Wel of niet naar de reünie gaan van de basisschool?

17-07-2021 23:41 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week nam een oud-klasgenoot met mij contact op voor een reünie voor de basisschool. Het duurt nog even, als de corona ooit minder wordt, willen ze in januari een reünie houden voor mijn vroegere klas waarmee ik op de basisschool zat. Aardig hoor dat ze me uitnodigen, maar kreeg gelijk weer herinneringen van mijn totaal niet leuke schooltijd waar ik altijd voor 'raar kind' werd uitgemaakt, standaard werd buitengesloten en uitgelachen. Ik was zeg maar dat kind dat altijd als laatste werd gekozen met de gymles.

Het duurt natuurlijk nog even, maar heb er wel met familie en vrienden over gehad en iedereen vindt ik dat moet gaan, zodat mijn oud klasgenoten kunnen zien dat er wél wat van mij geworden is, goede baan, leuke vriend, leuke kinderen... Maar als ik nadenk, heb ik er geen enkele behoefte aan om mijn oud-klasgenoten nog eens terug te zien. Het boeit me ook werkelijk niet wat er van ze is terecht gekomen. En eerlijk gezegd denk ik ook niet positief over ze. Denk eerlijk gezegd dat ze zich nog steeds beter voelen dan mij.

Van deze oud-klasgenoot ook een boekje gekregen waar ik moet opschrijven wat mijn beroep/relatie/kinderen/etc etc is. Ik heb ook helemaal geen behoefte om dat te delen met mensen van vroeger. Volgens mijn familie is het juist een goede kans om te laten zien dat ik 'normaal' ben geworden. Tja, wat versta je onder normaal? Ik ben allang opgehouden om mezelf tegenover anderen te bewijzen. En alles bij elkaar hoef ik mijn oud-klasgenoten niet terug te zien, maar heeft mijn familie misschien nog een punt? Zijn er ervaringen van 'gepesten' die naar een klassenreünie zijn gegaan?
beetjegek schreef:
18-07-2021 19:24
wat mij betreft eens een kneusje altijd een kneusje. Ik had mijn man en kneusje hard uitgelachen, nep of niet.

Jouw naam zou niet 'beetjegek' moeten zijn maar 'nogalonaardig'.
Hoe oud ben je eigenlijk?

Een heel goede vriendin van mij is... om het aardig uit te drukken, niet de knapste. En tijdens onze puberjaren gingen haar ouders uit elkaar, dus geld was er ook niet. Ik heb qua uiterlijk nu niet meer te klagen maar in die tijd had ik een ontembare bos haar plus een beugelbekkie én de welbekende bril. Ook mijn ouders hadden het niet heel breed en die bril was bepaald geen schoonheid.
Uiteindelijk zijn we beiden behoorlijk goed terecht gekomen, beroepsmatig zij nog veel beter dan ik.

En toen kwam daar de reünie. Zij ging. Ik niet.

Achteraf was het, denk ik, te vroeg. De rollenpatronen van toen knalden er al in bij binnenkomst, dus ze was weer meteen die niet-zo-knappe meid die niet meetelde. Terwijl ze het heel wat beter heeft gedaan dan diverse pestkoppen, die gewoon weer het hoogste woord hadden. De kliekjesvorming was ook exact hetzelfde.

Ze heeft er in elk geval spijt van gehad dat ze is gegaan. We waren toen 'pas' 20 jaar van school af ;-D .

Kortom, als je er geen zin in hebt, lekker niet gaan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik heb mijn oud-klasgenoot kort en krachtig gemaild dat ik zeker niet aanwezig zal bij bij een reünie, zonder opgaaf van reden. Verder heb ik er geen woorden aan vuil gemaakt, ze zullen zelf ook wel snappen waarom ik er niet ben :hihi:. Dat is mijn bijdrage aan hun reünie ;)
Goed dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd!
Maizena schreef:
18-07-2021 23:01
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik heb mijn oud-klasgenoot kort en krachtig gemaild dat ik zeker niet aanwezig zal bij bij een reünie, zonder opgaaf van reden. Verder heb ik er geen woorden aan vuil gemaakt, ze zullen zelf ook wel snappen waarom ik er niet ben :hihi:. Dat is mijn bijdrage aan hun reünie ;)
Ik denk dat je daar goed aan gedaan hebt, houd de eer aan jezelf. En wat iemand net schreef is helemaal waar: soms is het heel fijn om bepaalde schepen achter je te verbranden.
Paar jaar geleden ook per app zo’n uitnodiging gehad..bij de zin “wat hadden we een gezellige klas” ben ik afgehaakt..niks gezellig, ik heb er jarenlang niet bijgehoord en stond alleen op het schoolplein. En zo’n reünie wordt dan georganiseerd door degene die toen ook al een grote muil had + een meeloper, vooral zodat dat grote muil kan laten zien hoe geweldig zij wel niet terechtgekomen is.. Dikke doeiiii, het interesseert me geen reet..ik ben dus niet gegaan.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Maizena schreef:
18-07-2021 23:01

Denk dat dat een goede beslissing is. Netjes dat je je hebt afgemeld, heb ik toen niet gedaan. Ze hadden ongevraagd mijn nummer van een lijst van mijn sportvereniging afgeplukt (pre AVG), daar vraag ik toch niet om..
Ik zou ook niet gaan.
Maar ik had er wel een reden bij gezet.
Gewoon, zodat ze hun eigen gedrag, nu ze volwassen zijn, nog eens terug kunnen zien.
Terugblik.
Soort verhaaltje. B.v. ik was 10 jaar, onzeker, maar wilde net als ieder ander vrienden hebben en leuke dingen doen (enz.). Maar ik werd uitgelachen, uitgescholden, geslagen (geen idee of dat zo is), buitengesloten. Want .... (vul maar in waarom je gepest werd)
Een meisje van 10. En doodongelukkig.
Lang heeft het mij getekend. Ik was blij dat ik van school af was. Bevrijd.
En nu, nu ik alles achter mij heb gelaten en een leuk leven, leuk werk, leuke man, vrienden en kinderen heb, heb ik echt geen behoefte aan jullie.
Kijk eens naar jullie kinderen, als jullie die hebben, en bedenk eens hoeveel pijn het ze zou doen.

Zoiets zou ik doen. Dan kunnen ze er eens over nadenken.

*ik heb trouwens niet het hele topic gelezen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ik lees inmiddels dat je niet gaat, goed zo TO.

Ik kreeg ergens vorig jaar ook een uitnodiging voor reünie van de basisschool. Ik ben er niet echt gepest maar wel veel buitengesloten, en ik voel(de) me soms een mislukkeling als ik kijk wat voor goede carriéres mijn oudklasgenoten hebben gekregen. Kom ik aan met een mbo baan. En ik ben tevreden met mijn baan hoor, maar dan komt mijn onzekerheid toch weer bovendrijven als ik hoor wat voor goede banen iedereen heeft. Daar pas ik voor. Ik begin eindelijk meer zelfvertrouwen te krijgen en dat laat ik niet weer de grond instampen.
Dus ik heb geweigerd en ik heb er totaal geen spijt van gehad.
De enige reden om naar zoiets te gaan is omdat het je leuk lijkt. Als het je niet leuk lijkt ga je niet. Er moet al genoeg in het leven. Daar dingen aan toevoegen waar je geen zin in hebt, om welke reden dan ook, is echt zonde van je tijd!

Goed dat je niet gaat TO!
Raar dat je moet reageren met een reden. Goed gedaan. Het heet ontmoeten...ont-moeten. Ook meteen duidelijk wat voor mensen er in de organisatie zitten van die reunie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
schorpioentje28 schreef:
19-07-2021 04:35
Paar jaar geleden ook per app zo’n uitnodiging gehad..bij de zin “wat hadden we een gezellige klas” ben ik afgehaakt..niks gezellig, ik heb er jarenlang niet bijgehoord en stond alleen op het schoolplein. En zo’n reünie wordt dan georganiseerd door degene die toen ook al een grote muil had + een meeloper, vooral zodat dat grote muil kan laten zien hoe geweldig zij wel niet terechtgekomen is.. Dikke doeiiii, het interesseert me geen reet..ik ben dus niet gegaan.
Tot mijn grote shock was er een filmpje op YouTube geplaatst van een bijeenkomst van een heel nare klas. Had iemand helemaal omgezet van video naar YouTube en met veel bombarie mensen benaderd op Facebook met de aankondiging van dit filmpje.
Waarbij de poster (meer dan 30 jaar later) aan ene kant riep over hoe leuk het was.
En daaronder een grappig bedoelde tekst met :
haha en sukkeltje *naam* struikelde weer (werd geduwd) en *naam* had haar mooie gristelijke outfit weer aan, etc.

Echt te sneu. Dan zit je als 40er dus nog dat soort zaken op te schrijven en gaat je geen lichtje branden dat dat niet voor iedereen heel leuk was.
Surebaby schreef:
19-07-2021 09:14
Tot mijn grote shock was er een filmpje op YouTube geplaatst van een bijeenkomst van een heel nare klas. Had iemand helemaal omgezet van video naar YouTube en met veel bombarie mensen benaderd op Facebook met de aankondiging van dit filmpje.
Waarbij de poster (meer dan 30 jaar later) aan ene kant riep over hoe leuk het was.
haha en sukkeltje *naam* struikelde weer (werd geduwd) en *naam* had haar mooie gristelijke outfit weer aan, etc.

Echt te sneu. Dan zit je als 40er dus nog dat soort zaken op te schrijven en gaat je geen lichtje branden dat dat niet voor iedereen heel leuk was.
Wow … echt geen woorden voor.
mamsvan schreef:
18-07-2021 00:53
Ik denk dat juist zal helpen om mijn pest verleden op die manier af te sluiten en beter te verwerken
En als het dan 'als vanouds' weer verder gaat? Krijg je nog een trap na ook.

Ik ben niet gepest en zou toch niet gaan. Ben niet zo nieuwsgierig om te weten wat er van ieder is geworden (en als wel, dan zoek ik ze wel op facebook of linked in op).
Ik zou dan weer wel na de uitnodiging met datum zeggen dat ik die dag niet kan, omdat ik dan op een congres in Buenos Aires of zo zit ;-) (Kunnen ze er zelf een mooi verhaal van maken op de reunie)
Surebaby schreef:
19-07-2021 09:14

Dat is toch vreselijk..

Bij bejaarden zie je dit trouwens ook vaak..zeker de mensen die hun hele leven lang in dezelfde buurt zijn blijven wonen en dan in een verpleeghuis terecht komen, die kennen elkaar nog van vroeger en dan komt ook dit kinderachtige gedrag weer terug.
"Daar komt Marie aan, druk gauw de lift dicht, dan gaat ze niet tegelijk met ons naar boven",
"Oh, Trees die is niet goed hoor, moet je bij uit te buurt blijven (omdat Trees 2x per week naar een soort "training" voor lichtdementerenden gaat en als je daarheen gaat, nou, dan ben je gek..)

Heb dit toen in het verpleeghuis waar mijn oma zat van dichtbij meegemaakt, soms hartverscheurend. Dan denk je, allemaal hoogbejaard, maak het een beetje leuk in de tijd die je nog hebt, maar nee hoor..En een stukje zal vast decorumverlies, samenhangend met ouderdom zijn, maar ik wijt het voor een gedeelte ook aan het karakter van die mensen. Ze waren op de basisschool al pesters, bij een reünie niet leuk en als ze oud zijn zijn ze nog steeds even vervelend..dus dat geldt waarschijnlijk ook voor die 40er die nu op Facebook zit te posten..

#sorry voor de off topic, moest het even kwijt#
moonpoppy schreef:
18-07-2021 06:14
Ik ben heel erg gepest op de middelbare, ook een uitnodiging gekregen, en niet gegaan. Mijn familie vond hetzelfde als jouw familie. In mijn uitnodiging stond zelfs dat je je moest afmelden als je niet zou komen, met reden! Bekijk het, ik heb met al die mensen helemaal niks meer te maken, ik ben natuurlijk niet gegaan, en heb me ook niet afgemeld, ben niemand ook maar iets verplicht.

Die mensen horen in het verleden, en helaas kun je ze daar niet uitwissen, maar over je heden en je toekomst ben je gelukkig wel zelf de baas t.o !
Haha, dat was bij mijn uitnodiging ook. Je moest je levensloop omschrijven en voor een bepaalde tijd inleveren, want daar gingen ze een boekje van maken en je moest je idd afmelden als je niet kon. Ik dacht ook bekijk het, heb niets laten horen!
Ben niet gepest, maar heb gewoon totaal geen behoefde in sommige mensen van toen. En de gene die ik wil spreken, spreek ik gewoon buiten zn stomme reünie om.

TO, ik zou luisteren naar he gevoel en als het niet fijn voelt gewoon niet gaan. Ook niets invullen gewoon niet reageren. Je hebt het nu fijn en dat is het belangrijkste. Vroeger was er zn programma op tv met mensen die gepest werden en weer terug gingen naar die tijd met de oude klas en dan zie je toch vaak dat de grootste pesters niets verandert zijn, ze doen net of ze het niet meer eet weten ( wat mij sterk lijkt) of ze blijven hooghartig populair doen. Vond dat heel naar voor de gepeste mensen om te zien, vele hebben jaren last gehad zijn er onzeker door geworden hebben theraphie gehad en dan heb je de confrontatie waarin je hoopt geaccepteerd te worden en dan blijken ze dezelfde pestkoppen als vroeger te zijn. Naam van programma was als ik het mij goed herinner "gepest" op rtl4. Was een keer een uitzending met een mooie vrouw en haar grootste pestkop was een ( sorry) lelijke dingen vrouw geworden met een heel naar karakter. Kunnen mensen dat nog herinneren?
Paardje4paardje: Ik herinner me dat programma "Gepest" nog. Weet alleen niet goed welke aflevering je bedoelt. Maar wel 3 pesters die hun klasgenote met fiets en al de kelder in hadden geduwd zo'n 4 m naar beneden. Ze zat onder de schrammen. En dat wisten ze zogenaamd niet meer. Eentje zei haar zelfs niet eens te kennen. Dat kan ik me niet voorstellen. Zoiets herinner je je als pester toch ook?
hondenmens schreef:
19-07-2021 23:23
Paardje4paardje: Ik herinner me dat programma "Gepest" nog. Weet alleen niet goed welke aflevering je bedoelt. Maar wel 3 pesters die hun klasgenote met fiets en al de kelder in hadden geduwd zo'n 4 m naar beneden. Ze zat onder de schrammen. En dat wisten ze zogenaamd niet meer. Eentje zei haar zelfs niet eens te kennen. Dat kan ik me niet voorstellen. Zoiets herinner je je als pester toch ook?
WTF?! Zoiets zou ik mij nog herinneren als ik het ‘van horen zeggen’ had destijds. Dat meisje is er dan nog heel genadig vanaf gekomen, ze had haar nek wel kunnen breken. Dat zou in ‘mijn’ tijd al een heel ding zijn geweest. Plus drie van school getrapt, letterlijk dan gezien de toenmalige directeur, dat zou de hele school weten.
schorpioentje28 schreef:
19-07-2021 16:45
Dat is toch vreselijk..

Bij bejaarden zie je dit trouwens ook vaak..zeker de mensen die hun hele leven lang in dezelfde buurt zijn blijven wonen en dan in een verpleeghuis terecht komen, die kennen elkaar nog van vroeger en dan komt ook dit kinderachtige gedrag weer terug.
"Daar komt Marie aan, druk gauw de lift dicht, dan gaat ze niet tegelijk met ons naar boven",
"Oh, Trees die is niet goed hoor, moet je bij uit te buurt blijven (omdat Trees 2x per week naar een soort "training" voor lichtdementerenden gaat en als je daarheen gaat, nou, dan ben je gek..)

Heb dit toen in het verpleeghuis waar mijn oma zat van dichtbij meegemaakt, soms hartverscheurend. Dan denk je, allemaal hoogbejaard, maak het een beetje leuk in de tijd die je nog hebt, maar nee hoor..En een stukje zal vast decorumverlies, samenhangend met ouderdom zijn, maar ik wijt het voor een gedeelte ook aan het karakter van die mensen. Ze waren op de basisschool al pesters, bij een reünie niet leuk en als ze oud zijn zijn ze nog steeds even vervelend..dus dat geldt waarschijnlijk ook voor die 40er die nu op Facebook zit te posten..

Heel herkenbaar. Jaren geleden als student een bijbaan gehad bij de thuiszorg. Één cliënte woonde in een appartement (zelfstandig wonen appartementen met extra in te kopen service en een verzorgingstehuis met gecombineerd activiteitencentrum en restaurant). Gingen er in die activiteitenruimte ook mensen met een rollator er ‘vandoor’ want daar kwam ‘die moffenhoer’.

Saillant detail: grensregio, meer dan 70% is half Duits of half Belgisch en cliënte was al in 1935 getrouwd.
hondenmens schreef:
19-07-2021 23:23
Ja, die aflevering herinner ik me ook nog. Vreselijk he? Moet je, je toch kapot schamen dat je zoiets gedaan hebt en dan net doet alsof je het niet meer weet. Vind dat soort dingen zo erg dat je zelfs jaren later niet eens sorry kan zeggen, maar gewoon in de ontkenning gaat.
schorpioentje28 schreef:
19-07-2021 16:45
Dat is toch vreselijk..

Dit soort dingen inderdaad ook gezien. De Rabobank waar ik werkte hield één keer per veertien dagen zitting in een bejaardentehuis. Dan konden die mensen bij mij hun bankzaken regelen. Ik kwam om 10:00 uur en om 9:15 zaten de eersten al in de rij. Zodra ik kwam kregen ze ruzie wie er nou echt als eerste zat.

Het tehuis maakt nummertjes die ze dan konden pakken vanaf 9:30, maar sommigen wilden die dan niet inleveren bij mij omdat ze dan volgende week ook nummer 1 of 2 hadden. Eén dame kwam altijd pas om 10:40 uur, kon ze zo doorlopen zonder te wachten.

Toen ik zelf een keer te laat was, (10:05 uur) hebben sommigen mij zo uitgescholden dat ik bijna moest huilen. Ze gingen ook allemaal aan mijn jas en tas trekken.

Echt een kleuterklas was er niks bij..
lemoos2 schreef:
20-07-2021 01:33
Heel herkenbaar. Jaren geleden als student een bijbaan gehad bij de thuiszorg. Één cliënte woonde in een appartement (zelfstandig wonen appartementen met extra in te kopen service en een verzorgingstehuis met gecombineerd activiteitencentrum en restaurant). Gingen er in die activiteitenruimte ook mensen met een rollator er ‘vandoor’ want daar kwam ‘die moffenhoer’.

Saillant detail: grensregio, meer dan 70% is half Duits of half Belgisch en cliënte was al in 1935 getrouwd.
Ja bij bejaarden speelt het ook. Wijlen mijn oma was dementerend en stond een man uit te schelden voor ‘viezerik’ en ‘jij gaat niet met ons in de lift, smeerlap’. En ze heeft ook weleens met een andere vrouw ruzie gehad. Stonden ze met 2 rollators tegen elkaar te beuken want andere demente wilde niet uit oma’s kamer vertrekken.
Paardje4paardje schreef:
20-07-2021 04:06
Ja, die aflevering herinner ik me ook nog. Vreselijk he? Moet je, je toch kapot schamen dat je zoiets gedaan hebt en dan net doet alsof je het niet meer weet. Vind dat soort dingen zo erg dat je zelfs jaren later niet eens sorry kan zeggen, maar gewoon in de ontkenning gaat.
Ik heb er wel eens over gedacht om het meisje dat ik het aardigst vond van mijn MBO-klas te contacteren op Facebook. Zij was een paar jaar ouder dan de rest en kwam wijzer over. Ze zag dat ik gepest werd, dat zei ze ook regelmatig tegen me. Te zeggen wat het pesten met me heeft gedaan. En vragen waarom ik niet mocht zijn wie ik was. Of hetgeen waarmee ik gepest werd ook de werkelijke redenen waren. Maar heb er toch vanaf gezien uit angst voor dergelijke reacties als bij "Gepest".
Snap wel dat je dat graag zou willen weten hondenmens, maar ik zou het laten rusten. Mocht je ooit een keer de pestkoppen tegen komen en je staat sterk in je schoenen kun je ze confronteren. Alleen doen als je denkt dat het ook gaat helpen en niet als je, je daarna vervelender gaat voelen. Een meisje heeft mijn leven ook vrij moeilijk gemaak( jaloers) ze heeft contact met mik opgenomen, maar toen ze begon ge praten dacht ik al nee, dit heeft geen zin. Dus ik ben er niet op ingegaan en wil geen gesprek aan gaan. Als je voelt dat het geen zin heeft, kun je sommige dingen beter laten. Sterkte Hondenmens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven