Enig kind

09-10-2021 17:01 366 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ouders die maar 1 kind hebben
Ervaren jullie dat je kind zich alleen voelt?
Of dat Je kind bijv vraagt waarom zij of hij geen zusje of broertje heeft?

Wij willen het misschien bij 1 kind houden.
Omdat we in een medische molen hebben gezeten en het lang heeft geduurd voordat de kinderwens werkelijkheid werd.
Ik heb ook het idee dat mensen die zo’n extreme afkeurende mening hebben misschien eigenlijk heel onzeker en ook wel ontevreden zijn over hun eigen keuzes. En dit dus met die extreme afkeuring van wat ‘anders’ is aan zichzelf moeten bevestigen dat wat zij doen ok is ofzo.
Tanteslankie heeft gelijk en het raakt bij velen een gevoelige snaar.

Mijzelf raakt een dergelijke opmerking eerlijk gezegd niet. Ik weet van mezelf wat de reden is waarom wij kozen voor 1 kind en daar sta ik dubbel en dwars achter. Iemand moet van zeer goede huize komen wil deze mij hierover een slecht gevoel aanpraten.

Sterker, ik denk dat menig gezin dat ik ken met 1 kind inclusief dat van mijzelf, voorbeelden zijn van gezinnen waarbij dat ene kind het prima doet. Zowel in sociale situaties als binnen het gezin.

Er bestaan vele vooroordelen over enig kinderen en die worden echt niet altijd waargemaakt.
Zoveel mensen, zoveel kinderen, zoveel manieren van opvoeden en zoveel manieren van denken.
Ik gooi hem er nog maar eens in: uit onderzoek blijkt dat er letterlijk nul verschillen zijn tussen enig kinderen en kinderen met siblings.

Ze zijn niet minder sociaal, minder gelukkig of wat dan ook. Ook niet meer trouwens. Het zijn gewoon mensen die op allerlei manieren van elkaar verschillen of overeenkomen.

De verschillen die mensen dus denken te zien, zijn inderdaad vooroordelen.
Ttroeteltje schreef:
11-10-2021 11:45
volgens mij bedoel je JonesBoro?

en die heeft niet gelijk, maar kletst uit haar/zijn nek, en dat irriteert
lilalinda schreef:
11-10-2021 11:50

Tanteslankie heeft gelijk dat het een vervelende opmerking is.
Susan schreef:
11-10-2021 10:33
Ik kan je niet quoten, maar: eens. Vind het ook een zeer rare opmerking. Inderdaad gewoon een kutopmerking.
Nou zo is ie in ieder geval niet bedoeld. Zoals ik daarna ook schrijf: iedereen moet zijn eigen keuzes (leren) maken in het gezinsleven en doen wat goed voelt.

Ik ken geen gezinnen met 1 kind waar ik de gezins chemie prettig vindt. Net zoals je dat kan hebben met een gezin met meer kinderen. Dat ligt vast aan mij dat ik de verkeerde gezinnen ken. Maar het heeft wel mijn keuze beïnvloedt om, als het lukte, voor meer kinderen te gaan.

Ik vind sommige mensen met bepaalde beroepen ook niet leuk of prettig in de omgang, of mensen met een bepaalde voorkeur voor automerken 🤪 mijn opmerking is niet meer en niet minder dan dat.
Jonesboro schreef:
11-10-2021 11:55
Nou zo is ie in ieder geval niet bedoeld. Zoals ik daarna ook schrijf: iedereen moet zijn eigen keuzes (leren) maken in het gezinsleven en doen wat goed voelt.

Ik ken geen gezinnen met 1 kind waar ik de gezins chemie prettig vindt. Net zoals je dat kan hebben met een gezin met meer kinderen. Dat ligt vast aan mij dat ik de verkeerde gezinnen ken. Maar het heeft wel mijn keuze beïnvloedt om, als het lukte, voor meer kinderen te gaan.

Ik vind sommige mensen met bepaalde beroepen ook niet leuk of prettig in de omgang, of mensen met een bepaalde voorkeur voor automerken 🤪 mijn opmerking is niet meer en niet minder dan dat.
Wat bedoel je precies met gezins chemie? En wat zijn dan die ‘verkeerde gezinnen’
Heb je wat concrete voorbeelden want ik heb echt geen idee wat je zegt.

Verkeerde gezinnen’ lijken me gezinnen waar emotionele of fysieke mishandeling plaatsvind? Maar ik denk niet dat je dat bedoelt?
Jonesboro schreef:

Of misschien ligt het überhaupt aan jou en ook niet aan de verkeerde gezinnnen..?

En jeetje, wat kun je je toch (ongewild) ontzettend onhandig uitdrukken. Nu doe je het weer: de verkeerde gezinnen… Putain de merde :nope:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Bedoel je soms de gezinsdynamiek? Ik vind dat dat per gezin verschilt en dat het loshangt van het aantal kinderen. Tuurlijk zijn er wel wat verschillen. Veel kinderen moeten de aandacht delen ten opzichte van één kind. Maar om te zeggen dat alle 1 kinder gezinnen hetzelfde zijn :lol:

Maar goed ik sta er ook anders in, want ik zou nooit meerdere kinderen willen.
Lady_Demeanor schreef:
11-10-2021 12:06
Wat bedoel je precies met gezins chemie? En wat zijn dan die ‘verkeerde gezinnen’

Verkeerde gezinnen’ lijken me gezinnen waar emotionele of fysieke mishandeling plaatsvind? Maar ik denk niet dat je dat bedoelt?
+1

Je was me net voor Lady Demeanor
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ttroeteltje schreef:
11-10-2021 11:45

Mijzelf raakt een dergelijke opmerking eerlijk gezegd niet. Ik weet van mezelf wat de reden is waarom wij kozen voor 1 kind en daar sta ik dubbel en dwars achter. Iemand moet van zeer goede huize komen wil deze mij hierover een slecht gevoel aanpraten.

Sterker, ik denk dat menig gezin dat ik ken met 1 kind inclusief dat van mijzelf, voorbeelden zijn van gezinnen waarbij dat ene kind het prima doet. Zowel in sociale situaties als binnen het gezin.

Er bestaan vele vooroordelen over enig kinderen en die worden echt niet altijd waargemaakt.
Zoveel mensen, zoveel kinderen, zoveel manieren van opvoeden en zoveel manieren van denken.

Waarom raakt dat zo’n gevoelige snaar? Waarom hebben mensen dan zelf het gevoel dat het incompleet is ofzo? Want kijk naar de samenleving... zoveel vormen... zoveel manieren
Lady_Demeanor schreef:
11-10-2021 11:43
Ik heb ook het idee dat mensen die zo’n extreme afkeurende mening hebben misschien eigenlijk heel onzeker en ook wel ontevreden zijn over hun eigen keuzes. En dit dus met die extreme afkeuring van wat ‘anders’ is aan zichzelf moeten bevestigen dat wat zij doen ok is ofzo.
Ik keur niks af. Ik zeg alleen dat ik de gezinnen met 1 kind die ik ken, niet zulke leuke gezinnen vindt.

Je moet doen wat je wilt.

Gelukkig zijn mijn drie kinderen het mooiste wat me is overkomen. En heb ik de vreugde van het krijgen en hebben van een kind maar liefst drie keer mogen meemaken. De grootste rijkdom die ik meemaak, (voor mij dan hè) maar ik zal eerlijk zijn ook het moeilijkste dat ik doe.
Jonesboro schreef:
11-10-2021 12:16
Ik keur niks af. Ik zeg alleen dat ik de gezinnen met 1 kind die ik ken, niet zulke leuke gezinnen vindt.

Gelukkig zijn mijn drie kinderen het mooiste wat me is overkomen. En heb ik de vreugde van het krijgen en hebben van een kind maar liefst drie keer mogen meemaken. De grootste rijkdom die ik meemaak, (voor mij dan hè) maar ik zal eerlijk zijn ook het moeilijkste dat ik doe.
maar waarom heb je de behoefte om te benoemen?
lilalinda schreef:
11-10-2021 11:50

Nee, ik bedoel zeer zeker niet Jonesboro.
Ik ben het eens met TanteSlankie.
Jonesboro schreef:
11-10-2021 12:14
Waarom raakt dat zo’n gevoelige snaar? Waarom hebben mensen dan zelf het gevoel dat het incompleet is ofzo? Want kijk naar de samenleving... zoveel vormen... zoveel manieren
Je keert het om. Ik heb nooit het gevoel dat ik geen gezin heb, iets mis, incompleet ben of mijn dochter te kort doe. Waar ik mij wel aan stoor (en ik ben duidelijk niet de enige) is een opmerking in de trant van: “het kind groeit anders op”… Of in je voorgaande pareltjes post: “verkeerde gezinnen”. Echt mens, waar heb je het over…
Jonesboro schreef:
Wat maakt die gezinnen niet leuk dan? Want dat leg je niet uit?!

Gelukkig zijn mijn drie kinderen het mooiste wat me is overkomen. En heb ik de vreugde van het krijgen en hebben van een kind maar liefst drie keer mogen meemaken. De grootste rijkdom die ik meemaak, (voor mij dan hè) maar ik zal eerlijk zijn ook het moeilijkste dat ik doe. Hi
Dit maakt voor mij heel veel duidelijk.
Jonesboro schreef:

Nou, in dat geval ben jij ontzettend kort door de bocht vwb het classificeren van mensen, want dat is wat je doet. Ik kan me er werkelijk waar geen voorstelling van maken, omdat ik zo gewoonweg niet in elkaar zit.

Gezinschemie…je doelt op dynamiek?
Ik durf bijna te stellen dat wij met zijn 3 actiever zijn en er meer leven in de brouwerij zit dan bij menig 4 of 5 koppig gezin. Maar dat bedoel je vast niet.
Lady_Demeanor schreef:
11-10-2021 12:06

Gezins chemie dan bedoel ik inderdaad de gezinsdynamiek. En dat ik het heb over ‘verkeerde’ gezinnen daarmee bedoel ik natuurlijk dat ik niet jullie leuke gezellige sociale gezinnen ken met 1 kind, blijkbaar ken ik alleen de andere kant.

Ik merk dat er er veel tijd, aandacht en geld aan de enig kinderen worden besteed waardoor een leuk gesprek soms vaak wordt onderbroken, veel keuzes draaien om dat ene kind, en de rol van het ene kind een stuk groter is in het hele doen en laten van het gezin. Ook de rol van ouders naar hun kind toe dat het meer een vriend wordt dan kind stoort me in uitjes of gesprekken.
En dat vind ik vaak onprettig. Dat is hun goed recht. Net zoals ze van mij een heleboel ook niet leuk vinden, of van mijn gezin.
Ik zie alleen wel een gemene deler in die gezinnen naar voren komen waardoor ik zelf voor iets anders heb gekozen. Ik denk dat at het wel degelijk komt door het hebben van 1 kind, maar karakter en persoonlijkheid zal heus meespelen.
Zoals ik al schreef... het komt vast omdat ik net die gezinnen ken die er zo aan toe gaan.
Oh, ik ben mosterd zie ik, met mijn vragen.
Jonesboro schreef:
11-10-2021 12:14
Misschien omdat mensen het gevoel hebben dat iemand hun ouderschap bekritiseerd, want hun kind zou mogelijk iets te kort komen.
Ttroeteltje schreef:
11-10-2021 12:26
Nou, in dat geval ben jij ontzettend kort door de bocht vwb het classificeren van mensen, want dat is wat je doet. Ik kan me er werkelijk waar geen voorstelling van maken, omdat ik zo gewoonweg niet in elkaar zit.

Gezinschemie…je doelt op dynamiek?
Ik durf bijna te stellen dat wij met zijn 3 actiever zijn en er meer leven in de brouwerij zit dan bij menig 4 of 5 koppig gezin. Maar dat bedoel je vast niet.
nee dan bedoel ik inderdaad niet of er leven in de brouwerij zit. Maar wel hoe onderliggende patronen werken, communicatie onderling en aandacht wordt verdeeld.
Nogmaals... blijkbaar kan het ook anders als ik jullie zo hoor.
Jonesboro schreef:
11-10-2021 12:27
Gezins chemie dan bedoel ik inderdaad de gezinsdynamiek. En dat ik het heb over ‘verkeerde’ gezinnen daarmee bedoel ik natuurlijk dat ik niet jullie leuke gezellige sociale gezinnen ken met 1 kind, blijkbaar ken ik alleen de andere kant.

Ik merk dat er er veel tijd, aandacht en geld aan de enig kinderen worden besteed waardoor een leuk gesprek soms vaak wordt onderbroken, veel keuzes draaien om dat ene kind, en de rol van het ene kind een stuk groter is in het hele doen en laten van het gezin. Ook de rol van ouders naar hun kind toe dat het meer een vriend wordt dan kind stoort me in uitjes of gesprekken.
En dat vind ik vaak onprettig. Dat is hun goed recht. Net zoals ze van mij een heleboel ook niet leuk vinden, of van mijn gezin.
Ik zie alleen wel een gemene deler in die gezinnen naar voren komen waardoor ik zelf voor iets anders heb gekozen. Ik denk dat at het wel degelijk komt door het hebben van 1 kind, maar karakter en persoonlijkheid zal heus meespelen.
Zoals ik al schreef... het komt vast omdat ik net die gezinnen ken die er zo aan toe gaan.
waarom heb je de behoefte het te benoemen? je snapt toch wat het doet?

voorbeeld (echt waar) in mijn omgeving zijn de mensen met grotere gezinnen (dus meer kinderen, dan ouders (vanaf 3 kinderen)) echt een crime als het gaat om de sporten van de kinderen. Want die kunnen nooit voldoende rijden (helemaal als ze ook maar 1 auto hebben). Wij rijden dus geregeld extra. Gewoon zonder te zeuren, zonder waardeoordeel naar hun gezinssituatie. Maar lastig is het wel. Ga het ze niet zeggen hoor, dat vind ik niet nodig
Jonesboro schreef:

Mijn kind is ook het mooiste dat mij is mogen overkomen. Ik heb vreugde bij het hebben en krijgen van 1 kind mogen meemaken en het hebben en krijgen van een 2e of 3e kind had mij geen leuker of ander mens gemaakt.

Voor mij is mijn gezin van 3 mijn ideaalbeeld van mijn gezin.
Beste Jonesbro,
Ik weet nou nog steeds niet waarom je 1 kind gezinnen niet leuk vind. Wat er mis is met de ‘gezins chemie’ van 1 kind gezinnen. En wat volgens jou ‘verkeerde’ gezinnen zijn. Misschien weet je het zelf ook niet en roep je maar wat? Omdat je eigenlijk heel druk bent en nergens tijd voor hebt. En vooral niet nadenkt voordat je iets roept 😉 Ik snap het hoor, dat is ook precies de reden dat ik geen drie kinderen heb gekozen 😜
lilalinda schreef:
11-10-2021 12:32
waarom heb je de behoefte het te benoemen? je snapt toch wat het doet?

voorbeeld (echt waar) in mijn omgeving zijn de mensen met grotere gezinnen (dus meer kinderen, dan ouders (vanaf 3 kinderen)) echt een crime als het gaat om de sporten van de kinderen. Want die kunnen nooit voldoende rijden (helemaal als ze ook maar 1 auto hebben). Wij rijden dus geregeld extra. Gewoon zonder te zeuren, zonder waardeoordeel naar hun gezinssituatie. Maar lastig is het wel. Ga het ze niet zeggen hoor, dat vind ik niet nodig
Precies dit. Maar jij Lilalinda verstaat ook de kunst om te weten wanneer je iets wel of niet zegt en zo ja in welke vorm. Dat is niet een ieder gegeven… ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven