Hoeveel uur werken als moeder
zondag 18 juli 2021 om 23:21
Op dit moment werk ik 28 uur per week. En ik zit een beetje op mij heen te kijken voor een andere baan. Nu heb ik een leuke en uitdagende vacature gezien, maar deze vacature is dus voor 32 uur. Ik heb dit voorgelegd aan mijn man, maar die vindt dit eigenlijk teveel.
Nu kwam hij er dus mee dat hij zelfs 28 uur teveel vindt en eigenlijk zou willen dat ik 16 uur per week ga werken.
Financieel gezien hoef ik niet te werken, maar ik vind het toch ook wel belangrijk zelf te werken, en mocht er wat gebeuren om wat voor reden dan ook, dat ik dan Financieel onafhankelijk ben.
Aan de ene kant snap ik hem wel, maar aan de andere kant werkt hij ook heel veel en dat is wel normaal.
We hebben 1 dochter van bijna 3.
En ik vroeg me hierdoor af hoeveel uur werken jullie met kinderen?
Nu kwam hij er dus mee dat hij zelfs 28 uur teveel vindt en eigenlijk zou willen dat ik 16 uur per week ga werken.
Financieel gezien hoef ik niet te werken, maar ik vind het toch ook wel belangrijk zelf te werken, en mocht er wat gebeuren om wat voor reden dan ook, dat ik dan Financieel onafhankelijk ben.
Aan de ene kant snap ik hem wel, maar aan de andere kant werkt hij ook heel veel en dat is wel normaal.
We hebben 1 dochter van bijna 3.
En ik vroeg me hierdoor af hoeveel uur werken jullie met kinderen?
maandag 19 juli 2021 om 13:23

maandag 19 juli 2021 om 13:24
Zo hee, wat sla jij een vervelende toon aan. Niemand hier beweert dat de genderkloof niet bestaat en er zijn juist veel mensen die aangeven dat ze zelf in een bepaalde bubbel zitten waar het juist of heel veel, of heel weinig voorkomt. Niemand beweert hier dat zijn of haar bubbel de wereld is.
anoniem_371479 wijzigde dit bericht op 19-07-2021 13:25
Reden: Typo
Reden: Typo
0.70% gewijzigd

maandag 19 juli 2021 om 13:26
Het typische “hoe houden we zoveel mogelijk geld over” kortetermijndenken.Andersom schreef: ↑19-07-2021 13:23Denkfout!
Je vriendin verdient al minder dan jij en door minder te gaan werken verdient ze nog minder waardoor haar economische afhankelijkheid steeds groter wordt. Haar doorgroeimogelijkheden worden ook kleiner dus het gat tussen jullie salarissen wordt steeds groter. Als klap op de vuurpijl bouwt ze ook nog eens veel minder pensioen op.
Zuinig zijn op haar en 'tot de dood ons scheidt' bij haar blijven wat je door jullie keuze wel aan haar verplicht bent.
maandag 19 juli 2021 om 13:26
Van dit soort gewauwel zijn geen cijfers bij het CBS:
Dat er mannen en vrouwen het op die manier geregeld hebben, om welke reden dan ook, wil nog niet zeggen dat dit de achterliggende gedachte isJa, de meeste mensen vinden dat vrouwen voor de kinderen en het huishouden moeten zorgen en dat mannen ‘helpen‘

Honey, you should see me in a crown
maandag 19 juli 2021 om 13:28
Niet iedereen heeft een baan waarbij eventueel doorgroeien hangt aan hoeveel uur je werkt heAndersom schreef: ↑19-07-2021 13:23Haar doorgroeimogelijkheden worden ook kleiner dus het gat tussen jullie salarissen wordt steeds groter. Als klap op de vuurpijl bouwt ze ook nog eens veel minder pensioen op.
Zuinig zijn op haar en 'tot de dood ons scheidt' bij haar blijven wat je door jullie keuze wel aan haar verplicht bent.

maandag 19 juli 2021 om 13:30
Nee? Is het toeval dat vrouwen meer zorgen en minder werken dan mannen? Allemaal individuele persoonlijke keuzes, die op geen enkele manier te herleiden zijn naar culturele overtuigingen die jarenlang expliciet gemeengoed waren en waarvan we nu collectief doen alsof ze niet meer bestaan?
maandag 19 juli 2021 om 13:40
En dit inderdaad!Andersom schreef: ↑19-07-2021 13:23Denkfout!
Je vriendin verdient al minder dan jij en door minder te gaan werken verdient ze nog minder waardoor haar economische afhankelijkheid steeds groter wordt. Haar doorgroeimogelijkheden worden ook kleiner dus het gat tussen jullie salarissen wordt steeds groter. Als klap op de vuurpijl bouwt ze ook nog eens veel minder pensioen op.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
M. Python

maandag 19 juli 2021 om 13:48
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑19-07-2021 13:28Niet iedereen heeft een baan waarbij eventueel doorgroeien hangt aan hoeveel uur je werkt he![]()
Niet iedereen, maar het omgekeerde is zeker niet waar.
Over het algemeen geldt dat hoe meer je bereid bent te werken hoe groter je mogelijkheden zijn.
Én dat de banen waar 20 uur of minder de norm is, nou niet de banen zijn met sowieso al een heel goed salaris.
maandag 19 juli 2021 om 13:55
Het is juist dat het verschil groter wordt. Anderzijds heb je als gezin ook wensen. Overigens werkte zij altijd al 24 uur, ook voor de geboorte.Andersom schreef: ↑19-07-2021 13:23Denkfout!
Maar de fictieve situatie waarin wij beiden 32 uur per week werken levert ons minder op dan de situatie waarin ik 40 uur werk en zij 24.
Zij werkt overigens in de zorg. Specifieke doorgroeimogelijkheden zijn er niet. Doorgroei in salarisschalen vindt automatisch plaats.
In mijn geval is dat totaal anders. Zouden onze inkomens nagenoeg gelijk zijn dan zou ik wel voorstander zijn van beide een dag minder werken, ik denk dat zoiets ook de ideale situatie is. In ons geval is er nu eenmaal inkomensongelijkheid. Ik kan dan de moraalridder gaan zijn die dat gat kleiner wil maken door zelf minder te gaan werken maar dat benadeelt ons dus als gezin. Dat is voor ons beiden geen wens.
Tot slot is dit ook maar een tijdelijke situatie. Als ons kind en eventueel wat nog volgt ooit naar de basisschool gaan dan is er altijd nog de kans om meer te werken. En nogmaals, als die wens er dan is dan juich ik dat toe.
Ten aanzien van het opgroeien van mijn kind en mijn voorkeuren hierin kan ik nog opmerken dat ik standaard werk vanuit huis. Dat deed ik ook al voor coronatijd. Ik ben daardoor heel flexibel en kan mijn dochter veel zien. Dat is dus anders dan de fulltime werkende papa's en mama's die niet vanuit huis werken.

maandag 19 juli 2021 om 13:57
Martinimeisje schreef: ↑19-07-2021 12:55Wat dacht je van beide 32 uur? Maar laat me raden: zijn baan kan niet parttime en hij verdient zo goed.
Nu ga ik het topic lezen, benieuwd of mijn verwachtingen uitkomen.
Als mijn man en ik beide 32 uur gaan werken leveren we daar bakken geld bij in.
Dikke doei. Ik ga nog altijd graag uit eten etc.
Dus prima zo. En dat een ander dat dom, onderontwikkeld en onbegrijpelijk vindt.. tja, nou en?
Leef lekker je eigen leven.

maandag 19 juli 2021 om 14:40
Heel veel banen kunnen niet parttime.Martinimeisje schreef: ↑19-07-2021 12:55Wat dacht je van beide 32 uur? Maar laat me raden: zijn baan kan niet parttime en hij verdient zo goed.
Nu ga ik het topic lezen, benieuwd of mijn verwachtingen uitkomen.
Laten we wel zijn, veel vrouwen vinden het heel belangrijk dat een man een beetje een leuk inkomen heeft, zodat hij ook kan zorgen voor een deugdelijke financiële basis en veel vrouwen willen helemaal niet voltijds werken (en doen dat dus ook al niet als er nog geen kinderen zijn).
Het komt echt niet alleen van die nare mannen af.
Als je een relatie begint, dan moet je dit soort zaken gewoon bespreken. Er maar even vanuit gaan dat jouw man (of vrouw) wel parttime gaat werken als er kinderen komen is niet heel erg slim. De realiteit is immers ook wel eens anders. Kun je maar beter vooraf duidelijkheid over hebben.

maandag 19 juli 2021 om 15:00
Man1991 schreef: ↑19-07-2021 13:55Het is juist dat het verschil groter wordt. Anderzijds heb je als gezin ook wensen. Overigens werkte zij altijd al 24 uur, ook voor de geboorte.
Maar de fictieve situatie waarin wij beiden 32 uur per week werken levert ons minder op dan de situatie waarin ik 40 uur werk en zij 24.
Zij werkt overigens in de zorg. Specifieke doorgroeimogelijkheden zijn er niet. Doorgroei in salarisschalen vindt automatisch plaats.
In mijn geval is dat totaal anders. Zouden onze inkomens nagenoeg gelijk zijn dan zou ik wel voorstander zijn van beide een dag minder werken, ik denk dat zoiets ook de ideale situatie is. In ons geval is er nu eenmaal inkomensongelijkheid. Ik kan dan de moraalridder gaan zijn die dat gat kleiner wil maken door zelf minder te gaan werken maar dat benadeelt ons dus als gezin. Dat is voor ons beiden geen wens.
Tot slot is dit ook maar een tijdelijke situatie. Als ons kind en eventueel wat nog volgt ooit naar de basisschool gaan dan is er altijd nog de kans om meer te werken. En nogmaals, als die wens er dan is dan juich ik dat toe.
Ten aanzien van het opgroeien van mijn kind en mijn voorkeuren hierin kan ik nog opmerken dat ik standaard werk vanuit huis. Dat deed ik ook al voor coronatijd. Ik ben daardoor heel flexibel en kan mijn dochter veel zien. Dat is dus anders dan de fulltime werkende papa's en mama's die niet vanuit huis werken.
Op de korte termijn heb je gelijk. Op de lange termijn mogelijk niet. Als je dus gaat kijken wat je in je hele werkzame leven verdient en opbouwt aan pensioen enzo.
Ga je op latere leeftijd weer meer werken dan verdien je tegen je pensioen best leuk misschien, maar dan na je pensioen komt de afrekening. Ik heb tussen mijn 38e en 45e heel weinig pensioen opgebouwd, pensioen breuk gepleegd etc. Over dertien jaar kom ik mezelf daarin behoorlijk tegen. Dus ben ik nu bezig met een deel van mijn salaris te reserveren voor dan.
Ik zou mijn 30-jarige én mijn 38-jarige zelf, met de kennis van nu, echt iets anders adviseren.
maandag 19 juli 2021 om 15:20
Nou ja dit!Andersom schreef: ↑19-07-2021 15:00Op de korte termijn heb je gelijk. Op de lange termijn mogelijk niet. Als je dus gaat kijken wat je in je hele werkzame leven verdient en opbouwt aan pensioen enzo.
Ga je op latere leeftijd weer meer werken dan verdien je tegen je pensioen best leuk misschien, maar dan na je pensioen komt de afrekening. Ik heb tussen mijn 38e en 45e heel weinig pensioen opgebouwd, pensioen breuk gepleegd etc. Over dertien jaar kom ik mezelf daarin behoorlijk tegen. Dus ben ik nu bezig met een deel van mijn salaris te reserveren voor dan.
Ik zou mijn 30-jarige én mijn 38-jarige zelf, met de kennis van nu, echt iets anders adviseren.
Maar niet alleen ivm pensioen.
Een vrouw in de relatie is gemiddeld jonger en heeft daardoor nog minder kansen gehad. Als je alleen het huidige salaris pakt ligt het voor de hand dat de baan van de vrouw gemiddeld genomen het onderspit delft. Die vermindert in uren en mist nog meer kansen; echt carrièrestappen maak je pas vanaf een bepaald aantal uur.
2 degelijke banen ipv 1 kan geen verzekering tegenop. Nu 400 euro per maand minder (dan verdien je echt belachelijk goed!), voor een meer zeker inkomen en meer kansen is helemaal niet gek.
kleinezon wijzigde dit bericht op 19-07-2021 15:21
Reden: D t... Blijft moeilijk
Reden: D t... Blijft moeilijk
0.08% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
maandag 19 juli 2021 om 15:43
Ik heb de poll niet ingevuld. Voor mij omdat het gewisseld heeft in de periode dat wij kinderen hebben. Daarnaast omdat het echt totaal persoons- en gezinsafhankelijk is,
Partner en ik schelen 15 jaar. Hij werkte al jaren fulltime, terwijl ik nog studeerde (+18u ernaast werkte). Bij ons zat er al dus ongelijkheid in. Daarnaast zijn wij na mijn studie gelijk getrouwd en was ik zwanger van ons eerste kind. 4 jaar later volgde ons 2e kind.
Onze kinderen zijn nu 12 en 8 en heb ik inmiddels na mijn studie nog 2x gewisseld van baan. Man ook 2 keer. Elke keer dat er een wissel kwam hebben man en ik overleg gehad over de zorg voor onze kinderen en welke aanpassingen we moesten doen.
Hij werkte in het begin onregelmatige diensten, ik kantoortijden. Ik werkte toen 26u, hij 40+u (calmiteitendiensten) omdat de opvangtijden afgestemd waren op mijn kantoortijden. Daarna is het een tijdje 32u voor mij, 40u voor hem geweest. Maar omdat ik 12u per week reistijd erbij had liep het in de praktijk vast.
We hebben toen beide een andere baan gezocht, eerst hij (36u - op kantoor - gaan werken) en daarna ik (werk 36u nu, maar met 3min reistijd).
Inmiddels werkt hij 32u en ik nog steeds 36u.
We hebben elkaar afgewisseld eigenlijk.
Omdat de kinderen nu naar school gaan, we beide (ook voor corona) nu ieder een dag thuiswerken, hij een dag thuis is en ik een halve dag hebben we maar 1 opvangdag nodig.
Maar onze optie staat dus niet in de poll.
Mijn ervaring met 3 dagen werken is dat je net alles mist. Maar ook dat zal baanafhankelijk zijn. Ik werk in overheidsland en ik miste met 3 dagen werken dus altijd standaard bepaalde overleggen, niet altijd handig icm projectmatig werken, moest veel verslagen bijlezen, kon niet altijd meepraten want ik had weer iets gemist en dat ging ik op een gegeven moment in privetijd doen want anders kon ik mijn werkdag niet goed starten. Dat zal iemand die in de dienstverlening werkt wellicht anders ervaren. Daarnaast werden alle projecten/leuke onderwerpen standaard toebedeeld aan mensen die er wel 32/36u aanwezig waren, 'omdat je dan beter als aanspreekpunt kan fungeren'.. o.a. als reden.
Ik merk aan mezelf dat ik met 4/4,5 dag beter presteer op mijn werk, alles beter georganiseerd krijg en niet constant het gevoel heb dat ik aan het schipperen ben. Maar wellicht had ik dat gevoel ook gehad als ik mijn baan opgezegd had en thuis bij de kinderen was gebleven. Overigens heb ik een makkelijke werkgever, dus wellicht is het voor mij daarom nu makkelijker gezegd. Als ik even met kind naar de tandarts moet, plan ik dat uur gewoon vrij op de dag en werk in de avond of wanneer het mij uitkomt een uurtje langer. Dat heeft het aard van het werk als voordeel.
Kan je man aangeven waarom hij wil dat je maar 16u werkt? Zit er naast meer zorgen voor kind andere voordelen aan? Heb je al duidelijk wat de nadelen zijn? Wat wil je zelf? Ik denk dat de boodschap communicatie gaat zijn. Een baan is zoveel meer dan salaris. Ook een stukje toekomst (werkervaring, pensioen, persoonlijke ontwikkeling), contacten opdoen en voldoening bijvoorbeeld. Het geeft verbreding en verdieping op meerdere gebieden. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk, dus ik zou zeggen praat samen!
Partner en ik schelen 15 jaar. Hij werkte al jaren fulltime, terwijl ik nog studeerde (+18u ernaast werkte). Bij ons zat er al dus ongelijkheid in. Daarnaast zijn wij na mijn studie gelijk getrouwd en was ik zwanger van ons eerste kind. 4 jaar later volgde ons 2e kind.
Onze kinderen zijn nu 12 en 8 en heb ik inmiddels na mijn studie nog 2x gewisseld van baan. Man ook 2 keer. Elke keer dat er een wissel kwam hebben man en ik overleg gehad over de zorg voor onze kinderen en welke aanpassingen we moesten doen.
Hij werkte in het begin onregelmatige diensten, ik kantoortijden. Ik werkte toen 26u, hij 40+u (calmiteitendiensten) omdat de opvangtijden afgestemd waren op mijn kantoortijden. Daarna is het een tijdje 32u voor mij, 40u voor hem geweest. Maar omdat ik 12u per week reistijd erbij had liep het in de praktijk vast.
We hebben toen beide een andere baan gezocht, eerst hij (36u - op kantoor - gaan werken) en daarna ik (werk 36u nu, maar met 3min reistijd).
Inmiddels werkt hij 32u en ik nog steeds 36u.
We hebben elkaar afgewisseld eigenlijk.
Omdat de kinderen nu naar school gaan, we beide (ook voor corona) nu ieder een dag thuiswerken, hij een dag thuis is en ik een halve dag hebben we maar 1 opvangdag nodig.
Maar onze optie staat dus niet in de poll.
Mijn ervaring met 3 dagen werken is dat je net alles mist. Maar ook dat zal baanafhankelijk zijn. Ik werk in overheidsland en ik miste met 3 dagen werken dus altijd standaard bepaalde overleggen, niet altijd handig icm projectmatig werken, moest veel verslagen bijlezen, kon niet altijd meepraten want ik had weer iets gemist en dat ging ik op een gegeven moment in privetijd doen want anders kon ik mijn werkdag niet goed starten. Dat zal iemand die in de dienstverlening werkt wellicht anders ervaren. Daarnaast werden alle projecten/leuke onderwerpen standaard toebedeeld aan mensen die er wel 32/36u aanwezig waren, 'omdat je dan beter als aanspreekpunt kan fungeren'.. o.a. als reden.
Ik merk aan mezelf dat ik met 4/4,5 dag beter presteer op mijn werk, alles beter georganiseerd krijg en niet constant het gevoel heb dat ik aan het schipperen ben. Maar wellicht had ik dat gevoel ook gehad als ik mijn baan opgezegd had en thuis bij de kinderen was gebleven. Overigens heb ik een makkelijke werkgever, dus wellicht is het voor mij daarom nu makkelijker gezegd. Als ik even met kind naar de tandarts moet, plan ik dat uur gewoon vrij op de dag en werk in de avond of wanneer het mij uitkomt een uurtje langer. Dat heeft het aard van het werk als voordeel.
Kan je man aangeven waarom hij wil dat je maar 16u werkt? Zit er naast meer zorgen voor kind andere voordelen aan? Heb je al duidelijk wat de nadelen zijn? Wat wil je zelf? Ik denk dat de boodschap communicatie gaat zijn. Een baan is zoveel meer dan salaris. Ook een stukje toekomst (werkervaring, pensioen, persoonlijke ontwikkeling), contacten opdoen en voldoening bijvoorbeeld. Het geeft verbreding en verdieping op meerdere gebieden. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk, dus ik zou zeggen praat samen!

Not my circus, not my monkeys

maandag 19 juli 2021 om 15:47
Is dit echt zo? Ik ken één vrouw die ooit toegaf dat ze het een fijn idee vond dat de man waar ze een relatie mee had een goed inkomen had, maar zij zijn inmiddels al lang weer uit elkaar. Verder heb ik dit nooit een vrouw horen beweren.DS1971 schreef: ↑19-07-2021 14:40Laten we wel zijn, veel vrouwen vinden het heel belangrijk dat een man een beetje een leuk inkomen heeft, zodat hij ook kan zorgen voor een deugdelijke financiële basis en veel vrouwen willen helemaal niet voltijds werken (en doen dat dus ook al niet als er nog geen kinderen zijn).

maandag 19 juli 2021 om 15:50
ExodusRedux schreef: ↑19-07-2021 09:33Zelfs hier in Zeeland ken ik genoeg vrouwen die 32/36/40 uur in de week werken en dat zelf bepalen zonder een man daarvoor nodig te hebben.

maandag 19 juli 2021 om 15:53
Ik werk nu (zwanger) 32 uur per week. Vanaf januari ga ik op contract 36 uur werken, maar in de praktijk 28 uur ivm 8 uur ouderschapsverlof (= 40% doorbetaald) + een vaste thuiswerkdag. Als de baby dan een jaar oud is zie ik wel wat ik ga doen, 32 of 36. Ligt er compleet aan wat voor een kind het wordt.
maandag 19 juli 2021 om 15:54
Ik ook niet.
Het zal heel erg van je bubbel afhangen. Ik lees hier soms dingen waarvan ik denk: lijkt de jaren 70 wel! Maar kennelijk zijn er nog genoeg mensen die in een soort van kostwinnersmodel leven. In mijn bubbel heeft iedereen gestudeerd en werkt vrijwel iedereen 32-36 uur, man of vrouw.

maandag 19 juli 2021 om 15:57
slushpups schreef: ↑19-07-2021 15:53Ik werk nu (zwanger) 32 uur per week. Vanaf januari ga ik op contract 36 uur werken, maar in de praktijk 28 uur ivm 8 uur ouderschapsverlof (= 40% doorbetaald) + een vaste thuiswerkdag. Als de baby dan een jaar oud is zie ik wel wat ik ga doen, 32 of 36. Ligt er compleet aan wat voor een kind het wordt.
Een wat voor een moeder jij wordt!
Wat gaat de vader doen met zijn uren?
maandag 19 juli 2021 om 16:05
maandag 19 juli 2021 om 16:16
In het verhaal van TO is het toch helemaal niet relevant hoeveel uur zij gaat werken, of hoeveel uur anderen dat doen? Het issue is dat man van TO denkt te kunnen bepalen hoeveel zij werkt!
Ik ga straks van fulltime naar 28 uur werken. Dat is mijn keus. Man vindt alles best, dus ook als ik bijv. Fulltime had willen blijven werken. Zou hem vierkant uitgelachen hebben als ie zou denken daar een doorslaggevende mening in te kunnen hebben (los natuurlijk van dat je goed moet overleggen hoe je de kinderen/opvang gaat managen).
Ik ga straks van fulltime naar 28 uur werken. Dat is mijn keus. Man vindt alles best, dus ook als ik bijv. Fulltime had willen blijven werken. Zou hem vierkant uitgelachen hebben als ie zou denken daar een doorslaggevende mening in te kunnen hebben (los natuurlijk van dat je goed moet overleggen hoe je de kinderen/opvang gaat managen).

maandag 19 juli 2021 om 16:20
Eens.Bbubbels schreef: ↑19-07-2021 16:16In het verhaal van TO is het toch helemaal niet relevant hoeveel uur zij gaat werken, of hoeveel uur anderen dat doen? Het issue is dat man van TO denkt te kunnen bepalen hoeveel zij werkt!
maandag 19 juli 2021 om 16:52
Eens. En vroeger werkte men ook nog op zaterdag. Dus al die banen die nu maar 40 uur zijn, waren toen waarschijnlijk gewoon 46-48 uur. En die vermindering kon ook prima.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 19 juli 2021 om 17:56
Vreemd genoeg zijn het ook bijna altijd mannen die niet parttime kunnen werken..
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
M. Python