Dominant familielid

13-09-2021 08:38 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een erg dominant familielid. Deze persoon probeert alles te bepalen en wordt snel boos als het niet gaat als hij/zij wil. Ik erger me hier enorm aan. Ik merk dat veel mensen deze ergernis delen maar wel extra hard lopen om het deze persoon naar de zin te maken. Deze persoon gaat vaak voor mijn wensen want ik doe niet zo moeilijk/ik ben niet zo hysterisch/het is voor iedereen fijner als die persoon niet boos is.

Ik vraag me af of iemand dit herkent. Ik vind het niet eerlijk dat iemand door onredelijk zijn die zin krijgt en ik me daar steeds aan moet aanpassen. Hoe kan ik dit veranderen?
geen contact meer, is geen optie??
Herken ik.

Oplossing: ik neem de telefoon niet meer op. Zo heb ik er geen last meer van
Wie is het?
Helaas is het een erg close familielid en wonen we zo ongeveer bij elkaar in de straat. We komen elkaar geregeld tegen dezelfde vriendengroep, dezelfde sportclub. Ik probeer het contact inderdaad niet extra op te zoeken, maar echt geen contact is niet reëel.
Onduidelijk gedoe.

Is het je moeder of een nicht/neef of opa, nogal een verschil in qua afstand kunnen en willen nemen lijkt me.
FeeLucifer01 schreef:
13-09-2021 08:46
Wie is het?
Broer(zwager) /(schoon)zus
boekenlegger0 wijzigde dit bericht op 13-09-2021 08:49
0.43% gewijzigd
Geef eens een voorbeeld waarin jij moet schikken naar zijn/haar wensen?
En veel negeren, ene oor in en andere oor uit. En niet toegeven als jij iets niet wil. Nee is je antwoord en klaar.
boekenlegger0 schreef:
13-09-2021 08:47
Helaas is het een erg close familielid en wonen we zo ongeveer bij elkaar in de straat. We komen elkaar geregeld tegen dezelfde vriendengroep, dezelfde sportclub. Ik probeer het contact inderdaad niet extra op te zoeken, maar echt geen contact is niet reëel.
het blijven keuzes he? je kunt echt afstand nemen
boekenlegger0 schreef:
13-09-2021 08:49
Broer(zwager) /(schoon)zus
Dus aanhang?
FeeLucifer01 schreef:
13-09-2021 08:50
Dus aanhang?
Nee geen aanhang maar schoonfamilie.
boekenlegger0 schreef:
13-09-2021 08:51
Nee geen aanhang maar schoonfamilie.
Dat is aanhang.

Maar wat wil deze schoonfamilie dan bepalen voor jou?
Het is familie van je man? Dan is heel bepalend hoe Hij ermee omgaat
Jij hebt een bijrol, je kunt hen hooguit negeren
Herkenbaar. Stoppen met aanpassen en je eigen weg volgen, ook als die persoon boos wordt. Dan nog ben je niet verplicht een conflict aan te gaan. Het is nog altijd eigen keuze om daarin mee te gaan of niet (door uit de situatie te stappen (weg te lopen bijvoorbeeld).

Houd het bij jezelf, ook als je commentaar krijgt van andere familieleden. Wie weet doet goed voorbeeld zelfs volgen ;).
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
In dat geval: gewoon telkens "ja" zeggen en gewoon lekker je eigen ding blijven doen. Oostindisch doof, dus.
Nou ik zou zeker niet overal ja op zeggen, strakjes zeg je ja op dingen die ook anderen aan gaan of verwachtingen schept. Nee en je eigen ding doen.
Ik heb ook zo’n figuur in de schoonfamilie. De enige tip die ik je kan geven is goed je eigen grenzen in de gaten blijven houden. Sommige personen zijn helaas gewoon erg moeilijk.
Ja helaas herkenbaar, heeft ook nog op alles en iedereen altijd vanalles aan te merken.

diegene verziekt ook echt flink de sfeer en niemand die er iets van zegt, ja achteraf tegen elkaar, heel zinvol😑
Ik doe dat overigens wel zodra diegenr mijn persoonlijke grenzen over gaat, dan heb ik wel meteen ruzie want diegene maakt dan enorm drama omdat diegene ontploft, geen weerwoord accepteerd etc.

Ik mijd diegene zoveel mogelijk.
Een voorbeeld: familielid X heeft een product op marktplaats gezien wat hij/zij graag wil hebben. Het is aan de andere kant van NL in de buurt van een familielid van X waar ik en X ook wel eens op bezoek gaan. X zegt: 'Ik heb product Z op marktplaats gezien en een afspraak gemaakt zodat jij het woensdag kunt ophalen. Dat is jouw vrije dag. Dan maak je er een dagje van met bezoek aan familielid.' Ik heb gezegd dat ik dat niet doe. Dat werd niet goed ontvangen. Zelf heeft ze overigens ook een auto en rijbewijs. Ik ben dus niet gegaan en uiteindelijk heeft een van de ouders van X het product met het openbaar vervoer opgehaald. Daar doet X dan verwijtend over naar mij, want kijk eens wat ik heb aangericht.

Ik geef helemaal niet altijd toe, meestal niet zelfs. Ik had achteraf naief de hoop dat als ik zou blijven weigeren dat dan de verzoeken/opdrachten zouden stoppen. Dit is helaas niet het geval.
Je vraag is: hoe kan ik dit veranderen?
Je kunt een ander niet veranderen. Je kunt alleen voor jezelf bepalen hoe jij ergens mee omgaat. Je kunt bijvoorbeeld bepalen om het contact op een wat lager pitje te zetten. Je kunt ook accepteren dat die persoon zo is, zonder teveel mee te gaan in het gedrag. Je kunt ook gewoon je eigen pad bewandelen, zonder bang te zijn dat iemand boos wordt. Rustig en redelijk je eigen standpunt bewaren is het beste. Je niet laten verleiden tot discussie, gewoon kalm en redelijk blijven. En er later je schouders over ophalen.
precies Jufjoke
Hahaha, die is gek inderdaad.

Heel goed dat je nee zei.

En ik zou X ook even de waarheid zeggen. Rustig en kalm. Niet jouw schuld dat zij of hij geen nee kan zeggen.
Ik heb twee van die mensen in de familie en ik heb geen contact meer met ze. Heerlijk rustig!
Olifantenhuid kweken, dat is het enige wat je kunt doen denk ik.
Wat vind je man/vriend ervan dat zijn broer/schoonzus jou zo voor hun karretje proberen te spannen?
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven