Schijnheilige partner??
donderdag 1 april 2021 om 10:40
Stel, je hebt een gesprek met je partner. Je partner geeft aan dat hij product X wil kopen. Product X is echter heel duur en jij ziet het niet zo zitten.
Een aantal weken later komt je partner ineens thuis en het blijkt dat hij product X heeft gekocht. Je bent ontzettend verbaasd en ook boos, maar je partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?” En als je dat vervolgens ontkent kijkt hij sip en doet hij alsof er iets aan JOUW geheugen mankeert.
Herkenbaar? Dit overkwam mij gisteren. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Een aantal weken later komt je partner ineens thuis en het blijkt dat hij product X heeft gekocht. Je bent ontzettend verbaasd en ook boos, maar je partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?” En als je dat vervolgens ontkent kijkt hij sip en doet hij alsof er iets aan JOUW geheugen mankeert.
Herkenbaar? Dit overkwam mij gisteren. Hoe moet ik hiermee omgaan?
donderdag 1 april 2021 om 14:09
Ik blijf erbij: we hebben veel te weinig info.hanke321 schreef: ↑01-04-2021 13:50Leuk dat je met die ziekelijk gierige persoon komt, uit dat andere topic, maar zoals ik het lees is dat niet het geval.
Hier was er al nee gezegd. waarop partner toch product x van de gezamenlijke rekening betaald heeft. Én hij ging daarna doen alsof dat nee niet heul duidelijk was aangegeven. In een patroon van eerder manipulatief gedrag.
donderdag 1 april 2021 om 14:11
Dat vind ik dus ook. Ik denk dat inderdaad ook heel erg meespeelt hoe mensen kijken naar geld.Attraverso schreef: ↑01-04-2021 13:56Moet triestig zijn als je niet zelf kan beslissen dat je iets wil kopen.
Als er genoeg geld geld is, waarom dan praten in het is niet nodig. De ander wordt er blij van: kopen. Mits het past binnen het financiële plaatje natuurlijk.
donderdag 1 april 2021 om 14:12
Misschien niet bizar hoog in verhouding tot wat het is. 4K voor een goede auto is een koopjeDS1971 schreef: ↑01-04-2021 13:53Je weet niet waarover het gaat, dus is het wel echt bizar hoog?
Dat communicatie het probleem is ben ik met je eens, maar op zich is het ook wel raar dat als de partner van to iets heel graag wil kopen en to vindt het onzin, dat de discussie blijft hangen bij ja vs nee.
Het is hun geld, dus ze moeten samen beslissen.
En nee vs ja is geen beslissing.
Het gebeurt weleens in een relatie dat je in een patstelling komt. En met nee vs ja is er nog geen beslissing gemaakt inderdaad. Dus dan vind ik ook niet dat je moet handelen alsof er een beslissing is gemaakt en dat je het product voorlopig gewoon lekker in de winkel moet laten staan, totdat het wel een 'ja' is. Dus inderdaad, blijven communiceren en niet lekker je eigen ding gaan doen van geld dat niet volledig van jou is.
donderdag 1 april 2021 om 14:13
Zou het niet kunnen dat to en haar partner daar gewoon geen afspraken over gemaakt hebben en beiden er totaal anders tegenaan kijken?eva-luna schreef: ↑01-04-2021 13:19Gaan we op die toer..![]()
Dat jullie hebben afgesproken dat je kunt kopen wat je wilt is niet beter dan een afspraak van andere stellen dat je even overlegt als ... (vul maar in, bijvoorbeeld bij aankoop boven €5000).
Het is een ándere afspraak en daar hoor je niet continu van af te wijken, omdat dat je beter uitkomt.
donderdag 1 april 2021 om 14:15
Ik denk dat er vooral een verschil zit tussen 'gezamenlijk geld' en 'eigen geld'. Gezamenlijk geld heeft een gezamenlijk doel.Attraverso schreef: ↑01-04-2021 13:58Jawel hoor, zou het absoluut niet willen dat iemand anders me kan verbieden om iets te kopen. Trouwens, waarom is haar wil wet?
donderdag 1 april 2021 om 14:15
Ben ik met je eens, maar het zou echt kunnen dat partner dacht dat het wel ok was. Ze vond het niet nodig, maar vooruit.Bellinis schreef: ↑01-04-2021 14:12Misschien niet bizar hoog in verhouding tot wat het is. 4K voor een goede auto is een koopjeMaar voor mij wel te hoog om zonder goed overleg en zekerheid dat alle lichten op groen staan, zomaar uit te geven. Van gemeenschappelijk geld. Als het eigen geld is, dan gaat uiteraard niemand erover
![]()
Het gebeurt weleens in een relatie dat je in een patstelling komt. En met nee vs ja is er nog geen beslissing gemaakt inderdaad. Dus dan vind ik ook niet dat je moet handelen alsof er een beslissing is gemaakt en dat je het product voorlopig gewoon lekker in de winkel moet laten staan, totdat het wel een 'ja' is. Dus inderdaad, blijven communiceren en niet lekker je eigen ding gaan doen van geld dat niet volledig van jou is.
donderdag 1 april 2021 om 14:23
Ah, snap ik.Led-lampje schreef: ↑01-04-2021 13:56Het was maar een vraag.
Meer niet.
Als to principe heeft stapt ze niet in die auto caravan boot of wat dan ook.
Zij wilt het niet dan hoeft ze er ook niet van gebruik te maken.
Nou ja, ik zou er niet alleen geen gebruik van maken, ik zou het geld terughalen.
Life is short. Eat dessert first.
donderdag 1 april 2021 om 14:24
Weten we dat zeker? Voorgaande keren heeft ze er verder ook niks mee gedaan en heeft er dus mee ingestemd. Als vriend van TO dat ook zo ziet, is de actie van nu dus niet zo raar eigenlijk. Verder weten we niet of ze afspraken hebben gemaakt over een x bedrag waarboven je niet zelf mag beslissen tot grote aankopen enz.
donderdag 1 april 2021 om 15:04
Het gaat om een gezamenlijke rekening in dit geval. Het gaat er dan toch niet om wat het is en hoeveel het kost? Het gaat erom dat partner van TO hun gezamenlijke geld uitgeeft aan iets waar TO het niet mee eens was. Als je partner nee zegt en je doet ja ben je gewoon een aso. Betaal het dan lekker met je eigen geld en laat het geld van je partner erbuiten.
donderdag 1 april 2021 om 15:05
Bij dat soort grote beslissingen geldt toch meestal dat je er allebei achter moet staan, wat inhoudt dat een nee doorslaggevend is. Als hij nee had gezegd en zij ja had zijn nee zwaarder gewogen.
Overigens vind ik die puppyogen juist manipulatief.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 1 april 2021 om 15:11
Dan moet je het geld niet op één hoop gooien. Of sowieso niet samenwonen. Want ook als je samenwoont kun je niet zomaar beslissen dat er een nieuwe bank komt, ook al betaal je hem van je eigen geld.Attraverso schreef: ↑01-04-2021 13:56Moet triestig zijn als je niet zelf kan beslissen dat je iets wil kopen. Heb net 10-duizenden euro uitgegeven aan iets wat ik eigenlijk niet nodig heb maar gewoon heel graag wil.
Zijn jullie nu in financiële problemen gekomen door die aankoop? Zoja is het uiteraard not done.
Is het geen optie om vanaf nu de financiën anders te regelen? Elk een bepaald bedrag op een gemeenschappelijke rekening voor de gewone kosten en met de rest doe je lekker zelf wat je wil?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 1 april 2021 om 15:44
Hoezo?
Je kan dan bv beslissen dat het beter is om niet alles op één hoop te gooien, maar een vetorecht doet de relatie doorgaans weinig goed.
donderdag 1 april 2021 om 15:45
donderdag 1 april 2021 om 15:46
omdat Nee in bijna alle gevallen altijd belangrijker is:
schatje ik wil een baby mijn bioklok tikt, ach hij zei geen "nou nu niet" dat is geen nee ik stop met de pil als de baby er is wordt ie vast een leuke papa
schatje van dat jurkje wordt ik hitsig, dus mag ik je pakken ( want he zo'n jurkje/rokje/ vul in) dat is een indirecte ja, ook al zegt ze nee
nee niet met drank op rijden, ach wat kan 1,2,3 borrels nou, ik vind dat ik best kan rijden
daarom communiceer je en als het signaal oranje is is zelfs dat een "niet doen" je weet wel ...bij twijfel nee...
donderdag 1 april 2021 om 15:48
Dat kan inderdaad ook, maar bij gezamenlijke uitgaven heb je wel twee ja's nodig, lijkt mij. Wil je die veto niet, dan inderdaad financiën scheiden.
Don't waste your time on jealousy,
donderdag 1 april 2021 om 15:49
Vind je dit nou zelf hele goede voorbeelden?Livingston schreef: ↑01-04-2021 15:46omdat Nee in bijna alle gevallen altijd belangrijker is:
schatje ik wil een baby mijn bioklok tikt, ach hij zei geen "nou nu niet" dat is geen nee ik stop met de pil als de baby er is wordt ie vast een leuke papa
schatje van dat jurkje wordt ik hitsig, dus mag ik je pakken ( want he zo'n jurkje/rokje/ vul in) dat is een indirecte ja, ook al zegt ze nee
nee niet met drank op rijden, ach wat kan 1,2,3 borrels nou, ik vind dat ik best kan rijden
donderdag 1 april 2021 om 15:51
En als to dan zegt: dat wil ik ook niet.
Ik denk dat de kern vaak ligt in redelijkheid. Redelijke mensen komen er samen wel uit.
donderdag 1 april 2021 om 15:52
En zelfs dan kan de nee van een ander doorslaggevend zijn als het de ander ook raakt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 1 april 2021 om 15:52
Jij maakt het wel heel zwart/wit. Het is toch niet raar om samen te overleggen over grote aankopen? Zeker als het geld niet tegen de plinten op klotst.
donderdag 1 april 2021 om 16:02
Maar er is overleg geweest. Alleen hebben beiden daar een andere conclusie aan verbonden.
Verder ken ik de financiële situatie niet.
Dus dan kom ik terug op wat ik eerder schreef: ik mis informatie om daar een conclusie over te kunnen trekken.