Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel uur werken als moeder

18-07-2021 23:21 416 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment werk ik 28 uur per week. En ik zit een beetje op mij heen te kijken voor een andere baan. Nu heb ik een leuke en uitdagende vacature gezien, maar deze vacature is dus voor 32 uur. Ik heb dit voorgelegd aan mijn man, maar die vindt dit eigenlijk teveel.

Nu kwam hij er dus mee dat hij zelfs 28 uur teveel vindt en eigenlijk zou willen dat ik 16 uur per week ga werken.

Financieel gezien hoef ik niet te werken, maar ik vind het toch ook wel belangrijk zelf te werken, en mocht er wat gebeuren om wat voor reden dan ook, dat ik dan Financieel onafhankelijk ben.

Aan de ene kant snap ik hem wel, maar aan de andere kant werkt hij ook heel veel en dat is wel normaal.

We hebben 1 dochter van bijna 3.

En ik vroeg me hierdoor af hoeveel uur werken jullie met kinderen?

Hoeveel uur werken jullie met kinderen

Totaal aantal stemmen: 489

Niet (5%)
1 t/m 16 uur (3%)
17 t/m 24 uur (17%)
25 t/m 32 uur (29%)
32 + (46%)
DS1971 schreef:
19-07-2021 14:40
Laten we wel zijn, veel vrouwen vinden het heel belangrijk dat een man een beetje een leuk inkomen heeft, zodat hij ook kan zorgen voor een deugdelijke financiële basis en veel vrouwen willen helemaal niet voltijds werken (en doen dat dus ook al niet als er nog geen kinderen zijn).
En mannen voelen zich in hun eer aangetast als hun vrouw meer verdient dan zij of vinden ze het ook wel makkelijk om een vrouw met een goed inkomen te hebben? Of hoe denk je dat zit?
En voor mij klopt het wel dat ik niet voltijds wil werken, maar dat heeft niets te maken met dat ik kinderen heb en ook niets met dat ik vrouw ben, dat is gewoon omdat er anders zo weinig tijd over blijft voor andere dingen.
FeeLucifer01 schreef:
19-07-2021 20:50
Het is natuurlijk altijd meteen het een of het ander, iets er tussen in kan niet natuurlijk.

Of dat ze gaan voor zo'n man of vrouw met goede baan en dan bij kinderen samen minder gaan werken.

Nee, het moet altijd in 2 uitersten benoemd worden, zo raar.
Guilty,, hier heb je gelijk in.
.
mevrouwfreckles wijzigde dit bericht op 16-09-2022 15:48
Reden: ...
99.73% gewijzigd
MevrouwFreckles schreef:
19-07-2021 22:54
In heb niet alle reacties gelezen maar het lijkt mij echt heel fijn als ik niet "hoef" te werken voor de inkomsten. Ik zou dan zelf kiezen voor 12 uurtjes, 2 x 6 uur, zodat ik de kinderen kan brengen en halen naar de opvang en er ben als ze thuis zijn. Ik zou de kinderen wel 2 dagen in de week naar de opvang brengen, voor hun ontwikkeling, omdat ik denk dat het belangrijk voor de is dat ze ook even niet thuis zijn, in een andere omgeving. En ik heb dan even voor mezelf en die tijd zou ik dan deels gebruiken om te werken. Ik had dit eerder ook nooit van mezelf verwacht, maar het gaat zo snel, ze worden zo snel groot, en mijn werk vind ik momenteel gewoon minder belangrijk. Tja... Dan maar ouderwets. Ik teken ervoor hoor!

En als je man het nu ook fijn zou vinden om maar twaalf uurtjes te werken, kan dat dan ook uit?

Ook voor een vader groeien kinderen snel en heeft een vader dan ook de mogelijkheid zijn werk gewoon een moment minder belangrijk te vinden?
Altea schreef:
19-07-2021 21:58
En mannen voelen zich in hun eer aangetast als hun vrouw meer verdient dan zij of vinden ze het ook wel makkelijk om een vrouw met een goed inkomen te hebben? Of hoe denk je dat zit?
Ik heb vaker gehoord van vrouwen dat ze altijd willen dat hun man meer verdient dan zij. Maar er zullen natuurlijk vast mannen zijn die daar niet mee om kunnen gaan.
.
mevrouwfreckles wijzigde dit bericht op 16-09-2022 15:45
99.59% gewijzigd
MevrouwFreckles schreef:
19-07-2021 23:08
Andersom Ja hoor :) Als hij minder wil werken dan kan dat ook, dat is voor ons zeer vanzelfsprekend. Heeft weinig te maken met man/vrouw maar meer met persoonlijke voorkeur ongeacht het geslacht. Gelukkig is het in onze situatie zo dat hij liever meer werkt, en ik liever minder, dus dat vult elkaar mooi aan. Als de kinderen een ander leeftijd hebben kan het dus maar zo weer omdraaien, hij is volgens mij meer van de schoolgaandkindpapa-dagen want dat vind hij veel leuker. :)
Maar wat heeft ie straks aan zijn kind als dat een hele dag naar school gaat.

En om 15u zegt dat ze bij Lisa wil gaan spelen :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hoe het hoort:

32 uur, minstens. Nog beter is 36 uur (4x9) en dan trots zeggen dat je fulltime werkt, i.t.t. al die deeltijdprinsesjes. Partner mag eventueel 40 uur werken als hij een eigen bedrijf heeft, maar alleen als hij in het huishouden ook evenveel bijdraagt. Gelukkig hebben jullie (uiteraard) een schoonmaker (toch?!), dus dat is alleen op zondag verse sushi in elkaar draaien en af en toe de was doen. Kinderen mogen maximaal 2 middagen naar de BSO (dinsdag en donderdag, fyi, boek ze alvast), dus als je geen flexibele kantoorbaan met thuiswerk mogelijkheid hebt, is het sowieso misgegaan. Tijdens de kinderopvang-periode is 3 dagen opvang geoorloofd, mits er geen opa en oma in beeld zijn. Heb je het anders geregeld? Ga dan maar naar viafora of een ander kumbaya forum.
.
mevrouwfreckles wijzigde dit bericht op 16-09-2022 15:46
0.00% gewijzigd
Adelaide schreef:
19-07-2021 23:27
Hoe het hoort:

32 uur, minstens. Nog beter is 36 uur (4x9) en dan trots zeggen dat je fulltime werkt, i.t.t. al die deeltijdprinsesjes. Partner mag eventueel 40 uur werken als hij een eigen bedrijf heeft, maar alleen als hij in het huishouden ook evenveel bijdraagt. Gelukkig hebben jullie (uiteraard) een schoonmaker (toch?!), dus dat is alleen op zondag verse sushi in elkaar draaien en af en toe de was doen. Kinderen mogen maximaal 2 middagen naar de BSO (dinsdag en donderdag, fyi, boek ze alvast), dus als je geen flexibele kantoorbaan met thuiswerk mogelijkheid hebt, is het sowieso misgegaan. Tijdens de kinderopvang-periode is 3 dagen opvang geoorloofd, mits er geen opa en oma in beeld zijn. Heb je het anders geregeld? Ga dan maar naar viafora of een ander kumbaya forum.
;-D
Mijn man werkt minder uur en minder betaald dan ik. Namelijk 32+ voor mij en 28+ voor hem. Omdat hij zich eerst kon ontwikkelen in zijn carrière en nu ik.
Over twee jaar is het denk ik 32/32 maar dat zien we dan wel weer. Het gaat bij ons iig niet hij doet meer en zij minder maar meer per wat past op dit moment in het werk zodat we allebei een goede kans hebben op een goed salaris.
En geen van ons beiden heeft minder dan 28 gewerkt. Omdat dat voor onze loopbaan niet goed was. Wel een fase 28+hbo en de ander 32.
TO je ziet dat iedereen een andere mening heeft, maar vanuit mijn idee heeft niemand de macht om van de ander te zeggen jij blijft maar minder werken omdat mijn carrière belangrIjker is. Jouw eigen ontwikkeling en pensioen is namelijk ook belangrijk. Dus tenzij hij naar de notaris wil om vast te leggen wat jij van hem financieel zal krijgen bij een scheiding heeft ie geen poot om op te staan.
Een zebra is geen paard met strepen
MevrouwFreckles schreef:
19-07-2021 23:28
Wissewis Ik zal hem dit toekomstscenario eens voorleggen, misschien dat hij dan toch nu al wat meer papa-dagen wil ;)
Of hij kan het natuurlijk zien als de ideale manier om de poetsvrouw buiten te zetten en zelf te gaan poetsen en strijken die dag :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Een eeuw geleden dacht men ook dat het werk nooit in 40 uur per week gedaan kon worden. Nu denken sommigen dat het niet in 32 uur kan. Ik geloof dat je, als je minder uren werkt, vaak productiever bent.
Mijn man werkt regelmatig samen met Amerikanen, waarvan sommigen hiervoor in 'two jobs' werkten, dat komt daar veel meer voor dan hier. Zij geven zelf ook aan nu in minder uren veel meer en beter te presteren.

Kortom, ik ben groot voorstander van parttime banen. En een nog grotere voorstander van doen wat bij jou (jouw gezin/ jouw werkwensen) past. Keuzes die je nu maakt, hoeven ook niet voor altijd te zijn. Wij maken ook elke 4/5 jaar de balans op en gooien regelmatig het roer om.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Werkweek_(arbeid)
.
mevrouwfreckles wijzigde dit bericht op 16-09-2022 15:50
99.23% gewijzigd
Mina81 schreef:
19-07-2021 18:40
Klopt. Maar enkel bij zwaarwegende bedrijfsbelangen is het mogelijk dat een werkgever mag afwijzen. En dat komt echt bijna nooit voor. Niemand is onmisbaar en zeker niet voor 1 dag.

Daarnaast: wel bijzonder dat het bij vrouwen wel altijd kan toch?
Toevallig van t weekend weer eens over gehad bij n samenkomst: ook als kinderen richting pubertijd gaan kan minder werken weleens handig zijn. Denk aan actieve deelname sport, behandeling ivm gedragsproblematiek of warempel ... de moeder die nu graag van 24 naar 36/40 uur wil ivm doorontwikkelen functie. Want de tijden zullen wel veranderd zijn bij de werkgevers van de vaders na jaren van aanmoediging overheid betere verdeling werk-thuis. Nou mooi niet dus:

Vader 1: magazijnchef toeleverancier. Bij werkweek minder dan 40 uur teruggang in functie naar magazijnmedewerker dus ook teruggang in uurloon. Voor 1 dag per week geen andere chef te vinden dus ook ouderschapsverlof afgewezen. Zowel in 2009 als in 2020.
Vader 2: bouwvakker bekend renovatie bouwbedrijf overheidsgebouwen. Ouderschapsverlof mag, wet aanpassing arbeidsduur = bus inleveren en op eigen gelegenheid naar projecten (van noord-brabant naar randstad). 2e auto nodig prive dus goedkoper als vrouw teruggaat van 36 naar 24. Aanvraag gedaan in 2009. Zijn collega deed de aanvraag in 2020 en kreeg t zelfde antwoord. Zelfs de fnv-bouw kon niks.
Vader 3: chef werkplaats fietsenwinkel. Minder dan 40 uur per week werken = einde chef functie en terug naar monteursfunctie = minder uurloon. Zowel bij t opnemen van ouderschapsverlof als wet aanpassing arbeidsduur. Aanvraag in 2015 en 2021.
Vader 4: uitvoerder bouwbedrijf met projecten in noord-brabant/zuid-holland. Minder uren mag gedurende ouderschapsverlof. Wet aanpassing arbeidsduur = terugval functie en terugval uurloon. Vrouw werkt inmiddels fulltime (van jurist naar advocaat) en ze hebben een gastouder aan huis genomen. Kinderen gaan richting pubertijd dus willen graag als gastouder stopt zelf zaken overpakken wat Kids niet zelfstandig kunnen. Wat ook 10 jaar na 1e verzoek nog steeds onmogelijk lijkt bij werkgever Vader, FNV kan niks, gewichtige reden aangetoond, uitvoerder moet 5 dagen op bouw zijn. Aanvraag in 2010 (afgewezen, wel ouderschapsverlof opgenomen), nieuwe aanvraag 2021). Vader overweegt nu over te stappen als ander bouwbedrijf hem wel 4 dagen wil als uitvoerder. Nog weinig succes gehad in de sollicitaties tenzij je als zzp'er gaat werken.
Vader 5: projectleider installatiebedrijf. Stond al in arbeidscontract dat ouderschapsverlof en minder werken geen optie was. Aanvraag 2011 en 2020. Werkt nu 27 uur (3x 9) bij enexis.... een groot bedrijf waar t wel goed geregeld is voor vaders. Zijn vrouw is doorgestroomd van verpleegkundige naar n leidinggevende functie in de zorg
Vader 6; automonteur zonder verdere ambitie. Moeder werkt als accountant, beiden werken 32 uur sinds 2010.
Vader 7: werkt in de gehandicaptenzorg 24 uur per week sinds 2009. Zijn vrouw werkt 38 uur als boekhouder.

Vader 6 en 7 hebben geen leidinggevende/onvervangbare functie of ambitie hiervoor en zijn succesvol parttime gaan werken. Vond ik opvallend.
Wissewis schreef:
19-07-2021 23:16

Dat moet je juist andersom zien. Niet: Wat heeft vader aan zijn kind als dat de hele dag naar school gaat? Maar: Wat heeft dat kind aan zijn vader als kind de hele dag op school zit?

Een kind is er niet om jouw tijd te vullen en je gelukkig te maken, als ouder moet jij je kind gelukkig maken.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 20-07-2021 08:01
0.30% gewijzigd
Altea schreef:
19-07-2021 21:58
En voor mij klopt het wel dat ik niet voltijds wil werken, maar dat heeft niets te maken met dat ik kinderen heb en ook niets met dat ik vrouw ben, dat is gewoon omdat er anders zo weinig tijd over blijft voor andere dingen.
Er zullen inderdaad mannen zijn die een dergelijk simpel beeld hebben. En ook in sommige sociale kringen zal het wel de norm zijn.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Wissewis schreef:
18-07-2021 23:23
Als hij zo nodig wil dat er iemand thuis is gaat hij zelf maar minder werken.

Helemaal niks mis met 28 of 32u werken.
Dit helemaal.
Joske11 schreef:
20-07-2021 00:31
Toevallig van t weekend weer eens over gehad bij n samenkomst: ook als kinderen richting pubertijd gaan kan minder werken weleens handig zijn. Denk aan actieve deelname sport, behandeling ivm gedragsproblematiek of warempel ... de moeder die nu graag van 24 naar 36/40 uur wil ivm doorontwikkelen functie. Want de tijden zullen wel veranderd zijn bij de werkgevers van de vaders na jaren van aanmoediging overheid betere verdeling werk-thuis. Nou mooi niet dus:

Vader 1: magazijnchef toeleverancier. Bij werkweek minder dan 40 uur teruggang in functie naar magazijnmedewerker dus ook teruggang in uurloon. Voor 1 dag per week geen andere chef te vinden dus ook ouderschapsverlof afgewezen. Zowel in 2009 als in 2020.
Vader 2: bouwvakker bekend renovatie bouwbedrijf overheidsgebouwen. Ouderschapsverlof mag, wet aanpassing arbeidsduur = bus inleveren en op eigen gelegenheid naar projecten (van noord-brabant naar randstad). 2e auto nodig prive dus goedkoper als vrouw teruggaat van 36 naar 24. Aanvraag gedaan in 2009. Zijn collega deed de aanvraag in 2020 en kreeg t zelfde antwoord. Zelfs de fnv-bouw kon niks.
Vader 3: chef werkplaats fietsenwinkel. Minder dan 40 uur per week werken = einde chef functie en terug naar monteursfunctie = minder uurloon. Zowel bij t opnemen van ouderschapsverlof als wet aanpassing arbeidsduur. Aanvraag in 2015 en 2021.
Vader 4: uitvoerder bouwbedrijf met projecten in noord-brabant/zuid-holland. Minder uren mag gedurende ouderschapsverlof. Wet aanpassing arbeidsduur = terugval functie en terugval uurloon. Vrouw werkt inmiddels fulltime (van jurist naar advocaat) en ze hebben een gastouder aan huis genomen. Kinderen gaan richting pubertijd dus willen graag als gastouder stopt zelf zaken overpakken wat Kids niet zelfstandig kunnen. Wat ook 10 jaar na 1e verzoek nog steeds onmogelijk lijkt bij werkgever Vader, FNV kan niks, gewichtige reden aangetoond, uitvoerder moet 5 dagen op bouw zijn. Aanvraag in 2010 (afgewezen, wel ouderschapsverlof opgenomen), nieuwe aanvraag 2021). Vader overweegt nu over te stappen als ander bouwbedrijf hem wel 4 dagen wil als uitvoerder. Nog weinig succes gehad in de sollicitaties tenzij je als zzp'er gaat werken.
Vader 5: projectleider installatiebedrijf. Stond al in arbeidscontract dat ouderschapsverlof en minder werken geen optie was. Aanvraag 2011 en 2020. Werkt nu 27 uur (3x 9) bij enexis.... een groot bedrijf waar t wel goed geregeld is voor vaders. Zijn vrouw is doorgestroomd van verpleegkundige naar n leidinggevende functie in de zorg
Vader 6; automonteur zonder verdere ambitie. Moeder werkt als accountant, beiden werken 32 uur sinds 2010.
Vader 7: werkt in de gehandicaptenzorg 24 uur per week sinds 2009. Zijn vrouw werkt 38 uur als boekhouder.

Vader 6 en 7 hebben geen leidinggevende/onvervangbare functie of ambitie hiervoor en zijn succesvol parttime gaan werken. Vond ik opvallend.
Het is ook niet gek dat vrouwen minder in leidinggevende functies zitten, omdat die vaker parttime werken. Als er altijd een chef aanwezig moet zijn en je wil er maar 1 aannemen dan snap ik dat dat naar degene gaat die fulltime werkt.
Wissewis schreef:
19-07-2021 23:16

Je wil niet weten hoe blij hij ons kind heeft gemaakt toen mijn man ein-de-lijk na 6,5 jaar een middag vrij nam om kind uit school op te halen.
MevrouwFreckles schreef:
19-07-2021 22:54
Ik heb niet alle reacties gelezen maar het lijkt mij echt heel fijn als ik niet "hoef" te werken voor de inkomsten. Ik zou dan zelf kiezen voor 12 uurtjes, 2 x 6 uur, zodat ik de kinderen kan brengen en halen naar de opvang en er ben als ze thuis zijn. Ik zou de kinderen wel 2 dagen in de week naar de opvang brengen, voor hun ontwikkeling, omdat ik denk dat het belangrijk voor ze is om ook even niet thuis zijn, in een andere omgeving. En ik heb dan even tijd voor mezelf en die tijd zou ik dan deels gebruiken om te werken. Ik had dit eerder ook nooit van mezelf verwacht, maar het gaat zo snel, ze worden zo snel groot, en mijn werk vind ik momenteel gewoon minder belangrijk. Tja... Dan maar ouderwets. Ik teken ervoor hoor!
Maar met 12 uur kan je toch geen uitdagende en inhoudelijke baan hebben?

Ik werk liever 32 uur in een leuke baan dan 12 als secretaresse ofzo.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Martinimeisje schreef:
21-07-2021 18:12
Maar met 12 uur kan je toch geen uitdagende en inhoudelijke baan hebben?
Heb een collega die wegens ziekte een dergelijk aantal uren werkt en inhoudelijk is zijn werk redelijk vergelijkbaar, maar dat komt doordat hij de uitzondering is en wel flexibel.
Wissewis schreef:
18-07-2021 23:23
Als hij zo nodig wil dat er iemand thuis is gaat hij zelf maar minder werken.

Helemaal niks mis met 28 of 32u werken.
Dat is het eerste wat in mij op kwam!

En dan vervolgens, wat zou je zelf het liefste willen? En waarom is zijn werk belangrijker dan dat van jou?
Jamaarhoe schreef:
19-07-2021 23:36
Mijn man werkt minder uur en minder betaald dan ik. Namelijk 32+ voor mij en 28+ voor hem. Omdat hij zich eerst kon ontwikkelen in zijn carrière en nu ik.
Over twee jaar is het denk ik 32/32 maar dat zien we dan wel weer. Het gaat bij ons iig niet hij doet meer en zij minder maar meer per wat past op dit moment in het werk zodat we allebei een goede kans hebben op een goed salaris.
En geen van ons beiden heeft minder dan 28 gewerkt. Omdat dat voor onze loopbaan niet goed was. Wel een fase 28+hbo en de ander 32.
TO je ziet dat iedereen een andere mening heeft, maar vanuit mijn idee heeft niemand de macht om van de ander te zeggen jij blijft maar minder werken omdat mijn carrière belangrIjker is. Jouw eigen ontwikkeling en pensioen is namelijk ook belangrijk. Dus tenzij hij naar de notaris wil om vast te leggen wat jij van hem financieel zal krijgen bij een scheiding heeft ie geen poot om op te staan.
Goed antwoord!
dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven