Werk & Studie alle pijlers

Thuiswerken - welke baan?

27-07-2021 16:31 109 berichten
Ik lees op het forum best vaak dat er hier heel wat mensen thuis werken. Nu is dat voor mij echt niet mogelijk en ook in mijn omgeving is er vrijwel niemand die thuis werkt, maar ik ben wel heel nieuwsgierig wat voor banen jullie dan hebben of in welke richting ik moet denken.
Iemand die dit zou willen delen?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
27-07-2021 19:37
Nope.
Geen budget voor om iedereen een computer te geven.
Of een heel bureau zoals ik soms lees.

Als ik thuiswerk zit ik op de bank aan de salontafel op mijn eigen laptop te werken.
En moet ik het doen met mijn aftands printertje.
En heb ik zelf op eigen kosten maar Office op mijn laptop gezet.
(Tot vorig jaar werkte ik met OpenOffice. Gratis.)

Geen werk-telefoons ook.
Collega's bellen op mijn gsm.
Zelf bellen doe ik via de vaste lijn, dan kost het me ten minste niet teveel.
(Die 1.5 uur gratis op mijn gsm zijn er anders in no time door als ik iets belangrijks te bespreken heb.)

Sinds april 2021 krijgen we 20 euro per maand vergoeding voor alle geprint, koffie, water, extra elektriciteit, telefoonkosten, ...
Slechte werkgever.

Ik heb thuis een laptop, toetsenbord, muis, standaard en telefoon van het werk.
AnAppleADay schreef:
27-07-2021 19:42
Maar op kantoor heb je toch ook een computer waar je aan werkt? Of moet je die dan delen met een groep anderen?

Ik ken echt niemand met een kantoorbaan die niet gewoon hun werklaptop thuis hebben staan sinds de pandemie.
Nou, op mijn werk heb ik een desktop, en die mag wel ingeruild voor een werk-laptop, maar omdat iedereen dat nu wil, is er een wachtlijst bij de leverancier :-? En een andere mag je niet declareren.

Ik werk als universitair docent, en ben over de thuiswerk-voorzieningen niet te spreken, want die zijn bijna non-existent, op een kleine thuiswerkvergoeding na. En dat terwijl wij al sinds begin-corona niet op locatie mógen komen werken, tenzij met via je leidinggevende aangevraagde registratie.

Als we in september eindelijk weer normaal college kunnen geven, spring ik een gat in de lucht. Halleluja, wat heb ik een hékel aan master-seminars op Teams of Zoom... Onze studenten werken soms met stukken uit historische collecties, en dan haalt het digitale plaatje het niet bij het echte object. Dus qua onderwijs hoop ik dat we weer 'on campus' gaan.

Maar ik ga mijn tijd straks wel anders indelen. Op kantoor op de dagen dat ik ook onderwijs verzorg, maar op andere dagen thuis. Dat betekent dus straks in het semester 2-3 dagen op locatie en 1-2 thuis (ik werk er 4) maar in zomer- en winterreces in principe 4 dagen thuis, tenzij voor iets specifieks naar de faculteit. Men wil grote vergaderingen ook vaker online of hybride doen, ben ik helemaal voor!
tunamelt wijzigde dit bericht op 27-07-2021 19:57
4.58% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
27-07-2021 16:51
Thuiswerken lijkt leuk, maar valt vaak vies tegen. Je mist echt het kontakt met collega's. Het is erg eenzaam.

Ja, heb jij daar veel last van? Ik niet, ik vind het heerlijk.
Tunamelt schreef:
27-07-2021 19:55
Nou, op mijn werk heb ik een desktop, en die mag wel ingeruild voor een werk-laptop, maar omdat iedereen dat nu wil, is er een wachtlijst bij de leverancier :-? En een andere mag je niet declareren.

Ik werk als universitair docent, en ben over de thuiswerk-voorzieningen niet te spreken, want die zijn bijna non-existent, op een kleine thuiswerkvergoeding na. En dat terwijl wij al sinds begin-corona niet op locatie mógen komen werken, tenzij met via je leidinggevende aangevraagde registratie.

Als we in september eindelijk weer normaal college kunnen geven, spring ik een gat in de lucht. Halleluja, wat heb ik een hékel aan master-seminars op Teams of Zoom... Onze studenten werken soms met stukken uit historische collecties, en dan haalt het digitale plaatje het niet bij het echte object. Dus qua onderwijs hoop ik dat we weer 'on campus' gaan.

Maar ik ga mijn tijd straks wel anders indelen. Op kantoor op de dagen dat ik ook onderwijs verzorg, maar op andere dagen thuis. Dat betekent dus straks in het semester 2-3 dagen op locatie en 1-2 thuis (ik werk er 4) maar in zomer- en winterreces in principe 4 dagen thuis, tenzij voor iets specifieks naar de faculteit. Men wil grote vergaderingen ook vaker online of hybride doen, ben ik helemaal voor!
Maar zelfs een desktop had je toch wel kunnen verplaatsen naar thuis?
Als je een schema maakt wie wanneer zijn computer kwam ophalen kon dat prima Corona proof.
Ik vind het echt verbazingwekkend dat werkgevers verwachten dat hun werknemers hun eigen spullen gebruiken, zeker in verband met privacy en security. Dat is gewoon wachten op een datalek of een hack.
AnAppleADay schreef:
27-07-2021 19:42
Maar op kantoor heb je toch ook een computer waar je aan werkt? Of moet je die dan delen met een groep anderen?

Ik ken echt niemand met een kantoorbaan die niet gewoon hun werklaptop thuis hebben staan sinds de pandemie.
Op kantoor heb ik een vaste computer (desktop) die door gelijk wie gebruikt kan worden.
Ieder met zijn eigen inlog.

Laptops zijn te duur en moeten te snel afgeschreven worden.
Die krijg je dus alleen maar als je écht veel op andere locaties werkt.

Net zoals werktelefoons.
Ook die zie je alleen maar als je bijvoorbeeld elke dag on the road bent.
Zelfs mijn baas heeft er geen.

Geen geld overigens.
Ik werk liever aan mijn eigen laptop thuis dan dat ik nog een keer 5 collega's vanuit besparingen de bons zie krijgen.

En ik werk sowieso 100 keer liever fatsoenlijk op kantoor dan dat ik thuiswerk zonder dat ik aan alle gegevens, mappen, papieren, ... kan.
Of spullen mee naar huis neem om dingen online op te vragen waarbij ik mijn directe collega's weer een hak zet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Fijn om te horen dat toch niet iedere werkgever verlangd dat je met een eigen laptop/computer thuis werkt. Ik zat er al aan te denken om de vacatures met thuiswerken over te slaan omdat ik het al een paar keer heb meegemaakt dat er gevraagd werd op een eigen windows laptop of desktop te werken.
Wissewis schreef:
27-07-2021 20:01
Op kantoor heb ik een vaste computer (desktop) die door gelijk wie gebruikt kan worden.
Ieder met zijn eigen inlog.

Laptops zijn te duur en moeten te snel afgeschreven worden.
Die krijg je dus alleen maar als je écht veel op andere locaties werkt.

Net zoals werktelefoons.
Ook die zie je alleen maar als je bijvoorbeeld elke dag on the road bent.
Zelfs mijn baas heeft er geen.

Geen geld overigens.
Ik werk liever aan mijn eigen laptop thuis dan dat ik nog een keer 5 collega's vanuit besparingen de bons zie krijgen.

En ik werk sowieso 100 keer liever fatsoenlijk op kantoor dan dat ik thuiswerk zonder dat ik aan alle gegevens, mappen, papieren, ... kan.
Of spullen mee naar huis neem om dingen online op te vragen waarbij ik mijn directe collega's weer een hak zet.
Oh ja nu herinner ik me jouw werkgever weer :proud:
Met papieren dossiers enzo. Dat is ouderwets.
TsumTsum schreef:
27-07-2021 19:25
Ik vraag me af of je bij thuiswerken dan ook een laptop of computer van de zaak krijgt. Ik loop er bij sollicitaties wel eens tegenaan dat ik een mac gebruiker ben en men vraagt om windows om een programma te kunnen draaien. Vind het onzin om speciaal voor werk een Windows laptop te kopen. (Tenzij ik die natuurlijk volledig kan declareren)
Ik gebruik een zakelijke laptop. Eigen spullen gebruiken is niet veilig met het werk wat ik doe.
En ik heb een zakelijke sim, de telefoon er bij moest ik helaas wel zelf kopen.
Toen ik in dienst kwam, heb ik geweigerd om mijn prive nummer aan leveranciers en collega's te geven.
Als ik dat ga doen, dan heb ik letterlijk nooit vrij.
En bovendien zijn de kosten voor het uitbellen dan ook voor mij en dan heb ik nooit genoeg aan het kleine abonnement waar ik prive wel genoeg aan heb.
Eén collega heeft mijn prive nummer, maar die belt alleen als het echt nodig is en ik iets in een paar minuten kan vertellen terwijl hij er uren voor nodig heeft om het uit te zoeken. Het is in de afgelopen 4 jaar 1 keer voor gekomen en dat had met een lopende project te maken dat in mijn vakantie stil zou liggen (en toen toch door moest gaan lopen, foutje van mijn werkgever).
Ik ga volgen, kijken of ik een beroep tegenkom wat ik ook vanuit huis zou willen doen. Hoef ik geen oppas meer voor de hond te regelen en kan ik in de pauzes lekker met hem lopen.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
TsumTsum schreef:
27-07-2021 20:05
Fijn om te horen dat toch niet iedere werkgever verlangd dat je met een eigen laptop/computer thuis werkt. Ik zat er al aan te denken om de vacatures met thuiswerken over te slaan omdat ik het al een paar keer heb meegemaakt dat er gevraagd werd op een eigen windows laptop of desktop te werken.
De overgrote meerderheid zorgt gewoon voor een eigen laptop hoor. Zeker in de commerciële sector kan ik me niet anders voorstellen.
AnAppleADay schreef:
27-07-2021 20:00
Als je een schema maakt wie wanneer zijn computer kwam ophalen kon dat prima Corona proof.
Ik vind het echt verbazingwekkend dat werkgevers verwachten dat hun werknemers hun eigen spullen gebruiken, zeker in verband met privacy en security. Dat is gewoon wachten op een datalek of een hack.
Helemaal eens. Maar in het WO was er de afgelopen anderhalf jaar steeds hoop en wens om toch weer (deels) op locatie te kunnen werken, en daarom bedroop iedereen zich 'voor zolang het duurt' wel met eigen laptop, in plaats van met computers heen en weer te slepen.

Moet ik bij zeggen dat het, althans bij mijn chronisch ondergefinancierde faculteit, heel normaal is om een eigen laptop te kopen voor je werk, helaas; mede dus vanwege van die deals met 'preferred suppliers' en specifieke modellen.

Hacks en lekken: het valt mee, afkloppen. Het regent wel patches, vernieuwde log-in procedures, en software die op de verboden lijst komt omdat de veiligheid niet te garanderen is. Oh, onderwijs en ICT...
Ik heb laptop van mijn opdrachtgever en bureaustoel en paar andere dingen via mijn detacheerder.

Ik vind volledig thuiswerken niet leuk. Mijn collega's maken het werk leuk en dat mis ik nu. Ik hoef nirt volledig terug naar kantoor maar van 1 dag per week met collega's op kantoor werken zou ik heel blij worden. Ik vind dit zo best eenzaam. Man en kinderen zijn heel de dag werken/opvang/,school dus overdag zie ik alleen de pakketbezorger :roll:
due-scimmie wijzigde dit bericht op 27-07-2021 20:20
1.22% gewijzigd
minnimouse schreef:
27-07-2021 20:06
Oh ja nu herinner ik me jouw werkgever weer :proud:
Met papieren dossiers enzo. Dat is ouderwets.
Klinkt als een collega van Pejeka :proud:
AnAppleADay schreef:
27-07-2021 20:00
Overigens werken alle studenten natuurlijk ook vanaf hun eigen laptop; online onderwijs (en tentamens/opdrachten etc.) moet je dus altijd extreem beveiligen en voor alle soorten apparaten beschikbaar maken, net als alle universitaire diensten.
Ik werk ook grotendeels thuis en blijf dat ook doen (2 dagen kantoor vanaf september) kantoorbaan, boekhouder. Ik kan prima naar kantoor want eigen werkruimte daar. Maar mijn werk kan volledig vanuit huis. Er gaat ook zoveel digitaal tegenwoordig en word steeds meer.

Ik heb netjes ook bureau, stoel en extra schermen gekregen voor thuis werkplek. Werk altijd al vanaf mijn laptop, dus dat is gewoon inpluggen op de ene werkplek of de andere. En op kantoor kom ik vooral voor het contact met collega's, maar dat hoeft zeker geen 4 dagen per week.
Madeliefjees schreef:
Thuiswerken lijkt leuk, maar valt vaak vies tegen. Je mist echt het kontakt met collega's. Het is erg eenzaam.
Voor jou welteverstaan
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
yasmijn schreef:
27-07-2021 17:08
Al sinds maart vorig jaar werk ik thuis. Eerst helemaal volledig. En ik genoot ervan.
Nu werk ik 1 dag op kantoor en de rest thuis. Heerlijk! Niks eenzaam. Ik mis de collega’s ook niet. Zijn mijn vrienden of familie toch niet. MSTeamvergadering is meer dan genoeg.
Als ik van kantoor kom ben ik gesloopt. Na een thuiswerkdag nog topfit. En lekker dingen tussendoor doen en toch verzet ik meer werk thuis dan op kantoor.

Ik hoop dat dit zo blijft als het virus in de hand is.

Tegen die tijd ben je al gepensioneerd.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Hier ook kantoorpand. Consultancybureau in een projectmatige rol. Ik schrijf veel, in veel wisselende teamsamenstellingen. Ik heb wel contact met mensen uit alle hoeken en gaten van de organisatie. Letterlijk, want mijn functie is heel internationaal, veel collega’s zal ik nooit in levende lijve zien.
anoniem_404358 wijzigde dit bericht op 27-07-2021 21:22
64.77% gewijzigd
S-Groot schreef:
27-07-2021 19:57
Ja, heb jij daar veel last van? Ik niet, ik vind het heerlijk.
Als er problemen moeten worden opgelost gaat dat wel een stuk makkelijker als je bij elkaar zit. Routineklussen kan je overal doen.
ca726647543 schreef:
27-07-2021 21:20
Als er problemen moeten worden opgelost gaat dat wel een stuk makkelijker als je bij elkaar zit. Routineklussen kan je overal doen.
Het hangt toch meer van de aard van de het probleem af, dan of het routine is of niet?

Sommige routineklussen kunnen ook niet op afstand. Andere crises kun je ook prima remote oplossen.
Madeliefjees schreef:
Nee hoor. Vind het heerlijk en doe er alles aan om het zo lang mogelijk te rekken.
Ik vind het zo heerlijk dat ik me gewoon niet meer voor kan stellen dat ik me 15+ jaar lang dagelijks naar kantoor gesleept heb. Barbaars gewoon.

Sinds maart 2020 2x geweest. 1x voor een nieuwe laptop, en een keer voor een kerstpakket.

In wat voor sector werk jij TO? En je omgeving? Als je in bijvoorbeeld de retail of de zorg werkt ligt het wel anders inderdaad.
Hier ook een kantoorbaan en wij moeten nu 3 dagen op kantoor zijn. In de toekomst mag je 1 dag thuiswerken wanneer je fulltime werkt.
Ik vind de afwisseling fijn en vind het niet erg om naar kantoor te gaan. Mis ook mijn twee beeldschermen wanneer ik thuis werk, met een laptop werkt toch minder fijn.

In het begin bleven veel collega's thuis maar je merkt nu dat er toch steeds meer collega's een paar dagen op kantoor komen. Ook toen het nog niet verplicht was.
Wissewis schreef:
27-07-2021 20:01
Dan, als variant op de vraag van TO, vraag ik me meteen af bij wat voor soort bedrijf je dan werkt als er nog zo wordt gewerkt?
Ik heb zelf in Bol actieweken een scherm erbij gekocht. Bol had zoveel aanbiedingen gericht op thuiswerken! We hadden ook van werk, maar nog een erbij. Dat heb ik er graag voor over.

Maar ik snap dat niet iedereen zich dat kan veroorloven of het er voor over heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven