Verre reis met baby tot peuter

maandag 23 augustus 2021 om 18:49
Voor onze dochter (5 maanden inmiddels), gingen man en ik regelmatig op verre reis. Dit hebben we deze zomer maar overgeslagen, maar willen dit eigenlijk wel weer oppakken. Dit hoeft nu niet gelijk. Hopelijk wel binnen enkele jaren.
We zijn wel van plan om binnenkort naar Dubai te gaan. Schijnt goed te doen zijn met een baby. Wat mij nog heel gaaf lijkt zijn in ieder geval: Japan, Australië en Zuid-Afrika.
Heeft iemand ervaring met het afreizen naar deze landen met een baby of peuter? Of zijn er anderen mooie landen die te doen zijn met een baby of straks een peuter?
Los van de afstanden, maak ik mij vooral druk om de veiligheid en dingen zoals malaria.
We zijn wel van plan om binnenkort naar Dubai te gaan. Schijnt goed te doen zijn met een baby. Wat mij nog heel gaaf lijkt zijn in ieder geval: Japan, Australië en Zuid-Afrika.
Heeft iemand ervaring met het afreizen naar deze landen met een baby of peuter? Of zijn er anderen mooie landen die te doen zijn met een baby of straks een peuter?
Los van de afstanden, maak ik mij vooral druk om de veiligheid en dingen zoals malaria.
maandag 23 augustus 2021 om 19:24
Wat betreft de kinderen bij opa en oma twee keer per jaar...dat zou mij dan toch wat ver gaan.
Voor een weekendje prima, maar ik neem aan dat je naar Japan of Australië minstens drie weken gaat?
Een stel kennissen deed het met hun heel jonge kind zo dat ze een camper huurden en zo het avontuur vooral in de vorm van een trektocht deden. Maand USA, drie maanden Zuid Amerika en later nog eens Zuid Europa. Is hun goed bevallen.
Voor een weekendje prima, maar ik neem aan dat je naar Japan of Australië minstens drie weken gaat?
Een stel kennissen deed het met hun heel jonge kind zo dat ze een camper huurden en zo het avontuur vooral in de vorm van een trektocht deden. Maand USA, drie maanden Zuid Amerika en later nog eens Zuid Europa. Is hun goed bevallen.

maandag 23 augustus 2021 om 19:31
maandag 23 augustus 2021 om 19:32
Er zijn genoeg mensen die het prim te doen vinden en je hoeft je kind echt niet thuis te laten of gezapig in een huisje in NL te zitten. Tegelijkertijd denk ik: waarom zo ver? Er zijn zoveel mooie landen en plaatsen in Europa. Waarom naar Dubai of Japan terwijl je met de auto of een camper Europa of een deel ervan door kunt? Portugal is bijvoorbeeld véél meer dan de stranden in de Algarve, of ga wat meer naar het oosten of juist Scandinavië. Dan zit je in ieder geval al niet godsgruwelijk lang in een vliegtuig met je kind.
maandag 23 augustus 2021 om 19:36
Moet je natuurlijk wel de budgetten hebben voor zo'n reis van "een paar maanden".Dopperfles schreef: ↑23-08-2021 19:30Als de grenzen weer open zijn (duurt tot minstens 2022) dan zou ik Nieuw Zeeland aanraden. Echt een fantastisch land. Ik heb er gewoond en kwam vaak gezinnen tegen die een paar maanden met bijv. een camper rondreisden.
Een paar maanden niet werken, een paar maanden een camper kunnen huren, uitstappen, ... en tegelijk waarschijnlijk wel huur of hypotheek betalen in Nederland.
Een kennis heeft het 5 weken gedaan als single en die reis heeft hem toch écht een godsvermogen gekost vertelde ie ons achteraf.
En dan deelde ie een camper met 4 andere vrienden / singles.
Voeg er overigens bij met kinderen nog aan toe dat je in sommige gebieden geen winkel tegenkomt en dat je dan maar beter zwaar bevoorraad bent.
Zelf een avondje verhongeren of geen plee-papier is geen ramp.
Met kinderen valt dat niet echt aan te raden.
(En als ik dan toch met kind naar de andere kant van de wereld reis zou ik zelf willen dat kind daar achteraf nog iets van beseft.
En dat ik ook niet continu vastloop door slaapjes, pampers vervangen, etenstijd voor kind, ...)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

maandag 23 augustus 2021 om 19:44
Je hoeft ook geen paar maanden toch? 4 weken is ook voldoende.Wissewis schreef: ↑23-08-2021 19:36Moet je natuurlijk wel de budgetten hebben voor zo'n reis van "een paar maanden".
Een paar maanden niet werken, een paar maanden een camper kunnen huren, uitstappen, ... en tegelijk waarschijnlijk wel huur of hypotheek betalen in Nederland.
Een kennis heeft het 5 weken gedaan als single en die reis heeft hem toch écht een godsvermogen gekost vertelde ie ons achteraf.
En dan deelde ie een camper met 4 andere vrienden / singles.
Voeg er overigens bij met kinderen nog aan toe dat je in sommige gebieden geen winkel tegenkomt en dat je dan maar beter zwaar bevoorraad bent.
Zelf een avondje verhongeren of geen plee-papier is geen ramp.
Met kinderen valt dat niet echt aan te raden.
Zo groot zijn de twee eilanden ook weer niet. Je komt hooguit een paar uur geen tankstation of winkel tegen. Maar zelfs op de meest afgelegen plekjes vind je regelmatig een boerderij waar je kunt drinken of een hapje kunt eten. En behulpzame mensen die je helpen bij een klapband als je zonder telefoon bereik zit

maandag 23 augustus 2021 om 19:52
Mijn leven is echt niet anders geworden met de komst van mijn oudste. Nu elf jaar geleden. Ik ben met haar net zo goed de hort op gegaan.
Draagzak en gaan.
Ik heb als alleenstaande niet zoveel te besteden dat ik reizen naar Afrika kan betalen maar als ik dat wel had, had ik even gewacht tot kind wat ouder zou zijn om zich het te kunnen herinneren. Tot die tijd is Nederland of Europa ook prachtig en dat vindt mijn oudste inmiddels ook....
Draagzak en gaan.
Ik heb als alleenstaande niet zoveel te besteden dat ik reizen naar Afrika kan betalen maar als ik dat wel had, had ik even gewacht tot kind wat ouder zou zijn om zich het te kunnen herinneren. Tot die tijd is Nederland of Europa ook prachtig en dat vindt mijn oudste inmiddels ook....

maandag 23 augustus 2021 om 19:55
Echt zonde met een heel klein kind, de unieke dingen (tongariro crossing, White Island, kanoën in Abel Tasman) kun je niet doen. Of je moet om en om doen, maar dan moet je echt een paar maanden gaan.Dopperfles schreef: ↑23-08-2021 19:30Als de grenzen weer open zijn (duurt tot minstens 2022) dan zou ik Nieuw Zeeland aanraden. Echt een fantastisch land. Ik heb er gewoond en kwam vaak gezinnen tegen die een paar maanden met bijv. een camper rondreisden.

maandag 23 augustus 2021 om 19:56
Minimaal 24 uur vliegen. Daar doe je zo’n kleintje toch geen plezier mee?Dopperfles schreef: ↑23-08-2021 19:30Als de grenzen weer open zijn (duurt tot minstens 2022) dan zou ik Nieuw Zeeland aanraden. Echt een fantastisch land. Ik heb er gewoond en kwam vaak gezinnen tegen die een paar maanden met bijv. een camper rondreisden.
maandag 23 augustus 2021 om 19:58
Dat heb ik later toegevoegd: wij hebben een marmot die overal (en veel) slaapt en bijna overal. Nu slaapt ie meestal 1x en dan van 12 tot 3. Was heerlijk lunchen, hij sliep dan in de buggy of in zijn bedje op de hotelkamer.Wissewis schreef: ↑23-08-2021 19:13Moet je ook nog eens geluk hebben met slaapjes.
Genoeg 1- à 2-jarigen die nergens anders slapen dan in hun bed en op vaste tijdstippen.
Dan zit je dus toch écht wel vast op je hotelkamer van 1 tot 3 bijvoorbeeld.
En 's avonds vanaf 7 of 8u.
Dan kan je wel in Dubai zitten, maar zit je nog altijd vast in je hotelkamer in Dubai.
En 24u vliegen naar Australië zou ik een kind voor ie pakweg 4 is helemaal niet aan doen.
En je mede-passagiers.
Bovendien herinnert hij zich daar straks niets meer van.
Kan je beter gaan als ie wat ouder is.
Daairintegen slaapt ie niet in de auto dus de rit naar de bestemming was hel.
En 1 à 2 keer overstappen en compleet van de leg door het uurverschil.
(Want mam en pap willen natuurlijk wel evolueren naar het ritme van ginder, dus moet kind ook maar op dat ritme eten en slapen.)
Is dit nu later?
Dan heb je geluk dat je een draagkind hebtapestaartje30 schreef: ↑23-08-2021 19:52Mijn leven is echt niet anders geworden met de komst van mijn oudste. Nu elf jaar geleden. Ik ben met haar net zo goed de hort op gegaan.
Draagzak en gaan.
Ik heb als alleenstaande niet zoveel te besteden dat ik reizen naar Afrika kan betalen maar als ik dat wel had, had ik even gewacht tot kind wat ouder zou zijn om zich het te kunnen herinneren. Tot die tijd is Nederland of Europa ook prachtig en dat vindt mijn oudste inmiddels ook....![]()

maandag 23 augustus 2021 om 20:11
Ik zou het zelf ook niet zo snel doen maar het vliegtuig zat vol met baby’s, dreumessen en kleuters. En aangezien TO het over Australië heeft, schat ze een lange vlucht blijkbaar niet in als een probleem.
maandag 23 augustus 2021 om 20:13

maandag 23 augustus 2021 om 20:14
Zo sneu, alleen maar voor het eigen genot en het zogenaamd avontuurlijk zijn.Dopperfles schreef: ↑23-08-2021 20:11Ik zou het zelf ook niet zo snel doen maar het vliegtuig zat vol met baby’s, dreumessen en kleuters. En aangezien TO het over Australië heeft, schat ze een lange vlucht blijkbaar niet in als een probleem.
maandag 23 augustus 2021 om 20:15
Verre reizen of rondreizen lijken me vooral t makkelijkst als kind nog niet kruipt of loopt.
1 of 2 keer zonder kind op vakantie zou ik ook niet zo snel doen. Hooguit een weekendje of midweekje misschien. Dan heb ik zoiets van: als reizen met kind niet werkt, jammer dan. Gevolg van een kind krijgen.
1 of 2 keer zonder kind op vakantie zou ik ook niet zo snel doen. Hooguit een weekendje of midweekje misschien. Dan heb ik zoiets van: als reizen met kind niet werkt, jammer dan. Gevolg van een kind krijgen.
maandag 23 augustus 2021 om 20:25
Dat ligt echt totaal aan het kind wat je hebt. Mijn oudste 2 waren heel makkelijk en vonden alles leuk en prima. De twee jongste zijn al een uitdaging op een camping in Frankrijk (verder dan dat was met hun niet te doen in de auto).
We zijn met onze oudste naar Dubai geweest, maar dat is al heel wat jaar geleden. Mijn man moest daar heen voor zijn werk en ik ben er met kerst heen geweest. Ik moet eerlijk zeggen dat dat nou niet echt een plek is voor kinderen.
Als je kinderen hebt veranderen de soort vakanties daar ontkkm je helaas niet aan.
We zijn met onze oudste naar Dubai geweest, maar dat is al heel wat jaar geleden. Mijn man moest daar heen voor zijn werk en ik ben er met kerst heen geweest. Ik moet eerlijk zeggen dat dat nou niet echt een plek is voor kinderen.
Als je kinderen hebt veranderen de soort vakanties daar ontkkm je helaas niet aan.
maandag 23 augustus 2021 om 20:34
Zuid Afrika is prachtig maar verre van veilig. Landen zoals Canada en USA zijn makkelijk te bereizen, bijvoorbeeld met een camper. Hetzelfde geldt voor Australië en Nieuw-Zeeland, als die landen ooit weer reizigers toelaten. Collega van mij heeft met haar man en twee jonge kinderen een grote reis gemaakt van drie maanden. Ze gingen naar Zuidoost Azië en Australië/Nieuw Zeeland. Kinderen droegen ze in draagzakken. Geen kinderwagen mee. Dubai zou ik vanwege de hitte niet voor kiezen, of desnoods als tussenstop onderweg.
maandag 23 augustus 2021 om 20:41
De landen die je noemt hebben we niet gedaan maar wel Latijns Amerika (daar komt mijn man vandaan) en Zuid Europa. Ik vind het reizen en een lange vlucht prima te doen. De rotste leeftijd qua vliegen is rond de eerste verjaardag. Te jong voor een scherm en te oud om te willen blijven zitten.
Je moet je tempo wel aanpassen aan je kind. Dus max een activiteit per dag voor jezelf en daarna iets wat je kind leuk vindt. Ze moeten ook kunnen spelen. Dat hoeft echt niet altijd een zwembad of strand te zijn. Kijk waar de lokale kinderen spelen en sluit daar op aan. Die van mij vindt live muziek ook heel mooi dus naar een concert of ergens waar ze muziek spelen kan prima. De activiteiten die jij noemt zal je om en om moeten doen want dat gaat gewoon niet met een kind erbij. Een trekking eventueel wel maar dan zal je een drager voor je kind moeten hebben.
Wij hebben ook altijd een buggy mee die plat kan zodat daarin een middagdutje gedaan kan worden. Wij combineerde dat vaak ook met uit eten gaan. Konden wij rustig eten terwijl de kleine sliep. Ze hebben ook niet overal kinderstoeltjes en dan is een buggy ook handig.
Ik ben zelf niet in een malaria gebied geweest maar wel waar dengue heerst. Ik heb altijd een klamboe, lange luchtige kleding en anti muggenspul voor de kinderen mee en ben heel alert op koorts. Ik heb ook een kleine ehbo kit mee en (kinder)antibiotica voor de zekerheid.
Je vakanties worden anders maar aan de andere kant is het ook een verrijking. Je komt met kinderen veel makkelijker met de lokale bevolking in contact en je komt eerder op minder toeristische plekken is mijn ervaring.
Je moet je tempo wel aanpassen aan je kind. Dus max een activiteit per dag voor jezelf en daarna iets wat je kind leuk vindt. Ze moeten ook kunnen spelen. Dat hoeft echt niet altijd een zwembad of strand te zijn. Kijk waar de lokale kinderen spelen en sluit daar op aan. Die van mij vindt live muziek ook heel mooi dus naar een concert of ergens waar ze muziek spelen kan prima. De activiteiten die jij noemt zal je om en om moeten doen want dat gaat gewoon niet met een kind erbij. Een trekking eventueel wel maar dan zal je een drager voor je kind moeten hebben.
Wij hebben ook altijd een buggy mee die plat kan zodat daarin een middagdutje gedaan kan worden. Wij combineerde dat vaak ook met uit eten gaan. Konden wij rustig eten terwijl de kleine sliep. Ze hebben ook niet overal kinderstoeltjes en dan is een buggy ook handig.
Ik ben zelf niet in een malaria gebied geweest maar wel waar dengue heerst. Ik heb altijd een klamboe, lange luchtige kleding en anti muggenspul voor de kinderen mee en ben heel alert op koorts. Ik heb ook een kleine ehbo kit mee en (kinder)antibiotica voor de zekerheid.
Je vakanties worden anders maar aan de andere kant is het ook een verrijking. Je komt met kinderen veel makkelijker met de lokale bevolking in contact en je komt eerder op minder toeristische plekken is mijn ervaring.
maandag 23 augustus 2021 om 20:55
We zijn 2 jaar geleden met 4 kinderen van toen nog 8, 6 en een dreumes van 19 maanden en baby van 10 maanden (ja ze schelen 10 maanden met elkaar) zijn we naar China gereisd. Het vergt veel energie maar een zon, zee en strand vakantie is niet aan ons besteedt. Alle 2 de kinderen in de draagzak en rugdrager en we zijn in naar de Chinese muur geweest en hebben nog verder door Beijing en Shanghai getourd. De oudste 2 vonden alles geweldig. Daar hadden we ook geen kind aan.
Maar ik vind juist als ze zo klein zijn dat het lekker makkelijk is om ze overal heen te zeulen.. ze zitten toch in een draagzak. En veel in de ochtend doen en in de middag moesten we allemaal even slapen en dan gingen we daarna weer even op pad.
Dit jaar was het een autovakantie en het was 14 uur rijden naar onze bestemming.. geen schermen voor de 2 jongsten want teveel prikkels en dan gaan ze alleen maar ruziën. Dus veel kinderliedjes gezongen en ze hebben veel in de auto geslapen. Maar wederom was dit weer geen relaxte vakantie (kan sowieso niet relaxen met 4 kids) de jongste 2 zijn nu 3 en 2 jaar. En eentje zit nog in een draagzak en voor de ander hebben we de Minimeis aangeschaft. Ook heel handig!
Maar we hebben veel getourd door het hele land veel gewandeld, musea bezocht en af en toe een strandje maar niet zo vaak
Maar prima te doen hoor! Het is maar ook hoe je er zelf in staat! Maar Dubai zijn we als tussenstop ook eventjes geweest.. phoee veelste warm hoor met kids.. dat vond ik echt niet fijn. Als je daarheen zou willen ga dan 2 dagen (dan heb je t ook wel gezien denk ik) en reis door naar een ander land.
Maar ik vind juist als ze zo klein zijn dat het lekker makkelijk is om ze overal heen te zeulen.. ze zitten toch in een draagzak. En veel in de ochtend doen en in de middag moesten we allemaal even slapen en dan gingen we daarna weer even op pad.
Dit jaar was het een autovakantie en het was 14 uur rijden naar onze bestemming.. geen schermen voor de 2 jongsten want teveel prikkels en dan gaan ze alleen maar ruziën. Dus veel kinderliedjes gezongen en ze hebben veel in de auto geslapen. Maar wederom was dit weer geen relaxte vakantie (kan sowieso niet relaxen met 4 kids) de jongste 2 zijn nu 3 en 2 jaar. En eentje zit nog in een draagzak en voor de ander hebben we de Minimeis aangeschaft. Ook heel handig!
Maar we hebben veel getourd door het hele land veel gewandeld, musea bezocht en af en toe een strandje maar niet zo vaak
Maar prima te doen hoor! Het is maar ook hoe je er zelf in staat! Maar Dubai zijn we als tussenstop ook eventjes geweest.. phoee veelste warm hoor met kids.. dat vond ik echt niet fijn. Als je daarheen zou willen ga dan 2 dagen (dan heb je t ook wel gezien denk ik) en reis door naar een ander land.
boysmom3 wijzigde dit bericht op 23-08-2021 21:01
5.60% gewijzigd
maandag 23 augustus 2021 om 20:55
Hoe houd je je kind bezig op een lange vlucht of lange rit? Oprechte vraag, want ik heb het antwoord niet. Zoontje is 1,5 maar die is na een uur of 2 in de auto het echt wel beu. TV/schermpje kan hem echt nauwelijks boeien. Hij kan soms een half uurtje met Duplo spelen, maar dat is het ook echt wel.Miek_ schreef: ↑23-08-2021 20:41De landen die je noemt hebben we niet gedaan maar wel Latijns Amerika (daar komt mijn man vandaan) en Zuid Europa. Ik vind het reizen en een lange vlucht prima te doen. De rotste leeftijd qua vliegen is rond de eerste verjaardag. Te jong voor een scherm en te oud om te willen blijven zitten.

maandag 23 augustus 2021 om 21:04
Wij zijn met dochter (toen 1,5) 5 weken naar Australië geweest. Het was fantastisch.
Camper gehuurd (dus elke dag zelfde slaapplek, ze had haar eigen plekje en speelgoed etc). We hebben rustig tempo aangehouden en niet dagelijks uren gereden. We hebben mooie wandelingen gemaakt, een rondvlucht boven de whitsundays gedaan, boottocht (man is gaan duiken), dieren opvang bezocht, etc.
We zorgden altijd dat we 1 dagdeel voor “ons” deden en 1 dagdeel voor haar (speeltuin, dieren opvang, op de camping spelen, zwemmen).
Vliegen ging super goed, al weet ik dat je daar geluk mee moet hebben. We vliegen regelmatig ver met 2 kinderen en dat is nog nooit slecht gegaan. Het is maar net hoe je er mee omgaat.
Luister alsjeblieft niet naar mensen die zeggen dat je dat je kind niet aan moet doen. Het is echt een fantastische ervaring om met je kind/kinderen een reis te maken.
Camper gehuurd (dus elke dag zelfde slaapplek, ze had haar eigen plekje en speelgoed etc). We hebben rustig tempo aangehouden en niet dagelijks uren gereden. We hebben mooie wandelingen gemaakt, een rondvlucht boven de whitsundays gedaan, boottocht (man is gaan duiken), dieren opvang bezocht, etc.
We zorgden altijd dat we 1 dagdeel voor “ons” deden en 1 dagdeel voor haar (speeltuin, dieren opvang, op de camping spelen, zwemmen).
Vliegen ging super goed, al weet ik dat je daar geluk mee moet hebben. We vliegen regelmatig ver met 2 kinderen en dat is nog nooit slecht gegaan. Het is maar net hoe je er mee omgaat.
Luister alsjeblieft niet naar mensen die zeggen dat je dat je kind niet aan moet doen. Het is echt een fantastische ervaring om met je kind/kinderen een reis te maken.