Werk & Studie alle pijlers

Wat zijn HBO-studies met weinig perspectief? [Geen OP]

30-04-2021 07:28 306 berichten
[…]
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 03-05-2021 09:49
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
99.55% gewijzigd
lollypopje schreef:
02-05-2021 16:24
De mods kunnen hem terugplaatsen op verzoek.

Overigens denk ik dat als het gaat om herkenbaarheid de OP niet het probleem was.

Ik zie wel wat er gebeurt. Ik zal het gaan beleven. Wel jammer als mijn forumtijd verloren gaat, maar er zij ergere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zeker is het trouwens dat hij 4 en 5 HAVO wél vlot gaat halen?
Als hij vorig jaar maar met de hakken over de sloot doorgelaten is?

Ik zou mij sowieso niet blindstaren op alleen HBO en MBO-opleidingen bekijken.

Of hij kan na 5 HAVO ook een jaar of wat gaan werken en uitvissen waar hij nu écht zin in heeft vooraleer hij schulden gaat opbouwen.
(Hij zit neem ik aan niet te wachten op 2 of 3 studies proberen die op niets uitdraaien omdat ze zijn ding niet zijn.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je hier nog iets aan als indicatie:
Longread CBS - De arbeidsmarkt in cijfers 2020

https://longreads.cbs.nl/dearbeidsmarkt ... ar-arbeid/

Onderaan hoofdstuk 2 (onder 2.23) kun je bijvoorbeeld per gemeente zien welke sector de grootste bedrijfstak is in die gemeente. En in bijlage 3 staat o.a. het aantal banen per bedrijfstak.
Maar ook verder is het misschien de moeite waard deze longread eens door te lezen.
Gebruna schreef:
02-05-2021 17:35
Misschien heb je hier nog iets aan als indicatie:
Longread CBS - De arbeidsmarkt in cijfers 2020

https://longreads.cbs.nl/dearbeidsmarkt ... ar-arbeid/

Onderaan hoofdstuk 2 (onder 2.23) kun je bijvoorbeeld per gemeente zien welke sector de grootste bedrijfstak is in die gemeente. En in bijlage 3 staat o.a. het aantal banen per bedrijfstak.
Maar ook verder is het misschien de moeite waard deze longread eens door te lezen.

Ja!
Dank!
Wissewis schreef:
02-05-2021 17:20
Hoe zeker is het trouwens dat hij 4 en 5 HAVO wél vlot gaat halen?
Als hij vorig jaar maar met de hakken over de sloot doorgelaten is?

Ik zou mij sowieso niet blindstaren op alleen HBO en MBO-opleidingen bekijken.

Of hij kan na 5 HAVO ook een jaar of wat gaan werken en uitvissen waar hij nu écht zin in heeft vooraleer hij schulden gaat opbouwen.
(Hij zit neem ik aan niet te wachten op 2 of 3 studies proberen die op niets uitdraaien omdat ze zijn ding niet zijn.)

In principe staat hij wel op net overgaan en dat is natuurlijk genoeg.

Een jaar werken is ook geen probleem, maar door er nu meer mee bezig te zijn weet hij straks tenminste misschien zeker dat hij niet weet wat hij moet doen in plaats van dat het een gevolg is van geen tijd aan besteed.

Hij is in elk geval een stuk opgewekter sinds hij er actiever mee bezig is en wat mee kan lopen. We zullen zien wat het brengt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond ook nog dit linkje:
https://weblog.wur.nl/studiekeuzekind/a ... de-kansen/

"...Het ROA doet belangrijk wetenschappelijk onderzoek naar de arbeidsmarkt. De voorspellingen gaan tot 2024. Dat is niet lang. Maar niemand kan de arbeidsmarkt voor de komende vijftig jaar voorspellen. En de studiekiezer van nu moet er wel op rekenen dat hij tot +/- 2074 werkt. Wat voorspeld kan worden is de kans op een eerste baan...."

"...Op mbo 3 niveau is de meeste vraag naar mensen in de landbouw & natuur en zorg & dienstverlening. Maar deze vraag is matig
Op mbo 4 niveau is er veel vraag naar mensen in de techniek & ICT en landbouw & natuur
Op bachelorniveau is er veel vraag naar mensen in de techniek & ICT en ook landbouw & natuur
Op masterniveau is er veel vraag naar techniek & ICT
Lees vooral de verklaring van de afbeeldingen in het rapport. Tip: Kijk naar tabel 2.1 aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt van mbo 2 t/m master per sector...."


WTB lijkt dus een goede zet. En vooral als hij daar zelf iets voor voelt.
En voor ieder vak/beroep geldt dat als je het met plezier doet en je jezelf graag steeds verder blijft ontwikkelen in je werk en/of via verdere (avond)studie, dat de kans dat je goed terecht komt erg groot is.
Gelukkig zijn met wat je doet en plezier in je werk hebben, is tenslotte ook een belangrijk onderdeel van goed terecht komen.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
02-05-2021 20:04



WTB lijkt dus een goede zet. En vooral als hij daar zelf iets voor voelt.

Daar heeft hij alleen 0,0 interesse in en feeling voor dus dat gaat een vrij zinloze onderneming worden.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
permafrost schreef:
02-05-2021 20:07
Daar heeft hij alleen 0,0 interesse in en feeling voor dus dat gaat een vrij zinloze onderneming worden.

O, sorry, heb ik niet goed op gelet dan. Ik dacht dat hij zelf juist wel iets voor WTB voelde.
Maar goed, misschien kan hij eens rondkijken op sites zoals die van carrièretijger (beroepen/opleidingen) om inspiratie op te doen.
Gebruna schreef:
02-05-2021 20:25
O, sorry, heb ik niet goed op gelet dan. Ik dacht dat hij zelf juist wel iets voor WTB voelde.
Maar goed, misschien kan hij eens rondkijken op sites zoals die van carrièretijger (beroepen/opleidingen) om inspiratie op te doen.

Hij voelt daar zelf iets voor, daarom gaat hij meelopen met een neef die dat doet. Bedankt voor je zinnige links!
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat dus nu pas naar 5 havo? Dan heeft hij nog een jaar om na te denken en rond te kijken. Sowieso doen ze op school ook allerlei studie- en beroepskeuze-activiteiten.
Toevallig heb ik er een die volgend jaar naar 4 havo gaat (nu 4 vmbo-t). Zij kreeg juist techniek en groen uit álle testen maar dat vindt ze ‘stom’. Ze staat nu dus ingeschreven voor een mbo-opleiding in de welzijnhoek (verplicht, als plan B) die ik stom vind. Maar ja, haar leven, haar studie, haar keuze. Ik hoef alleen maar te betalen :)
Alle reacties Link kopieren
permafrost schreef:
02-05-2021 20:07
Daar heeft hij alleen 0,0 interesse in en feeling voor dus dat gaat een vrij zinloze onderneming worden.
Precies, als je in drie havo een vier voor zowel natuurkunde en wiskunde staat, ben je je toch aan het blindstaren op de betaalde stages? Je hebt alleen niets daaraan als je in het eerste jaar uitvalt. Ik zou er niet op rekenen dat het niveau van de technische vakken veel lager ligt bij mbo werktuigbouwkunde dan in de onderbouw van de havo.
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
02-05-2021 20:32
Hij voelt daar zelf iets voor, daarom gaat hij meelopen met een neef die dat doet. Bedankt voor je zinnige links!
Dan heb ik niet goed opgelet, maar weet je zeker dat het zijn eigen interesse is of heb je hem gepusht? Ik kan het me namelijk niet voorstellen en geloof er ook geen bal van.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
KamilleT schreef:
02-05-2021 20:33
Hij gaat dus nu pas naar 5 havo? Dan heeft hij nog een jaar om na te denken en rond te kijken. Sowieso doen ze op school ook allerlei studie- en beroepskeuze-activiteiten.
Toevallig heb ik er een die volgend jaar naar 4 havo gaat (nu 4 vmbo-t). Zij kreeg juist techniek en groen uit álle testen maar dat vindt ze ‘stom’. Ze staat nu dus ingeschreven voor een mbo-opleiding in de welzijnhoek (verplicht, als plan B) die ik stom vind. Maar ja, haar leven, haar studie, haar keuze. Ik hoef alleen maar te betalen :)

Ja, hij heeft nog een jaar. Hij heeft wel uitzicht op overgaan, maar het is maar net momenteel. Iets met iets meer boeken open, maar hekel aan lezen enzo... Volgens mij gaat kunstgeschiedenis ook niet zo goed, maar dat is nog een beetje vaag. Er moet nog iets ingeleverd worden, maar dat was een toneelstuk dat je met z’n vieren moest schrijven en de opdracht is kwijt en toen hebben ze perongeluk een filmpje ingeleverd.

Hij moest de opleidingen en beroepen opzoeken die hij met zijn profiel kon worden en dat stond hem op zijn zachtst gezegd niet aan. Weinig kans op een fulltime baan en te laag loon en hoge studieschuld. Dus toen was het hele leven uitzichtloos. Hij heeft gevoel voor drama. En sinds hij zich erin aan het verdiepen is in een uitzicht in zijn situatie is de zon weer gaan schijnen en lijkt de meivakantie zomaar een nuttige bezigheid te worden.
permafrost schreef:
02-05-2021 20:38
Dan heb ik niet goed opgelet, maar weet je zeker dat het zijn eigen interesse is of heb je hem gepusht? Ik kan het me namelijk niet voorstellen en geloof er ook geen bal van.

Ja. Het is zijn eigen voorstel. WTB is tegenwoordig echt niet alleen schroefassen draaien en buizen lassen, maar ook oplossingen bedenken voor technische problemen. Dan komt creativiteit toch ook van pas?
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
02-05-2021 20:59
Ja. Het is zijn eigen voorstel. WTB is tegenwoordig echt niet alleen schroefassen draaien en buizen lassen, maar ook oplossingen bedenken voor technische problemen. Dan komt creativiteit toch ook van pas?

Jazeker, weet je wat daar ook bij van pas komt? Navier-Stokes.

Wanneer je op conceptueel niveau aanbelandt moet je de oplossingen die je bedenkt ook kunnen doorberekenen en daar komen diffentiaalvergelijkingen bij kijken die voor iemand voor wie wiskunde A in havo 3 een struikelvak is erg lastig worden. Als bijvoorbeeld automonteur zou je nog weg kunnen komen zonder enige wiskunde aangezien die vooral veel voorgekookte concepten moeten herkennen maar ook daar vergt de mental modelling wel een technisch inzicht dat doorgaans correleert met wiskundige vaardigheid.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat hij zich nu aan het oriënteren is.
Bij de zoekterm 'baan mbo werktuigbouw' (kan met iedere opleiding uiteraard) kreeg ik o.a. deze site; inclusief bankansen en salarisindicatie.
https://www.nationaleberoepengids.nl/st ... gbouwkunde

ik ken iemand die met (de oude) MTS wtb opleiding terecht is gekomen bij een bedrijf dat technische aanpassingen/apparaten speciaal op maat maakt voor mensen die een (medisch) probleem hebben. Hij heeft contact met die mensen, mag zelf technische oplossingen bedenken en uitvoeren/toepassen.
En een andere keer vliegt hij naar het buitenland om ter plaatse een probleem op te lossen met de door het bedrijf geleverde apparatuur/machines.

En zo zijn er veel functies die niet in een standaard beroepenlijstje staan.
Daarom goed dat hij zich breed aan het oriënteren is.

Hier staan allerlei opleiding/studierichtingen genoemd waarbij je steeds kunt doorlinken naar de mogelijke beroepen;
https://www.carrieretijger.nl/opleiding
permafrost schreef:
02-05-2021 21:00
Jazeker, weet je wat daar ook bij van pas komt? Navier-Stokes.

Wanneer je op conceptueel niveau aanbelandt moet je de oplossingen die je bedenkt ook kunnen doorberekenen en daar komen diffentiaalvergelijkingen bij kijken die voor iemand voor wie wiskunde A in havo 3 een struikelvak is erg lastig worden. Als bijvoorbeeld automonteur zou je nog weg kunnen komen zonder enige wiskunde aangezien die vooral veel voorgekookte concepten moeten herkennen maar ook daar vergt de mental modelling wel een technisch inzicht dat doorgaans correleert met wiskundige vaardigheid.

Maar kun je dat niet leren dan? Hij had die twee vieren, omdat hij de online lessen niet volgde. Tot aan de derde was er niks aan de hand en op de basisschool was rekenen zijn sterkste vak. Bij hem op school mag je niet blijven zitten in havo 3. Hij had toen de keuze tussen mbo of CM. Hij koos voor CM en daar is hij nogal weg gezakt. Ik ben echt allang blij dat hij het weer enigszins ziet zitten en niet eindeloos loopt te emmeren over kunstgeschiedenis, Duits enz. En als het mbo of een leerwerktraject een gelukkiger kind oplevert is mij dat prima.
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
02-05-2021 21:39
Maar kun je dat niet leren dan? Hij had die twee vieren, omdat hij de online lessen niet volgde. Tot aan de derde was er niks aan de hand en op de basisschool was rekenen zijn sterkste vak. Bij hem op school mag je niet blijven zitten in havo 3. Hij had toen de keuze tussen mbo of CM. Hij koos voor CM en daar is hij nogal weg gezakt. Ik ben echt allang blij dat hij het weer enigszins ziet zitten en niet eindeloos loopt te emmeren over kunstgeschiedenis, Duits enz. En als het mbo of een leerwerktraject een gelukkiger kind oplevert is mij dat prima.

Je kunt later in je leven zeker nog dingen bijleren die aanvankelijk niet je sterkste punt waren maar het gat tussen een vier voor wiskunde in havo 3 en partiele differentiaalvergelijkingen is nogal groot. Als hij een mbo leer-werktraject zal volgen moet je daarbij eerder denken aan een praktijkopleiding tot automonteur dan aan een ingenieursopleiding en de vraag is of je daar iemand die een prima maatschappelijk werker of grafisch vormgever zou kunnen zijn niet tekort mee zou doen in het leven.

Maar waarschijnlijk veinst hij een interesse in werktuigbouw om jou blij te maken, want nogmaals, ik geloof niet dat hij enige affiniteit met techniek heeft. Als ik jou was zou ik hem zeker nog een jaar lekker zijn eigen gang laten gaan, zijn sterkte en zwakke punten laten uitvinden en zijn interesses ontdekken, zijn eindexamen is nog een behoorlijk eind weg.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
permafrost schreef:
02-05-2021 22:05
Je kunt later in je leven zeker nog dingen bijleren die aanvankelijk niet je sterkste punt waren maar het gat tussen een vier voor wiskunde in havo 3 en partiele differentiaalvergelijkingen is nogal groot. Als hij een mbo leer-werktraject zal volgen moet je daarbij eerder denken aan een praktijkopleiding tot automonteur dan aan een ingenieursopleiding en de vraag is of je daar iemand die een prima maatschappelijk werker of grafisch vormgever zou kunnen zijn niet tekort mee zou doen in het leven.

Maar waarschijnlijk veinst hij een interesse in werktuigbouw om jou blij te maken, want nogmaals, ik geloof niet dat hij enige affiniteit met techniek heeft. Als ik jou was zou ik hem zeker nog een jaar lekker zijn eigen gang laten gaan, zijn sterkte en zwakke punten laten uitvinden en zijn interesses ontdekken, zijn eindexamen is nog een behoorlijk eind weg.
Op het mbo krijg je toch geen partiële differentiaalvergelijkingen? Ik heb wiskunde gehad tm 4 vwo en in de eerste van de heao en ik heb er nog nooit van gehoord.
permafrost schreef:
02-05-2021 22:05
Je kunt later in je leven zeker nog dingen bijleren die aanvankelijk niet je sterkste punt waren maar het gat tussen een vier voor wiskunde in havo 3 en partiele differentiaalvergelijkingen is nogal groot. Als hij een mbo leer-werktraject zal volgen moet je daarbij eerder denken aan een praktijkopleiding tot automonteur dan aan een ingenieursopleiding en de vraag is of je daar iemand die een prima maatschappelijk werker of grafisch vormgever zou kunnen zijn niet tekort mee zou doen in het leven.

Maar waarschijnlijk veinst hij een interesse in werktuigbouw om jou blij mee te maken, want nogmaals, ik geloof niet dat hij enige affiniteit met techniek heeft.

Dat kan natuurlijk, maar dan zal hij toch zelf met die opleidingen tot maatschappelijk werker en grafisch vormgever moeten komen.

Voor de zekerheid heb ik even neefje met WTB-opleiding geappt. Hij weet niet precies wat de partiële differentiaalvergelijking zijn. Is dat niet meer iets voor de Uni?
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
02-05-2021 22:14
Dat kan natuurlijk, maar dan zal hij toch zelf met die opleidingen tot maatschappelijk werker en grafisch vormgever moeten komen.

Voor de zekerheid heb ik even neefje met WTB-opleiding geappt. Hij weet niet precies wat de partiële differentiaalvergelijking zijn. Is dat niet meer iets voor de Uni?

Dat is inderdaad meer universitair materiaal maar ook bij werktuigbouwkunde op een hts zal de wiskunde beduidend zwaarder zijn dan de wiskunde A waar hij op de havo over struikelt. Als hij naar het mbo zou willen wordt hij in principe opgeleid tot monteur, een mooi vak met uitstekende baanperspectieven maar heb je hem ooit wel eens betrapt aanstalten te maken om de vaatwasser te repareren, een radio uit elkaar te halen of aan zijn brommer te sleutelen?
permafrost wijzigde dit bericht op 02-05-2021 22:21
2.30% gewijzigd
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
KamilleT schreef:
02-05-2021 22:13
Op het mbo krijg je toch geen partiële differentiaalvergelijkingen? Ik heb wiskunde gehad tm 4 vwo en in de eerste van de heao en ik heb er nog nooit van gehoord.

Ik heb de vergelijkingen met de lange naam in de familieapp gegooid. Niemand heeft ooit van die partiële differntiaal vergelijkingen gehoord.

In heb het opgezocht in de wiki, de Navier Stokes. Het lijkt me geen mbo, maar misschien heb ik het mis.
De Navier-Stokes-vergelijkingen, genoemd naar Claude-Louis Navier en George Stokes, zijn partiële differentiaalvergelijkingen die de stroming van fluïda beschrijven. Die vergelijkingen zeggen, dat een verandering in impuls van een fluïdumdeel - bijvoorbeeld als een vloeistof versnelt - altijd in evenwicht is met drukgradiënten die er zijn en met de dissipatieve viskeuze kracht die inwerkt op het fluïdum. Die viskeuze kracht ontstaat door moleculaire interactie en bepaalt hoe "stroperig" (of hoe viskeus) een fluïdum is. De Navier-Stokes-vergelijkingen zijn dus een dynamische uitdrukking van het krachtenevenwicht inwerkend op een willekeurig deel van een fluïdum. In feite drukken de vergelijkingen dus de wetten van Newton d(mv)/dt = F uit voor een eenheidsvolume. De vergelijkingen gelden algemeen, zolang de snelheid veel kleiner blijft dan de lichtsnelheid en zolang geen kwantumeffecten zoals supervloeibaarheid meespelen.
permafrost schreef:
02-05-2021 22:20
Dat is inderdaad meer universitair materiaal maar ook bij werktuigbouwkunde op een hts zal de wiskunde beduidend zwaarder zijn dan de wiskunde A waar hij op de havo over struikelt. Als hij naar het mbo zou willen wordt hij in principe opgeleid tot monteur, een mooi vak met uitstekende baanperspectieven maar heb je hem ooit wel eens betrapt aanstalten te maken om de vaatwasser te repareren, een radio uit elkaar te halen of aan zijn brommer te sleutelen?

Ja zeker. Hij doet niet anders. Hij is erg creatief. Laatst heeft hij de vaatwasmachine gerepareerd en graag bezig. Er was iets met de vlotter en daardoor pompte het water niet weg ofzo.
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
02-05-2021 22:21
Ik heb de vergelijkingen met de lange naam in de familieapp gegooid. Niemand heeft ooit van die partiële differntiaal vergelijkingen gehoord.

In heb het opgezocht in de wiki, de Navier Stokes. Het lijkt me geen mbo, maar misschien heb ik het mis.
De Navier-Stokes-vergelijkingen, genoemd naar Claude-Louis Navier en George Stokes, zijn partiële differentiaalvergelijkingen die de stroming van fluïda beschrijven. Die vergelijkingen zeggen, dat een verandering in impuls van een fluïdumdeel - bijvoorbeeld als een vloeistof versnelt - altijd in evenwicht is met drukgradiënten die er zijn en met de dissipatieve viskeuze kracht die inwerkt op het fluïdum. Die viskeuze kracht ontstaat door moleculaire interactie en bepaalt hoe "stroperig" (of hoe viskeus) een fluïdum is. De Navier-Stokes-vergelijkingen zijn dus een dynamische uitdrukking van het krachtenevenwicht inwerkend op een willekeurig deel van een fluïdum. In feite drukken de vergelijkingen dus de wetten van Newton d(mv)/dt = F uit voor een eenheidsvolume. De vergelijkingen gelden algemeen, zolang de snelheid veel kleiner blijft dan de lichtsnelheid en zolang geen kwantumeffecten zoals supervloeibaarheid meespelen.

Navier-Stokes kom je bijvoorbeeld tegen bij de aerodynamica-modellering in de vliegtuigbouw.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
permafrost schreef:
02-05-2021 22:20
Dat is inderdaad meer universitair materiaal maar ook bij werktuigbouwkunde op een hts zal de wiskunde beduidend zwaarder zijn dan de wiskunde A waar hij op de havo over struikelt. Als hij naar het mbo zou willen wordt hij in principe opgeleid tot monteur, een mooi vak met uitstekende baanperspectieven maar heb je hem ooit wel eens betrapt aanstalten te maken om de vaatwasser te repareren, een radio uit elkaar te halen of aan zijn brommer te sleutelen?

Hij had ook laatst bij een van de boeren hier in de omgeving het idee om een oude centrifuge als kaasmaker om te bouwen. Hij werkt daar als sinds zijn 12e en dat is fysiek werk. En hij heeft zijn eigen kast gebouwd. Hij was als kind altijd bezig met Lego en liet die dingen bewegen. Hij bouwt ook modellen. Hij heeft met een paar vrienden een schuurtje gebouwd en het licht erin verzorgd. Hij is best creatief en sportief als hij niet zo depri op zijn kamer zit vanwege kunstgeschiedenis en Duits.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven