Ex-man terminaal

06-09-2021 11:28 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte situatieschets:
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.

Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.

Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.

Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.

En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.

Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
TS: Heb je met zijn nieuwe vriendin overlegd? Samen een team vormen kan de zware klus, helemaal tegen het eind, aanmerkelijk dragelijker maken. Plus, zij heeft er recht op om dit te weten lijkt me..
Ex komt op mij vooral erg egoïstisch over. Daarnaast denk ik dat het voor de kinderen helemaal niet beter is om ouders in een dergelijke situatie weer “samen” te hebben.

En TO; weet jouw partner dat ex en jou nog “zeer veel voor elkaar voelen en dat jullie niet met en zonder elkaar willen”?

Klinkt mij allemaal erg grenzeloos in de oren. Hoe eerlijk/ open zijn jullie naar je partners?
sneeuwwitje80 schreef:
07-09-2021 15:16
Maar de TO heeft kinderen met hem. Lijkt mij logisch dat die twee kinderen en evt TO eerder zullen erven dan bijvoorbeeld zijn nieuwe vriendin.
Ja dit ook. Ik ken meerdere gescheiden mensen die hun ex bewust in hun testament hebben laten staan.
abracadabra schreef:
08-09-2021 07:40
. Hij gaat dood... dat is naar. Maar mensen om hem heen blijven wel leven maar hij neemt ze nog even een deel van hun leven af voor hij sterft.
Ja, dat.

Ik zou hem niet eens gaan verzorgen, kinderen ermee of niet.
Quincy2 schreef:
08-09-2021 10:18
Ja, dat.

Ik zou hem niet eens gaan verzorgen, kinderen ermee of niet.

Dat zou ik wel doen. Ik heb een buitengewoon slechte relatie met mijn ex-man, maar als hij terminaal ziek zou worden, dan zou ik hem wel verzorgen. Ooit was hij leuk genoeg om mee te trouwen en kinderen mee te krijgen en hoewel we aan het eind van ons huwelijk geen leuke relatie meer hadden, zou ik hem vanwege alle goede jaren en het feit dat hij de vader van mijn kinderen is, zeker wel verzorgen.

Ik zou hem alleen absoluut niet in huis nemen.
Ik kan me indenken dat je wel helpt in de verzorging, samen met zijn huidige vriendin en de thuisverpleging en misschien nog zijn familie. Volledig de verzorging op je nemen is wel heel veel als je daarnaast nog gewoon een baan hebt en twee jonge kinderen voor wie je in je eentje zorgt en die ook veel extra steun nodig zullen hebben. En als het een langer proces is kan ik me ook voorstellen dat TO wel behoefte heeft aan ademruimte, tijd met haar huidige vriend, met andere naasten.

Ik weet niet of hij verwacht dat zij de hoofdverzorger is, maar aangezien hij zelf al zijn vriendin buitenspel wil zetten, heeft hij wel een grote rol voor TO in zijn hoofd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat ik opvallend vind is dat de kinderen bij TO wonen, en er bv geen co-ouderschap is, terwijl ze wel dichtbij elkaar wonen. Is dat uit praktische redenen, of omdat de kinderen om een of andere reden liever bij hun moeder wonen?
Zouden de kinderen het wel fijn vinden om nu weer met hem in één huis te wonen?
Kortom: waarom is samen in één huis wonen wel belangrijk nu hij ziek is?
Ik vind het als een soort chantage klinken.
Heel erg voor ex dat hij ziek is hij gaat afscheid nemen van het leven maar gaat even nog wat water op het vuur gooien voor hij komt te overlijden.
Heeft hij wel hulp bij dit proces? Geestelijke hulp?
Bedankt allemaal voor jullie reacties, in het bijzonder Ambra en La-Gamine om hun verhaal te delen.

Er zijn ondertussen enkele vragen gekomen:
-financieel: hij heeft het sowieso geregeld dat het geld naar de kinderen gaat wanneer ze groot zijn en ook een zeker bedrag naar mij, om voor de kinderen te kunnen zorgen. Dat was omgekeerd ook de constructie mocht er iets met mij gebeuren. Hij heeft dit onlangs nog meermaals herhaald.
B1loemetje schreef:
08-09-2021 07:57
En TO; weet jouw partner dat ex en jou nog “zeer veel voor elkaar voelen en dat jullie niet met en zonder elkaar willen”?

Klinkt mij allemaal erg grenzeloos in de oren. Hoe eerlijk/ open zijn jullie naar je partners?
Ik heb met mijn partner recent (vlak voor de diagnose terminaal) een eerlijk gesprek gehad met wat ik voel voor mijn ex, omdat ik me schuldig voelde dat ik zo verdrietig was. Ik heb mijn vriend uitgelegd dat ik ik echt nog van mijn ex-man hou, maar niet op een relatie-manier. Ik weet niet hoe het te benoemen. Ik geloof persoonlijk ook dat er meerdere vormen van liefde zijn. De liefde voor je ouders is anders dan die voor je kinderen of voor je partner. Zo voelt het voor mij als een vierde categorie. Mijn partner was heel begripvol, mogelijk omdat hij met onze relatie natuurlijk zelf ook nieuwe gevoelens ervaart. Ik ben zijn eerste relatie sinds het overlijden van zijn vorige vriendin. Hij houdt natuurlijk nog van haar en zal dat ook altijd doen, terwijl hij nu voor het eerst in zijn leven ook liefdesgevoelens begint te ervaren voor een nieuwe partner. Net zoals het me normaal lijkt dat hij altijd van haar zal houden, lijkt het me ook niet abnormaal dat er altijd nog zekere liefdesgevoelens kunnen zijn tussen twee voormalige partners die jarenlang samen waren en samen kinderen hebben.

Ik weet niet wat mijn ex-man aan zijn vriendin heeft verteld. Ik weet wel dat het een heel verwarrende tijd is voor ons allemaal en in het bijzonder voor hem. Hij heeft haar zeker wel verteld dat hij ons mist en daar was zij begripvol voor. Hij heeft mij ook gezegd dat hij zeker wel van haar houdt.
Dus ik ga haar hier zeker niets over vertellen. Dat voelt gemeen. Ik begin geen nieuwe relatie met hem, maar ga wel zijn huidige beëindigen, zodat hij alleen is in zijn laatste maanden? Nee, dat doe ik niet. En soms kunnen er ook beter dingen zijn die je niet weet. Gaat zij werkelijk gelukkiger worden als ze dit weet? Ik verwacht dat hier wel veel kritiek op gaat komen, maar ieder zijn mening. Hij weet sinds minder dan een week dat hij binnenkort gaat sterven en twee jonge kinderen achterlaat. Ik kan me niet voorstellen hoe verwarrend alles nu is in zijn hoofd.
Rosalind* schreef:
08-09-2021 10:42
Wat ik opvallend vind is dat de kinderen bij TO wonen, en er bv geen co-ouderschap is, terwijl ze wel dichtbij elkaar wonen. Is dat uit praktische redenen, of omdat de kinderen om een of andere reden liever bij hun moeder wonen?
Zouden de kinderen het wel fijn vinden om nu weer met hem in één huis te wonen?
Kortom: waarom is samen in één huis wonen wel belangrijk nu hij ziek is?
Het was indertijd zijn voorstel om de kinderen bij mij, in ons oorspronkelijke gezinshuis, te laten wonen, maar dat er een heel flexibele regeling was met de kinderen. We hebben nooit echt een regeling gehad. Twee schooldagen per week gingen de kinderen na school naar hem, weekends waren heel afwisselend. Dat werkte prima voor ons en de kinderen.
Ik denk dat het voor de kinderen heel raar zou zijn om nu terug in één huis te wonen.
Kliko schreef:
08-09-2021 10:45
Heeft hij wel hulp bij dit proces? Geestelijke hulp?
Hij/we zijn nu dringend op zoek naar hulp. Het is allemaal zo snel gegaan. Het is slechts sinds enkele weken dat we weten dat hij kanker heeft en pas sinds vorige week dat het onbehandelbaar is en dat hij niet lang meer te leven heeft.
Ik vind dat je groot gelijk hebt dat jij dit niet aan zijn vriendin gaat vertellen. Het is niet aan jou, en wie zegt inderdaad dat hij het niet in een opwelling heeft gezegd vanuit een paniekgevoel en er nu alweer anders over denkt. Het geeft inderdaad alleen maar extra verdriet, voor alle partijen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
08-09-2021 10:56
Ik vind dat je groot gelijk hebt dat jij dit niet aan zijn vriendin gaat vertellen. Het is niet aan jou, en wie zegt inderdaad dat hij het niet in een opwelling heeft gezegd vanuit een paniekgevoel en er nu alweer anders over denkt. Het geeft inderdaad alleen maar extra verdriet, voor alle partijen.
Eens.
Dat is iets tussen hem en zijn partner.
Ik vind je ex behoorlijk egoïstisch denken, hoe kan hij dit van jou verwachten? Onbegrijpelijk hoor.
Susan schreef:
08-09-2021 10:56
Ook eens. Het is makkelijk oordelen van buitenaf maar ik denk dat je helemaal niet kan bevatten wat zulk nieuws allemaal met een mens doet.
Positivevibes schreef:
08-09-2021 11:57
Ook eens. Het is makkelijk oordelen van buitenaf maar ik denk dat je helemaal niet kan bevatten wat zulk nieuws allemaal met een mens doet.
Eens. En volgens mij gaat TO heel zorgvuldig om met iedereen. Ik hoop voor TO, ex en hun kinderen dat jullie samen mooie herinneringen gaan maken en liefdevolle momenten gaan kennen samen als gezin. Het is voor je ex niet niks je kinderen zo jong verliezen en zoveel slecht nieuws in korte tijd verwerken. Dat is niet voor te stellen.
Ik kan de gedachtegang van FashionVictim goed volgen.

Als de dood voor je staat ga je voelen wat echt belangrijk is. Ik kan me de vraag van de ex-man ook heel goee voorstellen.

Ook ik had een goede band met mijn ex-man, we zaten in elkaars hart. Niet meer romantisch, maar op een duurzame andere manier. We vertrouwden elkaar, er was veel respect. Het feit dat je weet dat diegene net zoveel van je kinderen hoidt als jij zelf, en door dezelfde vuren zou lopen schept een band als geen ander.

Wij hadden ook dingen (financieel) geregeld, ver voor zijn overlijden. Mijn ex-man overleed plotseling.
Geloof niet alles wat je denkt.
sneeuwwitje80 schreef:
08-09-2021 12:19
Eens. En volgens mij gaat TO heel zorgvuldig om met iedereen. Ik hoop voor TO, ex en hun kinderen dat jullie samen mooie herinneringen gaan maken en liefdevolle momenten gaan kennen samen als gezin. Het is voor je ex niet niks je kinderen zo jong verliezen en zoveel slecht nieuws in korte tijd verwerken. Dat is niet voor te stellen.
Dit vind ik ook. De hel op aarde. Je jonge kinderen achter moeten laten, wat een verdriet, wat een machteloosheid.
La-Gamine schreef:
08-09-2021 18:00
Ook ik had een goede band met mijn ex-man, we zaten in elkaars hart. Niet meer romantisch, maar op een duurzame andere manier. We vertrouwden elkaar, er was veel respect. Het feit dat je weet dat diegene net zoveel van je kinderen hoidt als jij zelf, en door dezelfde vuren zou lopen schept een band als geen ander.
Toen ik dit las, kon ik mijn tranen niet inhouden. Jij formuleert het precies zoals ik het voel!
Zonnebloempje schreef:
08-09-2021 18:38
Toen ik dit las, kon ik mijn tranen niet inhouden. Jij formuleert het precies zoals ik het voel!

:hug:
Sterkte Zonnebloempje. Volgens mij is het héél verstandig om niet bij elkaar in te gaan trekken.
Ben je nog tot andere inzichten gekomen, TO?
Hoe reageren je kinderen?
Heb je al een gesprek gehad met de nieuwe vriendin?

Ik ken ook een vrouw, intussen is het makkelijk 15 jaar geleden en ik zie haar niet meer, wiens man terminaal was. Hem heb ik veel beter gekend want was collega. Hij was een etter en verslaafd aan drank. Toch heeft ze hem in huis genomen om hem te verzorgen, alhoewel ze toen al verschillende jaren gescheiden waren. Louter om voor hem het nodige te doen, omdat je een mens in nood niet in de steek laat.Hun dochter was toen jong-volwassen.

Ik schrijf dit niet om je te overtuigen jouw ex toch terug in huis te nemen, wel om te laten zien dat jouw situatie niet extreem uitzonderlijk zou zijn als je alsnog jouw ex naar zijn dood zou 'begeleiden'.

Is het nieuws bij jou al geland? Hoe gaat het mentaal met jou?
Toch vind ik hem wel een handige Harry, jullie hebben nooit een regeling gehad voor de kinderen, met andere woorden hij liet jou alles doen en springt bij af en toe, en nu wil hij zijn vriendin aan de kant schuiven en jouw vriend voor een levenseinde regeling die hem het beste uitkomt.
Lief dat je zoveel voor hem voelt maar andersom zie ik dat niet zo.
Hij heeft het altijd wel goed voor elkaar, dat wel...
Niet om met woorden te spelen, maar voor mij zou het al heel anders voelen of ik voor mijn 'ex' zou zorgen, of voor 'de vader van mijn kinderen'.
verhuizenisgeenhobby schreef:
08-09-2021 11:50
Ik vind je ex behoorlijk egoïstisch denken, hoe kan hij dit van jou verwachten? Onbegrijpelijk hoor.
Vind je?!
Je hebt te maken met man die net weet dat hij snel zal sterven.
Ik begrijp zijn paniek volkomen.
Chocolade, altijd goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven