Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Weet je dat ik me dat niet meer kan herinneren, of Bloemetje eerst is gecontroleerd voor het aanleggen? Ik denk het haast wel, ze heeft eerst bij me gelegen, toen controles, en toen weer bij me. Dus het zou logisch zijn dat ze daarna pas is aangelegd omdat ze dan toch wel een tijdje zal hebben gelegen om te drinken.

Zelf laten zoeken ipv een hardhandige verpleegster is wel zo prettig denk ik (maar soms zijn ze zo snel denk ik)
FleurtjeFee, het aanleggen na de bevalling kun je vooraf met je verloskundige bespreken. Ik had dat gedaan en mijn dochter is eerst op mijn borst gelegd, ging zelf op zoek naar de tepel, sabbelde en pas daarna zijn de controles gedaan (dat moet natuurlijk wel kunnen, medisch gezien). Voor mij heel fijn, terwijl zij bezig was zichzelf aan te leggen werd ik gehecht - een mooiere afleiding had ik niet kunnen hebben!

Verder heb ik bij de intake van de kraamzorg duidelijk aangegeven dat ik graag veel tijd en aandacht wilde voor het leren voeden. En zo geschiedde. Ik heb het meeste dus van de kraamhulp geleerd.

Sterkte met de laatste loodjes van je zwangerschap!
1 keer is wel genoeg
anoniem_19350 wijzigde dit bericht op 30-05-2009 21:35
Reden: alweeeer 1 x gepost, 2 x geplaatst
% gewijzigd
@ Wen, ik kon het me eerst ook niet meer herinneren. Maar ik heb laatst nog eens de bevallingsfoto's gekeken en ze had al kleertjes aan bij de eerste drinksessie. En toen herinnerde ik het me weer. Mini heeft heel lang op mijn buik gelegen, echt geweldig was dat! En toen had ze dus ook gewoon richting borst gestuurd moeten worden, maar ze heeft alleen lekker bij me gelegen. Toen werden de controles gedaan en zei de co-assistent dat ze snel moest worden aangelegd omdat er met die zuigreflex niets mis was en dat ik toen baalde dat als eerste de vinger van de co-assistent in haar mondje had gezeten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Onze eerste foto's zijn bewogen de verpleegkundige kon niet overweg met onze spiegelreflexcamera (die toch echt niet moeilijk te bedienen is in de stand waar hij op stond)

Mijn vriend zegt net dat ze wel meteen gedronken heeft, maar ik weet het niet zeker, zal nog eens de foto's proberen te bekijken.

Edit: ze ligt éérst op mijn borst, daarna komen pas de foto's van de controle. Dus wel eerst gedronken (en die verpleegkundige was écht geen fototalent!)
Ah, wat ellendig, de foto's bewogen...

Hier heeft de verpleegkundige ook mooie foto's geschoten van de eerste momenten na de bevalling. Het doorknippen van de navelstreng, vanuit zo'n hoek dat die dus écht niet voor publicatie geschikt is.

Maar fijn dat Bloemetje eerst heeft gedronken en toen pas de controles!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
wat ellendig wen dat je eerste fotoos bewogen zijn !

mijn camera kreeg kuren die viel steeds uit, gelukkig had yamman een redelijk goede camera op de telefoon zitten
Hier kwam zoontje grijs en blauw uit mijn buik, dus eerst op gang geholpen, en toen wel meteen op mijn buik. Jee wat was ik blij dat ik er een levend kind op had liggen zeg. Daarna controles en daarna aan de borst. De kraamverzorgster heeft inderdaad ook leuke foto's gemaakt die echt echtecht niet voor publicatie geschikt zijn. Jammer. Ik had nog zo gezegd dat ik ook foto's wilde van alleen de baby, want bij mijn dochter sta ik scheelkijkend op iedere foto. Haha nu kijk ik niet scheel, dat dan weer niet.

Hier een paar flinke regeldagen volgens mij. Bojan komt wel 10 keer per dag (whehe en per nacht) en ik heb er al wel weer genoeg van. Man is ook nog weg nu, dus ik heb niet echt tijd om bij te komen en ook niet om me op de bank te installeren met drinken en eten enzo. Gelukkig kon dochter logeren waardoor ik nu wel iets relaxter veel tijd voor het voeden kon nemen.

Qwertu, ik heb aan jou en je tips gedacht

*bij ieder kikje aanleggen

* als je het spuugzat bent, besluit niet meteen te stoppen, maar geef het een week

*als je knobbels hebt, boven je kind gaan hangen in zeer oncharmante houding en de zwaartekracht laten meehlpen

Mis ik nog iets?

(Ik kom eigenlijk gewoon even zeuren hier hoor. Mijn man is er dus niet en als ik tegen mijn moeder of schoonmoeder ga piepen, dan vinden ze dat ik toch al lang genoeg bv gegeven heb. Mijn vriendinnen met kinderen vinden dat denk ik ook, want het is al zo knap dat ik het al zo lang volhou en mijn vriendinnen zonder kinderen durf ik nu nog niet te bellen )
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Ooh, die heb ik ook, foto's vanuit een niet nette hoek, zeg maar. Niet alles is bewogen hoor, maar wat niet bewogen is, is in het algemeen een beetje raar (hoofd er half op of zo).

Maar back on topic met een vraag van mij:

Bloemetje (4,5 maand) drinkt de laatste dagen heel erg onrustig bij de voeding voor het slapen gaan en die daarvoor, soms doet ze het ook overdag bij een voeding. Ze wordt dan heel boos als het haar te lang duurt voor de toeschietreflex komt. En daardoor hapt ze weer meer lucht waardoor er krampjes komen.

Is dit onderdeel van de 4-maanden dip en is het uitzitten? Of heeft iemand tips? 's Nachts drinkt ze hartstikke rustig en overdag meestal ook, met het nodige geiten met mama tussendoor en om zich heen kijken.
Dat lijkt me echt enorm schrikken Frans! Gelukkig kwam het goed (en dan zijn die foto's maar marginaal, al blijft het jammer)

Wb je regeldagen. Als je er nu alleen voor staat, zou ik tóch je moeder of schoonmoeder inschakelen en als ze beginnen over zo lang al bv, zeggen: ik weet dat je vindt dat ik lang genoeg bv heb gegeven, maar ik heb goede redenen om door te gaan en heb nu gewoon je hulp even nodig (zonder zeuren maar ik weet niet of je dat erbij moet zeggen )

Ik vond het vreselijk moeilijk om toen ik er doorheen zat, dat was een week of 2 na de bevalling, hulp te vragen aan moeder/schoonmoeder. Met mijn moeder heb ik helemaal geen goede band, en mijn schoonmoeder kan nogal... eehm, veel praten. Toch schoonmoeder gevraagd omdat ik het niet meer trok, en het viel me 100% mee.
.
Hey Wen, bedankt. Ik heb idd mijn schoonmoeder ingeschakeld. Heb niet gezegd dat ik Bojan zo vaak moet aanleggen, maar gevraagd of Milena bij haar kon logeren (en bleek achteraf een hartsikke goed idee, want zij voelde zich rot (schoonvader is een tijdje geleden overleden), Milena had er veel zin in en ik heb tijd voor Bojan). Vanavond gaan we bbquen bij mijn ouders en ga ik proberen Milena daar te laten logeren.

Ze vindt logeren erg leuk gelukkig

Bojan is iets jonger dan Bloemetje, maar heeft nu ook wel last van hetzelfde. Hij wordt heel erg boos als de tsr even op zich laat wachten. Dan hapt hij niet goed aan, waardoor hij weer los moet, waardoor hij nog kwader wordt. Ik laat hem nu tussentijds boeren en dat helpt wel. Om hem te laten boeren heb ik een vreemd truukje: hij zit op mijn schoot met zijn gezicht naar voren. Ik heb mijn hand met de binnenkant tegen zijn buik en laat hem helemaal naar voren hangen. Haha ziet er vreemd uit, maar is erg succesvol
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
.
Qwertu jij ook bedankt!

Man is nog een week weg, dus ik hoop dat dan die regeldagen wel voorbij zijn. Ik dnk ook dat Bojan heel erg veel drinkt nu. Hij klokt zo 250 ml melk weg. Hij is bijna 4 maanden idd. Ik was het vannacht heel zat, haha en toen dacht ik: ik kijk het nog een week aan. Is het dan niet beter, dan stop ik
.
.
Had ik nog niet aan gedacht Qwertu, ik zal er eens op letten. En sowieso maar eventjes veel aanleggen, dat kan nooit kwaad.

Ik denk niet dat ze echt tekort komt hoor, ze drinkt negen keer aan de borst op een dag, zit goed in het spek en is een tevreden meisje verder. Maar een beetje tekort, dat zou kunnen: we hebben vrijdag een flesje afgekolfde melk geprobeerd omdat ze zo boos was op de borst, en er ging 160 ml schoon in

Ik zit ondertussen te voeden, er kwam net een enorme grijns toen ik van borst wisselde

Frans, zo doe ik het ook vaak als er geen boertje lijkt te komen, zo gek ben je dus niet
Dank voor de info!! Begin er weer beetje in te komen.

Ik wil graag -voor zover dat kan- overal op voorbereid zijn. Dus nog een paar vragen:

Stél; baby word geboren met keizersnede.

HOE gaat dan de borstvoeding?

Komt het dan allemaal wel op gang? En hoe dan?

En ik neem aan dat een kolf supersnel te regelen is?

Laatst las ik dat iemand al binnen 48 uur aan bijvoeden was, omdat de bv niet op gang kwam. Toen dacht ik; nu is het helemaaaaal verpest als je dát nu al gaat doen.

Dat moet je toch nooit doen? Bijvoeden? Alvast een flesje geven?
quote:FleurtjeFee schreef op 31 mei 2009 @ 11:22:

Dank voor de info!! Begin er weer beetje in te komen.

Ik wil graag -voor zover dat kan- overal op voorbereid zijn. Dus nog een paar vragen:

Stél; baby word geboren met keizersnede.

HOE gaat dan de borstvoeding?

Komt het dan allemaal wel op gang? En hoe dan?

En ik neem aan dat een kolf supersnel te regelen is?

Laatst las ik dat iemand al binnen 48 uur aan bijvoeden was, omdat de bv niet op gang kwam. Toen dacht ik; nu is het helemaaaaal verpest als je dát nu al gaat doen.

Dat moet je toch nooit doen? Bijvoeden? Alvast een flesje geven?

Na een ks komt de bv gewoon op gang. De reden waarom het vaak wat lastiger gaat dan na een gewone bevalling, is omdat je de eerste dagen niet zelf je kindje kunt pakken om aan te leggen, maar dat iemand dat voor je moet doen. Ook is aanleggen in het begin lastig, omdat je een buikwond hebt.

Mijn dochter werd via een ks geboren, en de eerste 2 dagen kon ik haar niet zelf pakken. En heb ik dus letterlijk voor elk huiltje de verpleging gebeld, hoe bezwaard ik me daar ook over voelde (terwijl ze zelf zeiden dat dat echt niet hoefde, dat bezwaarde gevoel, daar waren ze immers voor, om moeders te helepn). Voeden deed ik de eerste dagen voornamelijk liggend op mijn zij. Daarna ook zittend, met een hoop kussens.

In het ziekenhuis hebben ze ook kolven, dus dat is idd snel geregeld, maar dat hoeft niet noodzakelijk te zijn, zelf voeden kan ook.

Het is beter om bijvoeding via een lepeltje of een cup te geven, maar ook hier geldt: de bv hòeft niet te mislukken als er een flesje gegeven wordt.

Succes!
.
.
.
voor frans en bojan !

kom je alleen even aanmoedigen , ik vind de regeldagen ook altijd even doorbijten

het beste wat helpt is geen plannen maken, niets hoeven doen alleen voeden voeden voeden en nog meer voeden , tegen de tijd dat je daar nét berusting in hebt gevonden zijn meestal de regeldagen weer voorbij
Zijn gister dus naar het ziekenhuis apotheek geweest en micanozol gekregen, mag dat 2 keer per dag op mij tepels smeren en dan de tepels weer wassen voor de volgende voeding. Ik was ze dan gewoon met water, want je mag je tepels toch niet met zeep wassen? Maar nu maak ik me weer druk of de creme dan wel voldoende van de tepels af gaat?
*Frans -met tepels tot op de knieen- meldt zich*

Doggie, ik heb de micanozol niet van mijn tepels afgewassen voordat ik ging voeden. Ooit voedde ik 4 a 5 keer per dag en dan zat er denk ik wel genoeg tijd tussen (creme dun smeren!).

Inmiddels voed ik dus 15-20 keer per dag . Sowieso was Bojan niet in een al te best humeur vandaag. Ik hoop zooooo dat hij vannacht beter slaapt. 1 nachtvoeding maakt me niet uit, 2 ook niet, 3 vooruit, als ie dan maar niet weer om 6 uur wakker is . Milena is weer een nachtje logeren. Ze mocht kiezen of ze mee naar huis wilde of bij de andere oma wilde blijven (gingen we bbquen, niet succesvol, ben snel met Bojan weer naar huis gevlucht) en ze wilde blijven. Dochter is bezig met zindelijk worden, dus ik was vanmiddag of aan het voeden of ik was een peuter op de wc aan het zetten. Ik ben nog niet zo handig dat ik dat tegelijkertijd kan helaas .

Voeden terwijl hij in een draagzak ligt, is dus echt kansloos bij mij. Ik ben een soort prinses op de erwt als ik Bojan aanleg.

Bedankt voor alle tips en medeleven enzo. Morgen geen plannen, mijn ouders komen als het goed is, Milena thuis brengen. Ik hoef dus helemaal nergens naartoe. Ga me dus maar weer met een pot thee op de bank installeren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven