Mijn huis te klein?

08-10-2021 12:10 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Ik heb sinds ongeveer anderhalf jaar een vriendschap, waar we beiden veel gezelligheid en steun uit halen. Zij zat midden in een scheiding toen ik haar leerde kennen en ik woonde sinds corona in Nederland en kende niemand (eenzame lockdown dus). We konden het goed vinden dus we trekken veel op; samen eten, samen gamen, rondjes wandelen, weekendje weg toen het weer mocht. Maar ze wil nooit naar mij thuis komen. Zelfs als ik voorstel lekker te koken, wil ze dat ik dat bij haar thuis doe. Nu woon ik relatief klein, in een appartement in een leuke buurt ( maar 1 slaapkamer). Ik heb het leuk en slim ingericht en ben er blij mee; het is er gezellig en knus en ook prima betaalbaar voor mij.

Morgen ben ik jarig en heb ik een paar mensen uitgenodigd, waaronder zij. Ik vertelde haar dat ze uitgenodigd was en dat het kleinschalig zou zijn met niet al te veel mensen. En toen zei ze 'ja gelukkig maar want er past toch bijna niemand in dat kleine huis'. Om vervolgens te gaan vertellen dat ze een nieuw appartement zou gaan huren van 150 m2 want ja haar huidige appartement van 100 m2, waar ze alleen woont, is veeeeel te klein (en mijn huis is 35 m2). En ik krijg vaker opmerkingen over 'hoe klein' ik woon.

Heel stom dit, maar ik krijg het gevoel dat ik niet goed genoeg meer ben voor haar. Sinds ze een relatie heeft is het erger geworden. Ik heb wel eens gevraagd, vind je het niet fijn bij mij. En dan zegt ze dat ze het prima vindt, maar vanwege de ruimte liever bij haar thuis afspreekt, dat is een wat meer volwassen huis. Ik vind het echt belachelijk en neig om de vriendschap een beetje dood te laten bloeden. Is dit overdreven van mij? Verder is het contact namelijk prima en gezellig. Wat denken jullie?
aliva schreef:
08-10-2021 14:53
Maar dan stuur je toch gewoon op vriendelijke wijze er een beetje op aan dat er vaker bij jou afgesproken wordt
(´Willen we anders samen koken bij mij, dan hebben we wat meer ruimte? Geef je boodschappenlijstje maar door dan doe ik de inkopen´.)

En af en toe zet je je er over heen en ga je toch op bezoek bij je vriendin.

En commentaar over kleine onvolwassen huizen hou je toch gewoon voor je.

Eens een lompe opmerking kan gebeuren maar als dat blijft terugkomen dan speelt er toch iets anders denk ik. Een soort van ´op de plaats zetten´ en dan is dat geen lieve vriendin.
Ja, ik ben niet degene die dat zei of ooit zou zeggen, ik geef alleen aan dat ik wel begrijp dat ze liever in haar eigen huis afspreekt.
Am Yisrael Chai!
Komt ze morgen alleen met haar partner? Of was dat voor de verjaardag met nog een paar mensen?

Vertel gewoon wat je ervan vind als je alleen met haar bent en kijk hoe ze reageert. Bespreek het.

Als er anderen bij zijn mag je het trouwens ook zeggen, maar dan zou ik het kort houden.
Wat een zeikwijf. En dat zou ik wat genuanceerder ook tegen haar zeggen. Een goede vriendschap kan wel tegen een opstootje als dit.
SunShine35 schreef:
08-10-2021 15:45
Komt ze morgen alleen met haar partner? Of was dat voor de verjaardag met nog een paar mensen?

Vertel gewoon wat je ervan vind als je alleen met haar bent en kijk hoe ze reageert. Bespreek het.

Als er anderen bij zijn mag je het trouwens ook zeggen, maar dan zou ik het kort houden.
Ik zou alleen wat ( iets heel duidelijks) zeggen als ze weer zo'n opmerking maakt. Op dat moment zelf.
Ik vind het ongehoord. Dat ze liever bij haar thuis of ergens anders afspreekt, oké dat kan. Maar gaan voorstellen dat jij beter bij háár kunt gaan koken omdat het bij jou zo klein is? Onbeschoft...
Al kunnen natuurlijk altijd redenen zijn waarom je je in andermans huis niet op je gemak voelt. Voor mijzelf zou dat bijv zijn als het er erg koud is, erg netjes of als er dieren rondlopen (of beter gezegd, als je ze ruikt). Voor een ander is dat dus misschien de grootte van een huis maar ik zou zelf nooit zeggen: ik kom liever niet meer bij jou want het stinkt hier naar honden.

Vind het dus lastig in te schatten of haar gevoel nou terecht is of niet, je wil ook niet aan haar merken dat er iets is en dat jij niet weet wat... Jij hoeft alleen niet aan jezelf te twijfelen of je huis te klein is of niet. Dat is namelijk totaal niet relevant.
Ik vind die vriendin gewoon onbeschoft. Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om bij een uitnodiging voor een etentje te zeggen: ‘Oh maar dan wel bij mij thuis’. Idem met dat ‘grote mensenhuis’.
Ik zou alleen mijn huis aanbieden als een vriendin een etentje voor meerdere personen wil geven en aan mij zou vragen ‘Zou dat passen?’.

Ik kan ook met haar gezellig op minder dan vier vierkante meter opgepropt op een terras slap ouwehoeren, dan kan ik dat ook met haar op 35 vierkante meter. Ik heb liever een vriendin die zichzelf financiële rust gunt dan eentje die iedere maand met samengeknepen billen moet turen naar haar saldo op de bankapp of ze dat tweede rondje nog wel kan betalen.
Avage schreef:
08-10-2021 15:15

Ik denk dat het in alle gevallen meer over de ander zegt dan over jou. Zij is misschien (te) druk met hoe alles voor de buitenwereld oogt? Aangezien ze haar eigen woning ook al te krap vindt. Soms verdraagt iemand het dan heel slecht om geconfronteerd te worden met iets of iemand die niet aan die standaarden voldoet, die daar zelf ook nog eens prima happy mee is.
Dit is mijn gevoel ook een beetje. Dat zij erg trots is op haar grote appartement en er eigenlijk van baalt dat jij daar niet zichtbaar van onder de indruk bent, het eigenlijk niet zo heel belangrijk vindt en net zoveel waarde hecht aan jouw kleine appartement. Wat geen excuus is voor haar vervelende opmerkingen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Zij gedraagt zich onvolwassen. Ze kraakt jou af en dat zou ik haar ook zeggen als ik jou was.
Ik sluit me bij Avage en Susan aan. Mijn eerste studio was 25m2. Ik was er super blij mee, komend vanuit een studentenhuis. M’n tante, wonende in een villa, haalde er ook haar neus voor op. Ze gaf ook nog aan dat je je bezoek niet op mijn stoelen (leuke retro formica stoeltjes uit de kringloop, waar ik ook super blij mee was) kon laten gaan zitten. Ik zei dat hoeft ook niet, want je kunt op de bank gaan zitten.
fashionvictim schreef:
08-10-2021 12:24
Ik snap eerlijk gezegd wel dat als je kan kiezen om op 35m2 af te spreken of in een huis van 150m2 dat je liever dat laatste doet. Op een gegeven moment ontgroei je wel een beetje dat studentenkamertjes-gevoel. Toen ik jong was was ik dolgelukkig in mijn eerste mini-tweekamerappartementje maar daar zou ik nu echt niet voor mijn plezier in gaan zitten, ik word er wat claustrofobisch van. Dus als ik je vriendin zou zijn zou ik ook steeds vragen of je naar mij toe komt of in de stad met je afspreken.
Wat een gekke opmerking ‘studentenkamertjes-gevoel’, legio mensen wonen gewoon in een appartement van +- 40M2, dat zijn vaak gewoon werkenden.
Ik heb momenteel ook ongeveer die ruimte tot mijn beschikking. Een ruime woonkamer met grote ramen, hoekbank en een grote fauteuil. Als je wil kan ik uit keuken of tuin ook nog een harde stoel bijpakken. Hoe zit je dan bij elkaar op de lip? Ik kan zelf zonder bril de ondertiteling van mijn TV niet eens lezen. En dan heb ik ook nog gewoon een aparte keuken (okay, die is wel klein) en een grote slaapkamer en bad en douche apart. Slim gebruik maken van ruimte maakt een woning geen hok. Sommigen hebben 2 slaapkamers en nog een washok in zo’n oppervlak, dat maakt dit soort appartementen vaak wel ‘hokkerig’, maar ook daar kan een reden voor zijn.

Ik had eens een vriendin die heel gericht was op ‘status’ en zij vond mijn huis maar te min. Toen we het eens over woningen en de markt hadden werd duidelijk dat mijn huis toch wel stukken meer waard was dan haar grote-mensen-huis met al die kamers. En zij heeft een prachtige woning hoor, dat zeker. Dat sommige gemeentes (waar ik woon) nu eenmaal duurder zijn had zij nog niet helemaal begrepen. Ineens begon ze vaker contact te zoeken en tegen iedereen op te scheppen dat haar vriendin in de hoofdstad echt zo’n tof appartement had, echt een soort loft…
Het is geen vriendin meer. Eerst vond ze het fijn om mij af te branden en daarna ineens op te hemelen, geen zin an.

Mij maakt het niet uit hoe en waar iemand woont. Als diegene zich er zelf maar prettig voelt. En schoon zou ook fijn zijn natuurlijk :)
Wanna grow up to be
Be a debaser
Als zij, met vriend of alleen, langs komt bij jou of op andere momenten dit soort opmerkingen maakt, zou ik alleen maar reageren vanuit de 'ik' boodschap.

Zo blij mogelijk zeggen dat je er zelf helemaal happy mee bent; dat dit huis voor jou helemaal 'op maat' is, etc.
Of dat je het zonde zou vinden om 30 dagen per maand x 24 uur (is 720 uren) in een veel te groot en duur huis te gaan wonen "omdat er heel soms een paar uurtjes mensen op visite komen die zeggen eigenlijk in een grotere ruimte te willen vertoeven".

Maar het feit dat een ander zich, als 'vriend/in', meent laatdunkend uit te moeten laten over dergelijke zaken, zou hen bij mij elke keer een streepje minder krediet opleveren.

De opmerking op zich zou ik nog wel kunnen negeren (ene oor in, andere oor uit) of pareren. Maar ik weet ook dat ik bij dat soort mensen/opmerkingen elke keer -menstaal- een stapje verder achteruit stap....totdat het over is. En dan ben ik er ook klaar mee; geen ruzie of zo, maar dan hoeft het voor mij gewoon niet meer.
Zijn ook vaak van die "wij zijn alleen maar eerlijk" types die als het hen zo uitkomt ook nog eens doen of je hén iets aandoet door hun 'eerlijkheid' niet op de juiste waarde (zo proberen zij dat dan voor te stellen) in te schatten....
Ik vind je vriendin naar en onaardig, het gaat niet om de grootte van het huis maar om de gezelligheid.
Alsof je in een café of terras ruim zit. Wat een rare reden om niet af te spreken.
Als je normale zitgelegenheid hebt is er toch niks aan de hand?
Ik heb een kennis met een enorm huis die principieel iets tegen banken heeft, dus dan zit je op een soort krukje de hele avond, of op een niet lekker zittend bankje bij zijn eettafel.
Of helemaal horror: op zijn dakterras heeft hij stukken boomstronk waar je scheef op zit, of op de grond op kussens.
Dat zoek ik ook niet perse op maar als hij graag wil afspreken kom ik wel opdraven.
Hier ook vrienden in een Tiny house van 30m2. En toevallig vind ik dat ook het gezelligste huis om te bezoeken. Grote huizen voelen vaker ongezelliger aan :-P)
Voor iedereen een groene tuin
Ja, dan ben je echt behoorlijk verwend en wereldvreemd. Bah.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Surebaby schreef:
08-10-2021 20:36
Alsof je in een café of terras ruim zit. Wat een rare reden om niet af te spreken.
Ik heb een kennis met een enorm huis die principieel iets tegen banken heeft, dus dan zit je op een soort krukje de hele avond, of op een niet lekker zittend bankje bij zijn eettafel.
Of helemaal horror: op zijn dakterras heeft hij stukken boomstronk waar je scheef op zit, of op de grond op kussens.
Dat zoek ik ook niet perse op maar als hij graag wil afspreken kom ik wel opdraven.

:HA:
polydox schreef:
08-10-2021 20:32
Ik vind je vriendin naar en onaardig, het gaat niet om de grootte van het huis maar om de gezelligheid.

Eens.
Ik vind de vriendin wat snobistisch overkomen met haar "grotemensenhuis".

En of je nu in een tiny house, in een pipo-wagen (leuk! :clown: ) in een caravan of een klein appartementje woont: je kunt het overal gezellig maken.
Zolang je maar kunt zitten, je drankje en een hapje kwijt kunt en een toilet hebt dan is het wat mij betreft helemaal prima. :cheers:
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Surebaby schreef:
[...]

Ja, soms doen mensen onhandige dingen.
Bijvoorbeeld een grote verbouwing waarbij zij perse een kookeiland+tafel (dus met barkrukken) in hebben geplaatst. De hele vriendengroep bestaat inmiddels uit oudere jongeren. Mijn rug trekt een etentje op een barkruk nog wel, mits ik af en toe een stukje kan lopen; fijn is anders maar het lukt.
Maar er zijn ook mensen die vanwege die krukken niet anders kunnen dan afhaken, gewoon omdat zij het fysiek niet volhouden op die krukken. Voor beide partijen teleurstellend, want gezellig met zijn allen rond de tafel is er niet meer bij (alleen, dát zeggen die promotie-woonprogramma's er nooit bij en die snelle keuken-marketingmensen ook niet).
Maar op zich is het dan wel weer een aardige methode om je gasten weg te jagen als je geen zin meer hebt om de gastvrouw te zijn :-D .
GroenTuintje schreef:
08-10-2021 20:41
Hier ook vrienden in een Tiny house van 30m2. En toevallig vind ik dat ook het gezelligste huis om te bezoeken. Grote huizen voelen vaker ongezelliger aan :-P)

Met de huidige energieprijzen ben je met zo'n Tiny house ook veel beter af ;-)
polydox schreef:
08-10-2021 20:32
Dit.

Ik denk dan ook lekkere vriendin als je niet eens de moeite op kunt brengen om naar een verjaardag van een vriendin te gaan, omdat haar huis niet groot genoeg is.. Is ze claustrofobisch ofzo? Of een verwend nest?
Gebruna schreef:
08-10-2021 21:13
Met de huidige energieprijzen ben je met zo'n Tiny house ook veel beter af ;-)
Het verwarmt wel snel zo’n tiny house :hihi:
Voor iedereen een groene tuin
Nooit gedacht dat het belangrijk is waar je vrienden of vriendinnen wonen of de staat van hun woning, je gaat gewoon zitten en je maakt er een leuke tijd van.

Voor TO: Een prima antwoord zou zijn :"kom je voor mij of voor mijn huis" en als ze doorzeurt :"lieverd, je benen zijn ook niet zo lang dat e ze hier in je nek moet leggen". Zeg het opgewekt en dan mag ze zelf bedenken wat ze belangrijker vindt in het leven, jou of haar afkeer voor kleine woningen.
Ik heb het trouwens ook wel andersom meegemaakt. Dat je in een groot huis woont en mensen dan afgunstig reageren. 'Die tegels in de badkamer vind ik echt niet mooi', dat soort dingen.
Surebaby schreef:
Het ziet er vast heel kunstig uit. Maar, wat hebben banken hem ooit aangedaan?
viamia schreef:
08-10-2021 15:05
Ik weet alleen niet zo goed wat met vriendin aan te moeten. Ze komt morgen met partner en ergens merk ik dat ik nu al een soort van bang ben te moeten horen dat het te krap is of zo.
Hoe is het afgelopen? Heeft ze weer wat van gezegd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven