Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?
woensdag 13 oktober 2021 om 19:53
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:24
ja natuurlijk, als iemand iets doet, wat ik niet wil, dan zeg ik daar heel vriendelijk iets vanSnoesje83 schreef: ↑14-10-2021 16:16Of nogmaals je hebt iemand in huis die zich van geen kwaad bewust is.
En berispen klinkt wel streng hoor. Je kan toch aangeven dat je iets niet prettig vindt als een ander iets doet in jouw woning. Als je je dan druk maakt over dat je geen goede gastvrouw bent, vind ik best ingewikkeld. Maar goed ik val in herhaling..
Mijn verbazing zit hem in de vrijpostigheid van mensen in andermans huis. Geen haar op mijn hoofd die andermans spullen zou gebruiken/aanraken etc, zonder dat zeker weet dat het oke is
donderdag 14 oktober 2021 om 16:30
Ja dat is dan wel heel goed dat je daar iets van zegt. Grenzen aangeven, wordt het leven voor jezelf maar ook voor de ander makkelijker van. Is niet altijd makkelijk natuurlijk. Vooral als voor jou iets heel logisch is, een ander precies hetgeen doet waarvan jij denkt huh wat doet ze nu.lilalinda schreef: ↑14-10-2021 16:24ja natuurlijk, als iemand iets doet, wat ik niet wil, dan zeg ik daar heel vriendelijk iets van
Mijn verbazing zit hem in de vrijpostigheid van mensen in andermans huis. Geen haar op mijn hoofd die andermans spullen zou gebruiken/aanraken etc, zonder dat zeker weet dat het oke is
En andersmans spullen schrijf je? Heb je dan over kennissen, daar ben ik ook voorzichtiger bij. Ik bedoel bij vrienden vraag je toch niet telkens of je iets wel of niet mag doen of pakken?
donderdag 14 oktober 2021 om 16:36
Dit is toch de crux. En hangt helemaal van de relatie in kwestie af.lilalinda schreef: ↑14-10-2021 16:24ja natuurlijk, als iemand iets doet, wat ik niet wil, dan zeg ik daar heel vriendelijk iets van
Mijn vriendinnen mogen bij mij thuis gewoon alles pakken, en we lopen ook bij elkaar naar binnen als de ander aan het douchen is ofzo. Of als ze mij bij logeert en een jurk van mij uit de kast wil trekken, prima. Ook ongevraagd. Omdat je zeker weet dat het oké is.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:38
Mijn eigen kop thee? Toiletpapier als ik op het toilet zit? Nee, daar vraag ik niet naar.Snoesje83 schreef: ↑14-10-2021 16:30Ja dat is dan wel heel goed dat je daar iets van zegt. Grenzen aangeven, wordt het leven voor jezelf maar ook voor de ander makkelijker van. Is niet altijd makkelijk natuurlijk. Vooral als voor jou iets heel logisch is, een ander precies hetgeen doet waarvan jij denkt huh wat doet ze nu.
En andersmans spullen schrijf je? Heb je dan over kennissen, daar ben ik ook voorzichtiger bij. Ik bedoel bij vrienden vraag je toch niet telkens of je iets wel of niet mag doen of pakken?
Zie ik een open boek liggen en ben benieuwd naar waar het over gaat? Zeker wel. En prulletje op het dressoir waarvan ik wil weten van welk merk het is? Absoluut. Heb ik geen vorkje bij mijn gebak gekregen en we zitten allebei? Dan bied ik aan om ze even zelf te pakken.
Als iemand dan zegt, joh, hoef je niet te vragen, mag gewoon, dan is het weer iets anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:39
Maar waarschijnlijk is er ooit iets gezegd als; joh hoef je niet te vragen, pak gewoon! Of doe of je thuis bent. Hoe weet je anders of het oké is?Positivevibes schreef: ↑14-10-2021 16:36Dit is toch de crux. En hangt helemaal van de relatie in kwestie af.
Mijn vriendinnen mogen bij mij thuis gewoon alles pakken, en we lopen ook bij elkaar naar binnen als de ander aan het douchen is ofzo. Of als ze mij bij logeert en een jurk van mij uit de kast wil trekken, prima. Ook ongevraagd. Omdat je zeker weet dat het oké is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:41
Mwa, soms hoor ik iets en dan denk ik wel; hm... doe ik dat wel goed. En ja, ik heb wel eens bij een vriendin gecheckt of zij het niet vervelend vond dat ik altijd X deed, want ik had begrepen dat sommigen dit wel vervelend (konden) vinden. Juist omdat zij (in mijn ogen) zo'n goede vriendin is, wilde ik dat helder hebben. Maar ook omdat sommige mensen niet zo goed grenzen durven aangeven...lemoos2 schreef: ↑14-10-2021 16:23Nou, er wordt toch flink gezwaaid met onbeschoft, asociaal en onopgevoed. Dat er inmiddels diverse culturele achtergronden een rol hierin kunnen spelen ontgaat een aantal zo te lezen.
Zoals de vraag: ‘Zou je met wat je nu weet het nog steeds zonder te vragen doen’ terwijl de persoon aan wie het gevraagd wordt al aangeeft enkel kaartjes te kijken bij personen met wie zij (?) zo close is dat deze personen ook bij haar kaartjes bekijken. Alsof je dan na 30, 40 jaar ineens gaat vragen aan zus: ‘Joh vind je het wel oké als ik naar hetzelfde kaartje kijk dat ome Joop mij ook heeft gestuurd? Want ik heb recentelijk vernomen dat er 213 en een halve Vivaforummer er wel problemen mee zou kunnen hebben’.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:44

donderdag 14 oktober 2021 om 16:49
Dat soort vriendinnen/familieleden heb ik nietdianaf schreef: ↑14-10-2021 16:41Mwa, soms hoor ik iets en dan denk ik wel; hm... doe ik dat wel goed. En ja, ik heb wel eens bij een vriendin gecheckt of zij het niet vervelend vond dat ik altijd X deed, want ik had begrepen dat sommigen dit wel vervelend (konden) vinden. Juist omdat zij (in mijn ogen) zo'n goede vriendin is, wilde ik dat helder hebben. Maar ook omdat sommige mensen niet zo goed grenzen durven aangeven...

Ik heb vandaag nog gedacht aan dit topic. Ik krijg eigenlijk nooit mensen over de vloer die niet tot de inner circle behoren en ‘kaartjes loeren’ door die dingen actief op te pakken/vast te pakken. Ik doe dat zelf ook niet bij collega’s die ik toevallig oppik. Hooguit dat ik een collectie verjaardagskaarten zie staan op een dressoir en zeg: ‘Oh is de kleine/man jarig geweest? Proficiat’.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:50
ik heb absoluut geen bezwaar tegen dat soort zaken, als mensen het van elkaar weten hoorPositivevibes schreef: ↑14-10-2021 16:36Dit is toch de crux. En hangt helemaal van de relatie in kwestie af.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:52
ik zou bij, ook een goeie vriendin, nooit zomaar een kaart lezen. Dat kan prive zijn.Snoesje83 schreef: ↑14-10-2021 16:30Ja dat is dan wel heel goed dat je daar iets van zegt. Grenzen aangeven, wordt het leven voor jezelf maar ook voor de ander makkelijker van. Is niet altijd makkelijk natuurlijk. Vooral als voor jou iets heel logisch is, een ander precies hetgeen doet waarvan jij denkt huh wat doet ze nu.
Maar als zij een boek leest, pak ik het gerust op, om de achterkant te lezen, en te vragen of ze het aan kan raden
donderdag 14 oktober 2021 om 17:25
Dan moet je eens fijn de discussie starten “ spontaan langsgaan of van te voren vragen of je op audiëntie mag komen bij je kinderen, ouders, beste vriendin sinds 76435 jaar “ .dianaf schreef: ↑14-10-2021 16:41Mwa, soms hoor ik iets en dan denk ik wel; hm... doe ik dat wel goed. En ja, ik heb wel eens bij een vriendin gecheckt of zij het niet vervelend vond dat ik altijd X deed, want ik had begrepen dat sommigen dit wel vervelend (konden) vinden. Juist omdat zij (in mijn ogen) zo'n goede vriendin is, wilde ik dat helder hebben. Maar ook omdat sommige mensen niet zo goed grenzen durven aangeven...
Geen zuurdere, mensenschuwere, solitairder levende, feestjes fobie hebbende , meer ruimte dan doorsnee nodig hebbende vrouwen dan Viva forummers, hoor.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 14 oktober 2021 om 17:25
Het maakt mij helemaal niet uit dat anderen mijn kaarten lezen. Wat dat betreft heb ik helemaal niks te verbergen en er staat nooit iets superpersoonlijks op als "Oh, Yraatje, wat was het gisteren toch heerlijk met je"... of iets in die trant.
Ik lees dus ook gewoon bij mijn moeder de kaarten die ze krijgt. En als mijn schoonouders jarig zijn geweest en er staan veel kaarten bekijk ik die ook wel.
Maar goed, dat gaat dus ook echt alleen om kaartjes, niet om andere post.
Bij mijn moeder misschien wel, maar dat komt omdat ze er dan zelf om vraagt.
Ik lees dus ook gewoon bij mijn moeder de kaarten die ze krijgt. En als mijn schoonouders jarig zijn geweest en er staan veel kaarten bekijk ik die ook wel.
Maar goed, dat gaat dus ook echt alleen om kaartjes, niet om andere post.
Bij mijn moeder misschien wel, maar dat komt omdat ze er dan zelf om vraagt.

donderdag 14 oktober 2021 om 19:52
Ik denk nog steeds dat een deel van de discussie ontstaat doordat iedereen een eigen idee heeft bij de vraag.
De één denkt bijv. aan kaartjes die binnen handbereik op een kastje staan, terwijl de ander bijv. denkt aan kaartjes die op het prikbord vastgeprikt zitten en er eerst afgehaald moeten worden.
En sommige mensen denken waarschijnlijk aan hun meest dierbare vriendinnen & familie met wie ze alles delen, terwijl anderen denken aan een verre oom die ze één keer per jaar zien, of aan een collega of buurvrouw.
Het kan ook nog van het type kaart afhangen: verjaardagskaarten en kerstkaarten zijn vaak wat minder persoonlijk dan rouwkaarten en bedank- of afscheidskaarten.
Ik denk dat dit soort variabelen meespelen in de reacties die we geven. Mogelijk discussiëren we met elkaar terwijl we aan verschillende situaties denken (zonder dit eerst duidelijk uit te spreken, hoewel sommigen dit overigens wel doen).
EDIT: Ik zie nu ook dat ik niet de eerste ben die dit zegt
De één denkt bijv. aan kaartjes die binnen handbereik op een kastje staan, terwijl de ander bijv. denkt aan kaartjes die op het prikbord vastgeprikt zitten en er eerst afgehaald moeten worden.
En sommige mensen denken waarschijnlijk aan hun meest dierbare vriendinnen & familie met wie ze alles delen, terwijl anderen denken aan een verre oom die ze één keer per jaar zien, of aan een collega of buurvrouw.
Het kan ook nog van het type kaart afhangen: verjaardagskaarten en kerstkaarten zijn vaak wat minder persoonlijk dan rouwkaarten en bedank- of afscheidskaarten.
Ik denk dat dit soort variabelen meespelen in de reacties die we geven. Mogelijk discussiëren we met elkaar terwijl we aan verschillende situaties denken (zonder dit eerst duidelijk uit te spreken, hoewel sommigen dit overigens wel doen).
EDIT: Ik zie nu ook dat ik niet de eerste ben die dit zegt

donderdag 14 oktober 2021 om 20:03
Ach weet je, ik denk gewoon dat het per persoon verschilt.
Ik kom zelf uit het zuiden. Hier zijn mensen vanuit zichzelf al opener.
Ikzelf vind (ja, mijn mening) dat mensen tegenwoordig niets meer kunnen verdragen. Lange tenen, privacy, prinsjes en prinsesjes.
Waarschijnlijk is het dat deze mensen verder ook niet bij mijn levensinstelling passen, waardoor ik er weinig mee om ga.
Ieder zijn ding natuurlijk.
Ikzelf vind (ja, mijn mening) dat mensen tegenwoordig niets meer kunnen verdragen. Lange tenen, privacy, prinsjes en prinsesjes.
Waarschijnlijk is het dat deze mensen verder ook niet bij mijn levensinstelling passen, waardoor ik er weinig mee om ga.
de wereld wacht om ontdekt te worden

donderdag 14 oktober 2021 om 20:06
Grappig, ik dacht juist dat het lezen van andermans kaart een soort hedendaagse vrijheid was die men vroeger niet zou nemen in andermans huis. Ik zie het juist als een meer traditionele en wat meer formele fatsoensregel.thanx schreef: ↑14-10-2021 20:03Ach weet je, ik denk gewoon dat het per persoon verschilt.

donderdag 14 oktober 2021 om 20:09
Voor mij geldt het voor elke kaart die niet aan de ongevraagde lezer is gericht. Kast of koelkast, verjaardags- of rouwkaart maakt voor mij geen verschil.vork-lepel schreef: ↑14-10-2021 19:52Ik denk nog steeds dat een deel van de discussie ontstaat doordat iedereen een eigen idee heeft bij de vraag.
EDIT: Ik zie nu ook dat ik niet de eerste ben die dit zegt![]()
Ook deel ik met niemand die me dierbaar is in m’n leven alles. Maar vooral, ik deel niet met iedereen alles over de mensen die ik ken. Iemand kan ook iets over zijn eigen leven vertellen in een kaart.
anoniem_407909 wijzigde dit bericht op 14-10-2021 20:10
7.63% gewijzigd
donderdag 14 oktober 2021 om 20:10
Dit doe ik niet, maar meer omdat ik er niet zo in geïnteresseerd ben van wie anderen kaartjes krijgen. Ik vind wel dat als er echt zo'n persoonlijke boodschap in staat dat je niet wil dat anderen het kunnen lezen je het niet uit moet stallen in je woonkamer als er mensen langskomen. Ik kijk wel graag in de boekenkasten van mensen omdat ik wel benieuwd ben wat ze lezen. Dat zal ook wel niet mogen van de dames hier (waar ik vast ook niet langs mag komen dus is dat probleem ook weer opgelost)
donderdag 14 oktober 2021 om 20:26
Oh, nou, op mij komt het juist gereserveerd en conservatief over.
Moet denken aan (let op! : mijn menig) strenge tijden.
Ben blij dat het hier gemoedelijker is.
En al helemaal bij familie en goede vrienden.
Er werden trouwens verjaardagskaarten bedoeld. Geen bedankt/succes enz. Kaarten.
Dus de niet-lezers zullen ook niet hun sleutel afgeven als ze op vakantie gaan? Maar dat is een ander topic....
de wereld wacht om ontdekt te worden

donderdag 14 oktober 2021 om 20:33
Ja, gereserveerd en conservatief, maar ik dacht dat je bedoelde dat we tegenwoordig zo snel een probleem zien waar we dat vroeger niet zagen? Terwijl ik het juist zie als een regel can vroeger en dat men tegenwoordig vrijpostiger is.thanx schreef: ↑14-10-2021 20:26Oh, nou, op mij komt het juist gereserveerd en conservatief over.
Er werden trouwens verjaardagskaarten bedoeld. Geen bedankt/succes enz. Kaarten.
Dus de niet-lezers zullen ook niet hun sleutel afgeven als ze op vakantie gaan? Maar dat is een ander topic....
In een verjaardagskaart staat toch ook vaak wel meer dan alleen gefeliciteerd?
Ik zou er vanuit gaan dat iemand die ik een sleutel geef niet in mijn huis gaat snuffelen. Maar na deze topics durf ik daar niet meer vanuit te gaan. Gelukkig is het nooit aan de orde. Ik heb geen planten of huisdieren.

donderdag 14 oktober 2021 om 20:35
Bij vrienden pak ik eigenlijk nooit zomaar wat. Ik doe ook bij goede vrienden geen kast zomaar open.Snoesje83 schreef: ↑14-10-2021 16:30Ja dat is dan wel heel goed dat je daar iets van zegt. Grenzen aangeven, wordt het leven voor jezelf maar ook voor de ander makkelijker van. Is niet altijd makkelijk natuurlijk. Vooral als voor jou iets heel logisch is, een ander precies hetgeen doet waarvan jij denkt huh wat doet ze nu.

donderdag 14 oktober 2021 om 20:52
Ach welnee. Ik ben echt heel strikt opgevoed met briefgeheim en geen haar op mijn hoofd die het ook maar zal bedenken om zomaar iemands post te lezen.thanx schreef: ↑14-10-2021 20:03Ach weet je, ik denk gewoon dat het per persoon verschilt.
Heeft niets met lange tenen, prinsesjes of levensinstelling te maken.
donderdag 14 oktober 2021 om 20:53
Ik gelukkig niet.

Maar een week na kerst zijn de kerstkaarten wel verdwenen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
donderdag 14 oktober 2021 om 20:56
briefgeheim is echt alleen voor post nog naar je onderweg is
dit gaat om privacy
donderdag 14 oktober 2021 om 20:59
ik geef gerust mijn sleutel af, ik neem hem gerust van de buren aanthanx schreef: ↑14-10-2021 20:26Oh, nou, op mij komt het juist gereserveerd en conservatief over.
als ik de post van de buren uit de bus haal, lees ik niet vast even hun kaartjes
het gaat om verwachtingen, en zolang de ander niet tegen mij zegt: is goed joh!
Blijf ik van hun spullen af
als ik kom voor de planten, kom ik voor de planten, niet voor de zolder of hun administratie
Maar als je in een bubbel zit, waar jullie dat allemaal (zeker weten!) dat iedereen dat prima vindt, dan is dat prima
donderdag 14 oktober 2021 om 20:59
Ik ben een niet-lezer (niet uit principe, maar uit desinteresse