Wat zijn HBO-studies met weinig perspectief? [Geen OP]

zondag 2 mei 2021 om 12:31
lollypopje schreef: ↑02-05-2021 12:08Uiteraard. Maar dan zou hij toch van al die 20 beroepen waar hij gaat meelopen nu al voorkeuren in interesses hebben en in eerste instantie met die meelopen?
Nu lijkt het alsof hij behalve sport en creatief, wat dus afvalt, hij geen voorkeuren heeft en dat kan ik me gewoon niet voorstellen.
Aha! Nou snap ik het. Hij heeft geen interesse in sport en creatief om te doen als werk. Hij heeft toevallig een goed grove en fijne motoriek en kan een beetje acteren en dan lukken dat soort dingen wel. Ik heb ook al toneelschool voorgesteld, maar hij wil dat niet, terwijl een van onze verre familieleden het vrij aardig doet in Nederlandse producties en daar meer dan goed van kan leven.
zondag 2 mei 2021 om 12:34
Het is heus niet de gymzaal of het zwembad, outdoor sporten is heel erg populair. Sowieso is op scholen de gym minstens 6 maanden per jaar buiten. Maar goed, laat hem gewoon die keuze zonder hem tussen de regels door te ontmoedigen voor richtingen waar jij niet achter staat. Je hebt het nu genoemd, verder is het aan hem.PattyJupiter schreef: ↑02-05-2021 12:27Hij heeft niet voor CM gekozen. Het was de enige manier om in havo 4 te komen. Vorig jaar zijn we ook al met hem op mbo wezen kijken, maar omdat hij toen 15 was en hij geen idee had wat hij daar wilde is in overleg met de school besloten om dan maar naar havo 4 CM te gaan.
Mij lijkt die ALO ook een prima plan en dat is iets wat hij volgens mij ook moet kunnen, maar als hij niet in een gymzaal wil staan wordt dat een moeilijk verhaal. Dan kom je in een zwembad terecht.
zondag 2 mei 2021 om 12:41
Grappig dat je dat dan wel een goed idee vind, omdat in jouw omgeving daar iemand wel succesvol is. Dat is echt een uitzondering hoor. Meer mensen die het willen, dan die het redden.PattyJupiter schreef: ↑02-05-2021 12:31Aha! Nou snap ik het. Hij heeft geen interesse in sport en creatief om te doen als werk. Hij heeft toevallig een goed grove en fijne motoriek en kan een beetje acteren en dan lukken dat soort dingen wel. Ik heb ook al toneelschool voorgesteld, maar hij wil dat niet, terwijl een van onze verre familieleden het vrij aardig doet in Nederlandse producties en daar meer dan goed van kan leven.
Jouw omgeving is geen maatstaf.
Maargoed los van sport en creatief zou er toch wel minimaal ergens een voorkeur of interesse moeten zijn bij hem? Dat hij in elk geval weet welke branches of vakgebieden hem aanspreken. Dan kan hij daar toch met mensen meelopen. Want gewoon maar met iedereen meelopen die jullie toevallig kennen, leest het echt alsof hij dus totaal geen interesses heeft op werkgebied behalve salaris en geen studieschuld.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

zondag 2 mei 2021 om 12:43
KamilleT schreef: ↑02-05-2021 12:12Over die ALO. Daarmee kun je ook lesgeven op het vo en omdat het de hoogste opleiding is binnen zijn soort, word je betaald als eerstegraads. Dat is schaal 12 of 13, dus best een mooi salaris.
Maar ja, het kind heeft niet voor niets destijds voor CM gekozen. Kennelijk had dat toch een streepje voor bij hem, en het zou zonde zijn als hij nu vooral kiest om zijn moeder te pleasen.
Oud klasgenoot van mij heeft ALO gedaan en zit nu als docent in het HBO. Heb je salarisschaal 12 van de HBO Cao al eens gezien? Prima salaris hoor. Echt geen 11 euro bij het zwembad. Het is ook maar wat je van je carrière maakt. Iemand die ik ken met IT achtergrond knoopt halve baantjes aan elkaar, omdat hij er zelf met een verkeerde insteek zit. Dat merken mensen en ontwikkel je ook niet.
Maar ik begrijp dat deze insteek van TO cultureel bepaald is. Ik kom zelf uit een andere cultuur, dus voor mij is dit echt nieuw merk ik.
zondag 2 mei 2021 om 12:45
PattyJupiter schreef: ↑02-05-2021 12:27Hij heeft niet voor CM gekozen. Het was de enige manier om in havo 4 te komen. Vorig jaar zijn we ook al met hem op mbo wezen kijken, maar omdat hij toen 15 was en hij geen idee had wat hij daar wilde is in overleg met de school besloten om dan maar naar havo 4 CM te gaan.
Mij lijkt die ALO ook een prima plan en dat is iets wat hij volgens mij ook moet kunnen, maar als hij niet in een gymzaal wil staan wordt dat een moeilijk verhaal. Dan kom je in een zwembad terecht.
Echt. What a load of bullshit. Ik kan hier toch echt een beetje kwaad om worden merk ik. Verdiep je er nou eens in!
Edit: PMT of Sportkunde (=beleid) en dan "in een zwembad terecht komen voor 11 euro per uur".

zondag 2 mei 2021 om 12:49
Geloof mij nou maar je trekt aan een dood paard, alles wordt afgeserveerd totdat zoon een keuze maakt die TO wilt. Er gaat altijd een reden gevonden worden om keuzes van zoon niet te doen.
zondag 2 mei 2021 om 12:49
PizzaVreter schreef: ↑02-05-2021 12:49Geloof mij nou maar je trekt aan een dood paard, alles wordt afgeserveerd totdat zoon een keuze maakt die TO wilt. Er gaat altijd een reden gevonden worden om keuzes van zoon niet te doen.
Ja. Je hebt gelijk. Ik kan me hier alleen zo aan ergeren

zondag 2 mei 2021 om 12:50

zondag 2 mei 2021 om 12:52
lollypopje schreef: ↑02-05-2021 12:41Grappig dat je dat dan wel een goed idee vind, omdat in jouw omgeving daar iemand wel succesvol is. Dat is echt een uitzondering hoor. Meer mensen die het willen, dan die het redden.
Jouw omgeving is geen maatstaf.
Maargoed los van sport en creatief zou er toch wel minimaal ergens een voorkeur of interesse moeten zijn bij hem? Dat hij in elk geval weet welke branches of vakgebieden hem aanspreken. Dan kan hij daar toch met mensen meelopen. Want gewoon maar met iedereen meelopen die jullie toevallig kennen, leest het echt alsof hij dus totaal geen interesses heeft op werkgebied behalve salaris en geen studieschuld.
Helaas. Hij maakt zich momenteel alleen druk om geld en studieschuld. Dus ik denk. Ga lekker overal kijken. Wie weet vind je wat je wil. Ik vind het wel positief na al dat gezeik op CM en de bijhorende mensen in die richting. Hij wil overal meelopen en kijken.
zondag 2 mei 2021 om 12:52
Leg deze eens uit aan deze mbo ertje met nivo 2viva-amber schreef: ↑02-05-2021 12:50TO is de Erdo/Aletta van de HBO studies...de houten plaat voor haar kop komt uit de Noorse bosbouw.

zondag 2 mei 2021 om 13:18

zondag 2 mei 2021 om 13:27
Ik heb jaren in die branche gewerkt!
Bij Sportkunde haal ik dit uit studiekeuze123
Meest gekozen beroepen
Fitnessinstructeurs en leiders van recreatieprogramma's 18%
Administratief medewerkers, algemeen 9%
Arbeidsbemiddelaars en uitzendbureaumedewerkers 4%
Masseurs en assistenten fysio- en bewegingstherapie 4%
Sporttrainers en zweminstructeurs 4%
Maar ik heb net even zitten tellen. Er starten jaarlijks bijna 1000 leerlingen op die richting. Is er dan werk voor 1000 beleidsmakers op het gebied van sport. Vallen administratief medewerkers dan onder beleidsmakers.
https://www.studiekeuze123.nl/opleiding ... o-bachelor

zondag 2 mei 2021 om 13:46
In mijn omgeving ook maar weinig mensen die na conservatorium / toneelschool daadwerkelijk succesvol zijn geworden.
Ik heb totaal iets anders gestuurd dan ik nu doe. Waar ik nu zit, is werkervaring en kennis van het onderwerp veel belangrijker dan opleiding. En door eerdere banen ben ik hier min of meer expert in geworden.
Maar als ik dan toch een hbo-opleiding moet noemen met enorme baangarantie: lerarenopleiding Nederlands of Duits (!). Enorme tekorten, al jarenlang.
Ik heb totaal iets anders gestuurd dan ik nu doe. Waar ik nu zit, is werkervaring en kennis van het onderwerp veel belangrijker dan opleiding. En door eerdere banen ben ik hier min of meer expert in geworden.
Maar als ik dan toch een hbo-opleiding moet noemen met enorme baangarantie: lerarenopleiding Nederlands of Duits (!). Enorme tekorten, al jarenlang.

zondag 2 mei 2021 om 14:55
Het verhaal is wel veranderd. Eerst raadde jij kind mbo aan om een studieschuld te vermijden, nu kijkt kind zelf naar mbo omdat havo al zo lastig was. Eerst kijkt kind alleen naar creatieve / sportieve opleidingen maar zie jij dat niet zitten wegens de baanonzekerheid; nu wil kind zelf geen sportief / creatief beroep ook al vind jij dat jammer. Eerst overweegt kind leraar Frans of geschiedenis, dan wil kind niet het onderwijs in want het betaalt niet genoeg. Het duizelt mij ondertussen. Wens jullie veel succes.
zondag 2 mei 2021 om 15:03
Ze vaart gewoon mee met alle tegenargumenten die ze krijgt.....Adelaide schreef: ↑02-05-2021 14:55Het verhaal is wel veranderd. Eerst raadde jij kind mbo aan om een studieschuld te vermijden, nu kijkt kind zelf naar mbo omdat havo al zo lastig was. Eerst kijkt kind alleen naar creatieve / sportieve opleidingen maar zie jij dat niet zitten wegens de baanonzekerheid; nu wil kind zelf geen sportief / creatief beroep ook al vind jij dat jammer. Eerst overweegt kind leraar Frans of geschiedenis, dan wil kind niet het onderwijs in want het betaalt niet genoeg. Het duizelt mij ondertussen. Wens jullie veel succes.

zondag 2 mei 2021 om 15:16
Adelaide schreef: ↑02-05-2021 14:55Het verhaal is wel veranderd. Eerst raadde jij kind mbo aan om een studieschuld te vermijden, nu kijkt kind zelf naar mbo omdat havo al zo lastig was. Eerst kijkt kind alleen naar creatieve / sportieve opleidingen maar zie jij dat niet zitten wegens de baanonzekerheid; nu wil kind zelf geen sportief / creatief beroep ook al vind jij dat jammer. Eerst overweegt kind leraar Frans of geschiedenis, dan wil kind niet het onderwijs in want het betaalt niet genoeg. Het duizelt mij ondertussen. Wens jullie veel succes.
Ik heb nooit mbo aangeraden om een studieschuld te vermijden. Mijn zoon leest mee en begrijpt ook niet goed waar dat vandaan komt. Het was een optie om de studieschuld die hij op dit moment een probleem vindt te kunnen verlagen. Je hebt daarna eenvoudiger toegang tot duale trajecten.
Mijn zoon zit op CM en moest van school opleidingen bekijken die hij met dat profiel kan doen en vertellen waarom hij dat wel of niet wilde. Hij vond het loon te laag en het leek hem niet zo leuk. Leraar Frans of Geschiedenis wil hij wel en wij vinden hier dat dat goed verdiend, maar hij staat een 5 voor geschiedenis, omdat hij niet graag leest. Leraar Frans zou kunnen, maar daar blijkt in deze regio niet zoveel werk in te zijn werd hier verteld. Geschiedenis is qua baankansen lastig.
Hij wil geen ALO doen, want hij wil niet in een gymzaal werken. Dat vind ik erg jammer, want hij heeft beslist kwaliteiten om dat te kunnen.
Waar vandaan komt dat hij helemaal geen onderwijs wil doen, is ons onduidelijk. Hij wil wel graag een fulltime baan bij maar een baas.
zondag 2 mei 2021 om 15:53
Er zijn veel meer opties dan alleen onderwijs of opleidingen die tot een concreet vak opleiden. Binnen het bedrijfsleven zijn er tal goed betaalde functies waar niet specifiek een opleiding voor is maar waar een hbo papiertje wel handig is.
Ik had een cm profiel op de havo ( met wis A ) en heb daarna heao gedaan (krijg je wel statistiek) en een prima hbo baan met bijbehorend salaris gevonden en werk nu in sales en consultancy. Ook een creatieve baan waarin ik bv ook mijn talen gebruik maar anders creatief dan knutselen. Wel een kantoorbaan maar niet de hele dag achter een bureau. Ook creatief is bv ui/ux designer en daar zijn goed banen in te vinden.
Als je wiskunde op de havo niet redt omdat je het inzicht niet hebt zou ik geen echt technische hbo studie gaan doen, al kan je wel toegelaten worden dmv bijspijkercursussen als je geen wiskunde op de havo hebt gehad. Maar pittig gaat het wel zijn.
Misschien is het al geopperd maar is het een idee om eens naar vacatures te kijken en dan te kijken wat jouw zoon aanspreekt en daar een opleiding bij te zoeken.
Weeg ook mee dat het overheidsbeleid misschien wel weer gaat veranderen en studeren ineens wel weer gedeeltelijk een gift wordt.
Ik had een cm profiel op de havo ( met wis A ) en heb daarna heao gedaan (krijg je wel statistiek) en een prima hbo baan met bijbehorend salaris gevonden en werk nu in sales en consultancy. Ook een creatieve baan waarin ik bv ook mijn talen gebruik maar anders creatief dan knutselen. Wel een kantoorbaan maar niet de hele dag achter een bureau. Ook creatief is bv ui/ux designer en daar zijn goed banen in te vinden.
Als je wiskunde op de havo niet redt omdat je het inzicht niet hebt zou ik geen echt technische hbo studie gaan doen, al kan je wel toegelaten worden dmv bijspijkercursussen als je geen wiskunde op de havo hebt gehad. Maar pittig gaat het wel zijn.
Misschien is het al geopperd maar is het een idee om eens naar vacatures te kijken en dan te kijken wat jouw zoon aanspreekt en daar een opleiding bij te zoeken.
Weeg ook mee dat het overheidsbeleid misschien wel weer gaat veranderen en studeren ineens wel weer gedeeltelijk een gift wordt.

zondag 2 mei 2021 om 16:19
Ehm. Nee, maar ik kan er nu ook niks meer aan doen. We hebben gelukkig wel wat gehad aan sommige adviezen. Dus daarvoor worden jullie bedankt als ik eraf wordt gegooid.lollypopje schreef: ↑02-05-2021 16:09@TO je weet dat je een ban kun krijgen voor het leeghalen van de OP?
zondag 2 mei 2021 om 16:24
De mods kunnen hem terugplaatsen op verzoek.PattyJupiter schreef: ↑02-05-2021 16:19Ehm. Nee, maar ik kan er nu ook niks meer aan doen. We hebben gelukkig wel wat gehad aan sommige adviezen. Dus daarvoor worden jullie bedankt als ik eraf wordt gegooid.
Overigens denk ik dat als het gaat om herkenbaarheid de OP niet het probleem was.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

zondag 2 mei 2021 om 16:26
Ja, natuurlijk. Het gaat toch over hem? We hebben samen de openingspost gemaakt hoor.