Twijfel over relatie

01-04-2021 15:15 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twijfels!!
Na een relatie van 16 jaar (zonder kinderen) vraag ik me wel eens af of dit het nu is. We kennen elkaar door en door en weten wat we aan elkaar hebben, we hebben het heel goed samen op materieel gebied, maar we zitten voor mijn gevoel niet meer op 1 lijn.
Dit is iets wat nu al een jaar of 2 a 3 speelt en er lijkt geen verbetering in te komen ondanks heel veel open en eerlijke gesprekken en proberen.

Het resultaat is dat we geen sex meer hebben en nagenoeg ook niet meer knuffelen. De humor lijkt ook een beetje doodgebloed en samen leuke dingen doen wordt steeds minder vanwege verschillende interesses.

We houden van elkaar, hebben natuurlijk ook goede periodes (op sex na dan) maar ik mis dingen, dan voornamelijk de intimiteit.

We begrijpen dat elke relatie hard werken is maar wanneer is het eerlijker om apart verder te gaan?

Tegenwoordig lees je steeds meer dat er veel mensen zijn die een relatie hebben zonder of met heel weinig sex en knuffels, dat andere dingen belangrijker zijn. Ook in mijn omgeving is weinig tot geen sex eerder regel dan uitzondering.

Zijn er hier meer mensen hier met eenzelfde dilemma of die de situatie herkennen?

Groetjes Lipton
Geronimo2 schreef:
01-04-2021 17:01
Volgens mij is relatietherapie bij uitstek geschikt voor deze fase, gewoon even iemand die eens andere vragen stelt die kanten kan belichten die je samen niet meer ziet. Wij hebben ook zo'n periode gehad, het ging niet en het ging niet slecht, de hele relatie liep passieloos op rolletjes. Eigenlijk was het gewoon saai dus we zijn in relatietherapie gegaan.

Ik raad het iedereen, in dezelfde situatie, aan.
Dit. Het klinkt alsof er ook veel goede dingen zijn TO.
Liptonicetea54321 schreef:
01-04-2021 15:15
Tegenwoordig lees je steeds meer dat er veel mensen zijn die een relatie hebben zonder of met heel weinig sex en knuffels, dat andere dingen belangrijker zijn. Ook in mijn omgeving is weinig tot geen sex eerder regel dan uitzondering.

Natuurlijk kan je seks niet het belangrijkste vinden, als de rest wel helemaal goed zit. Jij en je partner hebben echter geen van beiden: en geen seks, en de rest is ook maar zozo. Waar wil je precies voor vechten, en waarom lukt dat niet?
Noia schreef:
01-04-2021 17:46
Dit. Het klinkt alsof er ook veel goede dingen zijn TO.
Zoals?
Geen lol samen hebben, samen geen dingen meer ondernemen, er zijn ook wel goede periodes (dus meestal maar zozo als ik positief blijf). Elkaar door en door kennen en het materieel goed hebben, is wat zij aangeeft als de goede punten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Voor de TS maar ook voor anderen die hetzelfde voelen: je voelt een leegte. Zit die leegte niet in jezelf? Is het aan een relatie om die leegte op te vullen? Is het niet iets wat je buiten je relatie moet opvullen?

Misschien is het ook wel een midlife crisis.
EHV1981 schreef:
01-04-2021 17:03
Dit inderdaad. Een relatie hoort gewoon leuk te zijn. Dat er af en toe een dipje is hoort erbij, maar het merendeel hoort gewoon fijn en leuk te zijn. Als dat er al langere tijd niet is, moet je je afvragen of uit elkaar gaan niet gewoon beter is. Soms is de koek gewoon op.
En wanneer is de koek op ?
Je moet wel gezamenlijke doelen hebben, lijkt mij. Als je alles zo’n beetje in the pocket hebt, als je alleen nog maar oud hoeft te worden, zoals TO , dan ga je zitten verzinnen of je nog koek hebt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
AdaShelby schreef:
01-04-2021 15:37
Heel herkenbaar, dus ik lees graag mee.

Mijn relatie duurt nog langer dan de jouwe (20+jaar) , het lijkt zo'n verspilling om dan maar op te geven of zo. We hebben alles samen, huis, vrienden, hobby's.

We hebben nooit ruzie en hebben ook nog veel lol samen, maar verder lijkt het zo leeg, kan het niet zo goed uitleggen.
Ik heb er wel eens over nagedacht om dan maar uit elkaar te gaan, maar heb er echt geen zin in om dan in mijn eentje verder te moeten, ik weet dat hij erg verdrietig zal zijn, en hoe dan verder qua vrienden en gezamenlijke hobby's enzo?
Ik vraag mij dikwijls af of 'het gewone' de mensen niet meer boeit. Ik geloof niet (en ik heb al wat jaren op de teller) dat 'het spannend houden' waarover zo dikwijls wordt gesproken, dat dat haalbaar is. Alles went en niets blijft verrassen. Dat is in mijn relatie ook zo hoor, maar ik ben daar tevreden mee. Ik weet wat ik aan mijn man heb, hij weet dat van mij en we willen op die manier samen oud worden.

Of gaan jullie effectief een nieuwe liefde zoeken en het daar wel 45 jaar spannend mee houden? Op een bepaald ogenblik komt menopauze kijken, man of vrouw beginnen kwalen te krijgen, noem maar op. En dan spreek ik nog niet over (sla de andere topics op deze pijler er maar op na) de rugzak die jan en allemal meezeult.

Maar als jullie denken je leven te kunnen verbeteren, dan houdt natuurlijk niemand jullie tegen.
guppekop schreef:
01-04-2021 17:17
mee eens.

Overigens als ik voor mezelf spreek: als er geen intimiteit meer is èn je niet meer samen kan lachen dan zou het voor mij echt duidelijk zin: de koek is op.
En zonder kids is dat zo een drama niet.
Mijn relatie (20+ en geen kinderen) is helemaal niet hard werken.
Wij lachen en praten na al die tijd nog heel veel met elkaar.
Ook hebben wij nog steeds seks en word ik nog steeds opgewonden van mijn man dus het is ook geen “moeten” zeg maar.
Natuurlijk hebben wij ook periodes dat het wat minder is bijvoorbeeld als we allebei heel erg druk zijn en ‘s avonds moe maar over het algemeen zijn we allebei regelmatig in the mood zeg maar.
Maar ik vraag mij af of jij je nog wel op die manier aangetrokken voelt tot jouw partner en zo niet, denk je dat er iets aan te doen valt waardoor dit nog kan veranderen?
Maar ook de andere dingen die je aangeeft zoals niet meer kunnen lachen met elkaar, niet meer op 1 lijn zitten met elkaar, vind ik wel echt zorgelijk klinken.
Heb je dit al aangekaart? En, kan het zijn dat het ook met de tijd waarin we nu zitten te maken hebben? Je geeft aan dat jullie niet veel meer samen doen maar op dit moment kan er natuurlijk ook een stuk minder.
Ik zou er wel echt werk van maken als ik jou was want hier worden jullie allebei niet gelukkiger van uiteindelijk....
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
mammezel schreef:
01-04-2021 19:24
Of gaan jullie effectief een nieuwe liefde zoeken en het daar wel 45 jaar spannend mee houden? Op een bepaald ogenblik komt menopauze kijken, man of vrouw beginnen kwalen te krijgen, noem maar op. En dan spreek ik nog niet over (sla de andere topics op deze pijler er maar op na) de rugzak die jan en allemal meezeult.

Maar als jullie denken je leven te kunnen verbeteren, dan houdt natuurlijk niemand jullie tegen.
Ik zou gaan en hopen op een nieuwe liefde ja. En me niet vastbijten in 45 jaar, maar in “zolang als het leuk en fijn en lekker is”.
Ik zou een relatie v 16 jaar niet zomaar opgeven maar 3 jaar geen affectie is veeel te lang. Ga samen in therapie en beslis dan.
Het klinkt alsof je al uitgecheckt bent.

Wat is er in de laatste jaren veranderd waardoor jullie niet meer op 1 lijn zitten? Was er vroeger wel intimiteit? Hoe maakten jullie het toen spannend? En zijn jullie interesses veranderd of was dat verschil er vroeger ook al, maar gingen jullie toen "mee voor de ander" en nu niet meer?

Gewoon wat vragen die bij me opkomen als ik je OP lees...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Farizia schreef:
01-04-2021 19:51
Ik zou een relatie v 16 jaar niet zomaar opgeven maar 3 jaar geen affectie is veeel te lang. Ga samen in therapie en beslis dan.
Het is nooit zomaar als je stopt met een relatie.
Als je na een jaar of 3 geen verbetering ziet ondanks dat intensief proberen en intensieve gesprekken, dan denk ik dat in elk geval een groter breekpunt onvermijdelijk en misschien ook wenselijk en noodzakelijk is.

Tenzij je de huidige situatie voor lief wil nemen.
Luci_Mster2 schreef:
01-04-2021 20:14
Het is nooit zomaar als je stopt met een relatie.
Kan een tijdelijke dip zijn, lijkt me niet gek in zo'n lange relatie. Mensen gooien relaties te snel weg, al mag je ook niet blijven vanuit een sunken cost fallacy
Farizia schreef:
01-04-2021 19:51

Hoe lang je bij elkaar bent is toch geen argument? Als ze maar 8 jaar bij elkaar zouden zijn, dan zou je in dezelfde situatie adviseren om uit elkaar te gaan?
Farizia schreef:
01-04-2021 20:18
Kan een tijdelijke dip zijn, lijkt me niet gek in zo'n lange relatie. Mensen gooien relaties te snel weg, al mag je ook niet blijven vanuit een sunken cost fallacy
Dat is puur een mening. Eentje die ik niet deel. ;)
Farizia schreef:
01-04-2021 20:18

3 jaar!
Je mag altijd weg, hoe oud je ook bent en hoe lang je ook bij elkaar bent. Fijn toch.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Luci_Mster2 schreef:
01-04-2021 20:20
Dat is puur een mening. Eentje die ik niet deel. ;)

Precies. Ik zie nooit mensen makkelijk uit elkaar gaan. Ik zie alleen maar mensen anderen makkelijk veroordelen omdat ze uit elkaar gaan.
-Shifty- schreef:
01-04-2021 20:27
Precies. Ik zie nooit mensen makkelijk uit elkaar gaan. Ik zie alleen maar mensen anderen makkelijk veroordelen omdat ze uit elkaar gaan.
Ja, dat herken ik. Zeker met kinderen zie ik mensen niet gemakkelijk uit elkaar gaan. En dan nog... het kan zo líjken, terwijl als je de situatie goed zou kennen, je het opeens heel anders zou zien. Ik had soms het gevoel me te moeten verdedigen, omdat het er “van de buitenkant” zo normaal en gezellig uitzag, bínnen in onze relatie was er zoveel kapot, ik was er aan onderdoor gegaan, dat weet ik zeker (en nóg maakte ik de keuze niet).
Zo, dat zijn ineens veel meer reakties dan ik had verwacht.

@AdaShelby, ik begrijp heel goed wat je bedoelt met: het lijkt zo leeg. Alles kabbelt rustig voort zonder hoogtepunten.

@Poeszie, de zin in sex met mijn partner is er niet meer bij mij omdat we voor mijn gevoel niet meer op 1 lijn liggen. Maar ik heb zeker nog wel zin in sex.

Over het hard werken in een relatie, daar bedoel ik meer mee dat het geven en nemen is, dat je elkaar niet als vanzelfsprekend moet beschouwen, waardering hebt en laat blijken voor de ander. Soms jezelf een beetje meer aan de kant schuiven omdat dat is wat de situatie (tijdelijk) nodig heeft. Gesprekken hebben over wat je wil en wat je verwacht. Welke doelen je samen of voor jezelf hebt. Gewoon tijd en energie in elkaar steken, zelfs als je daar soms even geen zin in hebt omdat je het druk hebt, of andere dingen aan je hoofd, of gewoon even geen zin hebt.

@Boekenlegger0, we hebben 2 jaar geleden wel een flinke stressperiode gehad (burnout) dus dat speelt natuurlijk ook mee. Op dat moment is je relatie niet gelijkwaardig, maar dat is ook een periode dat je gaat nadenken of dit is wat je wil.

@feniks02, ik zou zelf wel open staan voor een stap buiten de comfort zone, maar mijn partner niet.

@Geronimo2, relatie therapie, een hevig discussie punt. Van de ene kant geloof ik er niet heel erg in, maar sta er zeker voor open. Mijn partner staat niet open voor een 'zielenknijper' Hij heeft het idee dat je opdracht krijgt om bv sex op afspraak te hebben en dat krijg ik niet uit zijn hoofd.

@Noia, doordat het in mijn omgeving vrij normaal is vraag ik me dan af of ik niet teveel wil, het onmogelijke sprookje zeg maar. Waar het altijd leuk is, altijd spannend. Er zijn natuurlijk ook veel goede dingen (buiten het materiele om) We kunnen goed met elkaar praten, hij is attent, zorgzaam en het is ook niet zo dat we helemaal geen leuke dingen doen.

@iones, daar heb je zeker een punt en die leegte probeer ik ook zeker buiten mijn relatie op te vullen door veel met vriendinnen te doen of regelmatig alleen dingen te ondernemen, al heeft dit naar mijn idee wel het effect dat we steeds minder samen doen.

@mammezel, als dat te vinden zou zijn zou ik daar direct voor tekenen haha. Maar dat is mijn inziens ook niet realistisch. Dat is de reden ook waarom ik zo twijfel. Stel dat ik alles na 16 jaar weggooi, dan zit ik met een eventuele nieuwe partner weer met hetzelfde (dit is in ieder geval wel een gedachte die door mijn hoofd gaat)
@TO
Is de persoon met de burnout al weer helemaal genezen? En dan bedoel ik niet alleen weer aan het werk zijn maar ook echt weer goed in zijn of haar vel zitten.

Ik begrijp niet helemaal dat jij geen zin meer in seks hebt met je partner en dat je partner bang is dat relatietherapie inhoud dat je verplicht seks moet hebben samen. Wil hij nog wel seks met jou?
boekenlegger0 schreef:
02-04-2021 17:57

Ik begrijp niet helemaal dat jij geen zin meer in seks hebt met je partner en dat je partner bang is dat relatietherapie inhoud dat je verplicht seks moet hebben samen. Wil hij nog wel seks met jou?
Erger is m.i. dat zij wel zin heeft maar niet in hem.

Echt, stop hier mee. Bang zijn dat je “overblijft”: wat een kansloze reden om in een niet meer passende relatie te blijven hangen.
Liptonicetea54321 schreef:
02-04-2021 13:10

@Geronimo2, relatie therapie, een hevig discussie punt. Van de ene kant geloof ik er niet heel erg in, maar sta er zeker voor open. Mijn partner staat niet open voor een 'zielenknijper' Hij heeft het idee dat je opdracht krijgt om bv sex op afspraak te hebben en dat krijg ik niet uit zijn hoofd.

Ik kan je meteen geruststellen, het zijn niet perse psychologen en een relatietherapeut is geen seksuoloog dus die vlieger gaat ook al niet op. Partner kan er moeilijk over doen maar hij heeft zelf ook de oplossing niet en jij ook niet, je hebt gewoon een derde nodig die objectief is. Soms moet je gewoon iets doen omdat je samen verder wil in je relatie, en of dat wel of niet buiten je comfort zone ligt moet niet uit maken. Je hebt een gezamenlijk doel en heel veel andere alternatieven zijn er niet, behalve scheiden, open relatie, lat relatie enz., allemaal veel energievretender, duurder en verdrietiger dan een relatietherapeut.
La*Rubia schreef:
02-04-2021 18:00

Echt, stop hier mee. Bang zijn dat je “overblijft”: wat een kansloze reden om in een niet meer passende relatie te blijven hangen.
Dit is nogal een aanname (in dit geval nog onterecht ook)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven