Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!
woensdag 24 februari 2021 om 18:33
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:

of dit:

Maar dit!

We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:
of dit:

Maar dit!

anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
vrijdag 14 mei 2021 om 11:54
Eens Feow, het zijn jonge eigenaren nu, de derde eigenaren ook van Het Paradijs. Ik kwam er al sinds ik een kind was, vroeger was het nog excentrieker dan nu ( er liepen zelfs leguanen rond destijds
). Ze hebben het zwaar net als andere horeca. Maar ze hebben niet echt een buitenterras
net als het weer nu niet wil meewerken
Voor iedereen een groene tuin
vrijdag 14 mei 2021 om 12:15
vrijdag 14 mei 2021 om 12:19
Koeienmest is prima maar het is niet altijd nodig. Ligt aan je bodem en de planten die je er wilt laten groeien. Bijvoorbeeld een grasveld, rozen en clematis zou ik altijd bijmesten.Momo schreef: ↑14-05-2021 10:58Ik geef altijd twee keer per jaar koemest korrels van Ecostyle. Dus niet goed?![]()
En hoe verwerk je dat lavameel dan? Gooi je het op de plant of grond? En moet je het daarna erdoorheen werken of bewateren of gewoon laten liggen? Misschien maar eens proberen dan.
Op sommige stukken kan ik al wel merken dat de vele beplanting en schors de tuin goed doet. Heel sloom wat luchtigere plekken.Misschien maar nooit meer verhuizen dan wordt het nog is wat.
Lavameel strooi je op de grond, als het op de plant stuift is dat ook niet erg. Wachten op een regenbui en dat is alles.
vrijdag 14 mei 2021 om 13:00
Wat een mooie plaatjes weer!! Wij hebben de insectenhotels net weer opgehangen (sneu, er waren 3 bijen alweer bezig en die waren m kwijt), muurhaken en mijn macrameklimrek.
Nu op mn gemak vegen en onkruid tussen de tegels weghalen. Hier is het heerlijk weer, lekker zonnetje en 20 graden.
Ik weet niet wie de bougainville had, maar ik hem m nu ook gekocht, wat een plaatje!
Nu op mn gemak vegen en onkruid tussen de tegels weghalen. Hier is het heerlijk weer, lekker zonnetje en 20 graden.
Ik weet niet wie de bougainville had, maar ik hem m nu ook gekocht, wat een plaatje!
vrijdag 14 mei 2021 om 14:32
Dankje! Kan ik dat nu nog doen of is dat te laat? Of maakt dat niet zoveel uit? Ik heb ook altijd veel last van meeldauw, dus ik hoop dat dit gaat helpen.
vrijdag 14 mei 2021 om 14:40
vrijdag 14 mei 2021 om 16:21
Die is mooi, precies de bloemetjes die ik bedoelde
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
vrijdag 14 mei 2021 om 16:37
Lavameel is juist ook heel goed om over de planten te strooien. Eerst even sproeien (of na een regenbui) zodat de bladeren vochtig zijn, en dan lavameel erover stuiven. Dan worden voedingsstoffen gelijk opgenomen door het blad en worden ze minder aantrekkelijk voor bladetende insecten. Eventuele luis wordt dan ook gedood. Het meel op de blaadjes wordt er vanzelf weer afgespoeld door de volgende regenbui.
Lavagruis strooi je wél op de grond.
vrijdag 14 mei 2021 om 16:49
vrijdag 14 mei 2021 om 16:51
De benodigdheden voor het maken van stapstenen zijn binnen. En nu schijnt hier de zon, dus ik zou verder kunnen met de tuin. Eerst even uitpuffen, heb net een nieuw aquarium geinstalleerd in de woonkamer. Wilde ik al langer, steeds tegen aan lopen hikken en nu toch doorgepakt. De goudvissen kunnen nu flink groeien en wie weet straks uitgezet worden in de nog aan te leggen vijver.
Ik hoef niet te koken, oudste zoon en zijn vriendin gaan Mexicaans koken. Heerlijk!
Als het weer mogelijk is om een hapje te eten bij het Paradijs, ga ik er zeker heen. Klinkt als iets dat bijzonder goed in de smaak valt bij zo'n overjarige hippie als ik.
Ik hoef niet te koken, oudste zoon en zijn vriendin gaan Mexicaans koken. Heerlijk!
Als het weer mogelijk is om een hapje te eten bij het Paradijs, ga ik er zeker heen. Klinkt als iets dat bijzonder goed in de smaak valt bij zo'n overjarige hippie als ik.
vrijdag 14 mei 2021 om 19:18
Dames en heren en cavia’s:
Ik zal het er even bij zeggen: jullie behoren te jubelen over mijn nieuwe regenton.
Dát is een Whiskyvat. Brum (een van werelds superhelden, zo’n gigant zie je maar zelden .... grrrr nu zit het weer dágen in mijn hoofd) doet niet aan whisky.
Ik zal het er even bij zeggen: jullie behoren te jubelen over mijn nieuwe regenton.
Dát is een Whiskyvat. Brum (een van werelds superhelden, zo’n gigant zie je maar zelden .... grrrr nu zit het weer dágen in mijn hoofd) doet niet aan whisky.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 14 mei 2021 om 19:50
feow schreef: ↑14-05-2021 19:18Dames en heren en cavia’s:
Ik zag ook als eerst Brum
Maar wat een gave regenton!
vrijdag 14 mei 2021 om 20:01
Wat was het weer fijn weer vandaag! Ik had de tuin voor vandaag opgegeven maar het was gewoon heerlijk, dus weer hard gewerkt. En heel veel bollen geplant: ranonkel, anemoon, gladiool, liatris, dahlia en een of ander bijenmengsel. En flink gezaaid, ook bijenmengsel en weer drie volle vuilniszakken eruit gehaald.
Weer even wat fotootjes:

Hier stond gras, een oude dooie saliestruik en een verlopen lavendel. Nu tussen de nieuwe plantjes bollen en bijenmengsel.

Dit was echt alleen maar aardbei, onder de voet van een rode roos.

Andere kant van het achterterras, tegen het kattenhuis aan, ook weer overal bolletjes en zaadjes tussen.

Overzicht vanaf dezelfde plek meer richting het huis. Die kist komt dus daar achter tegen het huis en de schutting te staan en dan gaat alle zooi daar weg/erin.

Gewoon gezellig, naast mijn tuinbankje, voor de werkkamer.

En dit is dus dat bewuste tuinpaadje, waar in de tussenliggende aarde alleen maar gras en aardbei stond. Daar komt sedum! En onder het kattenhuis (linksboven op de foto) wil ik vingerhoedskruid planten.
Ik kan niet wachten tot we een maand of zes weken verder zijn!
Weer even wat fotootjes:

Hier stond gras, een oude dooie saliestruik en een verlopen lavendel. Nu tussen de nieuwe plantjes bollen en bijenmengsel.

Dit was echt alleen maar aardbei, onder de voet van een rode roos.

Andere kant van het achterterras, tegen het kattenhuis aan, ook weer overal bolletjes en zaadjes tussen.

Overzicht vanaf dezelfde plek meer richting het huis. Die kist komt dus daar achter tegen het huis en de schutting te staan en dan gaat alle zooi daar weg/erin.

Gewoon gezellig, naast mijn tuinbankje, voor de werkkamer.

En dit is dus dat bewuste tuinpaadje, waar in de tussenliggende aarde alleen maar gras en aardbei stond. Daar komt sedum! En onder het kattenhuis (linksboven op de foto) wil ik vingerhoedskruid planten.
Ik kan niet wachten tot we een maand of zes weken verder zijn!
vrijdag 14 mei 2021 om 20:09
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 14 mei 2021 om 20:09
Als ik hier de foto's plaats en ik kijk door andermans ogen zie ik van alles dat ik eigenlijk wel anders wil... de schuttingen in de verf, die tegels vervangen door wat mooiers. Maar ik heb daar allemaal gewoon echt geen geld voor, zeker dit jaar niet. Dus dan maar veel zaaien en hopen dat de bloemen straks de meeste aandacht trekken!
vrijdag 14 mei 2021 om 20:34
De regenton van Feow en de kiezelmozaïek paadjes
Meerkat, wat heb jij een werk verricht en wat ziet je tuin er schitterend uit zo! Ik zie heel veel mooie vaste planten dus als die eenmaal flink gaan groeien en bloeien en straks je bollen uitkomen dan wordt het oogverblindend mooi, dat weet ik zeker.
Ik ga ook maar eens lavameel en lavagruis kopen want dat klinkt wel erg goed.
Meerkat, wat heb jij een werk verricht en wat ziet je tuin er schitterend uit zo! Ik zie heel veel mooie vaste planten dus als die eenmaal flink gaan groeien en bloeien en straks je bollen uitkomen dan wordt het oogverblindend mooi, dat weet ik zeker.
Ik ga ook maar eens lavameel en lavagruis kopen want dat klinkt wel erg goed.
Ik ben tijdelijk buiten gebruik. Probeer het later nog eens.