Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Het Grote Positiviteitstopic #3: It only gets better!

08-06-2021 17:53 5015 berichten
Alle reacties Link kopieren
In ruim een maand hebben we een heel topic volgepostivo'd maar het is nog niet voorbij.
We blijven positief al het goede nieuws delen!

:cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer:

Een suggestie voor dingen die besproken kunnen worden:
- Nieuws over vaccinaties
- Het uitblijven van voorspelde doemscenario's
- Het omdenkend herschrijven van clickbait-krantenartikelen.

Dingen die hier niet horen:
- Voorspellingen over derde, vierde en vijfde golven
- Wedstrijdjes wie het meest verschrikkelijke toekomstbeeld kan schetsen
- Paniek om scenario's (die geen voorspellingen zijn)
- Geklaag over de vaccinatiestrategie

p.s. we vinden hier corona dus niet iets positiefs, maar we zoeken de lichtpuntjes aan de horizon.

Afbeelding

Afbeelding
anappleaday wijzigde dit bericht op 27-11-2021 13:01
7.84% gewijzigd
cookieboe schreef:
22-06-2021 09:34
Zou je niet de 2e prik eerder kunnen krijgen. Er zit volgens mij standaard 6 weken tussen maar volgens mij kan hier ook 3 weken tussen zitten. Dan zou je het wel redden om volledig gevaccineerd +2 weken te zijn.
Heb ik geprobeerd, maar dat deden ze niet.
Geen plek misschien, maar volgens mij mag het ook niet.
Ik zou, zeker door de opkomende delta variant pfizer of moderna pakken. Ben je beter beschermd daartegen. Wel snsp ik dat dat testen vervelend is. Ik zou zelf kiezen voor de betere bescherming, maar dat kin je alleen maar zelf beslissen wat je belangrijker vindt, vakantie of betete bescherming. Succes!
Yasinaa schreef:
22-06-2021 09:39
Ik zou, zeker door de opkomende delta variant pfizer of moderna pakken. Ben je beter beschermd daartegen. Wel snsp ik dat dat testen vervelend is. Ik zou zelf kiezen voor de betere bescherming, maar dat kin je alleen maar zelf beslissen wat je belangrijker vindt, vakantie of betete bescherming. Succes!
Dit was mijn gedachte aanvankelijk ook, maar na het gesprek met mijn vriendin die Janssen heeft gehad in het ziekenhuis, ben ik toch weer gaan twijfelen. Daar zeggen ze namelijk dat Janssen zeker zo goed is, helemaal omdat ik jong (twintiger) en gezond ben. Maar ik denk toch dat ik maar bij mijn oude plan blijf en ga voor (waarschijnlijk) Pfizer.
Ze mogen alleen eerder inplannen als iemand via de medische lijn binnenkomt zei Bladora, en mijn vriend heeft het (voordat ik het hier vroeg) ook een paar keer telefonisch geprobeerd. Hij komt 2 dagen tekort om volledig gevaccineerd op vakantie te gaan. Ik weet van de GGD dat 3 week wat het vaccin betreft wel kan inderdaad.

Je zou nog kunnen proberen om met iemand mee te gaan als begeleiding. Mijn vader had bij mijn moeders 2e prik ook gevaccineerd mogen worden als hij op dat moment 3 week of meer ervoor zijn eigen eerste had gehad, dat hebben ze hem daar nog gevraagd (maar misschien dat ze daar bij ouderen wat makkelijker in waren).

Of hopen dat ze ergens komende maand die strikte 5 week wat losser laten.
elein schreef:
22-06-2021 09:26
Oh, ja dan zou ik ook voor simpel gaan. Ik dacht dat je dat niet kon zin in die DCC app, dat je een groen vlakje werd. Of checken ze dat dan met die QR code? (Wat ik ergens weer raar vind, want dan zie je wel weer of iemand gevaccineerd , geïnfecteerd geweest, of getest is, terwijl het hele idee volgens mij was dat dat om privacyreden niet zichtbaar zou zijn)

Beetje off-topic, sorry :D
Ook off-topic: op het moment dat wij op reis gaan is die app nog niet actief, dus we hoeven ons alleen iets aan te trekken van wat Spanje en Frankrijk eisen en die nemen met een antigeentest genoegen. Dus vandaar dat we daarvoor hebben gekozen. Voor de terugreis is partner's Janssen inmiddels vier weken oud dus hij krijgt een groen vinkje. Zelf zal ik ter plekke even moeten uitzoeken wat voor test ik moet hebben, áls ik er al een nodig heb (kan zijn dat de landen inmiddels groen zijn, immers).
heavydrizzle schreef:
22-06-2021 08:43
Als je eind augustus gaat, is de kans vrij groot dat veel landen inmiddels op 'groen' staan en je tussen die twee landen onderling niet hoeft te testen. Dat is een overweging die je misschien mee kunt nemen als je toch wat huiverig bent voor de bijwerkingen en iets mindere werkzaamheid van Janssen.
Wie zegt dat, dat je tussen twee groene landen niet hoeft te testen ?
Het enige wat ik tot nog toe toe heb kunnen vinden, is dat als beiden ouders volledig zijn ingeënt, de pubers niet hoeven te testen tussen twee groene landen.
Maar volgens mij moet je nog steeds testen als je nog niet volledig bent ingeënt (of je laatste inenting te kort geleden was).
Zonnebloemenveld schreef:
22-06-2021 10:02
Wie zegt dat, dat je tussen twee groene landen niet hoeft te testen ?
Het enige wat ik tot nog toe toe heb kunnen vinden, is dat als beiden ouders volledig zijn ingeënt, de pubers niet hoeven te testen tussen twee groene landen.
Maar volgens mij moet je nog steeds testen als je nog niet volledig bent ingeënt (of je laatste inenting te kort geleden was).
https://www.trouw.nl/buitenland/reizen- ... ~ba6a9860/
dat kun je onder meer hier lezen: https://www.trouw.nl/buitenland/reizen- ... ~ba6a9860/

"Certificaat op uw mobiel
Hoe meer landen groen kleuren, hoe eenvoudiger het wordt om daar op vakantie te gaan, want tussen groene landen zijn er geen extra eisen over PCR-testen of quarantaine. Aan de grens of bij het boarden van boot, trein of vliegtuig is het dan ook niet nodig om het digitale covidcertificaat te laten zien. Maar ook als een land nog oranje is, wordt het simpeler om er op vakantie te gaan."
Oh bedankt, dat had ik nog gemist. Nu maar hopen dan dat wij binnen 4 weken op groen komen ;-D

Hoewel 4 personen testen een stuk minder erg is, nu ze gratis zijn.
Actuele R = 0,69 (0,66-0,71)

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19- ... etherlands

Als je over het R grafiekje hoovert zie je dat het nog sinds het begin van de crisis nog NOOIT zo laag geweest is. :hyper:
Voor wie het gisteren vroeg: uit mijn cijfers blijkt dat we nu op 86 14-daagse besmettingen per 100.000 ​zitten.

Op dit tempo zitten we volgende maandag onder de grens van 60 en donderdag onder de 50.
AnAppleADay schreef:
22-06-2021 11:08
Voor wie het gisteren vroeg: uit mijn cijfers blijkt dat we nu op 86 14-daagse besmettingen per 100.000 ​zitten.

Op dit tempo zitten we volgende maandag onder de grens van 60 en donderdag onder de 50.
Super! Nu die stomme, vertekende, positiviteitsratio nog!
Mielimburg schreef:
22-06-2021 11:28
Super! Nu die stomme, vertekende, positiviteitsratio nog!
Ja. Want met de start van de vakantie hebben we ook niet meer de klassen die dat cijfer drukken, en ik merk om me heen ook dat mensen, zeker de gevaccineerden, toch echt minder snel gaan testen. We zijn gewoon niet zo heel testerig. (+commerciele teststraten en zelftesten met negatieve uitslag die nooit meer terugkomen). Ik zie ons nog niet snel <4% worden, laat staan <1.
elein schreef:
22-06-2021 11:47
Ja. Want met de start van de vakantie hebben we ook niet meer de klassen die dat cijfer drukken, en ik merk om me heen ook dat mensen, zeker de gevaccineerden, toch echt minder snel gaan testen. We zijn gewoon niet zo heel testerig. (+commerciele teststraten en zelftesten met negatieve uitslag die nooit meer terugkomen). Ik zie ons nog niet snel <4% worden, laat staan <1.
Ik snap wat je bedoelt, maar toch heb ik hier extra uitleg bij nodig.
Want ik heb me 4x laten testen in de winter, toen ik daadwerkelijk klachten had (alle keren negatief).
Maar nu heb ik geen klachten. Daarnaast doe ik wel elke week een zelftest, gewoon voor de zekerheid.
Wat heeft het dan voor zin om naar de teststraat te gaan? Of zouden er echt zoveel mensen zijn die zich niet laten testen?
CharlotteCcc schreef:
22-06-2021 08:39
Sorry dat ik er weer over begin, dat ten eerste.
Maar ik zit nog steeds een beetje in dubio.

Situatie: vrijdag krijg ik mijn eerste Pfizer/Moderna vaccin. Dan krijg ik eind juli de tweede, die afspraak staat ook al. Maar: begin augustus gaan we op vakantie. Ik ben dan dus niet klaar (2 weken zijn nog niet voorbij). Ik had me voorgenomen om een test te doen, mijn vriend is dan al volledig gevaccineerd + 2 weken, dus die hoeft niet te testen. Nu zou ik natuurlijk morgen kunnen bellen voor Janssen. Ik had besloten om dat niet te doen, ivm mindere werkzaamheid en (zeer geringe doch aanwezige) kans op trombose.

Maar, nu heb ik geluncht met een vriendin, werkzaam in het ziekenhuis. Daar is vrijwel iedereen ingeënt met Janssen en er is niemand die behalve even beroerd zijn ernstige bijwerkingen gekregen heeft. Zij zou dus Janssen nemen als ze mij was, omdat we dan zonder test op vakantie kunnen in augustus. We hebben tickets naar Spanje, maar dat is ook nog steeds oranje, dus het zou kunnen dan we een plan B gaan doen, namelijk ergens naartoe met de auto. En dan is het misschien ook wel fijn als we niet gebonden zijn aan een test die maximaal 48 uur oud is.

Ik ben heel blij dat ik ingeënt word hoor en als Janssen niet beschikbaar is voor mij ga ik sowieso Pfizer/Moderna halen, maar ik twijfel toch of ik moet bellen of niet. Wat is verstandig? Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Ik zou voor Janssen gaan, maar ik denk ook dat tegen augustus zo goed als heel Europa groen kleurt en er geen testen meer nodig zijn.
Life is short. Eat dessert first.
<1% hoeft opzich niet, want qua absolute cijfers komen we makkelijk onder die 50.
4% moet toch te doen zijn zou je zeggen... als we nou eens massaal allemaal gaan testen :proud:
Die positiviteitsratio komt wel hoor. Hier is het inmiddels onder 2%. Ook zelftesten hier trouwens.
doornroosje9 schreef:
22-06-2021 11:57
Die positiviteitsratio komt wel hoor. Hier is het inmiddels onder 2%. Ook zelftesten hier trouwens.
Maar bij jullie tellen de commerciele straten ook mee toch?

Overigens lag het hier vorige zomer ook de hele zomer onder de 4% dus dat komt wel goed.
AnAppleADay schreef:
22-06-2021 11:56
<1% hoeft opzich niet, want qua absolute cijfers komen we makkelijk onder die 50.
4% moet toch te doen zijn zou je zeggen... als we nou eens massaal allemaal gaan testen :proud:
Zat er net aan te denken....de actie: 'allemaal zonder klachten een test doen, dan komt Nederland op groen' :yes:
AnAppleADay schreef:
22-06-2021 11:59
Maar bij jullie tellen de commerciele straten ook mee toch?

Overigens lag het hier vorige zomer ook de hele zomer onder de 4% dus dat komt wel goed.
Ik heb geen idee. Zijn hier wel veel commerciële straten? Ik hoor er iig niets over, maar goed, mss zijn ze er wel.
doornroosje9 schreef:
22-06-2021 12:02
Ik heb geen idee. Zijn hier wel veel commerciële straten? Ik hoor er iig niets over, maar goed, mss zijn ze er wel.
Als je bijvoorbeeld op vakantie wilt, je werkgever een test vraagt of als mensen testen voor een tv uitzending of evenement, gaat dat dan bij jullie via hetzelfde (gratis) kanaal als wanneer je klachten hebt?
AnAppleADay schreef:
22-06-2021 11:56
Als wij nu gewoon eens alle testen gaan tellen ;-). Zitten wij zo op 1%.

Wat ik mij nog kan herinneren is dat als je via Digi-d een afspraak maakt en geen klachten hebt die genoemd worden je geen afspraak kunt maken. Ik weet niet of dat nog zo is, maar het schrikt mensen mogelijk af. Dan moet je bellen, en je weet, veel mensen bellen liever niet.
AnAppleADay schreef:
22-06-2021 12:04
Als je bijvoorbeeld op vakantie wilt, je werkgever een test vraagt of als mensen testen voor een tv uitzending of evenement, gaat dat dan bij jullie via hetzelfde (gratis) kanaal als wanneer je klachten hebt?
Testen voor vakantie zijn gratis als je nog niet gevaccineerd bent. Twee per persoon. Geen idee hoe het zit als je voor je werk moet testen. Dat moet idd wel via andere kanalen gaan.

Verder zijn er ook miljoenen zelftests uitgedeeld, maar dat is iets anders.
CharlotteCcc schreef:
22-06-2021 11:53
Ik snap wat je bedoelt, maar toch heb ik hier extra uitleg bij nodig.
Want ik heb me 4x laten testen in de winter, toen ik daadwerkelijk klachten had (alle keren negatief).
Maar nu heb ik geen klachten. Daarnaast doe ik wel elke week een zelftest, gewoon voor de zekerheid.
Wat heeft het dan voor zin om naar de teststraat te gaan? Of zouden er echt zoveel mensen zijn die zich niet laten testen?
Er zijn best veel mensen die het 'bij klachten doe geen zelftest' niet zo goed begrepen hebben. Zeker bij hele lichte klachten, en helemaal als het een kind aan gaat grijpen ze naar een zelftest. En hoe minder besmettingen, hoe minder groepjes contacten mensen ook gaan testen i.v.m quarantaine. En daarvan was ook een heel groot deel negatief. En ik merk zelf dat ik toen de kans groter was dat je besmet kon raken (veel besmettingen), èn ik nog niet gevaccineerd was, ik bij de minste twijfel al ging testen (5x in totaal), terwijl ik eigenlijk vrij zeker wist dat het niks was. Nu ligt die lat iets hoger, zeker nu het gras bloeit. Anders sta ik daar drie keer per week, en de kans dat ik het heb is zó klein.
Misschien dat al die testen voor vakanties, en toegangstesten voor evenementen wel meetellen? Dat zou wel uit kunnen gaan maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven