Werk & Studie alle pijlers

Hoe werk en privé vriendelijk gescheiden houden?

24-08-2021 12:03 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef workshops en meerdere keren daarna heb ik een mail gekregen met de vraag of we nog een keer zullen afspreken(prive) omdat ze het interessant vinden wat ik doe of hoe ik het ben gaan doen. Hartstikke lief en leuk natuurlijk, maar ik heb niet echt tijd om met iedereen daarna privé af te spreken en ik heb het ook best wel druk. Maar ik voel me wel erg bezwaard om dan nee terug te mailen. Hoe breng je vriendelijk dat je werk en privé graag gescheiden houdt? Ik merk dat ik me er nogal schuldig over voel.

Ook krijg ik soms na de de workshop nog meerdere appjes op mijn werktelefoon. Ik ben altijd bereid wat aanvullende vragen te beantwoorden en om tips te geven, maar waar en hoe trek je de grens?
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Ben even in de war; wil je helemaal geen contact, alleen nog (voor een bepaalde periode) workshop-gerelateerde vragen beantwoorden of alleen met leuke mensen nog contact?

Je reacties klinken hier half, er zijn goede adviezen gegeven. Zijn deze “te streng” voor jouw doen? Waar ben je bang voor?
Er zijn al veel goede suggesties gegeven!

Wat is de intentie van mensen om contact met je te houden?

- zijn ze nog niet klaar met wat ze geleerd hebben in de workshops?
- vinden ze jou een hartelijk persoon en zoeken ze vriendschap?
- zoeken ze een maatje (of iemand met meer ervaring) voor het in praktijk brengen van het geleerde?

Maar ook: hoe reageer je zelf in je mailtjes? Stel je wedervragen of geef je op een andere manier zelf aanleiding om het gesprek voort te laten duren? Reageer je heel snel en enthousiast?
@viva amber: ja oké je hebt helemaal gelijk, dat ga ik niet zeggen, ik ben een beetje hardop aan het meedenken met de adviezen die hier voorbij komen over het tijdens de workshop hierover communiceren.

Ik vind jouw voorbeeld mail wel goed professioneel overkomen, die ga ik ook even opslaan.

@doreia natuurlijk is het een super compliment daarom wil ik het ook vriendelijk overbrengen want ik wil inderdaad natuurlijk voorkomen dat mensen geen workshop meer zouden gaan volgen omdat ik niet privé wil afspreken, heb jij daar dan eventueel nog suggesties voor?

Het gaat inderdaad vaak een beetje van ik vond het heel leuk en we hebben dezelfde interesses dus wil je misschien nog een keer samen wat gaan drinken?
kihei wijzigde dit bericht op 24-08-2021 15:37
0.35% gewijzigd
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Kihei schreef:
24-08-2021 13:35
@viva amber: ja oké je hebt helemaal gelijk, dat ga ik niet zeggen :-x ik ben een beetje hardop aan het meedenken met de adviezen die hier voorbij komen over het tijdens de workshop hierover communiceren.

Ik vind jouw voorbeeld mail wel goed professioneel overkomen, die ga ik ook even opslaan.

@doreia natuurlijk is het een super compliment daarom wil ik het ook vriendelijk overbrengen want ik wil inderdaad natuurlijk voorkomen dat mensen geen workshop meer zouden gaan volgen omdat ik niet privé wil afspreken, heb jij daar dan eventueel nog suggesties voor?

Het gaat inderdaad vaak een beetje van ik vond het heel leuk en we hebben dezelfde interesses dus wil je misschien nog een keer samen wat gaan drinken?
Dat komt denk ik omdat je geen aanbod hebt voor als mensen nog eens wat bij je willen komen doen. En ik denk dat je het ook misschien teveel laat doorschemeren dat je dit voor 'ernaast' doet.

Dus tackel dat! Zeg niet dat je deze workshop maar eens per zoveel tijd een beetje doet, als voor de leuk. Nee, neem het echt serieus en zet het professioneel op alsof het je core business is. Dan halen mensen zich niet in het hoofd dat het kan worden verwart met vrienden kunnen maken. Maak je bedrijf ook professioneel in je eigen gedrag en taalgebruik!

En maak dus een aanbod voor als mensen nog eens terug willen komen.
Niet zeggen in een algemeen praatje. Je gaat geen beleid maken op 2 of 3 rare incidenten en dat de overige 98% tijdens een inleiding praatje denkt: WTF, waar gaat dit over, kom ik voor een leuke workshop; begint het al met haar drama?!?

Maak gewoon een professionele standaard mail voor die 4x per jaar dat iemand je lastig valt.

Volgens mij ben je nog heel jong en is dit je eerste ervaring met leidinggevend en coachend bezig zijn voor een groep. Het is belangrijk dat je professionaliteit en autoriteit uitstraalt; dat doe je niet door drama, een gemengde boodschap of onzekerheid uit te stralen.

Mannen voelen door je reactie dat er bij jou ruimte is en dat je twijfelt over je professionele grenzen. Ik vraag mij af of je bij een leuke cursist/deelnemer weleens hebt overwogen om wel af te spreken?
viva-amber wijzigde dit bericht op 24-08-2021 13:41
14.55% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kihei schreef:
24-08-2021 13:35

als het ze om jouw kennis/workshop gaat, dan kan je het echt gewoon vriendelijk afkappen en komen ze wel terug
En als het ze gaat om gratis informatie los peuteren of andersoortig contact, dan kun je ze beter kwijt zijn

er is echt niks mis met zakelijke duidelijkheid of duidelijke zakelijkheid
laat het los, om door iedereen aardig gevonden te moeten worden.
B1loemetje schreef:
24-08-2021 13:33
Ben even in de war; wil je helemaal geen contact, alleen nog (voor een bepaalde periode) workshop-gerelateerde vragen beantwoorden of alleen met leuke mensen nog contact?

Je reacties klinken hier half, er zijn goede adviezen gegeven. Zijn deze “te streng” voor jouw doen? Waar ben je bang voor?
Er zitten zeker hele nuttige adviezen tussen, maar ik moet natuurlijk even kijken welke daarvan geschikt zullen zijn. Ik vind het super fijn dat er zo mee wordt gedacht.

Ik vind het prima om vragen te ontvangen en ik antwoord uitgebreid terug, ik stel niet echt wedervragen maar soms blijven ze doormailen en komt er ook de vraag of ik privé wil afspreken of soms komt gelijk de vraag of ik privé nog wil afspreken. Ik wil het heel graag zakelijk houden.
Vind het toch bijzonder klinken. Dat je reacties krijgt van deelnemers dan ze het onwijs leuk vonden of dat ze tips vragen ok, maar ik heb nog nooit een cursusleider gemaild met de vraag om een keer privé koffie te gaan drinken. Ben je misschien dusdanig amicaal tijdens een workshop dat mensen het zakelijke ervan missen? Zeg niet dat dat slecht is overigens, maar wellicht dat het je kan helpen om je wat zakelijker op te stellen tijdens een workshop om dit effect te voorkomen?
Doreia* schreef:
24-08-2021 13:38
Dat komt denk ik omdat je geen aanbod hebt voor als mensen nog eens wat bij je willen komen doen.

Mensen die privé willen afspreken hebben geen oprechte professionele interesse in TO. Die willen geen vervolgcursus. Het ligt niet aan het aanbod.

Dan hadden zij niet gezegd: we hebben zoveel gemeen laten we eens afspreken. Dan zouden zij schrijven: doe je misschien ook nog eens een workshop voor gevorderden. Of, wanneer ik een groepje heb, zou je dan een vervolg workshop willen doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
@viva amber nou ja heel jong niet, maar ik doe het nog niet heel lang en heb dus inderdaad weinig ervaring met dit soort situaties.

@doreia zeker goede tips, dat is inderdaad de bedoeling maar nu nog doorpakken en de ideeën dan verder uitwerken om het te realiseren.
Kihei schreef:
24-08-2021 13:41
Er zitten zeker hele nuttige adviezen tussen, maar ik moet natuurlijk even kijken welke daarvan geschikt zullen zijn. Ik vind het super fijn dat er zo mee wordt gedacht.

Ik vind het prima om vragen te ontvangen en ik antwoord uitgebreid terug, ik stel niet echt wedervragen maar soms blijven ze doormailen en komt er ook de vraag of ik privé wil afspreken of soms komt gelijk de vraag of ik privé nog wil afspreken. Ik wil het heel graag zakelijk houden.
dat heet misbruik-maken
zie het niet langer als complimenten, maar als vervelende klanten
Bbubbels schreef:
Vind het toch bijzonder klinken. Dat je reacties krijgt van deelnemers dan ze het onwijs leuk vonden of dat ze tips vragen ok, maar ik heb nog nooit een cursusleider gemaild met de vraag om een keer privé koffie te gaan drinken. Ben je misschien dusdanig amicaal tijdens een workshop dat mensen het zakelijke ervan missen? Zeg niet dat dat slecht is overigens, maar wellicht dat het je kan helpen om je wat zakelijker op te stellen tijdens een workshop om dit effect te voorkomen?
Nou ja je trekt wel een paar uur met elkaar op maar ik spreek verder ook niet echt over privé
Kihei schreef:

Hier mag je al meer afkappen.
'Wat leuk om nog wat van je te horen! Ik lees uit de vragen die je stelt dat je nog wel een keer een workshop bij me zou willen doen, klopt dat? Want ik heb ( doe je aanbod en meld je prijs).
Zal ik je daarvoor aanmelden? Dan zie ik je dan, leuk!"
Vragen om privé af te spreken zou ik wel meteen duidelijk over zijn, dat je dat niet doet.
Kihei schreef:
24-08-2021 13:48
Nou ja je trekt wel een paar uur met elkaar op maar ik spreek verder ook niet echt over privé
Ik weet ook niet waar het specifiek aan zou kunnen liggen hoor TO. Ik constateer alleen vanuit mijn eigen ervaring dat ik “de cursusleider op de koffie uitnodigen” nogal vreemd vind. Misschien heb je gewoon bijzondere klanten maar ik vind dat toch apart nadat je iemand zakelijk hebt ontmoet voor een paar uur. Maar wellicht sta ik daar alleen in hoor??
Hoe houd je op je werk (je andere werk) privé en zakelijk gescheiden?
Ik heb een workshop gedaan voor vrouwen die overwogen alleenstaande moeder te worden. Door het onderwerp werd het al heel snel heel persoonlijk, ook vanuit de cursusleidster. Die geeft dat ook vanuit haar eigen achtergrond hiermee.
Maar die heeft ook hele duidelijk op haar website staan dat ze eventueel na de workshop nog persoonlijke begeleiding kan doen, a zoveel per gesprek etc. Dat is dus meteen duidelijk dat je nog wel meer kunt bespreken, maar dat dat (terecht) gewoon geld kost. En aan het einde van de workshop zei ze ook nog: mocht iemand nog meer willen, kun je even op mijn site kijken voor persoonlijke begeleiding.
Ik vond dat helemaal niet raar of onaardig aanvoelen, hoe ontzettend persoonlijk het ook was wat we die dag deelden met elkaar.
beau30 schreef:
24-08-2021 12:21
Kan je het niet ombuigen en als een soort upsale gaan verkopen dus meer commercieel denken. Blijkbaar is er behoefte aan een soort "nazorg" hoe kan en wil je dat eventueel inkleden zonder dat gratis te moeten doen.

Mocht dat je niet liggen of als je daar alsnog geen tijd of zin in hebt zou ik Lariba haar tekst in gedachten houden :)
Dit dacht ik ook. Misschien dat al opnemen in een folder wat je bij vertrek met een korte uitleg uitdeelt
viva-amber schreef:
24-08-2021 13:53
Hoe houd je op je werk (je andere werk) privé en zakelijk gescheiden?
Dat gaat gelukkig prima, maar is ook niet echt te vergelijken
nausicaa schreef:
24-08-2021 13:57
En aan het einde van de workshop zei ze ook nog: mocht iemand nog meer willen, kun je even op mijn site kijken voor persoonlijke begeleiding.
dat vind ik een hele mooie oplossing, heel duidelijk
Kan je er een twee daagse workshop van maken? Hoeft niet aaneengesloten te zijn, zeg na iets van 14 dagen later. Dan heeft iedereen tijd en ruimte om alles te laten bezinken en daarna de gelegenheid om hun ervaringen te delen, vragen te stellen en foto's te laten zien.
Ik zou een dienst toevoegen aan mijn portfolio: een privé sessie / opvolgsessie / individuele sessie.

Met een tarief dat fijn is voor je.
Misschien zelfs twee varianten. Dan kun je namelijk bij zo'n vraag de wedervraag stellen welke van de twee varianten je in mag boeken voor hen.
nausicaa schreef:
24-08-2021 13:57
Ik heb een workshop gedaan voor vrouwen die overwogen alleenstaande moeder te worden. Door het onderwerp werd het al heel snel heel persoonlijk, ook vanuit de cursusleidster. Die geeft dat ook vanuit haar eigen achtergrond hiermee.
Maar die heeft ook hele duidelijk op haar website staan dat ze eventueel na de workshop nog persoonlijke begeleiding kan doen, a zoveel per gesprek etc. Dat is dus meteen duidelijk dat je nog wel meer kunt bespreken, maar dat dat (terecht) gewoon geld kost. En aan het einde van de workshop zei ze ook nog: mocht iemand nog meer willen, kun je even op mijn site kijken voor persoonlijke begeleiding.
Ik vond dat helemaal niet raar of onaardig aanvoelen, hoe ontzettend persoonlijk het ook was wat we die dag deelden met elkaar.
Tenzij het om een man gaat die wensmoeders begeleidt, is dat niet echt relevant. De mannen die met TO mailen willen een afspraakje met haar: een date. We hebben zoveel gemeen, het lijkt mij leuk om samen koffie te drinken....
Daar kun je ook geld voor vragen, maar vraag mij af of het dan niet nog raarder wordt en ik denk ook niet dat een voorstel als: voor 100 euro ga ik mee op date de verwachtingen nou echt tempert.
viva-amber wijzigde dit bericht op 24-08-2021 14:17
9.57% gewijzigd
viva-amber schreef:
24-08-2021 14:15
Tenzij het om man gaat die wensmoeder begeleidt, is dat niet echt relevant. De mannen die met TO mailen willen een afspraakje met haar: een date. We hebben zoveel gemeen, het lijkt mij leuk om samen koffie te drinken....
Daar kun je ook geld voor vragen, maar vraag mij af of het dan niet nog raarder wordt.
Waar lees je dat het mannen zijn? Oprechte vraag. Ik heb eerder een beeld van clingy vrouwen op dit moment :)
ludwina schreef:
24-08-2021 14:14
Ik zou een dienst toevoegen aan mijn portfolio: een privé sessie / opvolgsessie / individuele sessie.

Dat zou ik ook doen en voor een privé date zou ik het dubbele tarief rekenen. Je loopt binnen straks TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven