Enig kind

09-10-2021 17:01 366 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ouders die maar 1 kind hebben
Ervaren jullie dat je kind zich alleen voelt?
Of dat Je kind bijv vraagt waarom zij of hij geen zusje of broertje heeft?

Wij willen het misschien bij 1 kind houden.
Omdat we in een medische molen hebben gezeten en het lang heeft geduurd voordat de kinderwens werkelijkheid werd.
Jonesboro schreef:
11-10-2021 12:27
Gezins chemie dan bedoel ik inderdaad de gezinsdynamiek. En dat ik het heb over ‘verkeerde’ gezinnen daarmee bedoel ik natuurlijk dat ik niet jullie leuke gezellige sociale gezinnen ken met 1 kind, blijkbaar ken ik alleen de andere kant.

Ik merk dat er er veel tijd, aandacht en geld aan de enig kinderen worden besteed waardoor een leuk gesprek soms vaak wordt onderbroken, veel keuzes draaien om dat ene kind, en de rol van het ene kind een stuk groter is in het hele doen en laten van het gezin. Ook de rol van ouders naar hun kind toe dat het meer een vriend wordt dan kind stoort me in uitjes of gesprekken.
En dat vind ik vaak onprettig. Dat is hun goed recht. Net zoals ze van mij een heleboel ook niet leuk vinden, of van mijn gezin.
Ik zie alleen wel een gemene deler in die gezinnen naar voren komen waardoor ik zelf voor iets anders heb gekozen. Ik denk dat at het wel degelijk komt door het hebben van 1 kind, maar karakter en persoonlijkheid zal heus meespelen.
Zoals ik al schreef... het komt vast omdat ik net die gezinnen ken die er zo aan toe gaan.
Ik wil jou mening niet afdoen als onzinnig. Jij hebt jouw mening en dat mag. De zaken die ik lees zijn denk ik wel veelvoorkomende oordelen.
Ik heb ooit eens een verbaasde moeder gesproken. Zij vond het zo opvallend dat mijn kind zo goed is in delen van speelgoed, snoepjes en aandacht. Ze had altijd het idee gehad dat kinderen zonder broers en zussen dat niet kunnen. En toen kwam mijn kind op bezoek voor een speelafspraakje.

Zo is ons kind ook echt niet bang om op kinderen af te stappen, contact te leggen en vriendjes en vriendinnetjes te maken. Dat is ook een veelgehoord oordeel over enig kinderen, dat ze dat niet kunnen of durven.
Jonesboro schreef:
11-10-2021 12:27
Gezins chemie dan bedoel ik inderdaad de gezinsdynamiek. En dat ik het heb over ‘verkeerde’ gezinnen daarmee bedoel ik natuurlijk dat ik niet jullie leuke gezellige sociale gezinnen ken met 1 kind, blijkbaar ken ik alleen de andere kant.

Ik merk dat er er veel tijd, aandacht en geld aan de enig kinderen worden besteed voel je je dan schuldig dat je jouw kind dat niet kan bieden?waardoor een leuk gesprek soms vaak wordt onderbroken, veel keuzes draaien om dat ene kind, en de rol van het ene kind een stuk groter is in het hele doen en laten van het gezin.
? Maar dat is met 3 niet anders lijkt me? Daar draaien de keuzes dan om 3 kinderen
Ook de rol van ouders naar hun kind toe dat het meer een vriend wordt dan kind stoort me in uitjes of gesprekken. Nou een kind is een kind geen gelijkwaardige volwassene lijkt me erg ongezond dit
En dat vind ik vaak onprettig. Dat is hun goed recht. Net zoals ze van mij een heleboel ook niet leuk vinden, of van mijn gezin.
Ik zie alleen wel een gemene deler in die gezinnen naar voren komen waardoor ik zelf voor iets anders heb gekozen. Ik denk dat at het wel degelijk komt door het hebben van 1 kind, maar karakter en persoonlijkheid zal heus meespelen.
Zoals ik al schreef... het komt vast omdat ik net die gezinnen ken die er zo aan toe gaan.
Je schrijft onsamenhangend en niet rationeel. Behoorlijk van de hak op de tak. Ik denk dat je oprecht een poging gedaan hebt om mijn vragen te beantwoorden, dank daarvoor. Ik begrijp er alleen echt helemaal niks van en dat is ok. Ik heb een poging gedaan om erop te reageren maar ik denk dat het kansloos is. Ik laat het hierbij.
Ttroeteltje schreef:
11-10-2021 12:39
Ik wil jou mening niet afdoen als onzinnig. Jij hebt jouw mening en dat mag. De zaken die ik lees zijn denk ik wel veelvoorkomende oordelen.
Ik heb ooit eens een verbaasde moeder gesproken. Zij vond het zo opvallend dat mijn kind zo goed is in delen van speelgoed, snoepjes en aandacht. Ze had altijd het idee gehad dat kinderen zonder broers en zussen dat niet kunnen. En toen kwam mijn kind op bezoek voor een speelafspraakje.
Ik had vroeger een vriendje en een vriendinnetje met wie ik vaak speelde, als ik dan tijdens een spel een keer niet hun zin wilde doen was het altijd: 'Dat is omdat jij enig kind bent, daarom heb je niet geleerd om te delen.' En dat waren dan dus kinderen van een jaar of zeven die dat al ingefluisterd hadden gekregen. Die vooroordelen beginnen echt vroeg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
11-10-2021 12:42
Ik had vroeger een vriendje en een vriendinnetje met wie ik vaak speelde, als ik dan tijdens een spel een keer niet hun zin wilde doen was het altijd: 'Dat is omdat jij enig kind bent, daarom heb je niet geleerd om te delen.' En dat waren dan dus kinderen van een jaar of zeven die dat al ingefluisterd hadden gekregen. Die vooroordelen beginnen echt vroeg.
Erg is dat.
Susan schreef:
Oh dat herken ik. Mijn nichtje is enig kind en toen ze 4 jaar werd kreeg ze een groot cadeau van haar ouders (wat overigens overgenomen was van een familielid). Er waren 2 vriendinnetjes op bezoek van iets ouder. Ik zei tegen mijn nichtje: zo, wat een mooi groot cadeau heb je gekregen! Het oudere vriendinnetje zei: ja, zij is enig kind dus dan krijg je dure cadeaus.

:bonk:
minoes5 schreef:
09-10-2021 17:17
Wij hebben 1 dochter van nu 7 jaar, via ivf.
Een tweede kind bleef uit ondanks ivf.
Wij hebben op een gegeven moment besloten om te stoppen met ivf en daarom is het bij 1 kind gebleven.
Ik heb het er best een tijdje moeilijk mee gehad dat er nooit een tweede of zelfs derde zou komen....geen broertje of zusje voor onze dochter.
Mijn man en ik hebben toen we wisten dat er geen andere kinderen zou komen, besloten dat onze deur altijd/vaak open zou staan voor andere kinderen.
Bij ons spelen, logeren bij ons, bij ons mee-eten of mee een dagje weg. Heel laagdrempelig.
Onze dochter heeft het er toen ze een jaar of 4 was best moeilijk mee gehad dat zij geen broertje of zusje had. Best regelmatig vroeg zij waarom er geen baby'tje kwam. Wij hebben haar al vroeg verteld waarom en op zich snapte ze dat wel. Echter, zoals het met jonge kinderen gaat, het vragen bleef en ook een soort van verdriet dat ze alleen is.
Nu ze steeds ouder wordt is het vragen wel voorbij, maar soms zegt ze nog weleens dat ze het jammer vindt dat ze alleen is.
Het is ook best lastig, overal waar ze komt, op de camping, een speeltuin of zo, zijn veruit de meeste kinderen zo niet alle kinderen aan het spelen met broertjes en zusjes. Zij is altijd alleen en moet zich of alleen vermaken of op anderen afstappen. Kinderen die met een broertje en/of zusje spelen hebben niet zo'n behoefte om met andere kinderen te spelen, merk ik. Zij zijn samen aan het spelen en hebben geen oog voor andere kinderen. Logisch natuurlijk.
Dat doet mij weleens pijn. Mijn dochter is een erg open en spontaan kind, heeft makkelijk contact met anderen. Echter, wanneer wij bijvoorbeeld bij een speeltuintje zijn, heeft zij het al snel gezien, omdat ze zich verveelt.....ze voelt zich alleen tussen de andere kinderen (broertjes/zusjes).
Ze heeft ook al geen neefjes of nichtjes om mee te spelen (zijn een stuk ouder en wonen ook nog eens ver weg).
Dit exact. Alleen dan uit eigen ervaring. Ben zelf enig kind. Heb ook tot mijn 10e om een broertje of zusje gevraagd. Mijn moeder is wel 4x zwanger geweest, maar alle keren is dat uitgedraaid op een miskraam.
Nu ik ouder ben mis ik het een stuk minder, maar af en toe toch wel eens. Toen mijn moeder erg ziek was miste ik toch een broer of zus waar je de zorg kon over verdelen. Als mijn ouders op vakantie gaan ben ik altijd bang dat er iets met ze gebeurd en ik "alleen" achter blijf. Heb dan niemand meer om jeugdherinneringen mee op te halen, want die zijn er niet meer.

En ik neem het mijn ouders echt niet kwalijk hoor. Snap volledig dat ze gestopt zijn met proberen na 4 miskramen.

Ik voel me dan ook echt gezegend dat het voor mij wel "toegestaan" was om meerdere kinderen te krijgen.

En een broer of zus hebben betekend tenslotte ook niet dat ze goed met elkaar kunnen opschieten. Er zijn zat broers en zussen die elkaar op latere leeftijd helemaal niet spreken.

Dus voel je niet schuldig naar je kind toe,. Jullie moeten doen waar jullie je goed bij voelen. En inderdaad niet gaan overcompenseren naar kind toe. Deden mijn ouders gelukkig ook niet.
Jonesboro schreef:
11-10-2021 12:14
Waarom raakt dat zo’n gevoelige snaar?
Omdat je, zoals aan de reacties al te zien is, constant te pas en te onpas bullshit vooroordelen en nare opmerkingen over je heen krijgt als je 1 kind hebt of enig kind bent.

Dat wordt behoorlijk irritant en vermoeiend en kwetsend. Zeker als je weet dat het dus, -bewezen-, uitsluitend vooroordelen zonder enige basis in de realiteit zijn.

Als je je hele leven te horen krijgt dat je niet sociaal bent omdat je blauw haar hebt zou je dat ook zat zijn.
Ttroeteltje schreef:
11-10-2021 12:39

Zo is ons kind ook echt niet bang om op kinderen af te stappen, contact te leggen en vriendjes en vriendinnetjes te maken. Dat is ook een veelgehoord oordeel over enig kinderen, dat ze dat niet kunnen of durven.
Ik zeg nergens iets over dat jullie kinderen iets tekort komen. Ik heb het ook niet over delen of niet sociaal zijn. Misschien doel ik juist wel op de volwassenen die meegaan in de dynamiek van aandacht aan hun kind geven, om direct aandacht geven als kind erom vraagt. De ouders die ik ken lijken hun enig kind zo super centraal te zetten in alles wat ze doen en bespreken.
En inderdaad, misschien kan het ik niet precies genoeg omschrijven. De kinderen zijn zeker niet dat ze niet kunnen delen of weinig vriendjes hebben. Wel kunnen ze soms wat beter alleen spelen/vermaken heb ik het gevoel. En kijken ze hun ogen uit als ze hier eten en hoe het er bij ons aan toe gaat 🙃 soms benoemen ze dat ook.... dat er altijd zoveel gesprekken en discussies zijn omdat de tafel vol zit
Positivevibes schreef:
11-10-2021 12:58
Omdat je, zoals aan de reacties al te zien is, constant te pas en te onpas bullshit vooroordelen en nare opmerkingen over je heen krijgt als je 1 kind hebt of enig kind bent.

Dat wordt behoorlijk irritant en vermoeiend en kwetsend. Zeker als je weet dat het dus, -bewezen-, uitsluitend vooroordelen zonder enige basis in de realiteit zijn.

Als je je hele leven te horen krijgt dat je niet sociaal bent omdat je blauw haar hebt zou je dat ook zat zijn.
Dat blijkt inderdaad... en dat wist ik niet. Lijkt me inderdaad heel vervelend.
Lady_Demeanor schreef:
Je schrijft onsamenhangend en niet rationeel. Behoorlijk van de hak op de tak. Ik denk dat je oprecht een poging gedaan hebt om mijn vragen te beantwoorden, dank daarvoor. Ik begrijp er alleen echt helemaal niks van en dat is ok. Ik heb een poging gedaan om erop te reageren maar ik denk dat het kansloos is. Ik laat het hierbij.
:yes:
Jonesboro schreef:
11-10-2021 13:05
Ik zeg nergens iets over dat jullie kinderen iets tekort komen. Ik heb het ook niet over delen of niet sociaal zijn. Misschien doel ik juist wel op de volwassenen die meegaan in de dynamiek van aandacht aan hun kind geven, om direct aandacht geven als kind erom vraagt. De ouders die ik ken lijken hun enig kind zo super centraal te zetten in alles wat ze doen en bespreken.
En inderdaad, misschien kan het ik niet precies genoeg omschrijven. De kinderen zijn zeker niet dat ze niet kunnen delen of weinig vriendjes hebben. Wel kunnen ze soms wat beter alleen spelen/vermaken heb ik het gevoel. En kijken ze hun ogen uit als ze hier eten en hoe het er bij ons aan toe gaat 🙃 soms benoemen ze dat ook.... dat er altijd zoveel gesprekken en discussies zijn omdat de tafel vol zit
het zou je sieren, als je gewoon zou reageren met:
Shit, sorry, ik wilde niemand beledigen en natuurlijk is het niet aan mij om een oordeel te vellen. Ik had mijn mening niet moeten verwarren met de waarheid. Excuus!
Jonesboro schreef:
11-10-2021 13:05
Ik zeg nergens iets over dat jullie kinderen iets tekort komen. Ik heb het ook niet over delen of niet sociaal zijn.
Eeehhh eerder schreef je: “het groeit anders op” - daarmee insinueer je wel degelijk dat enig kinderen iets te kort komen.
Als je niet kan/wil inzien dat zo’n opmerking kwetsend kan zijn en bovendien kant noch wal raakt dan zijn wij uitgepraat Jonesboro.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Susan schreef:
Toch zie ik dat sommige ouders wel zelf ook doen.
Overcompenseren want alleen en alles over de top
Ik denk dat dat wel een valkuil is waar je wellicht makkelijk in meegaat.
lilalinda schreef:
11-10-2021 13:10
het zou je sieren, als je gewoon zou reageren met:
Shit, sorry, ik wilde niemand beledigen en natuurlijk is het niet aan mij om een oordeel te vellen. Ik had mijn mening niet moeten verwarren met de waarheid. Excuus!
Excuses vind ik inderdaad wat ver gaan. Ik heb al wel geschreven dat het niet mijn bedoeling was een kutopmerking te schrijven. (Dus zover was ik al)
Ik mag zeker wel een oordeel vellen en het is inderdaad Mijn mening en niet de waarheid. Die is voor iedereen anders.
Dan siert het me maar niet.
Jonesboro schreef:
11-10-2021 13:13
Excuses vind ik inderdaad wat ver gaan. Ik heb al wel geschreven dat het niet mijn bedoeling was een kutopmerking te schrijven. (Dus zover was ik al)
Ik mag zeker wel een oordeel vellen en het is inderdaad Mijn mening en niet de waarheid. Die is voor iedereen anders.
Dan siert het me maar niet.
jij hebt vast vaker last met anderen in de omgang.
lijkt me vervelend. Als je wil, zijn er wel tips. Maakt het leven vaak een stuk eenvoudiger
Ik ben blij dat ik twee dochters heb. Ze hebben elkaar. Als we op pad gaan dan spelen ze samen,en kletsen met elkaar.Ook thuis natuurlijk. Ruzie maken hoort erbij, als ze later volwassen zijn kunnen ze afspreken en leuke dingen doen. Ik zou eigenlijk nog een broertje of zusje voor ze willen, maar ik kan die babytijd echt niet nog een keer aan.
Baggal schreef:
Eeehhh eerder schreef je: “het groeit anders op” - daarmee insinueer je wel degelijk dat enig kinderen iets te kort komen.
Als je niet kan/wil inzien dat zo’n opmerking kwetsend kan zijn en bovendien kant noch wal raakt dan zijn wij uitgepraat Jonesboro.
Maar kinderen met 4 broers/zussen groeien ook anders op dan als je maar 1 broer/zus hebt? Je kunt op alle slakken zout leggen en alle opmerkingen kunnen kwetsend zijn, maar je kunt ook voor jezelf bepalen hoe je zo een opmerking invult.
Niet om je nu af te vallen, maar las dit en had zoiets van kinderen met veel broers/zussen groeien ook anders op.

Wij zijn straks een gezin met 7 kinderen. En daar zullen mensen ook over oordelen. Dan moeten ze dat lekker doen. Wij leven ons leven en zijn gelukkig en dat is voor ons het belangrijkste.
Hoeveel eventuele opmerkingen ik al niet heb gehad over mijn huidige zwangerschap is niet meer op 2 handen te tellen. Geef gewoon als antwoord dat hun mening mij geen ruk interesseert en dat doet het ook niet. Wij zijn blij met de zwangerschap en wat andere er van vinden moeten ze maar lekker vinden. Prima toch
Baggal schreef:
Nee je wordt gevormd door waar je opgroeid, dat doet iedereen. De gezinnen die ik ken waarover ik het heb, verwennen hun kinderen enorm en het kind hoeft maar te kikken en krijgt of aandacht of wat hij of zij wil hebben. Ook worden ze veel betrokken in volwassen praat waardoor ze al snel een volwassen manier van praten hebben en keuze van onderwerp.
Dan groei je toch anders op dan in een gezin van drie of doe eens gek vroeger een gezin van 15.
De term’ dan groei je anders op’ is ook van toepassing in een arm gezin, of een rijk gezin of gescheiden of wat dan ook.
Trek je toch eens niet zo van alles aan. Je leven wordt echt makkelijker als je dingen van je af laat glijden. Wie ben ik nou? Wat maakt het jou uit wat ik vind of beweer? Als jij er anders in staat is dat toch prima. Waarom moeten we allemaal hetzelfde vinden?
lilalinda schreef:
11-10-2021 13:16
jij hebt vast vaker last met anderen in de omgang.
lijkt me vervelend. Als je wil, zijn er wel tips. Maakt het leven vaak een stuk eenvoudiger
Nou om eerlijk te zijn nooit. Heb wel een sterkte mening dat klopt. Maar kan met iedereen goed overweg en ben sociaal sterk. Ben er dan ook 1 van 4 :rofl: sorry inkoppertje
Goh, lachen.
Jonesboro schreef:
11-10-2021 13:20
Nou om eerlijk te zijn nooit. Heb wel een sterkte mening dat klopt. Maar kan met iedereen goed overweg en ben sociaal sterk. Ben er dan ook 1 van 4 :rofl: sorry inkoppertje
je mag een mening hebben, geweldig
maar weten wanneer je je mond moet houden, is een groter goed
lilalinda schreef:
11-10-2021 13:25
je mag een mening hebben, geweldig
maar weten wanneer je je mond moet houden, is een groter goed
Ja precies. Ik vind het helemaal niet zo sociaal sterk om in een topic over gezinnen met één kind te gaan roepen dat je gezinnen met één kind meestal niet leuk vindt. Ik vind dat echt heel raar. Wat voegt dat in godsnaam toe, waarom zou je dat zo nodig willen zeggen?
Jonesboro schreef:
11-10-2021 13:11
Toch zie ik dat sommige ouders wel zelf ook doen.
Overcompenseren want alleen en alles over de top
Ik denk dat dat wel een valkuil is waar je wellicht makkelijk in meegaat.
En zou het kunnen dat jij dat denkt te zien door jouw onbewuste ideeën? Jij denkt aan overcompenseren want alleen. Dat ligt bij jou. Zoals je hier al leest vinden de ouders van 1 kind dat er niks te compenseren valt.

Wellicht zouden die ouders waar jij het over hebt zich dus precies hetzelfde gedragen als ze 4 kinderen hadden. Of is het juist andersom gewoon een gevolg van meer geld over hebben omdat je nou eenmaal maar 1 kind hebt en dat nogal kosten scheelt. Er zijn legio dingen te verzinnen, overcompensatie is er daar maar 1 van. En dan ook nog eens een met een nare ondertoon.
Ginnyy schreef:
11-10-2021 13:17

Wij zijn straks een gezin met 7 kinderen. En daar zullen mensen ook over oordelen. Dan moeten ze dat lekker doen. Wij leven ons leven en zijn gelukkig en dat is voor ons het belangrijkste.
Hoeveel eventuele opmerkingen ik al niet heb gehad over mijn huidige zwangerschap is niet meer op 2 handen te tellen. Geef gewoon als antwoord dat hun mening mij geen ruk interesseert en dat doet het ook niet. Wij zijn blij met de zwangerschap en wat andere er van vinden moeten ze maar lekker vinden. Prima toch
Heel goed dat jij er zo in staat. Maar dat soort opmerkingen naar jou zijn natuurlijk net zo goed onbeschoft of op z’n minst niet bepaald sociaal handig :) Je hoeft je er uiteraard niks van aan te trekken, liever niet zelfs, maar het mag best gezegd worden dat zoiets gewoon niet erg aardig is.
Jonesboro schreef:
11-10-2021 11:55
Nou zo is ie in ieder geval niet bedoeld. Zoals ik daarna ook schrijf: iedereen moet zijn eigen keuzes (leren) maken in het gezinsleven en doen wat goed voelt.

Ik ken geen gezinnen met 1 kind waar ik de gezins chemie prettig vindt. Net zoals je dat kan hebben met een gezin met meer kinderen. Dat ligt vast aan mij dat ik de verkeerde gezinnen ken. Maar het heeft wel mijn keuze beïnvloedt om, als het lukte, voor meer kinderen te gaan.

Ik vind sommige mensen met bepaalde beroepen ook niet leuk of prettig in de omgang, of mensen met een bepaalde voorkeur voor automerken 🤪 mijn opmerking is niet meer en niet minder dan dat.
Ach hoepel toch op. Een kind vergelijken met een automerk of een beroep :facepalm

En het ligt inderdaad geheel aan jou.

Doei.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven