Prepuberteit - begint het geëmmer nu al?

07-10-2021 09:29 130 berichten
Ik verheug me niet op de puberteit van mijn kinderen, maar ik weet dat bepaalde ruzies erbij horen. Toen ik veertien was, heb ik heel wat strijd met mijn moeder gehad over oa kleding, schoolwerk etc. Mijn man was braver, die had bijna nooit ruzie.

Enfin, zoon is elf en sinds de zomervakantie is hij megadwars. Vooraf zat er ook een kop op, maar kon je nog doordringen.
Project voor school wil hij niet goed uitvoeren (dat doen de anderen zogenaamd ook niet en anders staat hij voor schut).

Vanochtend een hele ruzie over kleding gehad. Pas heeft hij een duur kledingstuk gevraagd. Gepast, gevraagd of het naar wens is (ja dus) en nu doet hij het niet aan.

Op alles wat ik vraag, krijgen we een grote mond. Gisteren weigerde hij gewoon een vraag/opdracht van zijn vader om iets op te ruimen uit te voeren.

We zijn niet superstreng, sterker nog: sinds groep acht mag hij veel meer. We houden dus niet overdreven strak aan zijn kindertijd vast. Hij mag bv nu alleen naar de stad fietsen (klasgenoten mogen dat ook).

Qua uiterlijk zie ik niets van veranderingen. Het is niet zo dat hij- bij wijze van spreken- opeens een baard in de keel heeft of zich moet scheren.

Bij een puber beweeg je mee, maar bij een eigenwijs kind moet je strenger bijsturen. Dus: wat is verstandig?
anoniem_63bbf1e807fcd wijzigde dit bericht op 07-10-2021 09:36
2.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
boerinnetje-van-buuten schreef:
07-10-2021 11:10
[quote=Saivash post_id=33340624 time=1633595567 user_id=392784
Leer even wat manieren zeg. Iemand denkt betrokken met je mee, en jij doet zo’n geniepige uitspraak? :nope:
Succes ermee verder.
Nou ja, ik vond juist dat de suggestie dat ik naar de huisarts moest, gemeen was. Zo van 'je bent gek en je moet zelf naar een therapeut'. Het blijft het viva-forum, soms word je om de raarste dingen afgekraakt.
Blijkbaar was het niet zo bedoeld. Gelukkig maar.
[/quote]

Waarom trek je meteen het negatieve naar je zelf toe?
Waarom zou ze met deze opmerking bedoelen dat je gek bent en naar een therapeut moet?
Wanneer je vast loopt innde opvoeding, je even niet weet wat je moet, is het niet raar om hulp te vragen en dit kan bij een wijkteam of via de huisarts. Eerlujk gezegd vond ik dat, gezein jouw reacties helemaal niet zo'n gek advies.
juist als je kinderen in de puberteit komen, komt je jeugd je om de oren vliegen
Ineens wordt je van alles duidelijk en herbeleef je, wat er mis ging
En ik zou je echt aanraden, daar hulp bij te zoeken (en dat is niet lullig bedoeld, wat jij hebt meegemaakt, is traumatisch, en dat neem je nu nog steeds mee)
Blijft het feit dat het me rauw op mijn dak valt dat ik puberperikelen heb met een kind van elf. Dacht nog een paar jaar te hebben.
anoniem_63bbf1e807fcd wijzigde dit bericht op 07-10-2021 13:49
37.91% gewijzigd
Maar het zijn toch allemaal niet van die schokkende dingen? Mijn dochter is ook 11, ruimt ook nooit haar rommel op, heeft de neiging schoenen te willen en ze dan niet te dragen omdat ze niet lekker zitten (en nu heeft ze míjn schoenen ingepikt), en ze moppert ook iedere vakantie dat ze niet op de fiets wil (en mij stom vindt omdat ik altijd iets milieuvriendelijks wil). Oh, en we eten ook nooit vlees, de horror. Dat soort doen kinderen nou eenmaal. Ik zou er gewoon niets van vinden. Veel makkelijker, zelfde effect.
Thalas schreef:
07-10-2021 13:34
Maar het zijn toch allemaal niet van die schokkende dingen? Mijn dochter is ook 11, ruimt ook nooit haar rommel op, heeft de neiging schoenen te willen en ze dan niet te dragen omdat ze niet lekker zitten (en nu heeft ze míjn schoenen ingepikt), en ze moppert ook iedere vakantie dat ze niet op de fiets wil (en mij stom vindt omdat ik altijd iets milieuvriendelijks wil). Oh, en we eten ook nooit vlees, de horror. Dat soort doen kinderen nou eenmaal. Ik zou er gewoon niets van vinden. Veel makkelijker, zelfde effect.
Ik snap dat je je rommel niet opruimt, maar keihard 'dat doe ik niet' zeggen als het je gevraagd wordt, vind ik best brutaal.
07-10-2021 13:39
Ik snap dat je je rommel niet opruimt, maar keihard 'dat doe ik niet' zeggen als het je gevraagd wordt, vind ik best brutaal.

Het is in ieder geval onvriendelijk en praktisch onhandig, want dan blijven die dingen zo liggen. En uiteindelijk stapelt de was zich zo op, en wordt je kast zo leeg. In deze heel specifieke situatie: waarom wilde hij ze niet opruimen? Of was hij boos om iets anders en kwam deze vraag op een onhandig moment?
Eerder die middag mocht hij niet op de tablet omdat het geen schermtijd was. Kan best zijn dat de bokkigheid daar vandaan kwam, maar ook dan blijft het onaardig.
07-10-2021 13:28
Blijft het feit dat het me rauw op mijn dak valt dat ik puberperikelen heb met een kind van elf. Dacht nog een paar jaar te hebben.
Het is juist ook een hele leuke periode hoor ik van vrienden om me heen. Het is niet voor iedereen makkelijk, maar je lijkt er al bij voorbaat vanuit te gaan dat het drama wordt en dat het een en al toestanden zal zijn. Die gedachte wordt dan door dit soort incidenten bevestigd.

Misschien reageer je daardoor onbewust anders, omdat je het als een voorbode van een lange periode gedoe ziet.

Ja, een zaken als schermtijd zijn natuurlijk ook meer voor jongere kinderen, dat gaat natuurlijk botsen met een kind dat ouder wordt. (Niet dat je het af moet schaffen, maar meer dat dat het een logisch gevolg is).
Het is zeker onaardig, maar het maakt zijn reactie wel wat begrijpelijker: hij mocht iets niet wat hij graag wilde, dus doet hij niet wat jullie graag willen. Dat is niet uit bokkigheid, maar het is een soort redden van gezichtsverlies. Volwassenen doen dat net zo. In zekere zin is het daarmee wel een prepuberding: hij wordt volwassener, hij ziet relaties meer als quid pro quo, wederkerigheid. En als hij geen quid krijgt, geeft hij ook geen quo, net als grote mensen dat niet doen. Het is oefenen voor later.

Ik zou dit soort dingen laten gaan. Als je hem op een ander moment vraag om zijn kleren in de was te doen, dan doet hij het vast wèl weer.
Kinderen zijn soms onaardig. En soms brutaal.
Dat heeft toch op zich niets met pubertijd te maken. Ik geloof dat je daar erg tegen op ziet en daar iets groots van in je hoofd hebt gemaakt ?
Kijk daar eens naar, want dan krijg je inderdaad binnenkort een hell of a ride.

Pubers zijn naar mijn ervaring helemaal niet zo'n onmensen hoor. Ze zijn wel wispelturig en nukkig af en toe. En ze denken niet alles goed door. Kunnen slecht plannen. Mijn tip is om een webinar over het puberbrein te volgen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Thank God voor dit topic. Mijn zoon is tien en heeft ook ineens periodes dat ik denk ‘jeetje we hebben ineens echt een puber in huis!’

Grote mond, consequent niet doen wat er gevraagd wordt… nou ja, echt pubergedrag. Vind het ook heel jong, maar blijkbaar niet abnormaal. Gelukkig zijn dit nog vlagen van opstandige buien, want hij kan ook nog lekker ‘s ochtends even komen knuffelen in bed. Maar hij verandert echt ineens. Ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen als puber.

Ik maak me er geen zorgen over, zijn moreel kompas is goed, dat merken we wel. Alleen soms zijn wij de stomste ouders die er zijn, heeft ie alleen maar stomme kleren etc… hoort erbij denk ik 🤔
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
belgali schreef:
07-10-2021 13:59
Kinderen zijn soms onaardig. En soms brutaal.
Dat heeft toch op zich niets met pubertijd te maken. Ik geloof dat je daar erg tegen op ziet en daar iets groots van in je hoofd hebt gemaakt ?
Dit. En ik snap het hoor. Ook je vragen of je niet strenger moet zijn. Mijn kinderen gedragen zich af en toe ook hondsbrutaal en (vooral de puber) stik verwend. Maar niet altijd. En soms merk ik zomaar dat ze wenselijk gedrag vertonen, zonder dat ik dat er met harde hand ingeramd heb. Mijn 13-jarige is op het moment poeslief, meewerkend en wijs. Snapt veel eerder dan zijn 9-jarige broer wanneer hij te ver gaat, voelt situaties aan. Dat is m.i. juist het positieve van deze leeftijd. En de pubertijd is nog maar net begonnen, dus er zullen ook weer lastige periodes en situaties komen. Maar de pubertijd is geen oneindige reeks van ellendige conflictsituaties, dat heb ik nu al in de gaten.
Het doet me denken aan die persoonlijkheidstypen van Gretchen Rubin. Daar zit één persoonlijkheidstype bij dat eigenlijk bij voorbaat al iets niet wil doen als het verwacht wordt of moet. Die ben ik. Tot op heden overigens.
novaviva schreef:
07-10-2021 14:20
Het doet me denken aan die persoonlijkheidstypen van Gretchen Rubin. Daar zit één persoonlijkheidstype bij dat eigenlijk bij voorbaat al iets niet wil doen als het verwacht wordt of moet. Die ben ik. Tot op heden overigens.
En nu ben je eigen baas? Want anders lijkt me het best onhandig. Haha.
hadea1 schreef:
07-10-2021 14:10
Dit. En ik snap het hoor. Ook je vragen of je niet strenger moet zijn. Mijn kinderen gedragen zich af en toe ook hondsbrutaal en (vooral de puber) stik verwend.
Toch fijn om te horen dat anderen hun kind soms ook zo verwend vinden reageren. Kind is trouwens ook vaak lief en grappig. Maar het is nogal een verschil met hoe gezellig de zomervakantie was.
Sjulia schreef:
07-10-2021 11:34
Heel hard vind ik dit. En heel naar. Dan heb je echt geen leuke band met je kind. Gelukkig was mijn moeder niet zo.

Zou het zelf niet leuk vinden in ieder geval.
O echt? Wat is daar hard aan dan? Zo werkt het voor mezelf eigenlijk ook. Als ik iets duurs koop, heb ik geen geld meer voor iets anders. Dus op een gegeven moment is het 'jammer, maar het moet maar', ondanks dat ik de trui/broek/whatever eigenlijk niet zo leuk vind. Of nog wat langer op mijn oude schoenen.

Hoe zou jij het doen?
07-10-2021 14:48
Toch fijn om te horen dat anderen hun kind soms ook zo verwend vinden reageren. Kind is trouwens ook vaak lief en grappig. Maar het is nogal een verschil met hoe gezellig de zomervakantie was.
Het is ook niet zo'n gezellige tijd, hè. Elke dag weer op tijd naar bed, vroeg opstaan. Veel regen, donkere dagen. En dan een nieuw schooljaar met nieuwe verwachtingen. Volgens mij geldt voor elk kind (en in mijn geval ook voor mezelf,want ik werk in het onderwijs) dat de periode van tussen zomervakantie en herfstvakantie pittig is.

Tel daar een veranderende sociale omgeving bij op. Iedereen die zegt dat "groep 8 zo speciaal is". (mijn oudste vond groep 8 geen bal aan). Een stomme klas (als ik het goed gelezen heb?). En - wellicht - en veranderend lijf. Je zou van minder onaardig worden. Het goede nieuws is dat dit niet het begin van het einde is, maar een periode die ook weer over gaat. Wie weet hoe gezellig hij straks weer is in de herfstvakantie. Misschien stopt hij zelfs spontaan een vies glas in de vaatwasser, je weet maar nooit.
hadea1 schreef:
07-10-2021 15:02
Het is ook niet zo'n gezellige tijd, hè. Elke dag weer op tijd naar bed, vroeg opstaan. Veel regen, donkere dagen. En dan een nieuw schooljaar met nieuwe verwachtingen. Volgens mij geldt voor elk kind (en in mijn geval ook voor mezelf,want ik werk in het onderwijs) dat de periode van tussen zomervakantie en herfstvakantie pittig is.

Tel daar een veranderende sociale omgeving bij op. Iedereen die zegt dat "groep 8 zo speciaal is". (mijn oudste vond groep 8 geen bal aan). Een stomme klas (als ik het goed gelezen heb?). En - wellicht - en veranderend lijf. Je zou van minder onaardig worden. Het goede nieuws is dat dit niet het begin van het einde is, maar een periode die ook weer over gaat. Wie weet hoe gezellig hij straks weer is in de herfstvakantie. Misschien stopt hij zelfs spontaan een vies glas in de vaatwasser, je weet maar nooit.
en juist de kinderen die nu in groep 8 zitten, hebben door de lock-down een knauw gekregen in hun sociale ontwikkeling in de groep
Grote kans, dat TO's zoon, het leven best even zwaar vindt op school
07-10-2021 14:48
Miss hien goed om te weten dat in het puberbrein alles draait om ikke. Niks anders is belangrijker dan zijzelf. Ik zag vroeger echt op tegen de pubertijd van de kinderen maar nu nr 1 eruit is, nummer 2 er middenin zit en nr 3 begint vind ik het een geweldige tijd. Ht is een yitdaging ze toch te laten doen wat je wil e als.je bij kind 1 de handleiding gevonden hebt kunnje die net zo hard weer weggooien bij nr 2 want daarbij werkt het weer heel anders. Hier was/is 1 ding wat bij alle 3 wel hetzelfde is. Ze los laten, zelf laten ontdekken en ervaren wat de gevolgen van hun gedrag en keuzes zijn en vooral nietvlaten merken dat ze je op de kast kunnen krijgen want dat triggert alleen maar.
Kleding van pubers ruim ik niet op. Als ze het niet in de was doen was ik het niet. Zo hebben we een keer gehad dat de oudste geen schone onderbroeken meer had. Tsja eigen schuld. Daarna deed hij wel altijd zijn kleren opruimen. Ik ga zulke strijd gewoon niet aan, dat kost energie.
En ja, fijn om te horen dat anderen dit ook ervaren, toch? Ik heb een jaar geleden een topic geopend over de opkomende sneakerfetish van mijn zoon en kreeg daar ook geruststellende reacties op. Inmiddels ben ik eraan gewend en zo gaan we uitdaging na uitdaging af.
Hier is het ook altijd hetzelfde ge-emmer na de zomer vakantie... kinderen moeten weer wennen, aan de regelmaat, het hele weken naar school gaan. Tegen de herfstvakantie heb je weer een ander kind.
En daarbij, dat hebben ze bijna 1,5 jaar niet gedaan he, 5 hele dagen in 1 week naar school.
Hier ook een beginnende puber. Kan de hele wereld aan, maar hecht heel veel waarde aan veilige grenzen. Kleding is hier soms al stom zodra we het gekocht hebben. Jammer dan, maar het ligt in je kast. Met liefde gestreken. :lol:

Stom voorbeeld, gister was dochter (net 12, 1e klas VO) doodop. Maar ‘s avonds komen er nog appjes binnen, hele avond plingt dat ding. Ze zitten in 134 groepsapps. Wij zeiden dat ze op tijd ging slapen, moe, wallen, etc
En de telefoon blijft beneden. Ja maar wat als ik een appje krijg?? Die beantwoord je morgen maar, slaap lekker. Heeft bijna de klok rond geslapen. Knapte er direct van op. Met sommige dingen neem ik graag de schuld op me. En dochter lijkt dat heel prettig te vinden. Ik maak dan die keus voor haar. En ze had heerlijk geslapen.
‘Waarom beantwoorde je gister je appjes niet?’
‘Ik moest mijn telefoon beneden laten’
‘Ouders :roll:

Op deze leeftijd willen ze zo graag groot zijn en niet lullig doen, zoals pas dag later je appjes beanwoorden. Kan echt niet he! Dat moet direct. Dan ben ik met liefde de strenge ouder.
En die dingen die echt stom zijn, zijn stom. Punt. Hier gaan we elk jaar op vakantie naar het geboorteland van man en mij. Klinkt heel mooi. Mooi onderwerp voor pubers.
We zijn in Nederland geboren. Maar daar vraagt dan weer niemand naar.

Maak strijd waar het moed en laat los waar dat kan :high5:
07-10-2021 13:39
Mijn kind roept heel liefjes 'okeeeee doe het straks hè' en vindt zichzelf heel slim dat ze het dan lekker niet doet.
Dan moet je dus als een drill sergeant 'nee doe het nu' scanderen terwijl ze dan heel zieligjes piept dat ze nét iets voor school wilde doen, even het tiktokfilmpje wegklikken hoor want dat keek ze niet echt, geen flauw idee waarom dat opstaat, en waarom DOE ik nou zo??
Heb ik liever gewoon direct 'nee'. Dit is ook vermoeiend.
07-10-2021 14:46
En nu ben je eigen baas? Want anders lijkt me het best onhandig. Haha.
Nee, geen eigen baas. Ik ga wel lekker mijn eigen gang op werk moet ik zeggen. Ik heb geen baan waar ze zich erg met me bemoeien. En anders doe ik dingen met flinke tegenzin of een scheutje passief-agressiviteit.

Echt, het zit in m’n karakter, daar kan geen opvoeding tegenop. Ik vind m’n ouders eigenlijk juist vaak te volgzaam en te bang om regels te overtreden.
Wat betreft school: lekker op zn bek laten gaan. Geef aan dat hoe meer hij zn best doet, hoe meer keuze hij straks heeft in banen en hoe hoger het salaris. Voor de rest niet teveel pushen, worden ze stiekem van en gaan nog meer tegendruk geven. Laat maar lekker op zn bek gaan, falen voelt echt niet nice.
Zeker niet als zn stoere vriendjes dan wel die voldoende halen met geluk en hij zakt.
Je kunt paard naar t water brengen maar je kunt het niet dwingen om te drinken

Qua gedrag thuis moet je echt wel strakker zijn. Respect staat voorop. Duur kledingstuk niet dragen? Dan betaald ie maar n deel terug.
Praat met je zoon op momenten dat er GEEN spanning is. Dus nooit in the heat of the moment een sneer geven over hoe hij zich gedraagt maar af en toe even apart nemen om te kletsen samen. Geef ook je emoties of gevoel door aan hem en vraag wat hij nodig heeft en sluit goed af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven