Dominant familielid

13-09-2021 08:38 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een erg dominant familielid. Deze persoon probeert alles te bepalen en wordt snel boos als het niet gaat als hij/zij wil. Ik erger me hier enorm aan. Ik merk dat veel mensen deze ergernis delen maar wel extra hard lopen om het deze persoon naar de zin te maken. Deze persoon gaat vaak voor mijn wensen want ik doe niet zo moeilijk/ik ben niet zo hysterisch/het is voor iedereen fijner als die persoon niet boos is.

Ik vraag me af of iemand dit herkent. Ik vind het niet eerlijk dat iemand door onredelijk zijn die zin krijgt en ik me daar steeds aan moet aanpassen. Hoe kan ik dit veranderen?
Oh, ik heb sinds een aantal jaar ook zo'n figuur in mijn leven :high5:

Ik merkte bij mezelf dat ik er op een gegeven moment heel laconiek van werd. Ik was er zo klaar mee dat ik er bijna om moest lachen ("komt ze weer hoor, met haar eisen/ drama/ geclaim").
Heb jij dat stadium ook bereikt?

Ik herkende haar gedrag eerst niet, kon in al mijn naïviteit niet voorstellen dat deze mensen bestaan. Ik ben zelf helemaal het tegenovergestelde.
Maar nu ik het geanalyseerd heb voor mezelf kan ik het beter herkennen en mijn grens makkelijker aangeven.
Ik ging wel eerst van overdreven grens aangeven (zoals Fiorah beschrijft) en nu is het weer enigszins gekalmeerd :mrgreen:

Niet dat je hier verder iets aan hebt... maar you're not alone in deze...
PaulP schreef:
13-09-2021 15:05
Dan antwoord je "Fout gedacht. Ik besteed graag mijn eigen vrije tijd aan mezelf."
Ja, dat deed TO dus al.
Haarclipje schreef:
13-09-2021 15:24
Oh, ik heb sinds een aantal jaar ook zo'n figuur in mijn leven :high5:

Ik merkte bij mezelf dat ik er op een gegeven moment heel laconiek van werd. Ik was er zo klaar mee dat ik er bijna om moest lachen ("komt ze weer hoor, met haar eisen/ drama/ geclaim").
Heb jij dat stadium ook bereikt?

Ik herkende haar gedrag eerst niet, kon in al mijn naïviteit niet voorstellen dat deze mensen bestaan. Ik ben zelf helemaal het tegenovergestelde.
Maar nu ik het geanalyseerd heb voor mezelf kan ik het beter herkennen en mijn grens makkelijker aangeven.
Ik ging wel eerst van overdreven grens aangeven (zoals Fiorah beschrijft) en nu is het weer enigszins gekalmeerd :mrgreen:

Niet dat je hier verder iets aan hebt... maar you're not alone in deze...

…deze post vráágt om voorbeelden van deze persoon! :proud:
Jaaa voorbeelden! Dan genieten er tenminste nog mensen van.

Ik snap overigens wel dat je eerst overdreven je grens gaat aangeven hoor, Haarclipje! Maar dan besteed je er nog steeds negatieve energie aan en het heeft niet perse meer effect. Hoe jij het nu hebt is het meest 'ideaal' in een niet-ideale situatie, want nu kun je er tenminste om lachen.
Altijd vriendelijk blijven is mijn devies. Met een lach.
En zeggen; helaas, ik had het graag gedaan maar ik kan niet. En je hoeft je niet te verantwoorden natuurlijk met wat je gaat doen, want de brutalen vd wereld vragen natuurlijk meteen wat je dan te doen hebt.
Doe als een ander dan vergaat het je als een ander
Metallover schreef:
13-09-2021 16:43
…deze post vráágt om voorbeelden van deze persoon! :proud:
Ja! Voorbeelden!
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
boekenlegger0 schreef:
13-09-2021 09:48
Bedankt weer voor de reacties. Ik ben waarschijnlijk te mild in mijn afwijzing. Ik zou willen zeggen: 'Hoe haal je het in je hoofd om dit zo tegen mij te zeggen?!' Maar dat zeg ik niet omdat iedereen bang is dat er dan ruzie is waardoor X en ik niet in dezelfde ruimte kunnen zijn en de ouders van X en mijn partner hieronder lijden. Misschien moet ik mijn afwijzigingen wat meer pit geven.
Het beste zou zijn als je het lachwekkend kunt afwijzen. Zo ben ik ook eens van een LG afgekomen die mijn zaterdag voor mij wilde invullen met werk terwijl mijn contract 40 uur per week van ma t/m vrij was afgesproken.
Pulp schreef:
13-09-2021 22:03
En zeggen; helaas, ik had het graag gedaan maar ik kan niet. En je hoeft je niet te verantwoorden natuurlijk met wat je gaat doen, want de brutalen vd wereld vragen natuurlijk meteen wat je dan te doen hebt.
Het nadeel van zeggen dat je het graag gedaan had (als dat niet waar is) is dat je de deur wagenwijd open houdt voor de volgende keer vragen. Een soortgelijke vraag krijg je dan de volgende keer gewoon weer. Een vriendelijk 'nee, daar begin ik niet aan' lijkt me efficiënter.
Jufjoke schreef:
14-09-2021 06:57
Het nadeel van zeggen dat je het graag gedaan had (als dat niet waar is) is dat je de deur wagenwijd open houdt voor de volgende keer vragen. Een soortgelijke vraag krijg je dan de volgende keer gewoon weer. Een vriendelijk 'nee, daar begin ik niet aan' lijkt me efficiënter.
Inderdaad. Hoe onbeschoft om zoiets zomaar af te spreken voor een ander. En dan ook nog verbolgen zijn omdat ze het zelf op moeten lossen. Wat ze dan doen door hun ouders met het ov te sturen terwijl ze zelf een auto hebben?

TO je mag hier best heel stellig en duidelijk in zijn.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
boekenlegger0 schreef:
13-09-2021 09:30
Wat denk ik meespeelt is dat X veel wisselende vriendschappen heeft. Door een ruzie kan X zo maar jaren die andere persoon doodzwijgen. Schoonfamilie is bang voor ruzie in de familie. Hierdoor wordt er binnen de schoonfamilie heel erg gesproken in termen als: je weet hoe X is, als we geen ruzie in de familie willen moeten wij de wijsten zijn, dat kunnen we niet van X verwachten.

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik mijn verwachtingen moet aanpassen. Het is niet reeel om te verwachten dat het gedrag van X verandert. Ik zal me vooral moeten richten om mezelf en zorgen dat ik geen opdrachten in mijn schoenen laat schuiven waar ik geen zin in heb.
En dan vraag je niet of X een of andere diagnose aan haar knar heeft dat men niet van haar kan verwachten dat ze zich normaal gedraagt?
Dit monster is denk ik ook gecreëerd door een omgeving die haar gedrag heeft veroorzaakt tenzij er inderdaad sprake is van een stoornis.

Wat zou er trouwens gebeuren als je het verhaal meteen omdraaide? "Oh geweldig, ik heb namelijk een koopje gezien in Plaatsverweg en ik heb een afspraak gemaakt op [jouw vrije]dag zodat jij dat voor mij kunt halen. Fijn om te weten dat het zo werkt!"
Pulp schreef:
13-09-2021 22:03
Dat werkt dus niet bij dit soort mensen.
Ik heb ook zo'n persoon in m'n nabijheid. Vriend heeft met haar gebroken. Ze is niet alleen veeleisend en claimend, maar ook verbaal agressief.

In het begin gingen we iedere keer weg als ze zich misdroeg. Later kapte zij contact af en dat is van onze kant definitief gemaakt. Soms probeert ze het nog wel eens, maar ze is niks verandert en vriend wil haar gewoon niet in z'n leven.

Ouders lieten haar ook maar haar gang gaan. En soms probeert er 1 het weer te lijmen, maar het is klaar.
Ik vind het goed dat je je grens hebt gesteld maar hiermee is het nog niet klaar want X geeft jou een rotgevoel over het gebeuren toch? Daar moet je ook wat aan doen. Want ze praat je volgens mij nu een schuldgevoel aan of probeert dat, totaal onterecht. Daar moet je ook een grens in trekken TO: 'nee hoor het is helemaal niet mijn schuld'. Gewoon gedecideerd afkappen en geen of verklaring geven want daarmee houd je de deur tot nog meer drama wagenwijd open.

En waar is jouw man in dit verhaal?
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
lotus77 schreef:
14-09-2021 08:27
Dit monster is denk ik ook gecreëerd door een omgeving die haar gedrag heeft veroorzaakt tenzij er inderdaad sprake is van een stoornis.
Dat dacht ik ook: haar ouders hebben er mede voor gezorgd dat ze zo is door altijd te doen wat ze zegt, heel vervelend, maar de consequentie is dan dat de rest van de wereld niet op haar zit te wachten. Zij denken dan ook nog dat ze het zo kunnen regelen dat de rest van de wereld ook gaat doen wat ze zegt. Echt absurd ook van die ouders om anderen te willen verplichten hetzelfde te doen als zij altijd hebben gedaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
DerryGirl schreef:
14-09-2021 08:52
Ik vind het goed dat je je grens hebt gesteld maar hiermee is het nog niet klaar want X geeft jou een rotgevoel over het gebeuren toch? Daar moet je ook wat aan doen. Want ze praat je volgens mij nu een schuldgevoel aan of probeert dat, totaal onterecht. Daar moet je ook een grens in trekken TO: 'nee hoor het is helemaal niet mijn schuld'. Gewoon gedecideerd afkappen en geen of verklaring geven want daarmee houd je de deur tot nog meer drama wagenwijd open.

En waar is jouw man in dit verhaal?
TO voelt zich ook schuldig richting haar schoonouders. Vind ik ook totaal onterecht.

Wat het standpunt van haar man is, daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
X heeft geen diagnose, daar is ook geen onderzoek naar gedaan. Mijn partner zegt dat X niet in zijn leven zou zijn als X geen familie zou zijn. Hij vindt het gedrag van X belachelijk en negeert het zoveel mogelijk. Een raar verzoek/opdracht negeert hij. Hij vindt het logisch dat ik niet doe wat X wil maar X eens goed de waarheid zeggen wat ik graag zou willen vindt hij niet nuttig. Volgens hem gaat het niks helpen en alleen maar gedoe geven.

Nu ik er wat langer over nadenk: toen partner nog niet ziek was reageerde hij wel op rare verzoeken met: jij bent gek of ik ben niet gek of dat dacht ik dus even niet. En daarna liet hij dan een stilte vallen. Vervolgens hield X er dan vaak mee op.

Wat stom dat ik dit nu pas herinner. Wellicht kan ik dit ook gebruiken.
boekenlegger0 wijzigde dit bericht op 14-09-2021 09:08
26.69% gewijzigd
Susan schreef:
14-09-2021 08:54
TO voelt zich ook schuldig richting haar schoonouders. Vind ik ook totaal onterecht.

Wat het standpunt van haar man is, daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Eens! Schoonouders hebben deze situatie mede doen ontstaan. Dan draaien ze ook maar op voor de gevolgen. Waarom TO het bijna niet over haar man heeft in dit topic verbaast me. Hij dient dit soort rottigheid gewoon voor TO op te lossen. Het is zijn zus.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
boekenlegger0 schreef:
13-09-2021 09:20
Een voorbeeld: familielid X heeft een product op marktplaats gezien wat hij/zij graag wil hebben. Het is aan de andere kant van NL in de buurt van een familielid van X waar ik en X ook wel eens op bezoek gaan. X zegt: 'Ik heb product Z op marktplaats gezien en een afspraak gemaakt zodat jij het woensdag kunt ophalen. Dat is jouw vrije dag. Dan maak je er een dagje van met bezoek aan familielid.' Ik heb gezegd dat ik dat niet doe. Dat werd niet goed ontvangen. Zelf heeft ze overigens ook een auto en rijbewijs. Ik ben dus niet gegaan en uiteindelijk heeft een van de ouders van X het product met het openbaar vervoer opgehaald. Daar doet X dan verwijtend over naar mij, want kijk eens wat ik heb aangericht.

Ik geef helemaal niet altijd toe, meestal niet zelfs. Ik had achteraf naief de hoop dat als ik zou blijven weigeren dat dan de verzoeken/opdrachten zouden stoppen. Dit is helaas niet het geval.
"Jij beschikt niet over mijn vrije dagen. Als je iets van Marktplaats wilt hebben, haal je het zelf op. Als je ouders zich wel voor jouw karretje laten spannen, is dat aan hen."

De hamvraag is: raken haar verwijten jou en/of je man? Zo ja, kun je leren om je hiervoor af te sluiten, als je overduidelijk in je recht staat om niet op belachelijke eisen in te gaan?
Ook mooi dat TO dan schuldgevoel van die ouders in mik geschoven krijgt. Laat ze lekker je partner lastigvallen daarover dan.

Wat een vervelend groepje mensen zijn dat TO.
De waarheid zeggen heeft totaal geen zin bij dit soort mensen. Komt niet binnen en kan leiden tot zinloze en energie vretende discussies. Ik zou het heel simpel houden. 'Nee daar heb ik geen zin in, fijne dag nog'. Geen smoesjes of doen alsof je eigenlijk best wil maar het nu niet uitkomt.
Nee. Is gewoon een volzin.

En misschien kun je het verder wat meer van een afstandje bekijken. Met grote verbazing en enigszins geamuseerd: Nou! Wat ze nu weer vraagt! Die heeft echt een afslag gemist ergens!

Eens lekker om lachen om al die gekkigheid en weer door.

En in het ergste geval, kunnen jullie niet meer door 1 deur. Wat een rust zal dat brengen. X eerste kerstdag, jullie de tweede en je hoeft nooit meer op eieren te lopen. Klinkt goed hoor!
gemberpannekoek schreef:
14-09-2021 09:05
"Jij beschikt niet over mijn vrije dagen. Als je iets van Marktplaats wilt hebben, haal je het zelf op. Als je ouders zich wel voor jouw karretje laten spannen, is dat aan hen."

De hamvraag is: raken haar verwijten jou en/of je man? Zo ja, kun je leren om je hiervoor af te sluiten, als je overduidelijk in je recht staat om niet op belachelijke eisen in te gaan?
De verwijten zijn gericht op mij en raken mij. Het wordt me steeds meer duidelijk dat ik het van me af moet laten glijden en dat het enige goede wat ik in deze situatie kan doen is zorgen dat ik geen dingen doe tegen mijn zin. Ik moet er minder zwaar aan gaan tillen. Het voelt alsof ik altijd goed op moet letten dat X me geen opdrachten in de schoenen schuift waar ik aan vast zit als ik het niet actief weiger. Daar gaat mijn gedachte natuurlijk mank. X kan geen afspraken voor mij maken en dat er problemen komen van mijn weigering is niet mijn probleem. Ik ga me op mezelf richten, ik probeer dit te zien als levensles zoals iemand hier schreef. Het is een leerproces maar het is wel duidelijk dat alleen ik de situatie voor mezelf kan verbeteren.
FeeLucifer01 schreef:
14-09-2021 09:05
Ook mooi dat TO dan schuldgevoel van die ouders in mik geschoven krijgt. Laat ze lekker je partner lastigvallen daarover dan.

Wat een vervelend groepje mensen zijn dat TO.
Nou dit. Er is een aparte dynamiek gaande in die familie.
boekenlegger0 schreef:
14-09-2021 09:27
De verwijten zijn gericht op mij en raken mij. Het wordt me steeds meer duidelijk dat ik het van me af moet laten glijden en dat het enige goede wat ik in deze situatie kan doen is zorgen dat ik geen dingen doe tegen mijn zin. Ik moet er minder zwaar aan gaan tillen. Het voelt alsof ik altijd goed op moet letten dat X me geen opdrachten in de schoenen schuift waar ik aan vast zit als ik het niet actief weiger. Daar gaat mijn gedachte natuurlijk mank. X kan geen afspraken voor mij maken en dat er problemen komen van mijn weigering is niet mijn probleem. Ik ga me op mezelf richten, ik probeer dit te zien als levensles zoals iemand hier schreef. Het is een leerproces maar het is wel duidelijk dat alleen ik de situatie voor mezelf kan verbeteren.
Bij alles wat ze zegt moet je direct 'NEE' paraat hebben. Dodelijk vermoeiend maar t enige dat helpt.
boekenlegger0 schreef:
14-09-2021 09:27
Bekijk zo'n probleem eens, peuter het eens uit elkaar.
Jij werd beschuldigd met 'kijk eens wat voor situatie je veroorzaakt hebt'.
Het woord 'oorzaak' betekent echt iets.
Wat was de oorzaak van deze situatie? Was dat niet iemand die een aanname deed, en een afspraak maakte zonder die aanname te checken?
Daar zit de oorzaak.
Als je dat beseft kun je het van je af laten glijden.

Ik wil graag op vakantie naar Hawaï en ik heb al geboekt, ik kan het alleen niet betalen. Boekenlegger, kan ik je ff mijn nummer sturen dat jij het even betaalt?
Nee? Maar nu krijg ik ineens een rekening die ik niet kan betalen!
Kijk eens wat voor een ellende jij bij mij veroorzaakt!
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven