Lapland in februari (tips en locatie)
woensdag 6 oktober 2021 om 08:48
Samen met mijn man en kind van 6 wil ik in februari voor een week naar Lapland. Ik wil vooral sneeuw en een mooie omgeving, kans op noorderlicht zien.
Hebben jullie tips voor waar we het beste heen kunnen? Finland/Zweden/Noorwegen en specifieke locatie tips zijn ook zeer welkom.
Ik neig nu naar Finland en dan Rovaniemi, heb daar wat prima accomodaties gevonden en zag er mooi uit, maar sta ook open voor andere plekken! Zou het heel leuk vinden om ervaringen te lezen
Hebben jullie tips voor waar we het beste heen kunnen? Finland/Zweden/Noorwegen en specifieke locatie tips zijn ook zeer welkom.
Ik neig nu naar Finland en dan Rovaniemi, heb daar wat prima accomodaties gevonden en zag er mooi uit, maar sta ook open voor andere plekken! Zou het heel leuk vinden om ervaringen te lezen

woensdag 6 oktober 2021 om 10:31
Nee ben echt geen sneeuw gewend. Ik lees wel veel dat het in Finland vaak goed te doen is maar twijfel daardoor dus wel. Vonden jullie het lastig rijden of geen probleem?Star⁴ schreef: ↑06-10-2021 10:21De laatste keer hadden we wel een auto want een stukje buiten het dorp. We zijn ook 1 dagje naar Rovaniemi gereden en diverse excursies gedaan en ik vind eigen auto dan wel prettig, maar nodig is het niet. In Levi rijden ook prima bussen en bij excursies is ook vaak vervoer inbegrepen.
Ben je qua rijden helemaal geen sneeuw gewend?
woensdag 6 oktober 2021 om 10:33
Wij zijn in maart 2011 3 weken naar Lapland geweest. Zijn gevlogen op Lulea (Noord-Zweden) en hebben daar een camper gehuurd. Onze route was ongeveer dit:
Lulea - Jokkmokk - Kiruna - Bjorkliden - Narvik - Lofoten (hoogtepunt) - Senja - Tromso - Alta - Honningsvag (Noordkaap) - Karasjok - Inari - Levi - Lulea
We hebben vooral op de Lofoten veel Noorderlicht gezien. Heel mooi. En qua kou prima te doen in de camper.
Lulea - Jokkmokk - Kiruna - Bjorkliden - Narvik - Lofoten (hoogtepunt) - Senja - Tromso - Alta - Honningsvag (Noordkaap) - Karasjok - Inari - Levi - Lulea
We hebben vooral op de Lofoten veel Noorderlicht gezien. Heel mooi. En qua kou prima te doen in de camper.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
woensdag 6 oktober 2021 om 10:35
Oooohhh wat heerlijk naar Lapland! Wij zaten in appartementen Yllas in Finland. Mooie houten chalets in het bos, met een sauna er bij. Daar ben ik niet in geweest (zwanger) maar man wel en daarna hop de sneeuw in
. Ons huisje zat ruim een half uur lopen naar het dorpje. En daardoor hebben we het noorderlicht gezien. We gingen iedere dag wel iets doen: op de sneeuwscooter of een hondenslee tocht. We werden dan opgehaald met een busje en dan lieten we ons daarna in het dorp weer afzetten en dan aten we daar en vervolgens liepen we in het donker naar huis. Voor het noorderlicht is het belangrijk dat er geen tegenlicht is, dus als er veel licht is van lantaarnpalen en vanuit huizen zie je het niet (goed) Door die wandelingen in het donker naar ons huis hebben we het goed kunnen zien. Een huisje buiten het dorp is dus echt een aanrader. Verder is het inderdaad heel koud, maar daar kun je je heel goed op kleden en daar pas je je op aan door minder lang buiten te zijn. Thermokleding aan en daaroverheen een skipak en goede sneeuwschoenen. Wij waren begin maart en dat is echt perfect. Nog volop sneeuw en de dagen zijn dan al iets langer. Als je bijvoorbeeld rond kerst gaat, dan zijn de dagen super kort en heb je weinig daglicht. Wij hadden heel zonnig weer overdag. Wij hadden een keer 's nachts -40 
Hele gave reis, heel veel plezier alvast.

Hele gave reis, heel veel plezier alvast.
woensdag 6 oktober 2021 om 10:35
Geen probleem, winterbanden met spikes.Dr-Harmonica schreef: ↑06-10-2021 10:31Nee ben echt geen sneeuw gewend. Ik lees wel veel dat het in Finland vaak goed te doen is maar twijfel daardoor dus wel. Vonden jullie het lastig rijden of geen probleem?
woensdag 6 oktober 2021 om 10:38
Mijn man en ik zijn enkele jaren geleden in Februari een week naar Rovaniemi geweest en we vonden het geweldig! We hebben een sneeuwscooter rit gedaan, een nachtwandeling om het Noorderlicht te bekijken, een rit in een slee met rendieren naar Santa’s Village, een nacht in het sneeuwhotel geslapen en de omgeving verkend. We vonden alles echt meer dan geweldig. Ik zou zo morgen weer gaan!
woensdag 6 oktober 2021 om 10:56
Deze wilde ik ook aanraden. Goede ervaringen mee en vaak het goedkoopst. Ook helpen ze als je wat anders wilt dan het standaard programma.Star⁴ schreef: ↑06-10-2021 10:25Ik vind dit een fijne om excursies te boeken:
https://www.levi.fi/en/activities.html

woensdag 6 oktober 2021 om 11:13
Rijden in Fins Lapland is echt heel goed te doen. Wij hebben ook een auto gehuurd, is gewoon praktisch. Bijvoorbeeld ook om bijvoorbeeld 's avonds naar gebieden te gaan zonder lichtvervuiling, zodat je het noorderlicht beter kunt aanschouwen als het er is.Dr-Harmonica schreef: ↑06-10-2021 10:31Nee ben echt geen sneeuw gewend. Ik lees wel veel dat het in Finland vaak goed te doen is maar twijfel daardoor dus wel. Vonden jullie het lastig rijden of geen probleem?

woensdag 6 oktober 2021 om 11:44
Ik heb het toen via een aanbieding van een online reisbureau geboekt, die bestaat nu niet meer. Maar wij zaten in het Raddinson Blu hotel. We hebben als excursies: een cursus skiën (langlaufen), dagje sneeuwschoenwandelen, met de hondenslee op pad (‘s avonds onder het noorderlicht), met rendieren op pad en een noorderlichtsafari gedaan.
We hadden een dag geen excursies en toen heeft een Noors echtpaar ons de omgeving laten zien. Toen hebben we ook nog orka’s gezien.
We hadden een dag geen excursies en toen heeft een Noors echtpaar ons de omgeving laten zien. Toen hebben we ook nog orka’s gezien.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
woensdag 6 oktober 2021 om 18:07
Wij zijn alleen naar Rovaniemi geweest, maar vond het echt super.
We hebben een sneeuwscootersafari gedaan incl rondleiding in het ijshotel, huskysafari en Santa Claus village bezocht. Echt geweldige ervaring.
Ik heb dus geen ervaring met andere plaatsen, maar is Levi niet meer een ski resort? Dan zit je ook erg ver van Santa Claus village, terwijl dat voor een 6-jarige heel leuk is.
We hebben een sneeuwscootersafari gedaan incl rondleiding in het ijshotel, huskysafari en Santa Claus village bezocht. Echt geweldige ervaring.
Ik heb dus geen ervaring met andere plaatsen, maar is Levi niet meer een ski resort? Dan zit je ook erg ver van Santa Claus village, terwijl dat voor een 6-jarige heel leuk is.
woensdag 6 oktober 2021 om 19:37
Dat hebben wij gedaan een aantal jaar geleden. Vanuit Rovaniemi. Als je avontuurlijk bent ingesteld, niet bang bent voor ijs en sneeuw op de weg, is het goed te doen. Ons spreekt zo’n georganiseerde reis ook helemaal niet aan. Maar nogmaals, wees voorbereid op heel veel sneeuw en ijs op de weg (het wentDr-Harmonica schreef: ↑06-10-2021 10:29Dank, kan me voorstellen dathet inderdaad handig is, maar het spreekt ons niet zo aan om een georganiseerde reis te doen. Dus gaan toch proberen om zelf alles bij elkaar te scharrelen![]()

Wij hebben een auto gehuurd en een huisje geregeld net buiten de stad en met een weer- en noorderlicht app op de telefoon het noorderlicht opgezocht. Het betekent wel dat je soms een paar uur moet rijden om een heldere hemel te vinden, en dan moet er ook nog noorderlicht te zien zijn!!
Wat de kou betreft, bij ons was het -25. Met thermokleding en een goede jas (en goede gevoerde schoenen!!) was dat geen probleem. Maar goed, wij stonden dan ook niet de hele nacht in een veldje te zoeken naar noorderlicht, zoals ik sommige georganiseerde tours zag doen. We hebben alles vanuit onze verwarmde auto gedaan en drie keer het noorderlicht gezien (waarvan één keer echt mooi en de andere twee keer slechts heel licht op de horizon).
-realiseer je wel dat de kans best groot is dat je niets gaat zien als het weer en het noorderlicht zelf tegenzit
-ik vond het wel leuk om een beetje in de bewoonde wereld te blijven met Rovaniemi als uitvalsbasis
-wij hadden uiteindelijk maar één doel en dat was het noorderlicht. Rendieren, husky’s en dergelijke daar hebben we geen tijd aan besteed
-met dat doel in het achterhoofd is een klein vakantiehuisje van 400 euro voor een week net zo goed als die belachelijk dure accomodaties met glazen dak van 400 euro per nacht.
fairway wijzigde dit bericht op 06-10-2021 19:56
0.51% gewijzigd
woensdag 6 oktober 2021 om 19:54
Tot 80 km/u is het goed te doen op die ijswegen, al sjeesen sommige locals er met 120 km/u doorheen.Dr-Harmonica schreef: ↑06-10-2021 10:31Nee ben echt geen sneeuw gewend. Ik lees wel veel dat het in Finland vaak goed te doen is maar twijfel daardoor dus wel. Vonden jullie het lastig rijden of geen probleem?
Het zijn voornamelijk autowegen waar een laag ijs en zand op zit, dus je glijdt niet zo snel uit met de auto, maar heerlijk relaxed cruisen is het ook weer niet. We hadden één nacht met af en toe ijzel, dat was wel echt opletten geblazen.
Noem het avontuurlijk, zeker diep in de nacht vanuit the middle of nowhere twee uur lang dit:

Zuid-Italië in de zomer is spannender

donderdag 7 oktober 2021 om 22:01
donderdag 7 oktober 2021 om 23:13
Wij zaten in Saariselka. Klein dorp met genoeg restaurants, een supermarkt en heel dicht bij een natuurpark. Heerlijk gewandeld, je hebt een aantal ski pistes, je kunt er langlaufen, noordelichtsafari, rendierentocht, hondensleetochten, sneeuwscooter, sneeuwschoenwandelingen doen. Wij hadden daar pas onze excursies geboekt, dat scheelde best wel aardig wat in de kosten. Verder hadden we een appartement dat niet groot was, maar wel helemaal compleet. Was een heerlijke vakantie
vrijdag 8 oktober 2021 om 10:27
Wij hebben ook Zweeds Lapland gedaan (en dan echt net over de grens, dus naast Finland, je zou het eigenlijk geen Zweden kunnen noemenAdelaar81 schreef: ↑07-10-2021 22:01Wij wilden met de kerst naar Lapland en waren al te laat met boeken via een organisatie. Ben nu aan het kijken voor de voorjaarsvakantie dus volg graag mee. Zijn er ook mensen met ervaring met Zweeds Lapland, bv verblijf regio Lulea of Kiruna? Is dat leuk of beter toch richting Levi e.d. gaan?

Maar goed, ik zou ze gewoon allebei doen

I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.

vrijdag 8 oktober 2021 om 15:36
Zonder pakket kun je deze uitstapje ook in Finland maken. Wij boeken altijd ter plekke, veel leukere excursies die beter aansluiten bij onze wensen. Ook huren wij sneeuwscooters voor een paar uur en gaan zonder gids op pad. Ook op pad geweest met hondenslee, gewoon samen met een gids en zonder andere toeristen. Wij zijn niet zo van de groep excursies.karen28 schreef: ↑08-10-2021 10:27Wij hebben dan wel gewoon een pakket geboekt en de husky safari in Zweden was bijvoorbeeld veel leuker als in Finland. We hadden racehonden, gingen echt kneiterhard gewoon volle bak overal heen ipv een voor gekauwd rondje. Zelfde ook met de sneeuwscooter, veel ruiger en harder als in Finland. Zijn toen ook op de ijsbreker geweest en in het water (dat is wel super toeristisch maar wel leuk). En ze reden je ook naar het stadje waar ze wat leuke locale winkeltjes aandeden.
Maar goed, ik zou ze gewoon allebei doen![]()
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 08-10-2021 15:48
3.49% gewijzigd
vrijdag 8 oktober 2021 om 15:47
Oh wat leuk!!! Echt doen! Wij zijn in feb 2020, net voor corona, geweest.
Wij zaten in Yllas vakantiewoningen, oa te boeken bij Tui en Buro Scanbrit.
Het is een klein dorpje met een supermarkt en wat restaurantjes, gelegen aan een (bevroren) meer. Onze kinderen waren toen 11 en 14.
We zijn naar het ijshotel geweest, hebben het noorderlicht gezien, een sneeuwschoenwandeling gemaakt en natuurlijk een sneeuwscootersafari en huskysafari gedaan.
Het was fantastisch!
Wij zaten in Yllas vakantiewoningen, oa te boeken bij Tui en Buro Scanbrit.
Het is een klein dorpje met een supermarkt en wat restaurantjes, gelegen aan een (bevroren) meer. Onze kinderen waren toen 11 en 14.
We zijn naar het ijshotel geweest, hebben het noorderlicht gezien, een sneeuwschoenwandeling gemaakt en natuurlijk een sneeuwscootersafari en huskysafari gedaan.
Het was fantastisch!
donderdag 14 oktober 2021 om 23:26
Je kan zeker alles goed zelf regelen.
Wij zijn gevlogen op Lulea en met huurauto doorgereden naar Jokkmokk.
Boek zelf bij locals. Zijn ze zelf ook blij mee omdat de reisorganisatie niet mee hoeft te eten. Als je individueel met ze op stap gaat kan je goed contact met ze maken.
Hebben hondensleetocht gemaakt, sneeuwscooter gereden. Rendieren voeren met herders.
Accommodatie kan je goed vinden op RBNB.
Wij zijn gevlogen op Lulea en met huurauto doorgereden naar Jokkmokk.
Boek zelf bij locals. Zijn ze zelf ook blij mee omdat de reisorganisatie niet mee hoeft te eten. Als je individueel met ze op stap gaat kan je goed contact met ze maken.
Hebben hondensleetocht gemaakt, sneeuwscooter gereden. Rendieren voeren met herders.
Accommodatie kan je goed vinden op RBNB.

vrijdag 15 oktober 2021 om 08:22
Mag ik vragen welke accomodatie jij had?karen28 schreef: ↑08-10-2021 10:27Wij hebben ook Zweeds Lapland gedaan (en dan echt net over de grens, dus naast Finland, je zou het eigenlijk geen Zweden kunnen noemen). Was toch wel heel anders, andere natuur en veel minder 'toeristisch'. Rustiger en meer relaxed al hadden wij ook wel een hele leuke accomodatie met leuke mensen. Wij hebben dan wel gewoon een pakket geboekt en de husky safari in Zweden was bijvoorbeeld veel leuker als in Finland. We hadden racehonden, gingen echt kneiterhard gewoon volle bak overal heen ipv een voor gekauwd rondje. Zelfde ook met de sneeuwscooter, veel ruiger en harder als in Finland. Zijn toen ook op de ijsbreker geweest en in het water (dat is wel super toeristisch maar wel leuk). En ze reden je ook naar het stadje waar ze wat leuke locale winkeltjes aandeden.
Maar goed, ik zou ze gewoon allebei doen![]()
Klinkt erg leuk!
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:52
Wij zijn in Yllas geweest. Een appartement met sauna op een steenworp afstand van een hotel met restaurant, waar we elke dag aten. Wel goed aankleden ook voor die paar meter, want: koud!
Er zat een adventure pakket bij de pakketreis. Van de organisatie kregen we de hele uitrusting voor een week mee. Dus dikke wanten, schoenen, sokken, muts en thermopak. Zo handig, in het appartement zat een droogkast. Je hing je natte kleren erin en een paar uur later was alles droog.
Het adventure pakket omhelsde een sneeuwschoenwandeling, een sneeuwscooterrit, een nachtelijke rit naar het noorderlicht (niet aanwezig, je moet geluk hebben) een rendiertocht, een huskytocht, een excursie naar het ijshotel, en 2 keer een crosscountry skiles.
We werden elke dag met een busje opgehaald met een gids die aandoenlijk Engels sprak. 's Avonds lekker onze eigen sauna in en vaak naar het dorpje gelopen en uiteraard het huis van Santa Claus bezocht.
Er zat een adventure pakket bij de pakketreis. Van de organisatie kregen we de hele uitrusting voor een week mee. Dus dikke wanten, schoenen, sokken, muts en thermopak. Zo handig, in het appartement zat een droogkast. Je hing je natte kleren erin en een paar uur later was alles droog.
Het adventure pakket omhelsde een sneeuwschoenwandeling, een sneeuwscooterrit, een nachtelijke rit naar het noorderlicht (niet aanwezig, je moet geluk hebben) een rendiertocht, een huskytocht, een excursie naar het ijshotel, en 2 keer een crosscountry skiles.
We werden elke dag met een busje opgehaald met een gids die aandoenlijk Engels sprak. 's Avonds lekker onze eigen sauna in en vaak naar het dorpje gelopen en uiteraard het huis van Santa Claus bezocht.
"Boring conversation anyway"
zondag 24 oktober 2021 om 10:50
Twee jaar terug ongeveer 4500,- aan vluchten, accomodatie en autohuur. Boodschappen, uit eten en excursies geen idee.blackandgold schreef: ↑23-10-2021 18:20Ik lees ook mee voor tips. Wat waren jullie ongeveer kwijt in totaal?