Gezondheid alle pijlers

cyste

02-06-2009 08:00 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 13 was hebben ze bij mij al een cyste gevonden aan mijn linker eierstok.. Verder geen probleem want de meeste vrouwen hebben cystes en je hebt er meestal geen last van.

Ik heb er nu wel last van, ben laatst naar t ziekenhuis geweest en er zit idd (nog steeds) een cyste bij mijn eierstok van 4 cm diagonaal. Ik heb nu vaak stekende pijnen, kramp en ik voel hem zitten.. Ik hou helemaal niet van operaties etc dus hem laten weghalen vind ik een beetje eng..

Herkend iemand dit? Kan het kwaad om hem niet weg te halen?
Hallo laura

wat vervelend dat je er zoveel last van hebt, ik heb der zelf ook een maar nog geen last van gehad, het enigste wat ik weet is dat als ik last van krijg contact met de huisarts moet opnemen, ik geloof ook dat er medicijnen tegen die pijn is een antibiotica maar zeker weet ik het ook niet, het beste even contact opnemen met je huisarts.

veel succes ermee
Weghalen kan, volgens mij, met een 'kijkoperatie' dus door middel van een klein sneetje bij je navel. Daar heb je bijna geen last van.

Bij mij was die cyste gaan draaien en stierf mijn eierstok af... Bij mij is uiteindelijk mijn eierstok verwijderd.

Wat ik vooral merkte toen de cyste weg was, was dat ik veeeeel minder last had van mijn menstruatie. Minder pijn en minder bloedverlies. Dus weghalen heeft echt wel voordelen!
Ik schijn er ook een te hebben, maar bij mijn vraag aan de huisarts of t kwaad kon zei ie doodleuk: alleen als je kinderen wil...lekker dan! Ga binnenkort ook even vragen hoe en wat, maar als je last heb zou ik even een retourtje huisarts boeken.
Ja, bij mij zei de co-assistent 3 maanden terug dat hij vanzelf weg gaat en dat het geen kwaad kan..

Maar ik ben 21 en wil inderdaad graag nog kinderen en wil ook weten idd of dit kwaad kan..

Hoorde namelijk dat als hij groter wordt dat ze vaak je eileider weg moeten halen..
Hoi Laura

Je eileider weg halen hoeft eigenlijk 'nooit'. Zo'n cyste zit bijna nooit in je eileider maar in je eierstok. Deze moeten ze heel soms weghalen, maar ook bijna nooit. Meestal kan een cyste gewoon worden weggehaald met behoud van eierstok. En (bijna) altijd via een kijkoperatie. Je krijgt dan 2 of 3 sneetjes trouwens.

Medijnen (hormonen) tegen een cyste worden weleens gegeven maar werken niet! Ook de pil wordt weleens gegeven maar is ook grote onzin! (tegen een gewone cyste) De pil werkt trouwens wel preventief tegen cystes! Dus da's nog een idee om te overwegen mocht je nog geen pil slikken. Om een volgende cyste te voorkomen. (echt helemaal voorkomen doe je het niet hoor. Ben ik een vooorbeeld van)

Een gewone cyste hebben heeft geen invloed op je vruchtbaarheid!

Het wordt anders als er sprake is van bijv. endometriose cyste of pcos (heel veel kleine cystes, dat heb je dus in ieder geval niet) En endo zullen ze als het goed is ook genoemd hebben als je dat zou hebben.

Een cyste van 4 cm is redelijk groot, en je hebt een wat kleinere kans dat deze vanzelf weer verdwijnt. (kleinere kans dan in het geval de cyste kleiner was geweest) Maar het kan wel. Ik neem aan dat je over drie maanden weer een afspraak hebt?

Aan de hand daarvan zullen ze een beslissing nemen samen met jou. Als de cyste weg is of flink geslonken en je hebt er geen last meer van, hoef je waarsch. niet meer terug te komen. Als de cyste gegroeid is, en zeker als je daarnaast klachten hebt dan zullen ze waarsch voorstellen om te opereren. (mogelijk als de klachten zeer mild zijn en de cyste niet enorm gegroeid wachten ze weer drie maanden af)

Opereren hangt af van: de grootte van de cyste (en dat deze niet vanzelf verdwijnt) en je klachten.

Als je een cyste hebt van 4 cm maar geen klachten zullen ze er niet snel iets aan doen. Als je cyste 10 cm dan zullen ze er wel wat aan doen, ook al heb je geen klachten. Als je cyste kleiner is en je hebt heeeeel veel klachten dan zullen ze er ook iets aan doen.

Zo moet je het ongeveer zien.

Maar ik denk dat je er zelf op een gegeven moment ook echt wel vanaf wilt als je echt klachten hebt. Je moet voor jezelf bepalen wat je acceptabel vind (wat betreft klachten).

Als het overigens dezelfde cyste is als toen je 13 was, dan is bij deze bewezen dat deze niet vanzelf verdwijnt! Maar waarschijnlijker is dat het gaat om een andere cyste.
Oja even voor 'de theorie' ook al halen ze een eierstok en/of eileider weg ook dat heeft geen invloed op je vruchtbaarheid. Zolang er nog maar 1 van de 2 blijft zitten

(maar nogmaals daar hoef je je echt geen zorgen om te maken. Is bijna nooit nodig. En ligt overigens vooral aan de deskundigheid van degene die je opereert. Dus mocht het voorstel zijn 'grote operatie' geen kijkoperatie dus, en/of weghalen van eierstok, zoek dan een andere arts)
Bij mij zijn 2 cystes weggehaald ten grootte van 5 en 7 cm. Ikhad er last van. Net als jij.

Ik kreeg uiteindelijk een zg kijkoperatie.

Dan steken ze een cameraatje in een sneetje vlak onder je navel. En een grijpertje in je buik bij bikinilijn aan de kant van je cyste. De littekentjes zijn ongeveer een cm groot.

Ik vond het wel heftig, omdat je onder volledige narcose gaat, en het blijft een buikoperatie. Ik kon na een nachtje naar huis, maar moest er wel een week of twee van bijkomen.

Daarna nooit meer last gehad.

En wel kinderen gekregen.

Ga eens naar een goede, jongere gyn.
Ik heb ook een grote cyste gehad toen ik 24 of 25 was. Bij mij zat de cyste in mijn vagina en tijdens de operatie bleek dat hij ook vastzat aan mijn plasbuis. De cyste was een paar centimeter in doorsnee. De operatie is mij wel tegengevallen..eerlijk is eerlijk. Althans niet de operatie zelf, maar de nasleep. Ik blijk niet tegen narcose te kunnen (mega lage bloeddruk, flauwvallen, veel bloed verliezen, pijn in mijn vagina alsof er iemand binnenin kneep) en ben 7 weken een vaatdoek geweest. Na de operatie heb ik een catheter gehad en daardoor ook nog eens blaasonsteking. Bij mij is de cyste dus ook vaginaal verwijderd en heb ik alleen inwendige littekens die ik wel kan voelen maar gelukkig geen last meer van heb.

Het enige positieve aan de operatie was dat het ding eruit is en dat ik morfine geweldig vond/vind. Ik lag daar knetterstoned in het ziekenhuisbed te giechelen hahahaha.

Het is niet mijn bedoeling om je bang te maken maar wel om je te zeggen dat je er rekening mee moet houden dat een operatie niet altijd peuleschil is. Veel succes en beterschap!!
Wat top iedereen die gereageerd heeft..

@ loek2 ik bedoelde mijn eierstok :S..

En ik slik al ong 5 jaar de pil.. Wat raar is, is dat ik helemaal geen vervolg afspraak heb, ik ga er binnekort toch maar even één maken... Om te kijken of hij groeit idd.. Dankje voor je goede uitleg, vanwaar al deze kennis?

@kjong, dat is denk ik ook wat ik eng vind het onder narcose gaan.. brrr hihi maar wat vond je vooral heftig? en zie je nog veel van die sneetjes? MIjn gyn. was een co assistent best jong dus..

@ Marieliselotte .. wat naar dat het allemaal zo heftig was.. Dit is precies waar ik bang voor ben.. Maar als het moet dan moet het.. dankje iedergeval voor je ervaring..
Bij mij was de cyste gaan draaien en was mijn eierstok aan het afsterven. Ik heb een soort van 'keizersnede' gehad (cyste was ruim 8 cm).

Ik vond vooral de psychische nasleep lastig. Ik heb een kinderwens en er is een kans (dus het hoeft niet zo te zijn!) dat je met 1 eierstok eerder in de overgang komt. Maar je hebt niet voor niets een back-up, die andere eierstok neemt het lekker over.

Maar als ze een 'ordinaire' cyste weghalen hoeft niet meteen je eierstok er uit! Alleen als het k*tding gaat draaien en de boel laat afsterven...Maar dat merk je snel genoeg want dat doet gi-gan-tisch veel pijn.

En inderdaad Marie-Liselotte, morfine rules!!
Hoi Laura,

Ik heb zelf een nare ervaring met een cyste ik was 5 toen ik hem kreeg in me eierstok. Deze heb ik weg moeten laten halen en nu dus nog maar 50% kans op kinderen.

Laatst had ik weer een cyste klein maar goedaardig. Het is heel vreemd het komt om de 2 maanden terug en gaat dan weer naar 2 weken weg erg vervelend! Laat het wel nakijken.
quote:lovestoyou schreef op 04 juni 2009 @ 13:43:

Hoi Laura,

Ik heb zelf een nare ervaring met een cyste ik was 5 toen ik hem kreeg in me eierstok. Deze heb ik weg moeten laten halen en nu dus nog maar 50% kans op kinderen.

Als je nog 1 eierstok over hebt. Dan heb ik goed nieuws voor je: dan ben je nog gewoon vruchtbaar. (geen 50 %).

Laatst had ik weer een cyste klein maar goedaardig. Het is heel vreemd het komt om de 2 maanden terug en gaat dan weer naar 2 weken weg erg vervelend! Laat het wel nakijken.Hoe weet je dat? Heb je constant echo's?

Even ter info een 'gewone cyste' is een follikel (eicel met bijbehoren) die bij iedere gezonde vrouw zich ontwikkeld en bij de eisprong 'springt'.

Als zo'n follikel niet 'springt' maar blijft zitten en blijft groeien dan heb je een cyste. De kans is groot dat deze dus bij de volgende eisprong (of de keren daarna) alsnog 'springt'/ verdwijnt.

Het is een vrij normaal iets. Bijna iedere vrouw heeft weleens een follikel die even 'blijft zitten'. Een probleem wordt het pas als je er last van krijgt en/of de cyste is van plan om voor eeuwig te blijven zitten (en vaak groeien).

Als de cyste heel zwaar/ groot wordt is er een zeldzame kans dat de eierstok een steeldraai gaat maken. (zoals iemand hier uit ervaring al schreef) Dat is ook de grootste reden waarom grote cyste ondanks dat je geen klachten hoeft te hebben worden weggehaald. (om die steeldraai voor te zijn) als er sprake is van zo;n steeldraai dan is de kans namelijk vrij groot dat je er niet op tijd bij bent en dat de eierstok afsterft. Volgens mij geeft zo;'n steeldraai altijd veel pijn (maar zeker weten doe ik dat niet)

Laura,

Dus plotselinge verergering van pijn is altijd een reden om aan de bel te trekken. (al komt het niet veel voor en bij een cyste van 4 cm al helemaal niet. Dus je moet je noet te veel zorgen maken hoor)

Ik vind het inderdaad ook heel raar dat je geen vervolg afspraak hebt. Ik zou daar zeker eens even achteraan gaan!

Vanwaar al die kennis? hihi Goede vraag. Ik ben zelf 3 keer geopereerd aan een cyste. En ik moet er dan ook alles over weten...dus zodoende heb ik er wel voor gezorgd dat ik kennis kreeg hierover.

Mijn operatie ervaringen zijn niet zo slecht trouwens hoor. En je moet ook proberen je niet al te druk om te maken. (buiten het feit dat het nog niet eens aan de orde is bij jou) Je moet het inderdaad ook weer niet onderschatten...maar ook zeker niet 'overschatten'. Ervaringen van anderen zeggen namelijk helemaal niets over jou evt. ervaring straks. Ik heb trouwesn ook lang rond gelopen met mijn tweede cyste. Prima te doen, geen klachten geen zorgen. Helaas werd deze dus op den duur te groot.

Wat komt dat komt......

gr. Loek
p.s. Ik had op het moment dat ik een cyste had wel altijd controles (rond de drie maanden steeds).

Misschien is het interessant om het protocol hierover te lezen. Dat moet te vinden zijn op de site van de nvog. www.nvog.nl Ergens een artikeltje over simpele ovariumcyste.

(kun je ook lezen over de drie maanden afwachten etc)
Bij mij is een cyste weggehaald toen ik zwanger was van de eerste. Bij mij was hij zodanig groot (4 kg) dat ze ook m'n eierstok en eileider weg hebben moeten halen. Waarschijnlijk zat hij er al voor ik zwanger was en is hij door de hormonen zo enorm gegroeid. Aangezien hij zo groot was en ik zwanger was hebben ze bij mij wel een complete buikoperatie moeten doen (litteken van schaambot tot navel). Een klein jaar na de geboorte van oudste raakte ik binnen 2 maanden weer in verwachting van de tweede. Over je vruchtbaarheid hoeft het hebben van nog maar 1 eierstok dus niks te zeggen.

Als ik jou was zou ik toch nog maar eens een afspraak maken, eventueel bij een andere gynaecoloog. Ik zag trouwens ook enorm op tegen de narcose en de pijn, maar het is mij allemaal 100% meegevallen.
Bedankt voor al jullie reactie's helemaal top!!

Ik moet me inderdaad niet vergelijken met anderen, maar wou een beetje een indruk krijgen..
quote:Laura3 schreef op 06 juni 2009 @ 10:35:

Ik moet me inderdaad niet vergelijken met anderen, maar wou een beetje een indruk krijgen..

He Laura

Da's natuurlijk ook prima, zou ik ook willen. Als je maar altijd in je achterhoofd houd dat het een indruk is die heel misschien iets zegt over jouw situatie maar waarschijnlijk helemaal niets. (zeker als het je angsten gaat voeden...heeft niemand wat aan).

Heb je al een afspraak gemaakt voor controle?

En heb je het protocol hierover op de nvog site gezien?
Bij mij is een dermoide cyste verwijderd, toen ik 14 was, inmiddels 5 jaar geleden. Deze cyste was 17 cm in doorsnee, dus deze kon niet met een kijkoperatie verwijdert worden en ook mijn eierstok is verwijdert, ik heb dan ook een litteken op m'n buik vanaf m'n navel, zo'n 14 cm naar beneden. Ik ben in die 5 jaar nog regelmatig voor afspraken bij de gynaecoloog geweest. Volgens de gynaecoloog ben ik gewoon 100% vruchtbaar. De pil werkt inderdaad zoals hierboven al vermeld preventief tegen cystes, betekent niet dat als je de pil slikt je ze dan nooit kan krijgen. Ik kan niet veel zeggen over een kijkoperatie, maar zelf heb ik een week in het ziekenhuis gelegen en daarna nog een week of 5 thuis gezeten. Ik heb maar een dag of 2/3 pijn gehad, daarna kon ik afgaan bouwen met pijnstillers. Ik zou wel aanraden om de cyste weg te laten halen wanneer hij niet slinkt, hoe groter de cyste hoe groter de kans dat ze ook je eierstok weghalen, zoals bij mij is gebeurd.

Cystes kunnen trouwens op verschillende manier ontstaan en niet zoals hierboven beschreven een follikel die niet springt.

Een dermoide cyste, die ik heb gehad, die zit er al vanaf de geboorte, dit is genetisch en ontstaat bij het vormen van de eierstokken.

Cystes bij mensen met pcos ontstaan doordat er altijd meerdere follikels zijn die rijpen, een zo'n follikel groeit uit tot het Graaf follikel, dit follikel springt uiteindelijk bij de ovulatie. De andere follikels worden op een bepaald moment geremd in hun groei, doordat er iets fout gaat, normaal gesproken worden deze follikels vanzelf door het lichaam afgebroken, gebeurt dit niet dan kan er een cyste ontstaan.

Ook kunnen er cystes ontstaan doordat een follikel wel springt, het gele lichaam blijft dan achter, dit hoort na het springen te degenereren (oftewel te krimpel en te verdwijnen), gebeurt dit niet ontstaat er weer een cyste.
Klopt Nervie. Ik ging er even vanuit dat TO een 'gewone cyste' heeft. Omdat via de echo al (zo goed als) duidelijk zou zijn als het om een andere cyste (dermoid, endometriose, pcos, kwaadaardig) ging. En ik aan neem dat dit dan ook was gemeld tegen TO.
Ik heb een follikelcyste heeft de co-assistent mij weten te vertellen..

Ik heb nog geen vervolg afspraak gemaakt. Ik maak eind deze maand een afspraak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven