Dominant familielid
maandag 13 september 2021 om 08:38
Ik heb een erg dominant familielid. Deze persoon probeert alles te bepalen en wordt snel boos als het niet gaat als hij/zij wil. Ik erger me hier enorm aan. Ik merk dat veel mensen deze ergernis delen maar wel extra hard lopen om het deze persoon naar de zin te maken. Deze persoon gaat vaak voor mijn wensen want ik doe niet zo moeilijk/ik ben niet zo hysterisch/het is voor iedereen fijner als die persoon niet boos is.
Ik vraag me af of iemand dit herkent. Ik vind het niet eerlijk dat iemand door onredelijk zijn die zin krijgt en ik me daar steeds aan moet aanpassen. Hoe kan ik dit veranderen?
Ik vraag me af of iemand dit herkent. Ik vind het niet eerlijk dat iemand door onredelijk zijn die zin krijgt en ik me daar steeds aan moet aanpassen. Hoe kan ik dit veranderen?
maandag 13 september 2021 om 09:28
Jij hebt in dit voorbeeld prima gehandeld door niet over je grenzen te gaan en door die persoon niet de indeling van jouw vrije dag te laten bepalen. Waar ben je dan nu nog verbolgen over? Dat de ouders het wél hebben gedaan? Dat was hun eigen keuze. Zij hadden ook nee kunnen zeggen, net als jij.boekenlegger0 schreef: ↑13-09-2021 09:20Een voorbeeld: familielid X heeft een product op marktplaats gezien wat hij/zij graag wil hebben. Het is aan de andere kant van NL in de buurt van een familielid van X waar ik en X ook wel eens op bezoek gaan. X zegt: 'Ik heb product Z op marktplaats gezien en een afspraak gemaakt zodat jij het woensdag kunt ophalen. Dat is jouw vrije dag. Dan maak je er een dagje van met bezoek aan familielid.' Ik heb gezegd dat ik dat niet doe. Dat werd niet goed ontvangen. Zelf heeft ze overigens ook een auto en rijbewijs. Ik ben dus niet gegaan en uiteindelijk heeft een van de ouders van X het product met het openbaar vervoer opgehaald. Daar doet X dan verwijtend over naar mij, want kijk eens wat ik heb aangericht.
Ik geef helemaal niet altijd toe, meestal niet zelfs. Ik had achteraf naief de hoop dat als ik zou blijven weigeren dat dan de verzoeken/opdrachten zouden stoppen. Dit is helaas niet het geval.
Dat ze verwijtend doet naar jou, tja, dat is nou net iets waar je prima je schouders over kan ophalen.
maandag 13 september 2021 om 09:30
Wat denk ik meespeelt is dat X veel wisselende vriendschappen heeft. Door een ruzie kan X zo maar jaren die andere persoon doodzwijgen. Schoonfamilie is bang voor ruzie in de familie. Hierdoor wordt er binnen de schoonfamilie heel erg gesproken in termen als: je weet hoe X is, als we geen ruzie in de familie willen moeten wij de wijsten zijn, dat kunnen we niet van X verwachten.
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik mijn verwachtingen moet aanpassen. Het is niet reeel om te verwachten dat het gedrag van X verandert. Ik zal me vooral moeten richten om mezelf en zorgen dat ik geen opdrachten in mijn schoenen laat schuiven waar ik geen zin in heb.
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik mijn verwachtingen moet aanpassen. Het is niet reeel om te verwachten dat het gedrag van X verandert. Ik zal me vooral moeten richten om mezelf en zorgen dat ik geen opdrachten in mijn schoenen laat schuiven waar ik geen zin in heb.
maandag 13 september 2021 om 09:33
Dit, hele wijze woorden.
Op een gegeven moment leert zo iemand wel dat zij 'niet op jou kan rekenen', wat waarschijnlijk haar woorden zijn voor dat jij niet doet wat zij zegt.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
maandag 13 september 2021 om 09:34
Eigenlijk vind ik het hele feit dat ze in eerste instantie zo handelt heel vervelend en vervolgens vind ik het balen dat ze dit de volgende keer weer zal doen. En misschien baal ik wel van mezelf dat het me zo raakt. Het weigeren gaat me niet makkelijk af maar ik hield me voor dat vasthouden aan mijn eigen mening elke keer makkelijker zal worden. Ik merk daar nog niet zoveel van dus misschien is die gedachte ook niet reeel.Jufjoke schreef: ↑13-09-2021 09:28Jij hebt in dit voorbeeld prima gehandeld door niet over je grenzen te gaan en door die persoon niet de indeling van jouw vrije dag te laten bepalen. Waar ben je dan nu nog verbolgen over? Dat de ouders het wél hebben gedaan? Dat was hun eigen keuze. Zij hadden ook nee kunnen zeggen, net als jij.
Dat ze verwijtend doet naar jou, tja, dat is nou net iets waar je prima je schouders over kan ophalen.
maandag 13 september 2021 om 09:35
Ik vraag me echt af of we dat punt ooit bereiken. Ik had gedacht dat X wat minder hardleers zou zijn.KooktMetKnoflook schreef: ↑13-09-2021 09:33Dit, hele wijze woorden.
Op een gegeven moment leert zo iemand wel dat zij 'niet op jou kan rekenen', wat waarschijnlijk haar woorden zijn voor dat jij niet doet wat zij zegt.
maandag 13 september 2021 om 09:42
Hoe meer jij je eigen grenzen gaat bewaken, hoe minder die persoon zal proberen eroverheen te gaan. Maar dan moet je ook wel wat harder erin gaan. Niet: 'Nee, dat ga ik niet voor je doen', maar 'Ik vind het nogal vervelend dat jij denkt dat jij mijn vrije tijd mag indelen. Ik ga het niet voor je doen en ik wil ook dat je me nooit meer zoiets flikt.'
maandag 13 september 2021 om 09:42
Wat een nare situatie. Ik heb dat ooit meegemaakt met een kennis die dacht voor mij te kunnen bepalen dat ik met iemand koffie ging drinken, ze had die afspraak al gemaakt. Ik heb haar gezegd dat zij mijn agenda niet bepaald, dat ik geen koffie drink en geen behoefte had aan de afspraak want dat ik die anders zelf wel had gemaakt. Ze reageerde heel boos want ja ze had al ja gezegd, ik zei dan zeg je maar nee, want ik ben er niet bij! Fijne dag!
Ze heeft het daarna nooit meer geflikt. Maar het maakte me zo boos.
En ja ik voelde me heel rot daarna, maar goed wat geeft die persoon het recht om te bepalen hoe of wat jij je dag indeelt.
Het is anders als iemand iets vraagt, maar dan moeten ze ook accepteren dat nee een antwoord kan zijn.
Ze heeft het daarna nooit meer geflikt. Maar het maakte me zo boos.
En ja ik voelde me heel rot daarna, maar goed wat geeft die persoon het recht om te bepalen hoe of wat jij je dag indeelt.
Het is anders als iemand iets vraagt, maar dan moeten ze ook accepteren dat nee een antwoord kan zijn.
maandag 13 september 2021 om 09:44
Dat.ludwina schreef: ↑13-09-2021 09:42Hoe meer jij je eigen grenzen gaat bewaken, hoe minder die persoon zal proberen eroverheen te gaan. Maar dan moet je ook wel wat harder erin gaan. Niet: 'Nee, dat ga ik niet voor je doen', maar 'Ik vind het nogal vervelend dat jij denkt dat jij mijn vrije tijd mag indelen. Ik ga het niet voor je doen en ik wil ook dat je me nooit meer zoiets flikt.'
En dat kan heel moeilijk zijn als je van nature ontwijkend bent ipv heel duidelijk. Ook als andere mensen dan jou gaan kwalijk nemen dat zij geen nee kunnen zeggen, zelfde, meteen korte metten mee maken.
Soms zien mensen dan het licht. Zo niet jammer dan, dan zijn het geen leuke mensen en lekker ook daar afstand van houden dus. Mis je niets aan.
maandag 13 september 2021 om 09:48
Bedankt weer voor de reacties. Ik ben waarschijnlijk te mild in mijn afwijzing. Ik zou willen zeggen: 'Hoe haal je het in je hoofd om dit zo tegen mij te zeggen?!' Maar dat zeg ik niet omdat iedereen bang is dat er dan ruzie is waardoor X en ik niet in dezelfde ruimte kunnen zijn en de ouders van X en mijn partner hieronder lijden. Misschien moet ik mijn afwijzigingen wat meer pit geven.
maandag 13 september 2021 om 09:53
De meeste mensen in je leven kun je selecteren op dat ze je grenzen gewoon aanvoelen zonder dat je ze neerzet (die zullen de behoefte niet hebben om er overheen te gaan), maar met familie ligt dat anders, dus daar moet je inderdaad een paar keer feller erin gaan.boekenlegger0 schreef: ↑13-09-2021 09:48Bedankt weer voor de reacties. Ik ben waarschijnlijk te mild in mijn afwijzing. Ik zou willen zeggen: 'Hoe haal je het in je hoofd om dit zo tegen mij te zeggen?!' Maar dat zeg ik niet omdat iedereen bang is dat er dan ruzie is waardoor X en ik niet in dezelfde ruimte kunnen zijn en de ouders van X en mijn partner hieronder lijden. Misschien moet ik mijn afwijzigingen wat meer pit geven.
maandag 13 september 2021 om 09:55
Dat iedereen bang is voor ruzie is totaal onbelangrijk. Dat jij bang bent voor ruzie, dát is belangrijk. Als jij stopt met pleasen en je gedragen zoals iedereen van je verwacht zul je zien dat je omgeving heel geleidelijk mee gaat veranderen.
Geef je grenzen aan en sta voor je zaak en laat je niet manipuleren door mensen die bang zijn voor X.
Geef je grenzen aan en sta voor je zaak en laat je niet manipuleren door mensen die bang zijn voor X.
maandag 13 september 2021 om 09:57
Als je serieus denkt dat je gewoon een afspraak kan maken voor iemand anders om iets voor jou op te halen op Marktplaats ben je in mijn ogen knettergek en ik kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die het in dit verhaal voor familielid x opnemen. Je hebt er heel goed aan gedaan om nee te zeggen, dat zou ik vooral blijven doen. Dat de ouders van familielid x wel zo gek zijn om zich voor dat karretje te laten spannen is niet jouw probleem en dus ook niet iets wat jij hebt aangericht.boekenlegger0 schreef: ↑13-09-2021 09:20Een voorbeeld: familielid X heeft een product op marktplaats gezien wat hij/zij graag wil hebben. Het is aan de andere kant van NL in de buurt van een familielid van X waar ik en X ook wel eens op bezoek gaan. X zegt: 'Ik heb product Z op marktplaats gezien en een afspraak gemaakt zodat jij het woensdag kunt ophalen. Dat is jouw vrije dag. Dan maak je er een dagje van met bezoek aan familielid.' Ik heb gezegd dat ik dat niet doe. Dat werd niet goed ontvangen. Zelf heeft ze overigens ook een auto en rijbewijs. Ik ben dus niet gegaan en uiteindelijk heeft een van de ouders van X het product met het openbaar vervoer opgehaald. Daar doet X dan verwijtend over naar mij, want kijk eens wat ik heb aangericht.
Ik geef helemaal niet altijd toe, meestal niet zelfs. Ik had achteraf naief de hoop dat als ik zou blijven weigeren dat dan de verzoeken/opdrachten zouden stoppen. Dit is helaas niet het geval.
Gewoon blijven weigeren, ik zou het contact sowieso wat afhouden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 13 september 2021 om 09:59
Ik denk dat er echt wel meer mensen zijn die heimelijk de pest hebben aan X, dus daar zou ik niet zo bang voor zijn. En al is het niet zo, al vinden zij X allemaal heel leuk, dan gaan zij toch lekker met de auto naar de andere kant van het land om iets op te halen? Problem solved.boekenlegger0 schreef: ↑13-09-2021 09:48Bedankt weer voor de reacties. Ik ben waarschijnlijk te mild in mijn afwijzing. Ik zou willen zeggen: 'Hoe haal je het in je hoofd om dit zo tegen mij te zeggen?!' Maar dat zeg ik niet omdat iedereen bang is dat er dan ruzie is waardoor X en ik niet in dezelfde ruimte kunnen zijn en de ouders van X en mijn partner hieronder lijden. Misschien moet ik mijn afwijzigingen wat meer pit geven.
Verder, zou je partner serieus van je verwachten dat jij je zo laat rondcommanderen door X om voor hem de lieve vrede te bewaren? Het lijkt mij niet meer dan logisch dat zij loyaliteit in dit geval bij jou ligt en niet bij X.
maandag 13 september 2021 om 09:59
Dan zeg je: Het antwoord op dit bevel is nee. Ga het zelf maar ophalen.boekenlegger0 schreef: ↑13-09-2021 09:20Een voorbeeld: familielid X heeft een product op marktplaats gezien wat hij/zij graag wil hebben. Het is aan de andere kant van NL in de buurt van een familielid van X waar ik en X ook wel eens op bezoek gaan. X zegt: 'Ik heb product Z op marktplaats gezien en een afspraak gemaakt zodat jij het woensdag kunt ophalen. Dat is jouw vrije dag. Dan maak je er een dagje van met bezoek aan familielid.' Ik heb gezegd dat ik dat niet doe. Dat werd niet goed ontvangen. Zelf heeft ze overigens ook een auto en rijbewijs. Ik ben dus niet gegaan en uiteindelijk heeft een van de ouders van X het product met het openbaar vervoer opgehaald. Daar doet X dan verwijtend over naar mij, want kijk eens wat ik heb aangericht.
En dan is het klaar voor jou.
maandag 13 september 2021 om 10:00
Lijkt mij een goed plan want eigenlijk lijd jij er nu onder. En als het mis gaat is dat heel jammer. Blijf jij voortaan lekker thuis of gaat iets leuks doen als X niet samen met jou in een ruimte wil zijn. Het zou eens tijd worden dat die familie zijn mond opentrekt tegen X.boekenlegger0 schreef: ↑13-09-2021 09:48Bedankt weer voor de reacties. Ik ben waarschijnlijk te mild in mijn afwijzing. Ik zou willen zeggen: 'Hoe haal je het in je hoofd om dit zo tegen mij te zeggen?!' Maar dat zeg ik niet omdat iedereen bang is dat er dan ruzie is waardoor X en ik niet in dezelfde ruimte kunnen zijn en de ouders van X en mijn partner hieronder lijden. Misschien moet ik mijn afwijzigingen wat meer pit geven.
maandag 13 september 2021 om 10:01
Jeetje, dat is wel een heel bizar voorbeeld. Hoe komt ze erop..
Ik heb wel een familielid dat hele specifieke ideeën heeft over 'hoe dingen horen', zonder dit uit te spreken natuurlijk. En dan is ze altijd heel gepikeerd als ik iets niet op die manier gedaan heb, terwijl ik me van geen kwaad bewust ben. Voorbeeld: ik had haar niet op Facebook gefeliciteerd met de verjaardag van haar zoon, dat vond ze heel raar. Terwijl ik er op de dag zelf gewoon geweest ben.
Dat vond ik in het begin ook heel vervelend, maar nu denk ik: het zal wel.
Ik heb wel een familielid dat hele specifieke ideeën heeft over 'hoe dingen horen', zonder dit uit te spreken natuurlijk. En dan is ze altijd heel gepikeerd als ik iets niet op die manier gedaan heb, terwijl ik me van geen kwaad bewust ben. Voorbeeld: ik had haar niet op Facebook gefeliciteerd met de verjaardag van haar zoon, dat vond ze heel raar. Terwijl ik er op de dag zelf gewoon geweest ben.
Dat vond ik in het begin ook heel vervelend, maar nu denk ik: het zal wel.
maandag 13 september 2021 om 10:01
Dan gaat jouw schoonfamilie naar lekker naar de pijpen van X dansen. Echt hoor, ik denk dat je hier een heel heldere grens moet gaan trekken. Als zij bang zijn voor ruzie met X is dat hun probleem.boekenlegger0 schreef: ↑13-09-2021 09:30Wat denk ik meespeelt is dat X veel wisselende vriendschappen heeft. Door een ruzie kan X zo maar jaren die andere persoon doodzwijgen. Schoonfamilie is bang voor ruzie in de familie. Hierdoor wordt er binnen de schoonfamilie heel erg gesproken in termen als: je weet hoe X is, als we geen ruzie in de familie willen moeten wij de wijsten zijn, dat kunnen we niet van X verwachten.
Eerlijk gezegd klinkt het mij als een verademing in de oren om jaren te worden doodgezwegen door X.
maandag 13 september 2021 om 10:02
Dus de hele familie en ook de schoonfamilies lopen op eieren om 1 persoon niet te ontrieven?!boekenlegger0 schreef: ↑13-09-2021 09:48Bedankt weer voor de reacties. Ik ben waarschijnlijk te mild in mijn afwijzing. Ik zou willen zeggen: 'Hoe haal je het in je hoofd om dit zo tegen mij te zeggen?!' Maar dat zeg ik niet omdat iedereen bang is dat er dan ruzie is waardoor X en ik niet in dezelfde ruimte kunnen zijn en de ouders van X en mijn partner hieronder lijden. Misschien moet ik mijn afwijzigingen wat meer pit geven.
Dat is echt heel erg.
Als jullie een blok vormen en dit nare gedrag de kop indrukken daarmee, hebben jullie het veel fijner met zijn allen. Maar goed, deze manier van met elkaar omgaan, deze dynamiek, zit hier natuurlijk al van kleins af aan in. Veranderen moet van buitenaf.
maandag 13 september 2021 om 10:03
Dat de ouders van X en jouw partner hieronder lijden is niet jouw schuld. Dat is de schuld van X (die raar doet) en van die ouders zelf (die dat kind toestaan zich zo te gedragen). Jij doet echt niets verkeerd, ook niet als je X vertelt dat de eisen die gesteld zijn idioot zijn.boekenlegger0 schreef: ↑13-09-2021 09:48Bedankt weer voor de reacties. Ik ben waarschijnlijk te mild in mijn afwijzing. Ik zou willen zeggen: 'Hoe haal je het in je hoofd om dit zo tegen mij te zeggen?!' Maar dat zeg ik niet omdat iedereen bang is dat er dan ruzie is waardoor X en ik niet in dezelfde ruimte kunnen zijn en de ouders van X en mijn partner hieronder lijden. Misschien moet ik mijn afwijzigingen wat meer pit geven.
maandag 13 september 2021 om 10:08
Precies. Dat patroon is er in die familie blijkbaar zo ingesleten, maar dat wil niet zeggen dat jij er dan ook maar mee akkoord moet gaan. Toen je voor je partner koos heb je niet X erbij geadopteerd. Als zij alles willen doen om haar vooral niet boos te maken dan moeten ze dat lekker doen, zolang ze jou er niet mee lastigvallen, maar dat kan je toch niet van aanhang eisen?PogingTwee schreef: ↑13-09-2021 10:03Dat de ouders van X en jouw partner hieronder lijden is niet jouw schuld. Dat is de schuld van X (die raar doet) en van die ouders zelf (die dat kind toestaan zich zo te gedragen). Jij doet echt niets verkeerd, ook niet als je X vertelt dat de eisen die gesteld zijn idioot zijn.
Sowieso, als zij het allemaal zo normaal vinden, waarom heeft X het dan niet aan je partner gevraagd?
maandag 13 september 2021 om 10:13
Je bent nog niet zover dat je het echt alleen bij jezelf houdt. Je blijft nog steeds vinden dat zíj moet veranderen en dat zíj dat zou moeten inzien. Dan blijf je in cirkeltjes draaien, want dat gaat niet gebeuren. Ten eerste, zij is zo. Ten tweede, dit werkt voor haar. Of hem natuurlijk, laten we daar vanaf zijn.boekenlegger0 schreef: ↑13-09-2021 09:34Eigenlijk vind ik het hele feit dat ze in eerste instantie zo handelt heel vervelend en vervolgens vind ik het balen dat ze dit de volgende keer weer zal doen. En misschien baal ik wel van mezelf dat het me zo raakt. Het weigeren gaat me niet makkelijk af maar ik hield me voor dat vasthouden aan mijn eigen mening elke keer makkelijker zal worden. Ik merk daar nog niet zoveel van dus misschien is die gedachte ook niet reeel.
Zij mág jou iets vragen, zelfs al vind jij de hele vraag belachelijk. En jij mag nee zeggen. Waarom je dan nog zo ergeren dat ze de vraag überhaupt stelde? Je hebt toch nee gezegd? Dan is het toch goed? Door je daaraan te ergeren blijf je hangen in het haar willen veranderen. Dat gaat je niets brengen.
Dat het weigeren je niet makkelijk af gaat, dat is jouw les in het leven. Oefening baart kunst.
maandag 13 september 2021 om 10:14
Weer een voorbeeld. Jij bent ook hardleers. Het gaat om jóu, niet om haar.boekenlegger0 schreef: ↑13-09-2021 09:35Ik vraag me echt af of we dat punt ooit bereiken. Ik had gedacht dat X wat minder hardleers zou zijn.