Dominant familielid

13-09-2021 08:38 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een erg dominant familielid. Deze persoon probeert alles te bepalen en wordt snel boos als het niet gaat als hij/zij wil. Ik erger me hier enorm aan. Ik merk dat veel mensen deze ergernis delen maar wel extra hard lopen om het deze persoon naar de zin te maken. Deze persoon gaat vaak voor mijn wensen want ik doe niet zo moeilijk/ik ben niet zo hysterisch/het is voor iedereen fijner als die persoon niet boos is.

Ik vraag me af of iemand dit herkent. Ik vind het niet eerlijk dat iemand door onredelijk zijn die zin krijgt en ik me daar steeds aan moet aanpassen. Hoe kan ik dit veranderen?
Jufjoke schreef:
13-09-2021 10:13
Je bent nog niet zover dat je het echt alleen bij jezelf houdt. Je blijft nog steeds vinden dat zíj moet veranderen en dat zíj dat zou moeten inzien. Dan blijf je in cirkeltjes draaien, want dat gaat niet gebeuren. Ten eerste, zij is zo. Ten tweede, dit werkt voor haar. Of hem natuurlijk, laten we daar vanaf zijn.
Zij mág jou iets vragen, zelfs al vind jij de hele vraag belachelijk. En jij mag nee zeggen. Waarom je dan nog zo ergeren dat ze de vraag überhaupt stelde? Je hebt toch nee gezegd? Dan is het toch goed? Door je daaraan te ergeren blijf je hangen in het haar willen veranderen. Dat gaat je niets brengen.
Dat het weigeren je niet makkelijk af gaat, dat is jouw les in het leven. Oefening baart kunst.
Ik kan me wel voorstellen dat het spanning geeft als je dat soort verzoeken telkens weer krijgt en je weet dat X heel heftig kan reageren en je moet elke keer weer die confrontatie aangaan. Ja, ze mag het vragen en ja, het is aan jou om nee te zeggen, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je denkt: ik vraag er verdorie helemaal niet om om elke keer in die situatie te worden gebracht, laat me gewoon een keer met rust met al je onredelijkheid en je veeleisendheid.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Rooss4.0 schreef:
13-09-2021 09:55
Dat iedereen bang is voor ruzie is totaal onbelangrijk. Dat jij bang bent voor ruzie, dát is belangrijk. Als jij stopt met pleasen en je gedragen zoals iedereen van je verwacht zul je zien dat je omgeving heel geleidelijk mee gaat veranderen.

Geef je grenzen aan en sta voor je zaak en laat je niet manipuleren door mensen die bang zijn voor X.
Helemaal eens.
Susan schreef:
13-09-2021 10:16
Ik kan me wel voorstellen dat het spanning geeft als je dat soort verzoeken telkens weer krijgt en je weet dat X heel heftig kan reageren en je moet elke keer weer die confrontatie aangaan. Ja, ze mag het vragen en ja, het is aan jou om nee te zeggen, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je denkt: ik vraag er verdorie helemaal niet om om elke keer in die situatie te worden gebracht, laat me gewoon een keer met rust met al je onredelijkheid en je veeleisendheid.
Natuurlijk, dat kan ik me ook heel goed voorstellen. Maar dat is nou eenmaal wel het geval. Dus hoe beter to hier nu mee omgaat, hoe makkelijker het gaat worden om haar grenzen te blijven bewaken, omdat de ander er steeds minder overheen zal gaan.
Mijn gevoel is dat dit soort mensen geen andere manieren kent om iets gedaan te krijgen. Vriendelijk vragen, om kunnen gaan met een afwijzing, of onderhandelen en zoeken naar andere oplossingen, zitten niet in het systeem.

Eigenlijk héél beperkt en als je door de schil van egocentrisme heen prikt, mogelijk ook heel onzeker en een beetje zielig.

Maar agressie, over mensen heen walsen, en een groot conflict maken bij weerstand is óók een manier om je staande te houden.

Ik denk ook dat dit soort mensen haarfijn aanvoelt wanneer ze dit gedrag niet kunnen vertonen, en dan ineens poeslief kunnen zijn naar iemand die ze niet kunnen manipuleren - in een werksituatie bijvoorbeeld.

Herken je dit TO of zit ik er helemaal naast.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 13-09-2021 10:22
16.61% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Ik heb ook en hele tijd moeite gehad met nee zeggen.

Nu doe ik bij dat soort verzoeken het volgende: Ik zeg met de breedste glimlach die ik heb: "Normáál doen!"

Echt, dat werkt.
Huts!
Misschien heeft hij eigenschappen waar je wel wat aan hebt? Misschien is het een regelneef of maakt hij elk feest gezellig zodat jij lekker de krant kan lezen?

Als je je grenzen kent en die zo nodig verdedigt maakt het niets uit hoe iemand is.

Toegegeven, ik vind ook de wat zachtere mensen makkelijker en prettiger, maar ook die hebben hun nadelen. Zo weet je vaak niet of ze iets zeggen omdat het waar is of omdat ze jou willen sparen of omdat ze aardig willen overkomen. Of de boel gezellig willen houden en dus maar hun mond houden.

Met dominante types hoef je alleen maar grensgevechtjes mee aan te gaan. Ze zijn vaak banger dan je denkt om niet meer populair te zijn.
Dan moet het maar zoals het kan
boekenlegger0 schreef:
13-09-2021 09:48
Maar dat zeg ik niet omdat iedereen bang is dat er dan ruzie is waardoor X en ik niet in dezelfde ruimte kunnen zijn en de ouders van X en mijn partner hieronder lijden.
Waarom zou er iemand onder lijden? En waarom zouden jullie niet meer in dezelfde ruimte kunnen zijn?

Ik snap nooit hoe al die andere familieleden erbij betrokken kunnen worden. Stel X wil jou niet meer zien, maar jou maakt het niet uit, want jij hebt alleen maar N gezegd en dat was het eind van de discussie voor jou, waar komen die ouders dan in het verhaal voor? Als jij bij de ouders van X bent, dan komt X maar niet als ze daar een probleem mee heeft. En hebben de ouders van X daar een probleem mee, dan moeten ze wat met X, niet met jou. En als die ouders ook knettergek zijn en jou dan niet meer willen zien omdat je nee hebt gezegd tegen X, dan ga je ook niks aan ze missen.
Quincy2 schreef:
13-09-2021 10:24
Waarom zou er iemand onder lijden? En waarom zouden jullie niet meer in dezelfde ruimte kunnen zijn?

Ik snap nooit hoe al die andere familieleden erbij betrokken kunnen worden. Stel X wil jou niet meer zien, maar jou maakt het niet uit, want jij hebt alleen maar N gezegd en dat was het eind van de discussie voor jou, waar komen die ouders dan in het verhaal voor? Als jij bij de ouders van X bent, dan komt X maar niet als ze daar een probleem mee heeft. En hebben de ouders van X daar een probleem mee, dan moeten ze wat met X, niet met jou. En als die ouders ook knettergek zijn en jou dan niet meer willen zien omdat je nee hebt gezegd tegen X, dan ga je ook niks aan ze missen.
Precies dit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
13-09-2021 10:26
Precies dit.
Inderdaad.
Als je haar tegenkomt kijk je haar vluchtig aan: hallo! met een slap handje vluchtig omhoog en kijkt meteen glimlachend naar een ander: hallóóó! hoe gaat het met jou??
Dan moet het maar zoals het kan
Wat absurd en raar dat iemand denkt om over jouw agenda en tijd te beschikken.
Heb je haar wel verteld dat dit absurd is? En dat je daar niet van gediend bent om voor haar karretje gespannen te worden?
Echt beter je grenzen aangeven hoor, dan probeert ze het de volgende keer niet meer bij jou.
Zo iemand doet dit bij jou omdat ze denkt ermee weg te komen (omdat je eerder in dergelijke situaties er wel in mee bent gegaan).
BellatrixVanDetta schreef:
13-09-2021 10:20
Ik heb ook en hele tijd moeite gehad met nee zeggen.

Nu doe ik bij dat soort verzoeken het volgende: Ik zeg met de breedste glimlach die ik heb: "Normáál doen!"

Echt, dat werkt.
Dat zeg je dan tegen die mensen die zulke gekkigheid verkopen?
Dus dan zou TO tegen die mallotige schoonzus moeten zeggen: doe even normaal joh, ik ga toch niet voor jou naar Den Helder rijden om die spullen op te halen, hoe kom je erbij?
Wat eten we vanavond?
Goed dat je je niet voor haar karretje laat spannen.
En doordat iedereen en jarenlang in mee is gegaan, en nog gaat, weet ze niet beter dat ze alles voor elkaar krijgt.

Het is een proces, maar hoe vaker jij nee zegt, hoe makkelijker het je af zal gaan. Wees niet te bang voor haar en de anderen. Iedereen weet hoe ze is, en ik denk dat mensen het juist toejuichen dat ze iemand treft die zich niet laat commanderen.

Dergelijke mensen hebben alleen respect voor mensen die ze kunnen staan. Iedereen waar ze overheen kunnen walsen krijgen geen respect.
Jammer dat ze zo doet, voor haarzelf ook, lijkt me een enorm moeilijk leven voor haar.
makreel schreef:
13-09-2021 11:07
Dat zeg je dan tegen die mensen die zulke gekkigheid verkopen?
Dus dan zou TO tegen die mallotige schoonzus moeten zeggen: doe even normaal joh, ik ga toch niet voor jou naar Den Helder rijden om die spullen op te halen, hoe kom je erbij?

Nee hoor. Ik volsta met : "Normaal doen" en licht de boodschap niet verder toe.
Huts!
Jufjoke schreef:
Je bent nog niet zover dat je het echt alleen bij jezelf houdt. Je blijft nog steeds vinden dat zíj moet veranderen en dat zíj dat zou moeten inzien. Dan blijf je in cirkeltjes draaien, want dat gaat niet gebeuren. Ten eerste, zij is zo. Ten tweede, dit werkt voor haar. Of hem natuurlijk, laten we daar vanaf zijn.
Zij mág jou iets vragen, zelfs al vind jij de hele vraag belachelijk. En jij mag nee zeggen. Waarom je dan nog zo ergeren dat ze de vraag überhaupt stelde? Je hebt toch nee gezegd? Dan is het toch goed? Door je daaraan te ergeren blijf je hangen in het haar willen veranderen. Dat gaat je niets brengen.
Dat het weigeren je niet makkelijk af gaat, dat is jouw les in het leven. Oefening baart kunst.

Ik denk dat de moeilijkheid voor TO meer is dat X geen vraag stelt maar iets opdraagt.
Birdie schreef:
13-09-2021 12:36
Ik denk dat de moeilijkheid voor TO meer is dat X geen vraag stelt maar iets opdraagt.
Ja, begrijpelijk. Dat zou ik ook niet waarderen. Maar ook dan: je kunt deze persoon niet veranderen, maar je hebt alleen controle over hoe je zelf reageert.
Oef heftig zulke mensen. Ik ken 1 iemand die zich zo gedraagt, en prijs mezelf gelukkig dat het geen familie is waardoor ik makkelijk "afscheid" kon nemen.
Tussen aanhalingstekens want ze woont naast me.

Ik erger me ook kapot aan de mentaliteit van zo iemand, mensen paaien enkel om ze voor haar karretje te spannen, altijd het hoogste woord terwijl ze van toeten noch blazen weet, kinderlijk asociaal gedrag als iemand anders aan het woord is (alsof je je dreumes meeneemt naar een koffieafspraak), slachtofferrol/alles ligt altijd aan een ander, 30+ en nog geen dag in haar leven gewerkt, maar wel denken dat ze alles kan/zich overal te goed voor voelen, aartslui, laat haar (fulltime werkende) partner voor het huishouden opdraaien onder het mom van "kan ik niet/ik ben depressief/ik ben vroeger misbruikt/lichamelijke klachten," superieure houding, alles wat ze zegt klinkt op een verschrikkelijk aanstellerige/theatrale/dweperige toon, praat na wat ze op tv en in films ziet, om het minste geringste explosief kwaad, chronisch verontwaardigd, blij als een kind als ze iets nieuws/haar zin gekregen heeft en dat breed uitmeten op social media, heeft overal publiek bij nodig, leeft in een fantasiewereld, geen inlevingsvermogen maar noemt zichzelf amateurpsycholoog en -seksuoloog, liegen, mensen zwartmaken, ziektes en kwaaltjes veinzen om aandacht te krijgen, en ga zo maar door.

Inmiddels heb ik niets meer met haar te maken, maar ik heb te veel over mijn grenzen laten gaan zodra dit gedrag erin begon te sluipen en nu maak ik me er nog steeds (veel te) druk over, wat zo iemand helemaal niet verdient al die aandacht en energie.

Maar je verwacht eerst niet dat mensen je zo exploiteren, heel naïef misschien maar ik verwachtte iets van redelijkheid omdat ze in het begin heel anders overkwam (zich anders heeft voorgedaan zie ik nu). Het lijkt een soort zwart gat zo iemand in je omgeving, incl. mensen die er zichtbaar in meegezogen worden zoals hun partner en ouders, die erbij lopen als willoze slaven.

Dus ik weet een beetje hoe je je voelt denk ik. Zie het als een leerproces voor jezelf, dan haal je er nog iets uit. Als dit net zo'n type is als mijn buurvrouw dan is dat echt wel heftig voor haar omgeving en waarschijnlijk heeft minstens de helft het niet eens door.
Jufjoke schreef:
13-09-2021 12:37
Ja, begrijpelijk. Dat zou ik ook niet waarderen. Maar ook dan: je kunt deze persoon niet veranderen, maar je hebt alleen controle over hoe je zelf reageert.
Blijkbaar niet want je doet nu al 2x alsof TO iets fout doet. Terwijl het echt ook al duidelijk zo geformuleerd is door TO.
FeeLucifer01 schreef:
13-09-2021 12:40
Blijkbaar niet want je doet nu al 2x alsof TO iets fout doet. Terwijl het echt ook al duidelijk zo geformuleerd is door TO.
Ik vind zelf niet dat ik suggereer dat to iets fout doet.
Ik weet niet waar je precies op doelt met deze opmerking.
De manier waarop je nee zegt kan ook helpen in haar besef van wat ze vraagt. Dus je zou het eerst kunnen samenvatten in de trant van "Hmmm, dus jij hebt iets gezien op marktplaats wat jij graag hebben wil en nu moet ik mijn vrije dag opgeven om dat voor jou te gaan halen? " Gevolgd door "Euuh, wat denk je zelf?"
PaulP schreef:
13-09-2021 15:01
De manier waarop je nee zegt kan ook helpen in haar besef van wat ze vraagt. Dus je zou het eerst kunnen samenvatten in de trant van "Hmmm, dus jij hebt iets gezien op marktplaats wat jij graag hebben wil en nu moet ik mijn vrije dag opgeven om dat voor jou te gaan halen? " Gevolgd door "Euuh, wat denk je zelf?"
Dan zegt deze dame of heer: Ja graag. Dat zeg ik net toch?
Dit werkt niet geheel niet bij zo'n type.

En dan? Want zelfs bij nee ga ik niet doen voor jou, heeft deze persoon een bord voor de kop.
Dan antwoord je "Fout gedacht. Ik besteed graag mijn eigen vrije tijd aan mezelf."
anoniem_69a357fe4083d wijzigde dit bericht op 13-09-2021 15:07
Reden: taalvautje gecorrigeerd.
4.24% gewijzigd
PaulP schreef:
13-09-2021 15:05
Dan antwoord je "Fout gedacht. Normáál doen. Ik besteed graag mijn eigen vrije tijd voor mezelf."
;-)
Huts!
PaulP schreef:
13-09-2021 15:01
PaulP schreef:
13-09-2021 15:05
Dan antwoord je "Fout gedacht. Ik besteed graag mijn eigen vrije tijd aan mezelf."

Wat een omslachtige manier om gewoon te zeggen "Nee, Truus. Ik ga dat niet doen".
Jufjoke schreef:
Hier ben ik het mee eens. Ik zie ook vaak dat mensen die hun grenzen moeilijk kunnen aangeven dat ineens heel fanatiek gaan doen en er ook van alles bij slepen.

Jij gaat alleen over jou en je kunt elk verzoek opnieuw bekijken. Nee, ik ga niets voor je ophalen voor Marktplaats. Punt. Niet nee ik ga niks ophalen en eigenlijk mag jij het sowieso niet vragen en ik vind het stom dat je moeder/tante het nu wel doet want je bent egoïstisch en als iedereen nu eens de waarheid zou zeggen zat ik niet met dit probleem.

Gewoon helder en duidelijk, niet agressief, consequent je grenzen aangeven. Dan wordt het óf minder, óf zij gaat jou ook vermijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven