Genaaid bij de kapper
dinsdag 16 maart 2021 om 22:03
Ja, er is een prijslijst die ik van tevoren check. Heel veel kappers gehad en na het knippen/wassen/etc. is er dan de verrassing bij het afrekenen.
Na het wassen wordt er bijvoorbeeld opeens een masker ingesmeerd in plaats van crèmespoeling, zonder overleg. Prijzen zijn vaak “vanaf”. Droogblazen blijkt föhnen/stylen. Een drup crème blijkt een behandeling voor een extra tientje.
Je komt nooit tot een overeenkomst qua prijs vóór de behandeling, alleen achteraf hoor je wat het uiteindelijke bedrag is geworden. Ik voel me vaker wel dan niet genaaid, ook al weiger ik alle extra’s.
Assertiviteit is een oplossing, maar waarom mag dit? Zijn er mensen die van tevoren een exacte prijs vast met de kapper vaststellen?
Na het wassen wordt er bijvoorbeeld opeens een masker ingesmeerd in plaats van crèmespoeling, zonder overleg. Prijzen zijn vaak “vanaf”. Droogblazen blijkt föhnen/stylen. Een drup crème blijkt een behandeling voor een extra tientje.
Je komt nooit tot een overeenkomst qua prijs vóór de behandeling, alleen achteraf hoor je wat het uiteindelijke bedrag is geworden. Ik voel me vaker wel dan niet genaaid, ook al weiger ik alle extra’s.
Assertiviteit is een oplossing, maar waarom mag dit? Zijn er mensen die van tevoren een exacte prijs vast met de kapper vaststellen?
donderdag 18 maart 2021 om 16:31
Dit is me gelukkig nog nooit overkomen, ik denk omdat ik heel stellig vooraf vraag wat iets kost en aangeef dat ik verwacht dat het daarbij blijft. Als ik een hogere rekening zou krijgen zou ik ook wel het gesprek aan gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat andere klanten daar iets van vinden. Als ik het hier zo lees denken de meesten waarschijnlijk ‘wat goed dat zij wel wat durft te zeggen’
donderdag 18 maart 2021 om 16:47
donderdag 18 maart 2021 om 20:08
Zolang ik geen rekening van 100 euro krijg voorgeschoteld terwijl ik 40 euro verwacht hou ik mijn mond.
Geen zin om dat gevecht aan te gaan, want ze hebben toch altijd een weder-woord.
Ik calculeer gewoon van tevoren in dat mijn factuur die eigenlijk 40 euro zou moeten zijn volgens hun raam / prijs-affiche aan de voordeur ergens tussen de 48 en de 60 euro is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 18 maart 2021 om 20:32
Gevecht? Je kunt toch gewoon vragen hoe iets zit? Of vragen hoe je dit soort verrassingen een volgende keer kunt voorkomen? Dat wordt echt niet meteen een street fight of scène.Wissewis schreef: ↑18-03-2021 20:08Zolang ik geen rekening van 100 euro krijg voorgeschoteld terwijl ik 40 euro verwacht hou ik mijn mond.
Geen zin om dat gevecht aan te gaan, want ze hebben toch altijd een weder-woord.
Ik calculeer gewoon van tevoren in dat mijn factuur die eigenlijk 40 euro zou moeten zijn volgens hun raam / prijs-affiche aan de voordeur ergens tussen de 48 en de 60 euro is.
donderdag 18 maart 2021 om 20:39
Ze praten mij gewoon zo onder tafel.
En aan 't eind van de rit zitten al die producten wel in mijn haar, is mijn haar geknipt en gedroogd en heb ik dus weinig te protocollen.
Dan hou ik liever gewoon mijn mond.
Is dit nu later?
donderdag 18 maart 2021 om 20:43
Voor mij voelt het ook als een soort gevecht. Ik heb weinig zelfvertrouwen. Daar werk ik aan maar dit blijf ik lastig vinden.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
donderdag 18 maart 2021 om 20:44
Dat is ook zo. Maar de actie om het aan te kaarten ligt dan bij de klant, niet bij de ondernemer die de dienst verkoopt. Dat klopt niet en mijn inschatting is dat veel mensen het maar laten gaan of daarna naar een andere kapper gaan. Dat is makkelijker dan het gesprek bij de kassa aangaan -met notabene op je hoofd- een al geleverde dienst, je pinpas in je hand en een volle salon die meeluistert.
donderdag 18 maart 2021 om 20:48
Tja, mij zou het gewoon om duidelijkheid gaan, niet om het bedrag te betwisten. Een vraag stellen zie ik niet als iets waar een ander je bij onder tafel praat.
Maar goed, ik ben sowieso vrij assertief met dit soort dingen. Of dat nu om een rekening in de horeca gaat, of bij de Starbucks waar ze altijd iets aanbieden, wat dan ook weer geld blijkt te kosten (“wilt u de Ethiopische melange anders eens proberen?” —welja, waarom ook niet? En dan blijkt het geen leuk aanbod voor een proefje te zijn, maar gewoon een duurdere koffie). Ik zeg gewoon wat en hoe het op mij overkwam.
Ook bij de kapper. Ik bemoei me met wat ze doen, geef aan wat ik niet wil. En als ik niet tevreden was, dan zeg ik dat. Ik heb weleens een vriendin huilend op de bank gehad, compleet verknipt, drama. Ik vroeg wat de kapper zei toen ze aangaf dat ze het niet mooi vond. Nou die kapper wist van niets, want ze had helemaal niets gezegd. Voor mij onbegrijpelijk.
donderdag 18 maart 2021 om 20:55
Oh haha! Ik ben zo’n type die juist graag dingen op luide toon aankaart in winkels of gelegenheden. Ik heb dan het idee dat het sneller is opgelost. Maar ik snap dat niet iedereen dat durft of wil. Ik ben geen relschopper, maar als ik denk in m’n recht te staan maakt het me niet uit wie er meegluurt.Stradit schreef: ↑18-03-2021 20:44Dat is ook zo. Maar de actie om het aan te kaarten ligt dan bij de klant, niet bij de ondernemer die de dienst verkoopt. Dat klopt niet en mijn inschatting is dat veel mensen het maar laten gaan of daarna naar een andere kapper gaan. Dat is makkelijker dan het gesprek bij de kassa aangaan -met notabene op je hoofd- een al geleverde dienst, je pinpas in je hand en een volle salon die meeluistert.
Maar ik zie simpelweg vragen hoe de rekening tot stand is gekomen niet eens als een incident. Maar dat zal met m’n karakter te maken hebben.
donderdag 18 maart 2021 om 20:59
novaviva schreef: ↑18-03-2021 20:55Oh haha! Ik ben zo’n type die juist graag dingen op luide toon aankaart in winkels of gelegenheden. Ik heb dan het idee dat het sneller is opgelost. Maar ik snap dat niet iedereen dat durft of wil. Ik ben geen relschopper, maar als ik denk in m’n recht te staan maakt het me niet uit wie er meegluurt.
Maar ik zie simpelweg vragen hoe de rekening tot stand is gekomen niet eens als een incident. Maar dat zal met m’n karakter te maken hebben.
Goed dat je die dingen aankaart, maar waarom op luide toon? Komt op mij nogal agressief over. Het kan toch ook op gewone toon?
donderdag 18 maart 2021 om 21:08
Goed dat je dit doet en kunt, prima tips. In de OP schreef ik dat assertiviteit een oplossing is. De één heeft dat van nature meer dan de ander. Ik ga zó weinig naar de kapper dat áls ik er weer eens ben, bij het afrekenen denk “oh ja, dat is ook zo, krijgen we dit weer”. Maar het blijft in mijn ogen gewoon oplichting. En die wakkerheid hoort niet alleen bij de klant, maar vooral bij de ondernemer die op een verifieerbare manier zijn services verkoopt.novaviva schreef: ↑18-03-2021 20:48Tja, mij zou het gewoon om duidelijkheid gaan, niet om het bedrag te betwisten. Een vraag stellen zie ik niet als iets waar een ander je bij onder tafel praat.
Maar goed, ik ben sowieso vrij assertief met dit soort dingen. Of dat nu om een rekening in de horeca gaat, of bij de Starbucks waar ze altijd iets aanbieden, wat dan ook weer geld blijkt te kosten (“wilt u de Ethiopische melange anders eens proberen?” —welja, waarom ook niet? En dan blijkt het geen leuk aanbod voor een proefje te zijn, maar gewoon een duurdere koffie). Ik zeg gewoon wat en hoe het op mij overkwam.
Ook bij de kapper. Ik bemoei me met wat ze doen, geef aan wat ik niet wil. En als ik niet tevreden was, dan zeg ik dat. Ik heb weleens een vriendin huilend op de bank gehad, compleet verknipt, drama. Ik vroeg wat de kapper zei toen ze aangaf dat ze het niet mooi vond. Nou die kapper wist van niets, want ze had helemaal niets gezegd. Voor mij onbegrijpelijk.
donderdag 18 maart 2021 om 21:19
Ik ben zeker niet agressief in toon, maar ik heb wel een luide stem. Ik ga niet fluisterend iets aankaarten, zoals sommige mensen iets bespreken. Maar bijkomend voordeel is wel dat de eventuele zaak daarmee vaak snel is afgedaan. Overigens maakt het me ook niet uit als men het wel agressief over vindt komen. Bij agressieve verkoopmethoden past dat op zich wel.Blijenvrij schreef: ↑18-03-2021 20:59Goed dat je die dingen aankaart, maar waarom op luide toon? Komt op mij nogal agressief over. Het kan toch ook op gewone toon?
donderdag 18 maart 2021 om 21:33
Jemig wat een herkenning in dit topic! Vooral van vroeger, toen ik nog
1. Fortuinen uitgaf bij kappers, en
2. Jong en veel minder assertief was
Inmiddels door schade en schande wijs geworden. Heb nu ook een lang kapsel dat zich makkelijk door mijzelf laat bijhouden, gelukkig. 2x een echt goede kapster gehad, 1x vertrok de kapster en andere keer verhuisde ik.
Stond op het punt post-Corona weer eens naar een salon te gaan, maar ik ga gewoon mijn thuisknip-skills weer eens beproeven en het geld in m’n zak houden
1. Fortuinen uitgaf bij kappers, en
2. Jong en veel minder assertief was
Inmiddels door schade en schande wijs geworden. Heb nu ook een lang kapsel dat zich makkelijk door mijzelf laat bijhouden, gelukkig. 2x een echt goede kapster gehad, 1x vertrok de kapster en andere keer verhuisde ik.
Stond op het punt post-Corona weer eens naar een salon te gaan, maar ik ga gewoon mijn thuisknip-skills weer eens beproeven en het geld in m’n zak houden
vrijdag 19 maart 2021 om 00:22
Apollos_Belt schreef: ↑18-03-2021 20:43Voor mij voelt het ook als een soort gevecht. Ik heb weinig zelfvertrouwen. Daar werk ik aan maar dit blijf ik lastig vinden.
vrijdag 19 maart 2021 om 07:45
Mijn kapper heeft de prijzen verhoogd sinds ze weer open zijn. Dat begrijp ik compleet. Het is echter wel zo dat ik via Treatwell voor de oude prijs boekte. Ik wilde de behandeling misschien verzetten dus toen viel het me op dat de prijzen hoger waren dan toen ik boekte.
Heel logisch gezien Corona. Maar het zou wel klantvriendelijk zijn geweest als ze dit even hadden laten weten in de tussentijd.
Ik was vooraf al van plan om wat meer af te rekenen dus heb ik niets gezegd. Maar achteraf vond ik het eigenlijk echt niet netjes van ze.
Daarbij kwam dat ze zich hielden niet echt aan de coronamaatregelen hielden. Daar heb ik wel wat van gezegd. Toen kreeg ik een meewarig ‘ja wel slim van je inderdaad...’ terug.
Ik kom er dus niet meer. Jammer, want ik had er een goede kapper aan. Op dat gebied ben ik vrij principieel.
Heel logisch gezien Corona. Maar het zou wel klantvriendelijk zijn geweest als ze dit even hadden laten weten in de tussentijd.
Ik was vooraf al van plan om wat meer af te rekenen dus heb ik niets gezegd. Maar achteraf vond ik het eigenlijk echt niet netjes van ze.
Daarbij kwam dat ze zich hielden niet echt aan de coronamaatregelen hielden. Daar heb ik wel wat van gezegd. Toen kreeg ik een meewarig ‘ja wel slim van je inderdaad...’ terug.
Ik kom er dus niet meer. Jammer, want ik had er een goede kapper aan. Op dat gebied ben ik vrij principieel.
vrijdag 19 maart 2021 om 11:04
Dank je
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
vrijdag 19 maart 2021 om 11:58
vrijdag 19 maart 2021 om 16:24
Door dit topic moest ik opeens terugdenken aan het eerste restaurantje waar ik als tiener ooit in de bediening werkte. Daar moest ik van de eigenaar mensen bij de koffie altijd iets aanbieden. Zo van: wilt u er misschien een sambuca bij? En dat stond dan al op ons dienblad. —Nou, lekker, dat wilden mensen dan altijd wel. Tot ze opeens de rekening gepresenteerd werd en het er gewoon bij stond. We zeiden er nooit bij dat het van het huis was, toch ontstonden er altijd misverstanden over. En we mochten ook niet zeggen dat het op eigen kosten was.
Was altijd weer erg vervelend om te moeten doen, en ik probeerde er altijd onderuit te komen, maar de eigenaar stond erop. Of hij stuurde ons er speciaal op uit om dat nog even aan te bieden. Ik was wellicht ook nog te onervaren om het goed in te kleden. Nu zou ik het misschien anders formuleren, dat het wat duidelijker was. Ik denk dat het misverstand ontstond omdat er een specifiek drankje aanboden. Als je vraagt of mensen misschien een lekker likeurtje bij de koffie willen, zoals misschien een grappa, een sambuca of een amaretto, dan is het duidelijker dat het als optie voor de verkoop is. Maar als iemand ongevraagd met een blad met drankjes aan komt lopen, denk je toch dat het gratis wordt aangeboden. Maar goed, in dit restaurant was er ook altijd gedoe over de mandjes brood die geld kostten.
Veel lol gehad daar, maar het was echt een shit-restaurant.
Was altijd weer erg vervelend om te moeten doen, en ik probeerde er altijd onderuit te komen, maar de eigenaar stond erop. Of hij stuurde ons er speciaal op uit om dat nog even aan te bieden. Ik was wellicht ook nog te onervaren om het goed in te kleden. Nu zou ik het misschien anders formuleren, dat het wat duidelijker was. Ik denk dat het misverstand ontstond omdat er een specifiek drankje aanboden. Als je vraagt of mensen misschien een lekker likeurtje bij de koffie willen, zoals misschien een grappa, een sambuca of een amaretto, dan is het duidelijker dat het als optie voor de verkoop is. Maar als iemand ongevraagd met een blad met drankjes aan komt lopen, denk je toch dat het gratis wordt aangeboden. Maar goed, in dit restaurant was er ook altijd gedoe over de mandjes brood die geld kostten.
Veel lol gehad daar, maar het was echt een shit-restaurant.
vrijdag 19 maart 2021 om 17:27
Ik heb met kappers uit een keten altijd gehad dat ze perse wilden wassen. Ik wil niet dat het gewassen wordt, dat doe ik wel zelf, thuis. Het liefst wil ik het ook droog geknipt, nou dat is helemaal lastig. föhnen doe ik zelf nooit, ik laat het altijd aan de lucht drogen en ik hoef ook geen mousse, gel, klei wat dan ook in. Nou nou, dat is allemaal maar raar en ingewikkeld. En inderdaad, voor wassen en fohnen gewoon betalen ook als dat niet gebeurt.
Ik krijg altijd het idee dat die mensen heel graag het riedeltje uitvoeren dat ze nou eenmaal op de opleiding hebben geleerd en dat moet iedereen dan maar gewoon willen.
Nu eindelijk een kleine kapsalon gevonden die totaal niet moeilijk doet. Niet wassen? prima. Droog knippen? Ja is met jouw haar inderdaad wel een goed idee.
En aan het eind werd zelfs iets van de standaard prijs afgehaald omdat er dus niet gewassen is en ze minder tijd aan mij heeft hoeven besteden dan ze had gepland. Had ze haar achterstand ook meteen weer weggewerkt.
Godzijdank zijn ze niet failliet gegaan en kan ik binnenkort weer komen.
Ik krijg altijd het idee dat die mensen heel graag het riedeltje uitvoeren dat ze nou eenmaal op de opleiding hebben geleerd en dat moet iedereen dan maar gewoon willen.
Nu eindelijk een kleine kapsalon gevonden die totaal niet moeilijk doet. Niet wassen? prima. Droog knippen? Ja is met jouw haar inderdaad wel een goed idee.
En aan het eind werd zelfs iets van de standaard prijs afgehaald omdat er dus niet gewassen is en ze minder tijd aan mij heeft hoeven besteden dan ze had gepland. Had ze haar achterstand ook meteen weer weggewerkt.
vrijdag 19 maart 2021 om 18:20
Heel netjes inderdaad. Zo zou het overal moeten zijn.ñuca schreef: ↑19-03-2021 17:27En aan het eind werd zelfs iets van de standaard prijs afgehaald omdat er dus niet gewassen is en ze minder tijd aan mij heeft hoeven besteden dan ze had gepland. Had ze haar achterstand ook meteen weer weggewerkt.
vrijdag 19 maart 2021 om 18:26
novaviva schreef: ↑18-03-2021 21:19Ik ben zeker niet agressief in toon, maar ik heb wel een luide stem. Ik ga niet fluisterend iets aankaarten, zoals sommige mensen iets bespreken. Maar bijkomend voordeel is wel dat de eventuele zaak daarmee vaak snel is afgedaan. Overigens maakt het me ook niet uit als men het wel agressief over vindt komen. Bij agressieve verkoopmethoden past dat op zich wel.
Duidelijk. En wat dat laatste betreft: daar heb je helemaal gelijk aan. Het is niet verkeerd dat ze iemand treffen die het wel durft te zeggen.
zaterdag 20 maart 2021 om 08:55
Toen ik tot een jaar of 5 geleden mijn haar nog kleurde wist ik van tevoren al dat ik weer zou schrikken aan de kassa. Één kapper durfde het eens aan om me 3 dubbel voor kleuren aan te rekenen omdat ik ‘zo veel en lang haar heb’. Kon hij me dan niet even verwittigen? Was ruim over 200eur en had zelfs niet genoeg cash bij, kon ik nog naar een BC automaat lopen...
Maar inderdaad, bij meerdere kappers dezelfde ervaring. En altijd hetzelfde excuus, veel en lang haar. Mensen met heel kort en fijn haar krijgen die dan korting? Denk het niet...
Aan het begin van de lockdown kreeg ik zin in meer laagjes. Zelf met een kappersschaar aan de slag gegaan en het resultaat was prima! Omdat ik naar de kapper gaan (voor snit en stylen) wel eens leuk en verwennerij vind zal ik nog heel af en toe gaan (eens per jaar of zo) voor mijn plezier.
Maar inderdaad, bij meerdere kappers dezelfde ervaring. En altijd hetzelfde excuus, veel en lang haar. Mensen met heel kort en fijn haar krijgen die dan korting? Denk het niet...
Aan het begin van de lockdown kreeg ik zin in meer laagjes. Zelf met een kappersschaar aan de slag gegaan en het resultaat was prima! Omdat ik naar de kapper gaan (voor snit en stylen) wel eens leuk en verwennerij vind zal ik nog heel af en toe gaan (eens per jaar of zo) voor mijn plezier.
zaterdag 20 maart 2021 om 15:32