Misselijk van vliegangst
dinsdag 29 juni 2021 om 04:31
Hoi!
Ik vlieg binnenkort met de kinderen. De vlucht duurt ongeveer 3 uur, maar ik ben er nu al misselijk van.
Het zit namelijk zo: ik hou niet van vliegen! Sterker nog, ik probeer al jarenlang vakanties die per vliegtuig zijn te vermijden.
Dit jaar trok ik de stoute schoenen aan. Ik kon dit! Na het boeken had ik een tijdje het gevoel dat ik inderdaad die vliegangst éindelijk had overwonnen.
Niks is minder waar. Hoe dichter de reis aankomt hoe zieker ik er van word.
Ik schoot net gewoon wakker uit bed. De gedachte dat ik weer in de lucht moet benam me de adem en ik moet nu al bekant kotsen.
Er is geen weg meer terug, wat kan ik doen?
(Ps medicatie waar je suf van wordt is geen optie, ik heb de verantwoordelijkheid over twee kinderen)
Ik vlieg binnenkort met de kinderen. De vlucht duurt ongeveer 3 uur, maar ik ben er nu al misselijk van.
Het zit namelijk zo: ik hou niet van vliegen! Sterker nog, ik probeer al jarenlang vakanties die per vliegtuig zijn te vermijden.
Dit jaar trok ik de stoute schoenen aan. Ik kon dit! Na het boeken had ik een tijdje het gevoel dat ik inderdaad die vliegangst éindelijk had overwonnen.
Niks is minder waar. Hoe dichter de reis aankomt hoe zieker ik er van word.
Ik schoot net gewoon wakker uit bed. De gedachte dat ik weer in de lucht moet benam me de adem en ik moet nu al bekant kotsen.
Er is geen weg meer terug, wat kan ik doen?
(Ps medicatie waar je suf van wordt is geen optie, ik heb de verantwoordelijkheid over twee kinderen)
mabido wijzigde dit bericht op 29-06-2021 05:45
1.46% gewijzigd
dinsdag 29 juni 2021 om 18:55
En ook als ze wel anders kennen kunnen ze een autovakantie net zo prima vinden.MariaDeJong schreef: ↑29-06-2021 18:05Die kinderen vinden een auto vakantie ook prima als ze niet anders verteld is.
dinsdag 29 juni 2021 om 19:10
Sowieso, als ze binnenkort al gaat is zo'n training bij Stichting Valk toch niet nog even te realiseren voor die tijd, of kan je dat nog even snel tussendoor doen?
Er is wel een boek van Stichting Valk, dat heeft mij heel erg geholpen toen ik op mijn zestiende voor het eerst ging vliegen, want ik was doodsbang. Ik ben toen vooraf ook een paar keer met mijn ouders op Schiphol geweest om daar alvast rond te lopen en de vliegtuigen te zien vertrekken. Er was daar toen ook een flight simulator, geen idee of die er nog is, misschien dat dat ook helpt.
Er is wel een boek van Stichting Valk, dat heeft mij heel erg geholpen toen ik op mijn zestiende voor het eerst ging vliegen, want ik was doodsbang. Ik ben toen vooraf ook een paar keer met mijn ouders op Schiphol geweest om daar alvast rond te lopen en de vliegtuigen te zien vertrekken. Er was daar toen ook een flight simulator, geen idee of die er nog is, misschien dat dat ook helpt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 29 juni 2021 om 19:13
dinsdag 29 juni 2021 om 20:35
Gelukkig heb je blijkbaar geen ervaring met vlieg- of andere angst.
Mij kreeg je nog niet met 10 bodybuilders op een vliegtuig. Dus gewoon gaan en even ‘niet lekker zitten’ zijn totaal niet van toepassing.
dinsdag 29 juni 2021 om 22:08
Om te beginnen is hen anders verteld. Daarnaast horen ze klasgenoten over vliegen en dan willen ze ook graag.MariaDeJong schreef: ↑29-06-2021 18:05Die kinderen vinden een auto vakantie ook prima als ze niet anders verteld is.
dinsdag 29 juni 2021 om 22:48
In angst zitten gradaties.Attraverso schreef: ↑29-06-2021 20:35Gelukkig heb je blijkbaar geen ervaring met vlieg- of andere angst.
Mij kreeg je nog niet met 10 bodybuilders op een vliegtuig. Dus gewoon gaan en even ‘niet lekker zitten’ zijn totaal niet van toepassing.
Ja ik heb ook vliegangst, en toch ga ik dit jaar vliegen . Zit ik relaxed? Allesbehalve. Zie ik er drie maanden vooraf tegenop? Absoluut. En toch stap ik straks in, zit ik niet lekker, en vergeet ik het weer als ik op vakantie ben. Dus wellicht voor TO ook zo.
Neemt niet weg dat het uiteraard fijn zou zijn om van de vliegangst af te zijn.
dinsdag 29 juni 2021 om 22:54
Sinds ik kinderen heb, heb ik ook dat ik met opstijgen even een naar gevoel heb.Baileyslife schreef: ↑29-06-2021 22:48In angst zitten gradaties.
Ja ik heb ook vliegangst, en toch ga ik dit jaar vliegen . Zit ik relaxed? Allesbehalve. Zie ik er drie maanden vooraf tegenop? Absoluut. En toch stap ik straks in, zit ik niet lekker, en vergeet ik het weer als ik op vakantie ben. Dus wellicht voor TO ook zo.
Neemt niet weg dat het uiteraard fijn zou zijn om van de vliegangst af te zijn.
Ik vlieg in een normaal jaar zeker 5x per maand.
dinsdag 29 juni 2021 om 22:59
Want iedereen reageert hetzelfde op pammetjes? Ik heb ze ooit geslikt en was van een halve al zo stoned als een garnaal.
dinsdag 29 juni 2021 om 23:43
Hier heb ik echt veel aan gehad. De laatste keren dat ik vloog heb ik zelfs niet gehuild tijdens het opstijgen.Eurus schreef: ↑29-06-2021 12:32Lees het topic hier van Cygnus. Hij (en Kadanz) vliegt en zijn posts zijn heel fijn. Wellicht kan je er wat mee.
reizen/ask-the-captain-deel-2/list_messages/458290
woensdag 30 juni 2021 om 03:03
Mabido schreef: ↑29-06-2021 05:49Het is vooral de angst om neer te storten.
Het begint vanaf dat de moter van het vliegtuig aangaat, over de baan gaat rijden, dan even stilstaat en dan ineens omhoog de lucht inschiet.
Vréselijk moment.
Eens in de lucht dan gaat het even goed
(mits geen turbulentie), maar bij het landen begin ik weer angstig te worden.
Als dat zo was was je niet nu al ziek en misselijk ervan. Het is dus al lang begonnen. Ik zou echt nog een boek erover lezen en dat genoemde topic. En overwegen om niet (mee) te gaan.
woensdag 30 juni 2021 om 05:16
Omdat je niet heel veel mogelijkheden meer hebt zou ik me enorm gaan focussen op m’n ademhaling zodra je angst erg wordt.
Puur met volle wilskracht gaan letten op de ademhaling en rustig maar continu blijven ademen. Vooral tijdens starten en landen van vliegtuig.
Verder je kinderen van tevoren uitleggen (als ze oud genoeg zijn) dat je wat angst hebt voor vliegen en wat je gaat doen tijdens opstijgen etc.
Zodat ze weten wat er gebeurt.
En misschien 1 wijntje drinken tijdens de vlucht als dat je wat zou kunnen ontspannen.
Puur met volle wilskracht gaan letten op de ademhaling en rustig maar continu blijven ademen. Vooral tijdens starten en landen van vliegtuig.
Verder je kinderen van tevoren uitleggen (als ze oud genoeg zijn) dat je wat angst hebt voor vliegen en wat je gaat doen tijdens opstijgen etc.
Zodat ze weten wat er gebeurt.
En misschien 1 wijntje drinken tijdens de vlucht als dat je wat zou kunnen ontspannen.
woensdag 30 juni 2021 om 05:49
Ik heb zo’n 10 jaar geleden lastminute (haha) een vliegangst cursus gedaan bij stichting VALK. Heb ‘m niet eens af kunnen maken omdat ik al op vakantie ging. Sliep ook dagen ervoor niet en wilde serieus alles cancelen. Nog steeds vlieg ik niet graag maar ik geef het nu als cijfer 5 of 6 en eerder -2937278163.
Ik raad je echt aan dat te doen!
Ik raad je echt aan dat te doen!
woensdag 30 juni 2021 om 05:49
woensdag 30 juni 2021 om 10:43
Nee klopt, vandaar dat ik schrijf over pillen die ik voorheen nam en die cursus bij Stichting ValkAttraverso schreef: ↑29-06-2021 20:35Gelukkig heb je blijkbaar geen ervaring met vlieg- of andere angst.
En daarnaast, wie zegt dat de angst van TO vergelijkbaar is met jouw angst?
woensdag 30 juni 2021 om 20:17
willem1959 schreef: ↑30-06-2021 14:11Je zou beter niet kunnen vliegen.
Dat is beter voor jezelf (waarom doen mensen zich dit aan) en bovenal beter voor het milieu.
Zie het als een straf voor de enorme voetafdruk die je vliegreis nalaat.
.
donderdag 1 juli 2021 om 09:15
Ik heb ook beide topics gelezen. De paniekerige puzzelstukjes vallen nu wel wat beter in elkaar. Kan me voorstellen dat je, na zo'n angstige reis, die AirBNB al helemaal niet trekt. Mijn tip zou wel zijn om te proberen je angst wat minder te tonen aan je kinderen zodat zij die paniek niet zo voelen en overnemen.