Wel of niet naar de reünie gaan van de basisschool?
zaterdag 17 juli 2021 om 23:41
Vorige week nam een oud-klasgenoot met mij contact op voor een reünie voor de basisschool. Het duurt nog even, als de corona ooit minder wordt, willen ze in januari een reünie houden voor mijn vroegere klas waarmee ik op de basisschool zat. Aardig hoor dat ze me uitnodigen, maar kreeg gelijk weer herinneringen van mijn totaal niet leuke schooltijd waar ik altijd voor 'raar kind' werd uitgemaakt, standaard werd buitengesloten en uitgelachen. Ik was zeg maar dat kind dat altijd als laatste werd gekozen met de gymles.
Het duurt natuurlijk nog even, maar heb er wel met familie en vrienden over gehad en iedereen vindt ik dat moet gaan, zodat mijn oud klasgenoten kunnen zien dat er wél wat van mij geworden is, goede baan, leuke vriend, leuke kinderen... Maar als ik nadenk, heb ik er geen enkele behoefte aan om mijn oud-klasgenoten nog eens terug te zien. Het boeit me ook werkelijk niet wat er van ze is terecht gekomen. En eerlijk gezegd denk ik ook niet positief over ze. Denk eerlijk gezegd dat ze zich nog steeds beter voelen dan mij.
Van deze oud-klasgenoot ook een boekje gekregen waar ik moet opschrijven wat mijn beroep/relatie/kinderen/etc etc is. Ik heb ook helemaal geen behoefte om dat te delen met mensen van vroeger. Volgens mijn familie is het juist een goede kans om te laten zien dat ik 'normaal' ben geworden. Tja, wat versta je onder normaal? Ik ben allang opgehouden om mezelf tegenover anderen te bewijzen. En alles bij elkaar hoef ik mijn oud-klasgenoten niet terug te zien, maar heeft mijn familie misschien nog een punt? Zijn er ervaringen van 'gepesten' die naar een klassenreünie zijn gegaan?
Het duurt natuurlijk nog even, maar heb er wel met familie en vrienden over gehad en iedereen vindt ik dat moet gaan, zodat mijn oud klasgenoten kunnen zien dat er wél wat van mij geworden is, goede baan, leuke vriend, leuke kinderen... Maar als ik nadenk, heb ik er geen enkele behoefte aan om mijn oud-klasgenoten nog eens terug te zien. Het boeit me ook werkelijk niet wat er van ze is terecht gekomen. En eerlijk gezegd denk ik ook niet positief over ze. Denk eerlijk gezegd dat ze zich nog steeds beter voelen dan mij.
Van deze oud-klasgenoot ook een boekje gekregen waar ik moet opschrijven wat mijn beroep/relatie/kinderen/etc etc is. Ik heb ook helemaal geen behoefte om dat te delen met mensen van vroeger. Volgens mijn familie is het juist een goede kans om te laten zien dat ik 'normaal' ben geworden. Tja, wat versta je onder normaal? Ik ben allang opgehouden om mezelf tegenover anderen te bewijzen. En alles bij elkaar hoef ik mijn oud-klasgenoten niet terug te zien, maar heeft mijn familie misschien nog een punt? Zijn er ervaringen van 'gepesten' die naar een klassenreünie zijn gegaan?
zaterdag 17 juli 2021 om 23:45
zaterdag 17 juli 2021 om 23:47
Sommige dingen moeten nu eenmaal in het leven en dat moeten is al erg genoeg. Verder leef ik mijn leven zo fijn mogelijk met de mensen om me heen die ik leuk vind. Een bijeenkomst met mensen die ik niet leuk vind, of dat nu een verjaardag is of reunie, ga ik dus niet heen. Dus als je het mij vraagt...ik zou niet gaan en zou mezelf zeker niet verdedigen bij iedereen. Leef je eigen leven zo fijn mogelijk toch?

zaterdag 17 juli 2021 om 23:50
Jij wil niet gaan dus ga je niet. Punt. Je gaat er toch niet heen zodat je volgens je familie kan laten zien dat je 'normaal' bent geworden?! Die is gek.
Eigenlijk vond je familie je vroeger dus ook niet 'normaal'?
Mijn basisschool carrière lijkt op die van jou en ik zou niet gaan, al zou ik er geld voor krijgen. Gewoon geen zin in
Eigenlijk vond je familie je vroeger dus ook niet 'normaal'?
Mijn basisschool carrière lijkt op die van jou en ik zou niet gaan, al zou ik er geld voor krijgen. Gewoon geen zin in
zaterdag 17 juli 2021 om 23:54
dus jouw familie vond dat je niet normaal was als kind? want je moet nu bewijzen dat je normaal bent geworden? Ik zou niet gaan, Mar ja ik heb al niet zoveel met reünies. Mensen die je echt wilt blijven zien, zoek je zelf wel op, of heb je al gezocht, de anderen zijn niet belangrijk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 17 juli 2021 om 23:55
In jouw geval zou ik niet gaan, en je schrijft zelf ook al dat je er geen behoefte aan hebt, dus dan lijkt de keuze me simpel. Als vrienden en familie het een goed idee vinden om af te spreken met een groep waar ze helemaal geen leuke herinneringen aan hebben en die ze diep in hun hart liever helemaal niet zien dan moeten ze dat zelf maar lekker zo doen als die gelegenheid zich voordoet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 17 juli 2021 om 23:57
Nee, mijn familie vond me vroeger ook niet helemaal normaal. Had twee zussen waarmee ik maar 1 en 2 jaar scheelden en die voelden zich ook allebei te goed voor mij, daar had ik op school ook niets aan. Mijn moeder zei vroeger dat ik een metamorfose moest ondergaan, ze bedoelde het goed hoor, maar wist niet hoe kwetsend dat was en is. Gelukkig zijn die twee zussen wel redelijk bijgetrokken, maar mijn familie vindt het nog steeds belangrijk om jezelf te bewijzen, dat zit er wel ingebakken, maar bij mij dus allang niet meer. Ik wilde even kijken of meer mensen net als mijn familie denken, maar dat valt gelukkig mee.

zondag 18 juli 2021 om 00:03
Nee, geen ervaring, omdat ik niet gepest ben. Wel bij mijn basisschool reünie heel erg bewust geweest van de afwezigheid van een aantal personen die ook gepest werden vroeger. Viel me op de een of andere manier direct op (en was een reünie van de hele school, dus veel mensen). En ik snap het volkomen als ze niet zijn gekomen om dezelfde redenen als jij nu geeft.
Lekker thuisblijven dus.
Lekker thuisblijven dus.
zondag 18 juli 2021 om 00:06
Ik zou niet gaan. Om alle redenen die je zelf noemt. Het boeit je niet wat er van hun geworden is, en je hebt ook geen behoefte om te laten zien hoe normaal je nu wel niet bent. En daar geef ik je 100% gelijk in. Ik zou dat boekje ook niet invullen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
zondag 18 juli 2021 om 00:09
zondag 18 juli 2021 om 00:53
Ik ben gepest vroeger op basis school en de school daarna..
Als ik ooit benadert zou worden om na een reünie te gaan zou ik het wel doen
Al is het puur alleen om te laten zien dat ik er sterker ben uit gekomen dan dat ik vroeger was
Ook om te zien of mijn beeld van degene die mij gepest hebben klopt met wat ik denk hoe ze zijn als volwassen en puur om het feit dat ze niet allemaal "slecht waren"
Ik denk dat juist zal helpen om mijn pest verleden op die manier af te sluiten en beter te verwerken
Maar hoe dan ook
Jij wilt niet en dat is je goed recht
Je moet niet ergens heen gaan waar je geen behoefte aan hebt of ongemakkelijk voelt
Luister na je gevoel en verstand
Als ik ooit benadert zou worden om na een reünie te gaan zou ik het wel doen
Al is het puur alleen om te laten zien dat ik er sterker ben uit gekomen dan dat ik vroeger was
Ook om te zien of mijn beeld van degene die mij gepest hebben klopt met wat ik denk hoe ze zijn als volwassen en puur om het feit dat ze niet allemaal "slecht waren"
Ik denk dat juist zal helpen om mijn pest verleden op die manier af te sluiten en beter te verwerken
Maar hoe dan ook
Jij wilt niet en dat is je goed recht
Je moet niet ergens heen gaan waar je geen behoefte aan hebt of ongemakkelijk voelt
Luister na je gevoel en verstand
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
zondag 18 juli 2021 om 00:56
Ik sluit me aan bij alle eerdere reacties: niet gaan.
En ja, ik heb ervaring. Ik ben gedurende de hele middelbare school gepest en heb daar een flinke knauw aan overgehouden. Een aantal jaar geleden ging ik naar de reünie met hetzelfde idee als de mensen in jouw omgeving: ik zal ze wel eens laten zien hoe goed het me gaat en hoe geslaagd mijn leven is (wat ik ook echt vond en vind). Nou het was een ramp. Zodra ik de de school binnenkwam was ik weer het onzekere angstige meisje van toen. Een complete herbeleving van de nare emoties tijdens mijn nare tijd daar. Tot overmaat van ramp belandde ik ook nog in de buurt van een groepje van mijn voormalige pesters en die bleken geen steek veranderd. Ik wist niet hoe snel ik weer naar huis moest gaan.
Het ligt er helemaal aan hoe sterk je in je schoenen staat en hoe ver je bent met het verwerken van je pestverleden maar ik heb dus ervaren hoe makkelijk je weer in je oude rol schiet (of daarin wordt gedrukt) als je weer bij dezelfde mensen bent, en al helemaal als het op dezelfde plek van toen is. Heel pijnlijk vond ik dat. Ik zou willen dat ik het mezelf niet had aangedaan.
En ja, ik heb ervaring. Ik ben gedurende de hele middelbare school gepest en heb daar een flinke knauw aan overgehouden. Een aantal jaar geleden ging ik naar de reünie met hetzelfde idee als de mensen in jouw omgeving: ik zal ze wel eens laten zien hoe goed het me gaat en hoe geslaagd mijn leven is (wat ik ook echt vond en vind). Nou het was een ramp. Zodra ik de de school binnenkwam was ik weer het onzekere angstige meisje van toen. Een complete herbeleving van de nare emoties tijdens mijn nare tijd daar. Tot overmaat van ramp belandde ik ook nog in de buurt van een groepje van mijn voormalige pesters en die bleken geen steek veranderd. Ik wist niet hoe snel ik weer naar huis moest gaan.
Het ligt er helemaal aan hoe sterk je in je schoenen staat en hoe ver je bent met het verwerken van je pestverleden maar ik heb dus ervaren hoe makkelijk je weer in je oude rol schiet (of daarin wordt gedrukt) als je weer bij dezelfde mensen bent, en al helemaal als het op dezelfde plek van toen is. Heel pijnlijk vond ik dat. Ik zou willen dat ik het mezelf niet had aangedaan.

zondag 18 juli 2021 om 01:02
Absoluut niet gaan.
Ik ben vreselijk gepest op de lagere school en heb daar bij tijd en wijle nog last van. Het boeit me echter niet wat de pesters van toen van me vinden, daar sta ik allang boven. In de ogen van de maatschappij ben ik ook geen succesverhaal; geen carriere, geen kinderen, gescheiden. Maar ik heb gewoon niets met die mensen. Ik kan mijn tijd wel beter besteden.
Dus vraag je af: wat win je er zelf bij?
Ik ben vreselijk gepest op de lagere school en heb daar bij tijd en wijle nog last van. Het boeit me echter niet wat de pesters van toen van me vinden, daar sta ik allang boven. In de ogen van de maatschappij ben ik ook geen succesverhaal; geen carriere, geen kinderen, gescheiden. Maar ik heb gewoon niets met die mensen. Ik kan mijn tijd wel beter besteden.
Dus vraag je af: wat win je er zelf bij?

zondag 18 juli 2021 om 01:04
Niet gaan. Je schrijft dat je er zelf helemaal geen behoefte aan hebt en dat het je geen klap interesseert hoe het met anderen gaat. Waarom zou je dan een hele avond opofferen aan het doen alsof het je interesseert? Het zal die anderen ook niet interesseren hoe het met jou gaat dus ik zou mij die tijd en moeite fijn besparen. En dat boekje zou ik ook aan mij voorbij laten gaan.
Ik kreeg laatst een uitnodiging voor de reünie van groep 8, van de grootste randdebiel en terrorist destijds. Die heeft nu een carrière gemaakt van het spelen van beroepsslachtoffer. Heb ik ook absoluut geen zin en behoefte aan ‘zijn kant van het verhaal’. Zal allemaal reuze zielig zijn geweest bij hem thuis maar ik heb geen zin noch behoefte in een hele avond empathie uit mijn tenen te moeten trekken. Hij denkt maar wat hij wil van de vele afwezigen.
Ik kreeg laatst een uitnodiging voor de reünie van groep 8, van de grootste randdebiel en terrorist destijds. Die heeft nu een carrière gemaakt van het spelen van beroepsslachtoffer. Heb ik ook absoluut geen zin en behoefte aan ‘zijn kant van het verhaal’. Zal allemaal reuze zielig zijn geweest bij hem thuis maar ik heb geen zin noch behoefte in een hele avond empathie uit mijn tenen te moeten trekken. Hij denkt maar wat hij wil van de vele afwezigen.
zondag 18 juli 2021 om 01:06