Bemoeien met opvoeding? [Geen OP]

24-06-2021 09:43 379 berichten
Topic gesloten!
anoniem_6497d206ae243 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 15:31
99.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat van het bordje vind ik volkomen normaal. Ik zou er echt helemaal niks van denken als iemand dat tegen mijn kinderen zou zeggen. Ik zie het mezelf ook best zeggen tegen een kind op bezoek als de situatie zich voordeed.

En nee, ik zou dat niet tegen een volwassene zeggen. Er zit toch een verschil tussen een kind en een volwassene.

Als ik mijn zoontje ophaal bij klasgenootjes komt het ook wel eens voor dat de moeder zegt dat ze eerst nog even moeten opruimen of zo.
.....
anoniem_27526 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 19:39
98.09% gewijzigd
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:30
Dat sowieso, maar TO had dat kind uitgenodigd.
En als je bij iemand anders thuis bent, ben je toch op visite?
Nee, vriendin had haar hulp aangeboden en haar kind meegenomen omdat er geen school was.

Ik had dan als ik TO was gezegd dat het heel aardig was maar dan graag een andere keer zonder kind omdat dat handiger was in een klushuis.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Fiorah schreef:
24-06-2021 12:31
Maar als het een volwassene was? Als je vriendin of een familielid jou komt helpen ergens mee, dan vraag je toch niet of ze hun bord willen opruimen? En je geeft ze toch al het drinken wat ze willen hebben? Dat is voor een zesjarige of zestigjarige wat mij betreft niet anders.
Dat dus. Beetje raar om kinderen zo denigrerend te behandelen.
tanteslankie schreef:
24-06-2021 12:18
Echt? Je kunt toch ook zelf nadenken dat een kind meenemen naar een klushuis volstrekt niet slim is? Dan maar niet helpen of een andere keer.
Je wil een kijkje nemen in dat nieuwe huis, dat is begrijpelijk ;-D
Dan moet het maar zoals het kan
Valia_1 schreef:
24-06-2021 12:34
Dat van het bordje vind ik volkomen normaal. Ik zou er echt helemaal niks van denken als iemand dat tegen mijn kinderen zou zeggen. Ik zie het mezelf ook best zeggen tegen een kind op bezoek als de situatie zich voordeed.
En nee, ik zou dat niet tegen een volwassene zeggen. Er zit toch een verschil tussen een kind en een volwassene.
Dus een kind moet wel z’n bord opruimen bij visite en een volwassene niet? Apart.
Dragonslayer schreef:
24-06-2021 12:33
Dus leer je je kind dat even helpen opruimen op een ander niet nodig is? Want dan is het volgens jou corrigeren?
Vreemd hoor.
Nee, dat leer ik mijn kind niet. Hoe kom je daarbij?
Thalas schreef:
24-06-2021 12:29
Ik zou er wel wat van denken als die vraag werd gevolgd door een dankjewel met een dikke duim. Dan is het geen vraag, dan is het actieve gedragscorrectie.
Precies. Als ze had gezegd: kun je nog ff je bord weggooien? Had ik een totaaaaaal ander gevoel gehad.

Júíst die dikke duim zou belerend en kleinerend zijn jegens een andere volwassenen. Waarom dan wel tegen een kind?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:34
Dat dus. Beetje raar om kinderen zo denigrerend te behandelen.
Ja, stel je voor dat je een kind even vraagt om iets op te ruimen. Kindermishandeling O_o

Wat een gezeur om niks zeg.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:35
Dus een kind moet wel z’n bord opruimen bij visite en een volwassene niet? Apart.
Van jou mogen kinderen hun troep overal laten slingeren, dat ruimt een volwassene wel op?
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:35
Misschien omdat volwassenen zoiets vaker automatisch doen? Regelmatig gezien dat kinderen heel druk met spelen zijn geweest en dan de bordjes op de grond laten staan of zo. Terwijl die van de volwassenen gewoon allemaal op een tafeltje staan.

Als een volwassene bedenkt dat de vensterbank een goede plek is voor zijn wijnglas, zal ik ook vragen om deze even aan te geven als ik aan het opruimen ben. Maar de volwassenen in mijn omgeving zijn over het algemeen van het soort, ik zet het op de tafel of helpen mee om de afwas naar de keuken te brengen (want dan zijn we sneller klaar en kunnen verder kletsen). Hoef je niets aan te vragen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Susan schreef:
Misschien, al vraag ik me af of de moeder er in dit geval niet ook weer over was gevallen als ze niet had bedankt, en of ze dan niet had gevonden dat TO alleen maar op het negatieve gefocust was en niet eens iets zei toen hij wel iets goed deed.

Dat zullen we nooit weten.

Ik denk dat het prettig is om tegenover kinderen van anderen dezelfde tact tentoon te spreiden als je tegen volwassenen zou doen. Niemand vindt het fijn om expliciet terecht gewezen te worden en expliciet beloond te worden voor gewenst gedrag; dat ervaren mensen als ietwat denigrerend. Je kunt uiteraard prima vragen om niet met de bezem tegen de muur te komen, maar in plaats van het te brengen als een actieve correctie, is het handiger om het impliciet te houden: 'wil je misschien buiten het terras even aanvegen?'.
Thalas schreef:
24-06-2021 12:39
Ik denk dat het prettig is om tegenover kinderen van anderen dezelfde tact tentoon te spreiden als je tegen volwassenen zou doen. Niemand vindt het fijn om expliciet terecht gewezen te worden en expliciet beloond te worden voor gewenst gedrag; dat ervaren mensen als ietwat denigrerend.
Eens!!
Dragonslayer schreef:
24-06-2021 12:23
Ik smijt niet met lades op een ander en ik schooi niet steeds om water. Meestal zit ik op de bank en praat ik met de gastheer/vrouw. Ik kom nooit zomaar ergens aan.
Oh? En ben jij ook zes?

Ik zou er ook wat van zeggen als andermans kinderen in mijn huis iets doen wat ik liever niet heb. Al is het alleen maar omdat anderen niet kunnen ruiken wat mijn regels zijn. Dat gezegd hebbende houd ik altijd rekening met wat je van kinderen kunt verwachten. Dat kleuter zelfstandig een bordje opruimt in een rommelig klus huis is natuurlijk idioot om te verwachten. Wild bij net gestucte muren spelen zou ik ook ingrijpen: ga maar zwaaien in de tuin.
Echter, uit het berichtje van vriendin maak ik op dat to te veel bovenop kind zat. Die moeder zegt dus: ik kom niet meer helpen, want dat gaat niet met kind erbij. Redelijk vind ik dat. Dat ze daarbij ook eerlijk aangeeft het niet fijn te vinden dat iemand anders steeds meent haar kind aan te moeten sturen, snap ik ook.
Nogevendit schreef:
24-06-2021 12:38
Van jou mogen kinderen hun troep overal laten slingeren, dat ruimt een volwassene wel op?
Een kind of volwassene die bij mij op bezoek is, hoeft niet af te ruimen nee. Het ging om 1 bordje hè?
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 12:42
5.06% gewijzigd
Ik vind het volkomen ok dat je een kind bijstuurt tov je eigen huis.

Gek echter dat jullie elkaar al maanden niet meer gesproken hebben nadat het eerst 3/4 pw was.
Durk schreef:
24-06-2021 12:41

Ik zou er ook wat van zeggen als andermans kinderen in mijn huis iets doen wat ik liever niet heb. Al is het alleen maar omdat anderen niet kunnen ruiken wat mijn regels zijn. Dat gezegd hebbende houd ik altijd rekening met wat je van kinderen kunt verwachten. Dat kleuter zelfstandig een bordje opruimt in een rommelig klus huis is natuurlijk idioot om te verwachten. Wild bij net gestucte muren spelen zou ik ook ingrijpen: ga maar zwaaien in de tuin.
Echter, uit het berichtje van vriendin maak ik op dat to te veel bovenop kind zat. Die moeder zegt dus: ik kom niet meer helpen, want dat gaat niet met kind erbij. Redelijk vind ik dat. Dat ze daarbij ook eerlijk aangeeft het niet fijn te vinden dat iemand anders steeds meent haar kind aan te moeten sturen, snap ik ook.
Precies dat!
Melofkim schreef:
Een kind of volwassene die bij mij op bezoek is, hoeft niet af te ruimen nee. Het ging om 1 bordje hè?
Een volwassene kun hoef je niet meer op te voeden, die zal uit zichzelf dat bordje hebben opgeruimd. Een kind moet je nog fatsoensnormen leren, dus die wijs je daar op.
Susan schreef:
Misschien, al vraag ik me af of de moeder er in dit geval niet ook weer over was gevallen als ze niet had bedankt, en of ze dan niet had gevonden dat TO alleen maar op het negatieve gefocust was en niet eens iets zei toen hij wel iets goed deed.
Punt is dat dat helemaal niet aan to is. Het is haar kind niet, zij hoeft niet te sturen noch te stimuleren. Het enige wat to hoefde te doen is tegen moeders zeggen dat ze zuinig is op haar nieuwe huis/ spullen en het niet prettig vindt als er iets beschadigd raakt. Moeders bepaalt dan hoe ze dat aanpakt met kind.
Nogevendit schreef:
24-06-2021 12:44
Een volwassene kun hoef je niet meer op te voeden, die zal uit zichzelf dat bordje hebben opgeruimd. Een kind moet je nog fatsoensnormen leren, dus die wijs je daar op.
Ik ruim mijn bord niet op na visite hoor. En wil ook niet dat mijn bezoek dat doet. Zo zie je maar dat ‘de fatsoensnorm’ niet bestaat en het dus best raar is dat TO de kind van haar vriendin opvoedt volgens haar norm. Het is aan de ouders om kind volgens hun norm op te voeden.
TO mag wat mij betreft ingrijpen als kind iets stuk dreigt te maken, maar opvoeden gaat te ver.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 12:48
14.13% gewijzigd
Melofkim schreef:
Je kan toch vragen of iemand ‘voor jou’ iets wil doen?

Maar goed, dat lijkt dan meer op een verzoek tot meehelpen, en is een toon die moeilijk te ontwijken valt (zou jij voor mij dat bordje in de prullenbak willen doen?).
Nogevendit schreef:
24-06-2021 12:44
Nee joh, daar heb je later negatieve herinneringen aan. Die vervelende strenge tante.
Dan moet het maar zoals het kan
Susan schreef:
24-06-2021 12:29
Dat lees ik er niet in. Ze vroeg gewoon: wil je nog even je bordje wegbrengen.
Klopt, maar icm dat gedoe over water en ijs, en bezem en boompjes klinkt het niet relaxed.
Durk schreef:
24-06-2021 12:47
Punt is dat dat helemaal niet aan to is. Het is haar kind niet, zij hoeft niet te sturen noch te stimuleren. Het enige wat to hoefde te doen is tegen moeders zeggen dat ze zuinig is op haar nieuwe huis/ spullen en het niet prettig vindt als er iets beschadigd raakt. Moeders bepaalt dan hoe ze dat aanpakt met kind.
Moeders vond dat kind niet gecorrigeerd hoefde te worden, deed het zelf niet, dus zou TO het dan maar moeten laten gaan?

Heb ik wel eens gedaan en ja hoor kapot. En dan is het, gelukkig zijn we verzekerd. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mevrouw75 schreef:
24-06-2021 12:47
Je kan toch vragen of iemand ‘voor jou’ iets wil doen?

Maar goed, dat lijkt dan meer op een verzoek tot meehelpen, en is een toon die moeilijk te ontwijken valt (zou jij voor mij dat bordje in de prullenbak willen doen?).
Het kan ja. Ik zou het niet vragen aan mijn visite. En vind het niet zo sympathiek als TO dat aan andermans kind vraagt waar ouder bij staat. En blijkbaar voelde TO’s vriendin zich er ongemakkelijk onder. Dat snap ik.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 12:50
8.07% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven