Thuiswerken - welke baan?

dinsdag 27 juli 2021 om 16:31
Ik lees op het forum best vaak dat er hier heel wat mensen thuis werken. Nu is dat voor mij echt niet mogelijk en ook in mijn omgeving is er vrijwel niemand die thuis werkt, maar ik ben wel heel nieuwsgierig wat voor banen jullie dan hebben of in welke richting ik moet denken.
Iemand die dit zou willen delen?
Iemand die dit zou willen delen?
dinsdag 27 juli 2021 om 17:21
Geldt voor mij ook, toch heb ik collega's die zeggen dat ze na corona nooit meer thuis willen werken._Branwen_ schreef: ↑27-07-2021 17:10Kantoorbaan, bij een gemeente.
In onze organisatie bevalt het thuiswerken erg goed. De meesten willen - als dat weer kan - hooguit 1 á 2 dagen in de week weer naar kantoor, en de rest van de week thuiswerken. Veel contact met collega’s via telefoon en Teams, dus eenzaam zeker niet.
Mij krijg je geen 5 dagen per week meer naar kantoor, het zal wel iets worden als 3 dagen thuis en 2 op kantoor.
dinsdag 27 juli 2021 om 17:27
Kantoorbaan. Administratie-boekhouding.
2 maanden thuisgewerkt.
De helft van de tijd met mijn vingers zitten draaien omdat een heel deel werk gewoon onmogelijk is van thuis uit.
Héél véél recht moeten zetten achteraf ook.
(Met 2 à 3 man bezig zijn en nauwelijks communicatie ... het werkt gewoon niet.)
Nu is het ritme ongeveer 2 dagen op kantoor, 1 dag thuis.
Dat werkt wel redelijk.
Après Corona graag zoveel mogelijk terug op kantoor wat mij betreft.
Mef af en toe een dag thuis om de loodgieter te ontvangen.
2 maanden thuisgewerkt.
De helft van de tijd met mijn vingers zitten draaien omdat een heel deel werk gewoon onmogelijk is van thuis uit.
Héél véél recht moeten zetten achteraf ook.
(Met 2 à 3 man bezig zijn en nauwelijks communicatie ... het werkt gewoon niet.)
Nu is het ritme ongeveer 2 dagen op kantoor, 1 dag thuis.
Dat werkt wel redelijk.
Après Corona graag zoveel mogelijk terug op kantoor wat mij betreft.
Mef af en toe een dag thuis om de loodgieter te ontvangen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 27 juli 2021 om 17:32
Thuiswerken is nog leuker dan het lijkt. Ik vind het heerlijk.Madeliefjees schreef: ↑27-07-2021 16:51Thuiswerken lijkt leuk, maar valt vaak vies tegen. Je mist echt het kontakt met collega's. Het is erg eenzaam.
Ik werk freelance in een creatief beroep, ik spreek mijn collega's en opdrachtgevers regelmatig en ik voel me niet eenzaam. Vind het juist een enorme meerwaarde om lekker thuis te zijn, te lunchen in de achtertuin, in mijn eigen thuiskantoor te zitten met mijn eigen muziek op en mijn kat op schoot.
Voor corona werkte ik ook al grotendeels thuis, soms had ik afspraken of vergaderingen buiten de deur en die zijn nu allemaal afgelast en digitaal. Perfect.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 27 juli 2021 om 17:36
Hier ben ik het mee eens.yasmijn schreef: ↑27-07-2021 17:08Al sinds maart vorig jaar werk ik thuis. Eerst helemaal volledig. En ik genoot ervan.
Nu werk ik 1 dag op kantoor en de rest thuis. Heerlijk! Niks eenzaam. Ik mis de collega’s ook niet. Zijn mijn vrienden of familie toch niet. MSTeamvergadering is meer dan genoeg.
Als ik van kantoor kom ben ik gesloopt. Na een thuiswerkdag nog topfit. En lekker dingen tussendoor doen en toch verzet ik meer werk thuis dan op kantoor.
Ik hoop dat dit zo blijft als het virus in de hand is.
De werk/privebalans is veel beter vind ik.
Vandaag voelde ik me niet lekker, had ook koorts vanmorgen. Door thuis te werken heb ik gewoon kunnen werken in alle rust ipv me ziek te melden.
Ik denk dat het veel verzuim scheelt.

dinsdag 27 juli 2021 om 17:46
Die heb ik ook, maar dat is echt een kleine minderheid. Het overgrote deel van de collega’s wil hybride werken, en dan het meerendeel van de week thuis, ongeveer wat jij schetst. Ik heb me verbaasd over een aantal extraverte collega’s (type gangmaker), waarvan ik dacht dat die wel naar kantoor zouden zitten smachten. Zelfs zij geven aan het thuiswerken prettig en fijn te vinden, omdat ze kunnen doorwerken, zich beter kunnen concentreren, meer werk gedaan krijgen, werktijden beter kunnen afstemmen met privéleven, geen tijd kwijt zijn aan reizen, etc. noem alle voordelen maar op. Zelfs deze mensen willen niet meer fulltime naar kantoor, maar ongeveer 50/50.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij goed gefaciliteerd worden door onze werkgever wat betreft benodigdheden voor de thuiswerkplek en ook een thuiswerkvergoeding krijgen.
dinsdag 27 juli 2021 om 17:47
Voor corona werkte ik als projectcoördinator in de welzijnssector, 2 dagen thuis en 2 dagen op kantoor. Tijdens corona werd dat uiteraard 4 dagen thuis.
Toen wisselde ik van baan en stond 5 dagen per week voor de klas, maar de administratie en vergaderingen deden we zoveel mogelijk online/ thuis (1,5 uur per dag).
Partner werkt in de ict, normaal op kantoor, sinds corona thuis.
Toen wisselde ik van baan en stond 5 dagen per week voor de klas, maar de administratie en vergaderingen deden we zoveel mogelijk online/ thuis (1,5 uur per dag).
Partner werkt in de ict, normaal op kantoor, sinds corona thuis.
dinsdag 27 juli 2021 om 18:11
Precies! De verzuimcijfers zijn bij ons drastisch gedaald.minnimouse schreef: ↑27-07-2021 17:36Hier ben ik het mee eens.
De werk/privebalans is veel beter vind ik.
Vandaag voelde ik me niet lekker, had ook koorts vanmorgen. Door thuis te werken heb ik gewoon kunnen werken in alle rust ipv me ziek te melden.
Ik denk dat het veel verzuim scheelt.
Geen bijzonderheden
dinsdag 27 juli 2021 om 18:14
Soms vind ik het wel moeilijk om werk en privé te scheiden. Maar dat komt ook omdat mijn klanten vrijwel allemaal particulier zijn en dus 's avonds en in het weekend pas in actie komen qua mail, app en telefoon. Dan vind ik het soms wel moeilijk om niet op zondagavond toch even snel te reageren.
Maar ik vind het vooral heerlijk: lunch in de tuin, tussendoor even de vaatwasser uitruimen of een wasje ophangen, als ik geen zin heb in makeup, dan doe ik dat lekker niet (ik heb ook weinig online gesprekken). Mijn eigen koffie en mijn eigen eten. En als ik geluk heb gezelschap van een van de katten. Echt zo relaxed!
Maar ik vind het vooral heerlijk: lunch in de tuin, tussendoor even de vaatwasser uitruimen of een wasje ophangen, als ik geen zin heb in makeup, dan doe ik dat lekker niet (ik heb ook weinig online gesprekken). Mijn eigen koffie en mijn eigen eten. En als ik geluk heb gezelschap van een van de katten. Echt zo relaxed!
We're just two lost souls
dinsdag 27 juli 2021 om 18:19
Eh.....waar baseer je dit op? Jij werkt niet toch?Madeliefjees schreef: ↑27-07-2021 16:51Thuiswerken lijkt leuk, maar valt vaak vies tegen. Je mist echt het kontakt met collega's. Het is erg eenzaam.
Ik ken maar 1 collega die het thuiswerken niet trok (sociaal gezien). De rest vindt het heerlijk (inclusief mezelf). Enkele anderen vonden het lastig omdat ze geen goede thuiswerkplek hadden (gebrek aan ruimte thuis). Maar de meesten willen echt niet meer alle dagen naar kantoor.
Ik werkte al veel thuis, maar sinds maart 2020 ben ik niet meer op een kantoor geweest. Ideaal vind ik het.
dinsdag 27 juli 2021 om 18:20
Ja, dat heb ik ook. Maar dat los ik op door niet altijd 'kantoortijden' te willen werken. Wat werken in de avond of in het weekend vind ik geen probleem. Dan ga ik lekker op dinsdagmiddag wel wat leuks doen ofzo. Als het overal lekker rustig is.....Kattentuintje schreef: ↑27-07-2021 18:14Soms vind ik het wel moeilijk om werk en privé te scheiden. Maar dat komt ook omdat mijn klanten vrijwel allemaal particulier zijn en dus 's avonds en in het weekend pas in actie komen qua mail, app en telefoon. Dan vind ik het soms wel moeilijk om niet op zondagavond toch even snel te reageren.
dinsdag 27 juli 2021 om 18:28
Ja dat probeer ik ook hoor! Heerlijk, dinsdagochtend naar het tuincentrum; dan help ik het leeftijdsgemiddelde flink omlaag.

Maar in heel drukke tijden werk ik dan ook soms gewoon echt veel te veel. Maar da's al even geleden vanwege corona.
We're just two lost souls

dinsdag 27 juli 2021 om 19:19
Ik geef les op een mbo en het afgelopen jaar ook veel thuis les gegeven.
Ik vond en vind het heeeeeeerlijk!
Ik zie de studenten nog, mijn collega's nog, heb mij geen moment eenzaam gevoeld. Sterker nog, zelden zo een relaxt jaar gehad:
- lessen gingen van 100 minuten fysiek naar 50 minuten online.
- alle ditjes en datjes kostte ipv een half uur staan ouwehoeren aan mijn bureau in ene een kort belletje via Teams.
Echt. Zeeën van tijd over. Lekker wasje draaien tussendoor, boodschappen doen in mijn tussenuren, cruciaal beroep dus de kinderen konden gewon naar de opvang. Als om 2 uur bijvoorbeeld mijn les eindigde was ik gewoon thuis, ipv nog 45 minuten in de auto! Zo fijn!
Echt hoor, ik jank al bij het idee dat we in september weer terug gaan naar normaal.
Maar de studenten gewoon in een klas heb ik wel eens gemist, zeker de kwetsbare, voor hen is het fijn, normaal les!
Ik vond en vind het heeeeeeerlijk!
Ik zie de studenten nog, mijn collega's nog, heb mij geen moment eenzaam gevoeld. Sterker nog, zelden zo een relaxt jaar gehad:
- lessen gingen van 100 minuten fysiek naar 50 minuten online.
- alle ditjes en datjes kostte ipv een half uur staan ouwehoeren aan mijn bureau in ene een kort belletje via Teams.
Echt. Zeeën van tijd over. Lekker wasje draaien tussendoor, boodschappen doen in mijn tussenuren, cruciaal beroep dus de kinderen konden gewon naar de opvang. Als om 2 uur bijvoorbeeld mijn les eindigde was ik gewoon thuis, ipv nog 45 minuten in de auto! Zo fijn!
Echt hoor, ik jank al bij het idee dat we in september weer terug gaan naar normaal.
Maar de studenten gewoon in een klas heb ik wel eens gemist, zeker de kwetsbare, voor hen is het fijn, normaal les!
dinsdag 27 juli 2021 om 19:23
Ik zit in de financiële dienstverlening en werk al sinds maart 2020 thuis.
Werk op een afdeling waarbij we alleen via mail of telefoon contact met klanten hebben.
Ook meerdere nieuwe collega’s gekregen in deze periode. Na een inwerktraject op kantoor werken zij ook gewoon thuis, mét een vaste buddy die ze kunnen bellen als ze vragen hebben of ergens niet uitkomen.
Werk op een afdeling waarbij we alleen via mail of telefoon contact met klanten hebben.
Ook meerdere nieuwe collega’s gekregen in deze periode. Na een inwerktraject op kantoor werken zij ook gewoon thuis, mét een vaste buddy die ze kunnen bellen als ze vragen hebben of ergens niet uitkomen.

dinsdag 27 juli 2021 om 19:23

dinsdag 27 juli 2021 om 19:25
Ik vraag me af of je bij thuiswerken dan ook een laptop of computer van de zaak krijgt. Ik loop er bij sollicitaties wel eens tegenaan dat ik een mac gebruiker ben en men vraagt om windows om een programma te kunnen draaien. Vind het onzin om speciaal voor werk een Windows laptop te kopen. (Tenzij ik die natuurlijk volledig kan declareren)
dinsdag 27 juli 2021 om 19:28
Natuurlijk. Als je op kantoor werkt dan doe je dat toch ook niet op een privé computer?TsumTsum schreef: ↑27-07-2021 19:25Ik vraag me af of je bij thuiswerken dan ook een laptop of computer van de zaak krijgt. Ik loop er bij sollicitaties wel eens tegenaan dat ik een mac gebruiker ben en men vraagt om windows om een programma te kunnen draaien. Vind het onzin om speciaal voor werk een Windows laptop te kopen. (Tenzij ik die natuurlijk volledig kan declareren)
Dat mag meestal niet eens ipv security.
dinsdag 27 juli 2021 om 19:32
Ik heb een kantoorbaan maar direct gelinkt aan een productieomgeving. Ik sta in nauw contact met de productie, expeditie, maak ook de leverdocumenten enz... Thuis werken is helaas niet mogelijk. Dit is een kleine onderneming die nog geen goed computersysteem heeft, we zijn daar wel mee bezig.
In mijn vorige baan, eigenlijk zelfde functie maar in een groter bedrijf, kon dat wel. Maar daar viel ik door corona helemaal zonder werk.
In mijn vorige baan, eigenlijk zelfde functie maar in een groter bedrijf, kon dat wel. Maar daar viel ik door corona helemaal zonder werk.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
dinsdag 27 juli 2021 om 19:37
Nope.TsumTsum schreef: ↑27-07-2021 19:25Ik vraag me af of je bij thuiswerken dan ook een laptop of computer van de zaak krijgt. Ik loop er bij sollicitaties wel eens tegenaan dat ik een mac gebruiker ben en men vraagt om windows om een programma te kunnen draaien. Vind het onzin om speciaal voor werk een Windows laptop te kopen. (Tenzij ik die natuurlijk volledig kan declareren)
Geen budget voor om iedereen een computer te geven.
Of een heel bureau zoals ik soms lees.
Als ik thuiswerk zit ik op de bank aan de salontafel op mijn eigen laptop te werken.
En moet ik het doen met mijn aftands printertje.
En heb ik zelf op eigen kosten maar Office op mijn laptop gezet.
(Tot vorig jaar werkte ik met OpenOffice. Gratis.)
Geen werk-telefoons ook.
Collega's bellen op mijn gsm.
Zelf bellen doe ik via de vaste lijn, dan kost het me ten minste niet teveel.
(Die 1.5 uur gratis op mijn gsm zijn er anders in no time door als ik iets belangrijks te bespreken heb.)
Sinds april 2021 krijgen we 20 euro per maand vergoeding voor alle geprint, koffie, water, extra elektriciteit, telefoonkosten, ...
Is dit nu later?
dinsdag 27 juli 2021 om 19:42
Wissewis schreef: ↑27-07-2021 19:37Nope.
Geen budget voor om iedereen een computer te geven.
Of een heel bureau zoals ik soms lees.
Als ik thuiswerk zit ik op de bank aan de salontafel op mijn eigen laptop te werken.
En moet ik het doen met mijn aftands printertje.
En heb ik zelf op eigen kosten maar Office op mijn laptop gezet.
(Tot vorig jaar werkte ik met OpenOffice. Gratis.)
Geen werk-telefoons ook.
Collega's bellen op mijn gsm.
Zelf bellen doe ik via de vaste lijn, dan kost het me ten minste niet teveel.
(Die 1.5 uur gratis op mijn gsm zijn er anders in no time door als ik iets belangrijks te bespreken heb.)
Sinds april 2021 krijgen we 20 euro per maand vergoeding voor alle geprint, koffie, water, extra elektriciteit, telefoonkosten, ...
Maar op kantoor heb je toch ook een computer waar je aan werkt? Of moet je die dan delen met een groep anderen?
Ik ken echt niemand met een kantoorbaan die niet gewoon hun werklaptop thuis hebben staan sinds de pandemie.
dinsdag 27 juli 2021 om 19:46
Voor Corona werkte ik al helemaal vanuit huis. 1 dag in de week ben ik op kantoor te vinden dat vind ik erg prettig. Even de koppen bij elkaar , zaken doornemen en dan weer door. Sinds een klein jaar hebben we thuis een kantoorruimte voor mij aangebouwd. Dit geeft mij erg veel rust. Zat altijd aan de eettafel nu trek ik 's avonds de deur achter me dicht en klaar.
Laptop, 2e scherm, printer, telefoon etc allemaal gefaciliteerd door mijn werkgever,
Ik heb een baan in de PR/ Communicatie.
Laptop, 2e scherm, printer, telefoon etc allemaal gefaciliteerd door mijn werkgever,
Ik heb een baan in de PR/ Communicatie.