kolven in publieke ruimtes

01-06-2009 23:38 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
na.v. het topic kolven als juf zijnde.

Vorige week waren er 2 vrouwen bij ons in het restaurant die net waren bevallen en moesten kolven. Ze hadden beiden een elec. kolf meegenomen en vroegen mij of er een ruimte was om te kolven.

Na wat geïmproviseerd te hebben, heb ik deze dames op ons (beschutte en afgesloten) terras neergezet alwaar zij in alle rust konden kolven. Het was 2 weken geleden, dus niet -10 buiten, maar net niet warm genoeg om buiten te dineren. Nu kon ik tot deze oplossing komen omdat het dus niet warm genoeg was om buiten te zitten, maar als dat wel het geval was geweest waar had ik ze dan moeten laten? In de kelder waar we de drankvoorraad bewaren?

Kortom mijn vraag, in hoeverre wordt er/moet er rekening gehouden met kolvende/borstvoedinggevende moeders in publieke ruimtes? Ik heb zelf alleen maar FV gegeven dus ik ben er zelf nooit tegenaan gelopen.
-----
anoniem_37704 wijzigde dit bericht op 02-06-2009 16:34
Reden: laat maar, zit niet goed te lezen...
% gewijzigd
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:summerbreeze21 schreef op 02 juni 2009 @ 16:32:

[...]

Helemaal mee eens. En ik ben het weer helemaal eens met jouw statement mbt het huishouden...
Ja wie niet
quote:Star schreef op 02 juni 2009 @ 13:08:

[...]

Maar RG, jij had het over een rustig plekje zoeken als je het zelf vervelend vindt, maar wat als je het nou niet vervelend vindt?Als je zo'n situatie wel prima vindt om in te voeden, dan moet je dat niet laten. Neemt niet weg, dat ik er niets op tegen heb als vrouwen dit discreet doen ipv open en bloot.
quote:fleurtje schreef op 02 juni 2009 @ 14:54:

Fje, leg me es uit: als er in de katholieke kerken overal beelden staan van de heilige Maria die haar kind voedt, waarom zou ik dan geen bv in diezelfde kerk mogen geven? Vind je dat niet een beetje vreemd?Maria wordt als heel kuis en vroom gezien, er zijn wel veel beelden van maria met kind, maar voedend?
Maria gaf vast geen Nutrilon.
Vast niet, maar ik heb ook mijn deel aan maria beelden gezien in kerken en kathedralen en er staat me niet bij, dat ik een beeld heb gezien met een ontblote maria borst met een kind eraan. Vandaar dat ik het me afvraag.
quote:Rollergirl schreef op 02 juni 2009 @ 16:41:

[...]

Maria wordt als heel kuis en vroom gezien, er zijn wel veel beelden van maria met kind, maar voedend?Even Googlen :-)
Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuhl

Tot in de negentiende eeuw was het heel gewoon Maria af te beelden terwijl zij haar kind de borst gaf. Vanaf het einde van de negentiende eeuw is het bij de herziene Vaticaanse Boekenwet officieel verboden heiligen af te beelden in onwelvoeglijke kleding, of geheel of gedeeltelijk ontkleed. Victoria in Rome.

http://www.cubra.nl/edsch ... erstmismariabevalling.htm
Google maar eens op madonna en breastfeeding.
Nou nou, de discussie dwaalt hier wel af zeg...

iemand Maria wel eens in het openbaar zien kolven?

Dus kolven in een kerk is not done!

Hmm, in een kerk mag je vast wel voeden, maar als kerkgangster weet ik dat het gewaardeerd wordt als je daarvoor even in een andere ruimte gaat zitten. Kerk is primair voor godsdienst, niet voor voeden en het leidt nou eenmaal af, iemand die zich ineens ontkleedt. Zeker in kerken waar nog kledingvoorschriften in acht worden genomen, lijkt het me niet meer dan normaal dat je je afzondert: alle dames dragen rok en hoed, maar je bloesje openrukken is geen probleem… moet kunnen, nou nee dus! Ik denk dat dat sowieso het probleem is: als voeden/kolven teveel opvalt, voelen mensen zich er niet gemakkelijk bij. Voor mij is dat ook de reden om discretie te propageren: om anderen niet te hinderen, niet omdat je je zou moeten schamen omdat je je kind voedt. Dat is niets om je voor te schamen, je zou je meer moeten schamen als je je kind niet voedt. Maar dat je open en bloot, sans gene gaat zitten voeden, dat wil er bij mij niet in Laatst in de trein, tegenover me: vrouw van mijn leeftijd knoopt blouse open, grote witte melkborst, klein babyhoofdje, veel gesmak. Geen enkele poging om borst iets te bedekken oid. Natuurlijk mag een kindje eten, maar je gaat toch niet zo tegenover een vreemde zitten, halfnakend? Ik was er in ieder geval nogal van, ehm, onder de indruk. Het maakte me ongemakkelijk, en de blik van de dame die overduidelijk ‘jouw probleem’ zei, maakte het er niet beter op. Verder weet ik het allemaal niet zo goed maar ik weet wel dat aan een beetje discretie nog nooit iemand is doodgegaan…
Trouwens, over die afbeeldingen van Maria met baby-aan-borst: wat een onzindiscussie. Venus staat naakt in het museum, daar ga je ook niet in je blootje naast staan dunkt me.
quote:Mlle_j schreef op 02 juni 2009 @ 17:00:

het leidt nou eenmaal af, iemand die zich ineens ontkleedt.

Zich ontkleden nog wel. Doe ik ook altijd hoor, als ik voed, in het openbaar of thuis. Ik trek alles uit, ook mijn onderbroek. Mijn sokken houd ik wel aan, anders krijg ik koude voeten.

Doe ik ook als ik kolf.
Pfft, iemand die zich 'deels ontkleedt' dan. Feit blijft: het leidt af, echt waar!
quote:Mlle_j schreef op 02 juni 2009 @ 17:06:

Pfft, iemand die zich 'deels ontkleedt' dan. Feit blijft: het leidt af, echt waar!

Mensen laten zich afleiden.

Het lijkt mij dat iemand die opstaat om een baby te voeden in een andere ruimte meer af zal leiden.
Ik geloof meteen dat het afleidt, no worries.

Maar ik lees altijd verhalen over mensen die enorme witte lellen tevoorschijn toveren. Ik heb die echt nog never nooit gezien. En ik kijk continu om me heen of ik mensen nou ook eens keer zie voeden. Ik zie ze nooit!
Tegenstanders letten er teveel op. Komt wel een beetje zuur over hoor.
Dan heb je wel hele grote borsten als 1 blote borst al halfnaakt is.
Da't betwijfel ik ten zeerste. Nogmaals, het ligt er allemaal aan hoe& waar. Ik vind echt niet dat vrouwen zich moeten opsluiten om te voeden, maar in een kerk tussen de gelovigen je borst ontbloten, dat is toch gewoon raar? Misschien valt weglopen om naar het toilet te gaan ook wel meer op dan stilletjes in je broek plassen, maar hee, ga toch maar even... en NEE ik vergelijk voeden niet met plassen. Ik vind alleen dat zogende moeders zich overal deels kunnen ontkleden zonder dat dat aanstootgevend is. In kerk tijdens dienst: nee. In kerk open voor toeristen, op een rustige plek: prima.

Zo raar is deze gedachtengang toch niet, of ben ik nou zo ouderwets?
quote:Star schreef op 02 juni 2009 @ 16:48:

[...]

Even Googlen :-)Had ik al gedaan, maar kwam alleen kuise beelden tegen. Gezocht op maria met kind, maar madonna en breastfeeding levert andere resultaten op idd. De beelden mogen dus niet meer?
quote:Supersmollie1 schreef op 02 juni 2009 @ 17:11:

Ik geloof meteen dat het afleidt, no worries.

Maar ik lees altijd verhalen over mensen die enorme witte lellen tevoorschijn toveren. Ik heb die echt nog never nooit gezien. En ik kijk continu om me heen of ik mensen nou ook eens keer zie voeden. Ik zie ze nooit!Ben ik blij dat ik in de zomer uit ben gerekend, kan ik de memmen eerst even flink laten bruinen.
quote:summerbreeze21 schreef op 02 juni 2009 @ 16:49:

Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuhl

[afbeelding]Dit is niet maria volgens mij?
quote:Mlle_j schreef op 02 juni 2009 @ 17:17:

Da't betwijfel ik ten zeerste. Nogmaals, het ligt er allemaal aan hoe& waar. Ik vind echt niet dat vrouwen zich moeten opsluiten om te voeden, maar in een kerk tussen de gelovigen je borst ontbloten, dat is toch gewoon raar? Misschien valt weglopen om naar het toilet te gaan ook wel meer op dan stilletjes in je broek plassen, maar hee, ga toch maar even... en NEE ik vergelijk voeden niet met plassen. Ik vind alleen dat zogende moeders zich overal deels kunnen ontkleden zonder dat dat aanstootgevend is. In kerk tijdens dienst: nee. In kerk open voor toeristen, op een rustige plek: prima.

Zo raar is deze gedachtengang toch niet, of ben ik nou zo ouderwets?Hebben gelovigen dan geen borsten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven