↑17-03-2021 07:29Je moet het wel betalen. Je kan moeilijk stennis schoppen.
woensdag 17 maart 2021 om 07:47
Huh, maar hoezo 3 keer dan? En wat gaven ze voor verklaring?Roomsnoesje schreef: ↑17-03-2021 07:41Ooh ja die 'halflang haar toeslag', breek me de bek niet open. Ik heb heel dun haar, korte bob tot net onder m'n oorlel en toen ik het een keertje had laten verven bij de kapper (onderkantje wat donkerder en een klein blond plukje voor wat toen hip was) kreeg ik 3 (!!!) keer een 'halflang haar toeslag'. 60 euro of zo kwam erbij, toen heb ik echt wel flink stampij gemaakt. En uiteindelijk niet betaald. Ik was ook echt boos (en dat ben ik niet snel), ook nooit meer terug gegaan. Ze had m'n nek nog uit staan scheren zo lang was m'n haar!![]()
woensdag 17 maart 2021 om 07:50
Ik ben 15 jaar geleden verhuisd van de randstad naar een klein dorpje in het noorden van het land. Ik betaalde 15 jaar geleden 22,50 voor knippen bij de kapper in het westen. Plus inderdaad de toeslagen voor mousse, haarlak ed, maar dat weigerde ik altijd. Daar was mijn ervaring dat bijna alle kappers zo werkten.
Nu ga ik naar een kapper hier in het dorp. Echt een goede kapster en daar betaal ik nu 17,50 voor knippen. Daarna doet ze er het 1 en ander in en fohnt ze mijn haar.
Volgens mij zijn er wel kappers in wat grotere plaatsen om ons heen die wel geld vragen voor maskers, haarlak ed.
Nu ga ik naar een kapper hier in het dorp. Echt een goede kapster en daar betaal ik nu 17,50 voor knippen. Daarna doet ze er het 1 en ander in en fohnt ze mijn haar.
Volgens mij zijn er wel kappers in wat grotere plaatsen om ons heen die wel geld vragen voor maskers, haarlak ed.
woensdag 17 maart 2021 om 07:56
ja 2 x gehad. Ik had een heel ander kapsel genomen, van behoorlijk lang en schouderlengte. Ze zei, zal ik het gelijk even in model föhnen? Ach wel ja. Helemaal niet bij stilstaand dat ze bedoelt (das dan 5 euró) En zonder te vragen nog wat mousse (nog een x 5 euro). Dat viel vies tegen bij de kassa, maar ik durfde niks te zeggen want ik was zelf diegene die niet assertief was.
Ik had er geen moer aan want buiten stond een stevige wind, dus hele model was weg zodra ik thuis kwam.
Keer er op was zeker 15 jaar later, met eigenlijk hetzelfde. Maar dan een kapster waarbij je bij haar thuis komt. (wel wit betaald). Gezellig kletsen en verteld dat ik na de kapster gelijk door ging naar mijn werk 'oh zal ik het gelijk dan even voor je drogen?'. Het klonk als een vriendelijk aanbod tussen het kletsen door, en daardoor kwam het niet in mij op dat dat uiteraard tegen extra kosten is.
Met 2 minuten was het droog geblazen en dat was dan 10 euro extra bleek bij afrekenen. Had er ook niet aan want wederom, ik werk in de zorg dus dan zit je kapsel sowieso in een mum niet meer in model.
Bij alles wat ze vragen zeg ik dus nu standaard nee. Neehoor niet 'nog even droogfohnen' en ook niet 'ff gauw' 1 handje mousse in mn haar.
Ik had er geen moer aan want buiten stond een stevige wind, dus hele model was weg zodra ik thuis kwam.
Keer er op was zeker 15 jaar later, met eigenlijk hetzelfde. Maar dan een kapster waarbij je bij haar thuis komt. (wel wit betaald). Gezellig kletsen en verteld dat ik na de kapster gelijk door ging naar mijn werk 'oh zal ik het gelijk dan even voor je drogen?'. Het klonk als een vriendelijk aanbod tussen het kletsen door, en daardoor kwam het niet in mij op dat dat uiteraard tegen extra kosten is.
Met 2 minuten was het droog geblazen en dat was dan 10 euro extra bleek bij afrekenen. Had er ook niet aan want wederom, ik werk in de zorg dus dan zit je kapsel sowieso in een mum niet meer in model.
Bij alles wat ze vragen zeg ik dus nu standaard nee. Neehoor niet 'nog even droogfohnen' en ook niet 'ff gauw' 1 handje mousse in mn haar.
woensdag 17 maart 2021 om 08:10
Omdat ze 3 kleuren verf had gebruikt, vond ze het volkomen legitiem om 3x de volle toeslag voor halflang haar te rekenen.
Terwijl we het in de stoel nog hadden over mijn lijzige dunne haar, dat ik het graag langer zou willen maar dat dat niet staat omdat het zo dun is. En ze letterlijk zei: 'dit korte koppie staat je anders ook heel leuk hoor.'
Halflang haar toeslag voor het bijwerken van uitgroei lees ik hier boven.
Edit: ik heb nu al jaren een hele fijne dorpskapper, die ergens tussen de 15 en 20 euro rekent voor knippen en soms drogen. Als ze op vakantie gaat deelt ze mini-verpakkingen van kappersproducten uit (mag je er zelf eentje van kiezen) als tegemoetkoming dat ze 3 weken dicht is. Dat vind ik dan wel weer grappig én heel klantvriendelijk.
woensdag 17 maart 2021 om 08:25
Ik betaal standaard 48 euro voor knippen. Veel geld, maar niet als je weet dat ze een uur bezig zijn en daarna elk haartje goed zit. Ook als ze het niet stylen.
Vaak krijg ik ook nog even een zilvershampo of colourconditioner er in, gewoon als service en omdat ik er al jaren kom.
Voor mij is de kapper echt een uitje. Even een uur mijzelf laten verwennen. Dus vind het heel fijn dat alles erbij in zit.
Vaak krijg ik ook nog even een zilvershampo of colourconditioner er in, gewoon als service en omdat ik er al jaren kom.
Voor mij is de kapper echt een uitje. Even een uur mijzelf laten verwennen. Dus vind het heel fijn dat alles erbij in zit.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
woensdag 17 maart 2021 om 08:37
Ik weet niet wat ik lees zeg, wat een (extra) bedragen! Gelukkig nooit meegemaakt. Ik betaal vooraf online tijdens het boeken van de afspraak (50 euro 2pp oid), en heb gelukkig nooit bij hoeven te betalen. Bij mij smeren ze er soms wat in ( als ik niet goed oplet, want liever niet) , kind krijgt wat gel in z'n haar en mag iets lekkers uitzoeken uit de snoeppot en we lopen zo de deur uit.
woensdag 17 maart 2021 om 08:39
Nee, dat krijgen ze opgedragen zodra ze ergens werken.Blijenvrij schreef: ↑17-03-2021 07:21Leren ze dit in de opleiding, zo commercieel te werken?
Ik vind het absurd, de bedragen en verhogingen die ik hier lees.
Wat ik me afvraag: betaalt iedereen dit klakkeloos zonder discussie?
woensdag 17 maart 2021 om 08:40
Zo herkenbaar. Hier ook alleen maar kappers waarbij je opgelicht word door “extra’s”. Mijn haar is tot aan de schouders en dat wordt als lang haar gezien, kom op zeg.
Ik ga dus jaren niet meer naar de kapper en doe het zelf, heb een makkelijk kapsel. Door Corona doe ik nu ook mijn mans haar en dat lukt steeds beter. Hij wil ook niet meer naar de kapper.
Ik ga dus jaren niet meer naar de kapper en doe het zelf, heb een makkelijk kapsel. Door Corona doe ik nu ook mijn mans haar en dat lukt steeds beter. Hij wil ook niet meer naar de kapper.