Wat zijn HBO-studies met weinig perspectief? [Geen OP]

zaterdag 1 mei 2021 om 18:01
Heeft je kind wel ruimtelijk / technisch inzicht? Ik denk dat je mbo-4 wiskunde onderschat. Werktuigbouwkunde - dan krijg je echt veel wiskunde. Als kind daar in 3-havo al op vastliep, dan zou het nog best een strijd kunnen worden. En bedenk ook dat kind dan, om te groeien in het werkveld, altijd meer wiskunde zal moeten doen.
zaterdag 1 mei 2021 om 18:20
Maar die neven zijn pas afgestudeerd. Ik vind het niet heel raar dat je niet meteen je topbaan en dito tophuis hebt.PattyJupiter schreef: ↑01-05-2021 17:22Ik dacht ook heel lang. Wat zeuren die studenten toch over die lening en de kosten. Ze hebben het toch gezellig in die huizen en ach die studieschuld los je zo. Je krijgt er een beter baan mee. Bij de oudste twee waren we ook nog niet wakker hoor. Toen zeiden we ook. Ga lekker doen wat je leuk lijkt, komt wel. Het leek een beetje op mij tijd. Mijn ouders spraken de taal niet goed. Dus ik koos voor voeding en diëtetiek. ‘Mensen moet altijd eten’, zei mijn vader nog. Het leek me leuk. Het nadeel van die studie was dat het toen en nu nog alleen maar deeltijdbanen zijn en dat de uitwijkmogelijkheid naar andere sectoren erg klein is. Dat staat ook in studiewijzer. Maar op zo’n school wordt het anders voorgespiegeld.
Maar nu zijn de eerste neven en nichten afgestudeerd. In best veel sectoren blijken bijna alleen maar parttime banen te zijn en met een brede studie vis je in de brede vijver. Je studentenhuis moet je uit en dus zit een van onze neven weer bij de ouders thuis, terwijl hij in een distributiecentrum werk. Een ander is antikraak gaan wonen en werkt in een zwembad als zwemleraar voor een paar uurtjes en begeleid af en toe wat kampen voor zover die mogen. De twee met bedrijfskundige opleidingen hebben een goede tijdelijke baan, maar betalen 1000 euro huur voor een studio, moeten daarnaast afbetalen en houden amper wat over. En langzamerhand drong het besef door dat een studie een economische keuze is bij de jongere kinderen in mij familie... En vandaar dat mijn jongste zich nu zorgen maakt en aan het rekenen is geslagen en de oudste zich afvraagt of hij moet afstuderen in archeologie of toch iets praktischers moet kiezen nu het nog kan.
zaterdag 1 mei 2021 om 18:30
Ik vind dit werkelijk waar, maar dan ook werkelijk waar een slap excuus om je kind zo te behandelen. En ja ik ben eerste generatie immigrant die zich godzijdank Jeugdzorg uit een soortgelijke cultuur heeft kunnen ontworstelen op mijn 17e (ben nu 45).PattyJupiter schreef: ↑30-04-2021 22:07Dat is eigenlijk meer geïnspireerd op een ander topic op dit forum. Waar het mbo boven hbo wordt aanbevolen, omdat er al teveel hbo’ers zijn en die een enorme studieschuld opbouwen. Ik heb het daarom voorgesteld aan mijn kind als mogelijke optie. Ik begrijp dat het vreemd is op dit forum. Daar trekken de ouders de handen van hun kind af na de havo of als het zeventien is. Komen niet met ideeën en adviezen zodat het kind het gezichtsveld verruimd, want het moet het allemaal helemaal zelf uitzoeken. Misschien ben ik daarvoor nog niet genoeg vernederlandst, maar dat moet de volgende generatie dan maar doen, denk ik.
Je kunt er ook voor kiezen om als ouder zijnde om de cyclus te doorbreken. Heel herkenbaar dat risicomijdende en het focussen op wat er niet mogelijk is, ik irriteerde me als kind enorm aan (inmiddels ben ik er dodelijk allergisch voor). Een schoolvriending mocht destijds geen stewardess worden (soortgelijke cultuur) omdat het vliegtuig kon neerstorten.

zaterdag 1 mei 2021 om 20:21
Dat mensen er overal mee terecht komen, betekent niet dat ze makkelijk een baan vinden.
Ik heb geschiedenis gedaan, afgestudeerd in de crisis en heeft zeker een jaar geduurd voordat ik werk vond. Werk dat overigens totaal niet paste.
Toen ik begon was de economie goed en dan vind je er zeer waarschijnlijk wel makkelijk een baan mee, omdat er wordt gekeken naar vaardigheden. Is de economie slecht en 200 sollicitanten op een vacature, dan selecteren ze toch echt op dat papiertje.
Ik heb overigens totaal geen spijt van mijn studie en na omzwervingen heb ik nu een baan die past gelukkig. Maar het is dus echt geen studie met baangarantie, want je weet niet hoe de economie er over 4 jaar uit ziet.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
zaterdag 1 mei 2021 om 20:30
Ben jij ook afgestudeerd midden in de economische crisis en met alleen je filosofie papierje een baan moeten zoeken?
Als dat zo is en je vond makkelijk een baan dan was je echt een uitzondering kan ik je vertellen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
zaterdag 1 mei 2021 om 20:41
Ik heb in Parijs Filosofie gestudeerd, en daarna hier in Nederland bedrijfskunde. Ik vond mezelf nog te jong om na mijn eerste studie te gaan werken. Ik was in 1996 klaar met mijn studie bedrijfskunde, geen idee hoe goed of slecht de banenmarkt toen was.lollypopje schreef: ↑01-05-2021 20:30Ben jij ook afgestudeerd midden in de economische crisis en met alleen je filosofie papierje een baan moeten zoeken?
Als dat zo is en je vond makkelijk een baan dan was je echt een uitzondering kan ik je vertellen.
zaterdag 1 mei 2021 om 20:44
Dat is dus echt geen vergelijking.
Ik ben in 2010 afgestudeerd. De periode waar ze bang waren voor een nieuwe jaren 80 en verloren generatie.
zaterdag 1 mei 2021 om 20:54
Nou, ik heb het voor je nagekeken (https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-conjunctuur) ook in 1996 was het geen feest dus met een negatieve groei.lollypopje schreef: ↑01-05-2021 20:44Dat is dus echt geen vergelijking.
Ik ben in 2010 afgestudeerd. De periode waar ze bang waren voor een nieuwe jaren 80 en verloren generatie.
zaterdag 1 mei 2021 om 20:57
AliM schreef: ↑01-05-2021 20:54Nou, ik heb het voor je nagekeken (https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-conjunctuur) ook in 1996 was het geen feest dus met een negatieve groei.
Maar de situatie was toen wel echt anders. (hier afgestudeerd eind 2008 - top, in 2009 nam niemand meer mensen aan)
Ook qua studiebeurs was in de jaren 90 nog meer mogelijk.
zaterdag 1 mei 2021 om 20:58
Nou gefeliciteerd dan maarAliM schreef: ↑01-05-2021 20:54Nou, ik heb het voor je nagekeken (https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-conjunctuur) ook in 1996 was het geen feest dus met een negatieve groei.

Overigens vraag ik me ernstig af of je met alleen filosofie net zo makkelijk aan een baan was gekomen. Ik betwijfel het.

zaterdag 1 mei 2021 om 21:03
PizzaVreter schreef: ↑01-05-2021 18:30Ik vind dit werkelijk waar, maar dan ook werkelijk waar een slap excuus om je kind zo te behandelen. En ja ik ben eerste generatie immigrant die zich godzijdank Jeugdzorg uit een soortgelijke cultuur heeft kunnen ontworstelen op mijn 17e (ben nu 45).
Je kunt er ook voor kiezen om als ouder zijnde om de cyclus te doorbreken. Heel herkenbaar dat risicomijdende en het focussen op wat er niet mogelijk is, ik irriteerde me als kind enorm aan (inmiddels ben ik er dodelijk allergisch voor). Een schoolvriending mocht destijds geen stewardess worden (soortgelijke cultuur) omdat het vliegtuig kon neerstorten.![]()
Dus jij hebt kinderen in die leeftijd en je praat niet met ze over wat ze willen en je gaat geen advies inwinnen als je kind vraagt naar welke afgestudeerden minder vraag is. Ze moeten het helemaal zelf uitzoeken, want ze zijn zeventien. Ik vind dat echt heel gek. Ik zie dat ook niet bij de kinderen om me heen. Die van mij zijn een van de weinigen die zelfstandig open dagen bezoeken. Dat is tegenwoordig een ouder kind aangelegenheid op het hbo hoor.
zaterdag 1 mei 2021 om 21:20
Dit is wel een belangrijke! Ik heb zelf vroeger vwo zonder wiskunde gedaan. Exacte vakken, en vooral wiskunde, waren echt niet mijn ding. Het is nog maar de vraag of ik anders het vwo had gered. Op de heao kreeg ik ook weer wiskunde en statistiek. Hangen en wurgen, maar het is gelukt om een 6 te halen (de overige vakken in mijn propedeuse een 9 of 10). Een technische hbo-opleiding is echt heel pittig. Waar mijn heao wiskunde hooguit 5 havo niveau was, ga je op het technisch hbo al snel voorbij vwo-niveau.Adelaide schreef: ↑01-05-2021 18:01Heeft je kind wel ruimtelijk / technisch inzicht? Ik denk dat je mbo-4 wiskunde onderschat. Werktuigbouwkunde - dan krijg je echt veel wiskunde. Als kind daar in 3-havo al op vastliep, dan zou het nog best een strijd kunnen worden. En bedenk ook dat kind dan, om te groeien in het werkveld, altijd meer wiskunde zal moeten doen.
zaterdag 1 mei 2021 om 21:30
lollypopje schreef: ↑01-05-2021 20:58Nou gefeliciteerd dan maar
Overigens vraag ik me ernstig af of je met alleen filosofie net zo makkelijk aan een baan was gekomen. Ik betwijfel het.
Ik kan mij dan weer voorstellen dat bedrijven iemand die het lef en het intellect heeft gehad filosofie in Parijs te studeren veel interessanter vinden dan iemand die een relatief eenvoudige dertien-in-dozijn-studie als bedrijfskunde heeft afgerond.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.

zaterdag 1 mei 2021 om 21:31
KamilleT schreef: ↑01-05-2021 21:20Dit is wel een belangrijke! Ik heb zelf vroeger vwo zonder wiskunde gedaan. Exacte vakken, en vooral wiskunde, waren echt niet mijn ding. Het is nog maar de vraag of ik anders het vwo had gered. Op de heao kreeg ik ook weer wiskunde en statistiek. Hangen en wurgen, maar het is gelukt om een 6 te halen (de overige vakken in mijn propedeuse een 9 of 10). Een technische hbo-opleiding is echt heel pittig. Waar mijn heao wiskunde hooguit 5 havo niveau was, ga je op het technisch hbo al snel voorbij vwo-niveau.
Ja Dank!
Ik weet het eigenlijk niet. Zouden ze dat niet testen op technisch mbo als je aankomt met CM en een 4 voor wis en nat in havo 3? Hij deed er toen ook niet zoveel voor, maar toch. Hij gaat eerst kijken of het werk hem wat lijkt met neefje. Hij kan wel met Lego bouwen en een bouwpakket krijgt hij ook in elkaar. Hij heeft ook zijn eigen kast gemaakt in zijn kamer, maar of dat voldoende is?
zaterdag 1 mei 2021 om 21:33
Ik heb geen kinderen ik ben bewust kindvrij, en ik moet zeggen dat van mijn en jouw generatie immigranten het redelijk uniek is als ouders hun kinderen steunen in wat ze willen doen. Ze zijn er, maar ze zijn zeldzaam en ik bejubel ze altijd.PattyJupiter schreef: ↑01-05-2021 21:03Dus jij hebt kinderen in die leeftijd en je praat niet met ze over wat ze willen en je gaat geen advies inwinnen als je kind vraagt naar welke afgestudeerden minder vraag is. Ze moeten het helemaal zelf uitzoeken, want ze zijn zeventien. Ik vind dat echt heel gek. Ik zie dat ook niet bij de kinderen om me heen. Die van mij zijn een van de weinigen die zelfstandig open dagen bezoeken. Dat is tegenwoordig een ouder kind aangelegenheid op het hbo hoor.
Bovendien heb ik op mijn 17e alles zelf uitgezocht, met als achtervang de maatschappelijk werkers in het begleid kamer wonen traject. En die achtervang, kijken wat wel mogelijk was en van het positieve uitgaan was een verademing in vergelijking met hetgeen waarmee ik was opgegroeid (jouw houding). Toen ik 18 was ben ik op mezelf gaan wonen en heb ik alles zelf uitgezocht.
Verder verklaart jouw houding ook meteen waarom jij de baantjes gehad heb die jij hebt gehad, typisch eerste generatie immigranten mentaliteit. Iets wat ik ook tegen DutchMeganMarkle heb gezegd in haar topic over problemen op het werk.
Ik ken namelijk drie mensen (via werk) die dezelfde opleiding hebben gevolgd als jij, een is office manager, de ander is vertegenwoordiger bij een farmaciebedrijf en weer een ander werkt voor een verzekeraar. Ze verdienen alledrie goed en hebben nooit drie slecht betaalde rotbaantjes tegelijkertijd hoeven te hebben zoals jij dat heb moeten doen.
Stop met die rigide houding naar je kinderen en wees de achtervang voor ze als het fout gaat daar bereik je meer mee.
pizzavreter wijzigde dit bericht op 01-05-2021 21:34
3.34% gewijzigd

zaterdag 1 mei 2021 om 21:33
Vaak spreek je dan ook Frans en dat is ook een voordeel t.o.v. een gewone filosofiestudent.permafrost schreef: ↑01-05-2021 21:30Ik kan mij dan weer voorstellen dat bedrijven iemand die het lef en het intellect heeft gehad filosofie in Parijs te studeren veel interessanter vinden dan iemand die een relatief eenvoudige dertien-in-dozijn-studie als bedrijfskunde heeft afgerond.
zaterdag 1 mei 2021 om 21:35
Als het zo moeizaam ging, vindt hij het dan niet eigenlijk ontzettend stom? Ik zou er echt niet aan moeten denken om een opleiding te doen met alleen maar dat soort vakken, ook al kun je er veel mee verdienen. Dan zit je later als baan naar lampjes te kijken of schakelaartjes die aan of uit moeten, of vierkante treinwielen.PattyJupiter schreef: ↑01-05-2021 21:31Ja Dank!
Ik weet het eigenlijk niet. Zouden ze dat niet testen op technisch mbo als je aankomt met CM en een 4 voor wis en nat in havo 3? Hij deed er toen ook niet zoveel voor, maar toch. Hij gaat eerst kijken of het werk hem wat lijkt met neefje. Hij kan wel met Lego bouwen en een bouwpakket krijgt hij ook in elkaar. Hij heeft ook zijn eigen kast gemaakt in zijn kamer, maar of dat voldoende is?

zaterdag 1 mei 2021 om 21:42
KamilleT schreef: ↑01-05-2021 21:35Als het zo moeizaam ging, vindt hij het dan niet eigenlijk ontzettend stom? Ik zou er echt niet aan moeten denken om een opleiding te doen met alleen maar dat soort vakken, ook al kun je er veel mee verdienen. Dan zit je later als baan naar lampjes te kijken of schakelaartjes die aan of uit moeten, of vierkante treinwielen.
Ik heb geen idee. Hij heeft in elk geval zin om het toekomstige werk te bekijken. Vindt hij dat niks dan kan hij toch altijd verder kijken. Dan weet hij dat ook weer.
zaterdag 1 mei 2021 om 21:45
Als boekhouder vind ik het anders niet gek om te kijken naar een studie waarbij je als je afstudeert je studieschuld wel zonder problemen afbetaald krijgt.
Waarbij je niet nog 15 jaar op een smerige studentenkamer met 7 anderen (of een gedeeld huis met 7 anderen) moet blijven zitten omdat een huurappartement te duur is.
Ik zou kind echter niet persé in een technische MBO-richting sturen als techniek, wetenschap en wiskunde zijn ding niet is.
Dan zou ik eerder verder kijken naar wat er nog is.
Maar laat hem gerust meelopen met zijn neef, wie weet komt ie er zelf ook achter dat het toch niet zijn ding is.
Welke studies doet de rest van de familie? Wie weet kan hij daar ook ideeën uit puren.
Waarbij je niet nog 15 jaar op een smerige studentenkamer met 7 anderen (of een gedeeld huis met 7 anderen) moet blijven zitten omdat een huurappartement te duur is.
Ik zou kind echter niet persé in een technische MBO-richting sturen als techniek, wetenschap en wiskunde zijn ding niet is.
Dan zou ik eerder verder kijken naar wat er nog is.
Maar laat hem gerust meelopen met zijn neef, wie weet komt ie er zelf ook achter dat het toch niet zijn ding is.
Welke studies doet de rest van de familie? Wie weet kan hij daar ook ideeën uit puren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 1 mei 2021 om 21:55
Maar zoiets kan jouw zoon ook doen. Laat hem unieke vaardigheden opdoen en groeien in het vakgebied dat hij leuk vindt.PattyJupiter schreef: ↑01-05-2021 21:33Vaak spreek je dan ook Frans en dat is ook een voordeel t.o.v. een gewone filosofiestudent.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.

zondag 2 mei 2021 om 01:42
En een hypotheek hangt niet af van wel/geen studieschuld. Als ze er naar vragen mag je zelf weten wat je antwoord. Netjes is om te vermelden dat je die schuld hebt. Echter valt die schuld niet onder schulden dat je geen hypotheek meer krijgt, je krijgt alleen een percentage minder hypotheek.
Hier via mbo, hbo gedaan. Vol geleend. 30000 schuld. 200 pm aflossen. Heerlijk geleefd toen!!!
En ik "voel" het niet elke maand, met mijn HBO salaris. Nog een paar jaar en ben ik er van af. Jammer elke maand, maar kon daardoor wel lekker studeren, uitwonen en feesten!
En als hij lekker thuis blijft wonen moet hij zorgen dat hij zn schoolgeld gaat betalen. Klein bijbaantje en dan moet dat lukken, waardoor je uberhaupt geen schuld hoeft te nemen.
Dus....wat is precies het probleem??
Hier via mbo, hbo gedaan. Vol geleend. 30000 schuld. 200 pm aflossen. Heerlijk geleefd toen!!!
En ik "voel" het niet elke maand, met mijn HBO salaris. Nog een paar jaar en ben ik er van af. Jammer elke maand, maar kon daardoor wel lekker studeren, uitwonen en feesten!
En als hij lekker thuis blijft wonen moet hij zorgen dat hij zn schoolgeld gaat betalen. Klein bijbaantje en dan moet dat lukken, waardoor je uberhaupt geen schuld hoeft te nemen.
Dus....wat is precies het probleem??

zondag 2 mei 2021 om 10:54
PizzaVreter schreef: ↑01-05-2021 21:33Ik heb geen kinderen ik ben bewust kindvrij, en ik moet zeggen dat van mijn en jouw generatie immigranten het redelijk uniek is als ouders hun kinderen steunen in wat ze willen doen. Ze zijn er, maar ze zijn zeldzaam en ik bejubel ze altijd.
Bovendien heb ik op mijn 17e alles zelf uitgezocht, met als achtervang de maatschappelijk werkers in het begleid kamer wonen traject. En die achtervang, kijken wat wel mogelijk was en van het positieve uitgaan was een verademing in vergelijking met hetgeen waarmee ik was opgegroeid (jouw houding). Toen ik 18 was ben ik op mezelf gaan wonen en heb ik alles zelf uitgezocht.
Verder verklaart jouw houding ook meteen waarom jij de baantjes gehad heb die jij hebt gehad, typisch eerste generatie immigranten mentaliteit. Iets wat ik ook tegen DutchMeganMarkle heb gezegd in haar topic over problemen op het werk.
Ik ken namelijk drie mensen (via werk) die dezelfde opleiding hebben gevolgd als jij, een is office manager, de ander is vertegenwoordiger bij een farmaciebedrijf en weer een ander werkt voor een verzekeraar. Ze verdienen alledrie goed en hebben nooit drie slecht betaalde rotbaantjes tegelijkertijd hoeven te hebben zoals jij dat heb moeten doen.
Stop met die rigide houding naar je kinderen en wees de achtervang voor ze als het fout gaat daar bereik je meer mee.
Wie zegt nou dat ik geen achtervanger ben voor mijn kinderen of een rigide houding naar ze heb. De oudste twee hebben een studie met hun hart gekozen. Nummer drie is dat klaarblijkelijk momenteel niet van plan.
Over mijn in jouw ogen lage werk. Je kunt dat ook positief zien, maar dat moet je natuurlijk willen. Ik ben altijd fulltime in het arbeidsproces geweest en ik ben daarmee in mijn cultuur een uitzondering. Ik ben geen dag afhankelijk geweest van het loon van mijn man. Ik voel me niet te goed om rotklusjes op te knappen of in een fysieke mannenwereld te werken en ik ben bereid om me om te scholen. Bij geestelijke tegenslag ben ik op een lager niveau gaan werken om alles op een rijtje te krijgen in plaats van met een burn-out op kosten van de baas of overheid te herstellen. Dat zouden veel meer mensen kunnen doen, maar ja, je gaat met een hbo toch niet in de schoonmaak werken?! Waarom eigenlijk niet? Als dat het enige is wat je momenteel bij kunt dragen aan de maatschappij?
Jij kent drie mensen met mijn formalige opleiding. Ik heb nog contact met 90% van mijn jaar. Ik kan je vertellen. Er zijn er een paar fulltime werkzaam. Dat waren de mannen. De vrouwen werken allemaal in deeltijd of helemaal niet. Leuk getrouwd, tijd voor de kinderen en jezelf, buren-out. Nou ja, je kent het wel.