Contact met moeder

03-09-2021 13:45 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop inmiddels behoorlijk vast in de relatie met mijn moeder. Het is niet dat ik wil dat het stroef loopt maar elk normaal gesprek eindigt binnen 10 zinnen in een zin waarbij zij zich beledigd, geschoffeerd of diep geraakt voelt door de manier waarop ik met haar omga.
Dan wel dat ze als een bulldozer over me heen walst.
En ik weet het gewoon niet meer en ik ben me vaak van geen kwaad bewust.

Ik heb vriendinnen al meer dan eens app gesprekken laten lezen. En die zien niks verkeerds in wat ik schrijf of zeg.

Zo voelt ze zich bijvoorbeeld de oppas voor mijn zoon. Niet zijn oma? Wij wonen zelf 1,5 uur rijden bij ze vandaan. Ze komen hooguit twee keer per jaar mijn kant op en de rest van het jaar ga ik altijd naar hen. Om het voor hun gemakkelijker te maken. Maar in plaats van dat ze daar blij mee zijn ben ik de prinses die 6 keer per jaar haar kind een weekend of midweek bij opa en oma dumpt.

Mijn zoon is gelukkig wel dol op oma. Dus dat is wel heel fijn. Hij gaat er met veel plezier naartoe en vraagt ook regelmatig of hij mag komen logeren.

Ik zou eigenlijk gewoon op zoek willen gaan naar een manier van communiceren die werkt. Heeft iemand hier toevallig ervaring met mediation vormen voor het contact met een ouder te verbeteren?
Trien30 schreef:
04-09-2021 13:22

Als ik bij vriendinnen kijk gaat het heel anders. Ouders passen met veel plezier op de kinderen. En als ze een weekje naar de zon willen, dan is dat geen probleem. Kom maar met de kinders en heel veel plezier.

Maar die kinderen hebben misschien beide ouders in hun leven en niet een moeder die haar kind buiten de relatie houdt die zij al 4 jaar heeft.
De woonsituatie is mogelijk ook meer stabiel mbt verhuizingen en zij hebben misschien ook wel een veel minder beladen verleden met hun ouders.

Je kunt jezelf niet 1 op 1 met anderen vergelijken en zeggen, omdat het daar zo gaat moeten mijn ouders dat ook zo doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Met 240 km heen en weer? Is het oppassen voor zo nu en dan bijna onmogelijk.
viva-amber schreef:
04-09-2021 13:23
Je ouders zijn niet verantwoordelijk voor het zorgen voor de fijne tijd van je zoon.
Je ouders zijn niet de compensatie voor jouw keuzes. Ze hadden al aangeven dat hun gevoel is dat je je zoon zo buiten sluit. Ik snap best dat zij jou rond die adoptieperiode van alles hebben beloofd, maar van die beloftes kun je geen misbruik blijven maken.
Dat blijkt. Nee ze vinden sowieso dat ik mijn zoon buiten de relatie houd. Dat was met een reden de eerste jaren. En het is met een reden dat we het nu rustig opbouwen. ze zien elkaar een paar keer per maand, en dat is prima.

Ik vind zelf niet dat ik misbruik ergens van maak. Wellicht heb ik een verkeerd beeld van wat grootouders doen voor kleinkinderen. Bij mijn vriendinnen vechten de grootouders nog net niet om de dagen dat ze de kindjes kunnen zien. Of dat ze een weekendje komen logeren.

Verder zijn mijn ouders nog jong en fit. Het zijn geen ‘oude’ mensen.
Kliko schreef:
04-09-2021 13:27
Met 240 km heen en weer? Is het oppassen voor zo nu en dan bijna onmogelijk.
Het is 120 km.

Dus ja dat rijd ik dan zelf altijd op en neer naar hun. Toch zeker eens per maand.
viva-amber schreef:
04-09-2021 13:27
Maar die kinderen hebben misschien beide ouders in hun leven en niet een moeder die haar kind buiten de relatie houdt die zij al 4 jaar heeft.
De woonsituatie is mogelijk ook meer stabiel mbt verhuizingen en zij hebben misschien ook wel een veel minder beladen verleden met hun ouders.

Je kunt jezelf niet 1 op 1 met anderen vergelijken en zeggen, omdat het daar zo gaat moeten mijn ouders dat ook zo doen.
Ik ben overigens de afgelopen 12 jaar 2 keer verhuisd. Een keer 10 jaar geleden en een keer 2 jaar geleden. Ik vind dat niet vaak verhuizen.
En mijn zus en broertjes worden ook geholpen met verhuizen. De een is zelfs een jaar naar Praag geweest. Toen zijn ze ook zonder morren twee keer heen en weer gereden met een bus spullen.

Maar wellicht verwacht ik inderdaad te veel. Het is verder geen probleem het een en ander met oppas op te vangen. Zoon vind het alleen wel erg leuk zo nu en dan te logeren.

Het is jammer dat ze dat dan zelf met zoon bespreekt kom je binnenkort weer logeren. En dat ik dan vervolgens te horen krijg ik voel me alleen de oppas. Ja schiet mij maar lek dan.
Het is blijkbaar erg moeilijk om je in elkaar in te leven.

Een x logeren is wat anders dan je kind een hele vakantie daar brengen, terwijl zij al hebben aangeven dat zij van mening zijn dat je je kind buiten sluit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
04-09-2021 14:04
Het is blijkbaar erg moeilijk om je in elkaar in te leven.

Een x logeren is wat anders dan je kind een hele vakantie daar brengen, terwijl zij al hebben aangeven dat zij van mening zijn dat je je kind buiten sluit.
Ik ben uiteraard niet voor niks op zoek naar een manier om het contact te verbeteren. Daaruit kan ook best naar voren komen dat ik voor nu onrealistische verwachtingen heb.
Ik heb niet echt de indruk dat je onrealistische verwachtingen hebt. Maar ik ken jou niet. Maar wat ik tot nu toe lees is dat je redelijk normale dingen verwacht (bijv. met hulp met verhuizen, etc.) En je reist elke keer naar hen toe, en zij zelden tot nooit naar jou. Dan zit er al iets scheef, toch..? Tenzij je ouders niet kunnen reizen, maar dat blijkt nergens uit je berichten, dus daar ga ik niet van uit.

Mijn moeder kwam ook nooit bij mij langs, mijn andere familie ook niet. Ik moest altijd bij hen langs gaan.

En als je met ze overlegt dat je een x-aantal dagen weggaat, en of het dan oké is dat zoonlief bij hen blijft, en ze zeggen ja; ja, uh, wat piepen ze dan?

Prima dat ze achteraf misschien denken: oef, dat was net iets te lang.. En dat kun je op een normale manier ook aangeven. "Joh, we deden het met liefde en om jou te helpen, maar in het vervolg liever niet meer zó lang logeren hoor, dat is een beetje teveel."

Maar goed, dat ze vreemd communiceren blijkt wel uit je posts, en dat ze allerlei manieren zoeken om jou onderuit te halen, ook.. Er is altijd wel kritiek te verzinnen.

Ik heb met je te doen :( Ik hoop dat je snel voor jezelf kunt inzien dat dit niet zomaar gaat veranderen. En dat wat jij ook gaat proberen aan verbeteringen, het nooit goed genoeg zal zijn. Verwacht ik.. :(
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven