Voeden in het openbaar

02-06-2009 10:25 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic kolven in het openbaar waar ik veel reacties zag van vrouwen die wel in het openbaar voeden, vroeg ik mij af hoe dat gaat. Ik geef mijn kindje wel bv maar op de een of andere manier 'durf' ik niet in het openbaar te voeden. Het zou tienduizend keer makkelijker zijn, maar ik weet niet hoe zeg maar. Vragen jullie om een andere ruimte? Hebben jullie speciale technieken Ik ben benieuwd. En hoop dat ik het dan toch een keertje ga doen, want eigenlijk wil ik het wel.
Talktothehand, de wet bepaald het kolfrecht, omdat haastig kolven nou eenmaal niet werkt. Misschien kom je daar wel een keertje achter. Het is nou niet echt iets leuks.
@ summerbreeze, dat het bij jou moeilijker gaat is natuurlijk hardstikke vervelend. En dat je dan borstvoeding geeft in het openbaar bijvoorbeeld daar zou ik echt niet mee zitten. Maar wat ik dus steeds al zeg is dat ik wat ik zag zoals die vrouw in de trein het deed, ik dát dus smerig vind. Zolang het een beetje verdekt gebeurd zeg maar, is er niks aan het handje.
quote:schouderklopje schreef op 02 juni 2009 @ 20:04:

[...]

Ik weet niet aan wat voor soort exhibistionistische moeder je zit te denken? Ongetwijfeld zou je van mij ook mogelijk iets bloot hebben kunnen zien. Wel eens bij stil gestaan hoe ongemakkelijk IK me er eigenlijk bij voelde?? Hoe ongemakkelijk andere (verse) moeders zich er bij kunnen voelen. Zeker als je nog niet geroutineerd bent en je begeeft op de eerste treden van voeden in het openbaar. Tis niet voor elke vrouw een potentieel hitsige aangelegenheid.

Geloof dat ik toch vrij stressy was om geen blote borst te laten zien. Maar dat lukte me die eerste keren waarschijnlijk (nog) niet goed. Onrustig wurm, gedoe en gefrunnik met kleding, inmiddels huilend kind of bijna huilend, nog meer stress voor op een terras (en het was echt bloedheet buiten, dus had zeker wel mijn 'recht' op een terras). Pfff, tis niet dat ik mijn borsten zo vreselijk mooi vond dat ik ze aan iedereen wilde showen.

Een beetje mild naar de voedende vrouwen mag best hoor. Je bent toch niet inene verworden tot onrien ofzo?

Hold your horses !!

Ik heb niets tegen borstvoeding en begrijp heel goed dat het voor kan komen dat je perongeluk een ontblote borst ziet. Ook begrijp ik dat het als moeder ook niet altijd zo gemakkelijk is om in een publieke ruimte je kindje te voeden. Ik zou als ik moeder was (en dat zeg ik omdat ik mij er zelf aan kan storen) ervoor kiezen om mijn kind discreet borstvoeding te geven. De dame in kwestie die ik steeds als voorbeeld erbij neem, die was echt alles behalve discreet. Haar witte hangtiet had ze echt open en bloot met daaraan een drinkend kind. Volgensmij hoeft dat niet zo, VIND IK. Maargoed daar zijn de meningen dus blijkbaar over verdeeld
Pfff het is al laat, spelfouten..rare zinsconstructies

tijd om te slapen..
Kolfrecht. Misschien wordt het eens tijd dat je gewoon een x aantal zorg uren krijgt waarin je zorg gerelateerde zaken kan doen. Voor een moeder kan dat kolven zijn, voor een ander kan dat weer iets anders zijn. Met de kat naar de dierenarts, met je moeder naar het ziekenhuis, met je stiefkind naar de dokter omdat papa moet werken en ze die dagen bij jou zijn..etc
quote:summerbreeze21 schreef op 02 juni 2009 @ 23:46:

Pfff het is al laat, spelfouten..rare zinsconstructies

tijd om te slapen..Moet ik mij aangesproken voelen? Tis inderdaad laat en heb geen zin om mijzelf te gaan verbeteren op stijl of taalfouten. Ach het kan erger
Neeeee, ik heb het over mezelf.
Ok voor de laatste keer. Borstvoeding in openbaar PRIMA. Hou het alleen een beeeetje voor jezelf. Dat hoeft niet in een achteraf kamertje maar ook liever geen blote borsten met happende kids er aan. Ik vind dat gewoon een vies gezicht net zoals mensen die uitgebreid in hun neus peuteren, ongegeneerd boeren en scheten etc. Ik vind verder kinderen heel lief, heb twee schatten van stiefkinderen... maar voor mezelf...het hele zwanger zijn en boven een wagen hangen van Ohh en Ahh is gewoon niet mijn natuur. En ik heb halsstarrige collegas die maar blijven zeggen dat mijn biologische klok nog wel gaat tikken en daar ben ik beetje moe van vandaar dat ik me misschien wat hard heb uitgelaten hier. Sommige mensen willen maar gewoon niet snappen dat niet elke vrouw zit te springen van blijdschap als de kinderfotos weer uit de portemonnee komen. Heb een collega die alleeeeen maar over dr kinderen praat en totaal niet luistert naar de dingen die ik boeiend vind (zoals de nieuwe i phone en mn motor) en ik denk dat ik morgen maar eens een hartig woordje met haar ga spreken
quote:talktothehand schreef op 02 juni 2009 @ 23:40:Maar als ik naar het ziekenhuis moet of mijn vriend belt me op dat mijn stiefdochter ziek is geworden tijdens de dagen dat wij de kids hebben en hij moet naar zn werk, en ik moet onverwacht daardoor uurtje eerder naar huis, dan moet dat van de baas dus wel in mijn eigen tijd. Dat vind ik krom.Dan ben jij niet bij de tijd en je baas speelt het makkelijk, want dat valt onder calamiteitenverlof en dat is ook doorbetaald. Duh.
Het is ook wel zwaar hè, voor mensen zonder kinderen. Helaas pindakaas is kolf- of voedrecht dus bij wet geregeld. (je mag in die tijd ook naar je kind toe om te voeden).

Tilalia noemt al dat jij aanspraak mag maken op calamiteitenverlof als je (stief)kind, vriend, hond plotseling ziek wordt. Net zoals je dat verlof mag opnemen als je waterleiding gesprongen is ofzo.

Maar wat een kift zeg dat je moeders het kolfrecht misgunt. Laat me raden. Je vindt het zeker ook belachelijk dat zwangeren minder zware diensten hoeven te draaien, dat voedende moeders de eerste 6 maanden vrijgesteld zijn van nachtdienst en wat vind je überhaupt van het zwangerschaps- en bevallingsverlof? Gezeur om niks, het kolfrecht duurt maar 6 maanden na de bevalling, dus in de praktijk maken vrouwen er maar 3 tot 2 maanden gebruik van.

maar ik nok met deze discussie, want hij wordt inderdaad elke drie maanden gevoerd met dezelfde argumenten.
Ik vind het wel een goede zaak dat je als werkgever je werknemer de tijd gunt om te kolven, Toen ik nog bij een gemeente-instelling werkte was dit ook goed geregeld. Dit goldt dan ook voor bv een moslim die moest bidden.
talktothehand, als jij het in de winkel niet trekt, omdat je collega zit te kolven, moet je je baas daarop aankijken, niet haar. Hij is degene die niet voor vervanging/assistentie zorgt. Hij is degene die de werkdruk voor jou niet verlicht. Zij heeft recht op kolftijd, en hij heeft ervoor te zorgen dat anderen daar niet de dupe van worden. Als jij dus een te hoge werkdruk ervaart op de momenten dat je er alleen voorstaat, moet je je baas daar op aanspreken.
quote:Fje1981 schreef op 03 juni 2009 @ 08:39:

Ik vind het wel een goede zaak dat je als werkgever je werknemer de tijd gunt om te kolven, Toen ik nog bij een gemeente-instelling werkte was dit ook goed geregeld. Dit goldt dan ook voor bv een moslim die moest bidden.

Fje, even een nuanceverschil: het is geen gunst van je werkgever, het is een wettelijk recht dat je hebt.

Maar ik heb in een ander topic begrepen dat het niet cool of stoer is om dat als werknemer op te eisen.
Oh en mbt het voorbeeld wat ik gaf over de andere collega die per dag minstens een uur boven zat om te kolven, dat het op het werk moet snap ik nog wel. Maar dat werd naast de lunchpauze gewoon doorbetaald. Al met al was ze per dag ruim een uur niet in staat te werken, met pauze erbij 1,5 uur. Op een werkdag van 7,5 best veel als je het mij vraagt.

Kortom, je weet er idd geen donder vanaf. Lekker discussieren met jou!
Maar als ik naar het ziekenhuis moet of mijn vriend belt me op dat mijn stiefdochter ziek is geworden tijdens de dagen dat wij de kids hebben en hij moet naar zn werk, en ik moet onverwacht daardoor uurtje eerder naar huis, dan moet dat van de baas dus wel in mijn eigen tijd. Dat vind ik krom

Ach, het is idd de kift....

Heeft mijn dochter van twee ook vaak last van.
Stampvoet ze er ook bij Fleur?
Ik ben er toch nog even om recht te zetten dat je natuurlijk geen 6 maanden kolfrecht hebt, maar 9 maanden.

Als ik de collega van TTtH was, zou ik trouwens mijn volledige kolftijd benutten (nl een kwart van je werktijd), al was het maar om haar dwars te zitten.
Ja, en ze gaat met spullen gooien en werpt zich dan dramatisch op de bank. Heel schattig, voor een kind van twee. Als je volwassen bent, komt het enigszins triest over.
Haha Starshine, ik ook, ik ook! Twee keer tien minuten kolven en dan anderhalf uur eerder naar huis gaan
Nou inderdaad Starshine.
Laatst zat er een vrouw bv te geven in een geparkeerde auto langs een drukke weg (richting winkels). De deur stond open en daardoor klonk er een constant gepiep. Tja, niet bepaald onopvallend en discreet .

Ik ben overigens pro-bv, pro-kolfrecht etc., zolang de moeder het zelf wil natuurlijk. Het lijkt me erg lastig om bv voor het eerst in het openbaar te geven.
Volgens een column op een welbekende borstvoedingssite is het niet het kolfrecht, maar voedingsrecht. Je mag namelijk ook naar huis/kdv/oppas om je kind zelf te voeden.

Dat zou Talktothehand niet overleefd hebben als collega denk ik
quote:Frutje schreef op 03 juni 2009 @ 14:11:

Laatst zat er een vrouw bv te geven in een geparkeerde auto langs een drukke weg (richting winkels). De deur stond open en daardoor klonk er een constant gepiep. Tja, niet bepaald onopvallend en discreet .

Huh? Hoezo, zat ze in haar blootje borstvoeding te geven dan?

Bij mij ging voeden in het openbaar wel discreet maar niet altijd onopvallen genoeg. Vaak viel mijn zoon in slaap tijdens het lurken en dan ging ie als een beest tekeer als ie wakker werd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven