Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?

13-10-2021 19:53 565 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.

Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.

Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

Is kaarten lezen van anderen normaal?

Totaal aantal stemmen: 685

Nee natuurlijk niet (37%)
Ach kan geen kwaad (16%)
Ik doe dit ook altijd (10%)
Als je niet wil dat mensen ze gaan lezen, moet je ze niet ophangen/neerzetten (37%)
Ik houd wel van zoete-inval, zolang ze maar niet ongevraagd aan mijn spullen zitten. Maar bezoek is welkom, en als we gaan eten, regel we voldoende voor iedereen
lilalinda schreef:
14-10-2021 08:20
maar ook bij vrienden/familie, als er geen afspraken over zijn, vraag ik het even
kleine moeite en kan veel irritatie schelen. Communiceren is echt niet zo moeilijk, als je het maar doet
Dit :)

Ik ben zo opgevoed dat je niet zomaar alles pakt en gaat bekijken bij anderen. Mijn ouders hebben kaarten ook aan een koord en zelfs dan zeg ik even: 'goh even kijken' en dat is dan prima. Als ik bij iemand anders ben en ik zie kaarten staan en ik zou al willen kijken vraag ik dat even.

Andermans telefoon doe ik ook niet aan, als mijn beste vriendin hier is of ik bij haar en ze is even naar de wc/drinken inschenken/whatever en ik hoor haar telefoon afgaan zeg ik als ze terugkomt altijd wel even je telefoon ging/je kreeg een berichtje maar ga verder echt niet kijken.

De ouders van mijn ex wilden echt alles weten, zelfs wat er iedere maand binnenkwam, tot op de cent nauwkeurig. Dat vroegen ze gewoon. Had een keer een fotoalbum met babyfoto's van mij op het rek onderin de salontafel liggen (liggen ook plaids, staat mand met waxinelichten en aanstekers) en zijn moeder pakte dat fotoalbum gewoon en begon er uitgebreid in te bladeren. Dat vond ik echt niet fijn. Nu moet ik eerlijk zeggen dat zijn ouders en ik al helemaal niet samen gingen, dat zal ongetwijfeld ook mee hebben gespeeld. Maar dan nog: vraag het gewoon.

Als er een brief van de belastingdienst op tafel had gelegen had ze die ook gewoon gepakt en bekeken.
Ik heb jaren aan Postcrossing gedaan en daardoor ontving ik veel kaarten uit verdere landen. Die kaarten bewaarde ik in een schaal en mensen vonden het leuk die kaarten te bekijken en te lezen. Daar had ik geen enkel probleem mee.

Wel heb ik er problemen mee als anderen mijn overige post zouden pakken en die ongegeneerd zouden gaan lezen. Meestal ligt dat op een stapeltje met weer iets er boven op, dus niet in het zicht.:)
Tutjewutje schreef:
15-10-2021 13:54
Ik heb jaren aan Postcrossing gedaan en daardoor ontving ik veel kaarten uit verdere landen. Die kaarten bewaarde ik in een schaal en mensen vonden het leuk die kaarten te bekijken en te lezen. Daar had ik geen enkel probleem mee.

Wel heb ik er problemen mee als anderen mijn overige post zouden pakken en die ongegeneerd zouden gaan lezen. Meestal ligt dat op een stapeltje met weer iets er boven op, dus niet in het zicht.:)
Mijn postcrossingkaarten... hmm... lig ik er wakker van als de postbode ze zou lezen? Nee. Zou ik geirriteerd zijn als bezoekers ze zouden lezen? Ja eigenlijk wel. Meer omdat de postbode toch naar het adres moet kijken en het dan makkelijk gebeurd. Terwijl bezoek echt moeite moet doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Quincy2 schreef:
15-10-2021 11:03
Hoezo passief-agressief ;-)

Ik vind het altijd wel grappig als mensen beledigd zijn omdat ze er achter komen dat ze wat basale dingen missen. Word niet boos op dit forum, word boos op je ouders.
Die leven niet meer
Maar blijf rustig door hameren tegen andere wat goed en fout is.
En dat keer op keer.
JoyAnna schreef:
15-10-2021 13:46
(…)
De ouders van mijn ex wilden echt alles weten, zelfs wat er iedere maand binnenkwam, tot op de cent nauwkeurig. Dat vroegen ze gewoon. (…)
Afschuwelijk. Ik kom er door dit topic wel achter dat ik meer privé ben dan ik dacht. Mijn eigen ouders weten mijn inkomen niet eens. Nergens voor nodig.
Ho' even!
We gaan nu van wenskaarten die op de schouw of het dressoir geëtaleerd staan, naar intieme post lezen, bankzaken of telefoons inkijken, zomaar binnenvallen in huis, etc.
Dit slaat natuurlijk nergens meer op aangaande dit topic.
Pindakaasjes schreef:
15-10-2021 14:33
Ho' even!
We gaan nu van wenskaarten die op de schouw of het dressoir geëtaleerd staan, naar intieme post lezen, bankzaken of telefoons inkijken, zomaar binnenvallen in huis, etc.
Eens.
Mijn 1e bijdrage aan dit topic ging meer over 'een blik werpen in een kaart die ergens hangt of staat' (zonder hem expliciet vast te houden/aan te raken. Dat is toch écht iets anders dan uitgebreid iemands belastingbrieven gaan lezen. Ik ken ook niemand die dat doet.
Dat is denk ik omdat de mensen die de verjaardagskaartenkwestie erg een inbreuk van de privacy vinden graag willen aantonen dat ze gelijk hebben, terwijl het ergens twijfelachtig is.

Ik kan me er in ieder geval heel moeilijk iets bij voorstellen dat de daad van het lezen van iemands verjaardagskaarten, zelfs al haal je ze van de koelkast, werkelijk zo privacyschendend en verwerpelijk is dat je er een ruzie over begint met je schoonmoeder/oma van je kind die notabene net een dag heeft opgepast. Ik zou me kapotschamen voor mijn absurde sneeuwvlokkengedrag en mijn excuses aanbieden als ik me zo star en principieel had opgesteld richting familie of schoonfamilie over zoiets futiels. En wellicht laten onderzoeken of ik last heb van een hormonale stoornis.

Ik vermoed dus dat het probleem vooral is dat TO niet zo'n fan is van schoonmoeder. Anders ben je ofwel een ziekelijk arrogante verwende prinses of anderszins tamelijk van de pot gerukt in mijn beleving, als je hier drama om schopt. Waar maak je je in vredesnaam druk om? Het kan toch onmogelijk zijn dat hier niet iets anders aan de hand is?
Pindakaasjes schreef:
Ho' even!
Ik denk dat daar de eye-opener voor mij in dit topic zit: wenskaarten vallen voor mij in dezelfde categorie prive als andere post en bankafschriften. Die 'stap' tussen wenskaarten en andere post die jij ervaart, die heb ik gewoon niet, ik zet hele verhalen op een kaart, ook op kerst- verjaardags- en zomaar kaarten.
frambozentaartje schreef:
15-10-2021 17:46
Ik denk dat daar de eye-opener voor mij in dit topic zit: wenskaarten vallen voor mij in dezelfde categorie prive als andere post en bankafschriften. Die 'stap' tussen wenskaarten en andere post die jij ervaart, die heb ik gewoon niet, ik zet hele verhalen op een kaart, ook op kerst- verjaardags- en zomaar kaarten.
Vroeger werd dat op een los velletje papier zo in de kaart gedaan.
Avage schreef:
15-10-2021 15:21
Dat is denk ik omdat de mensen die de verjaardagskaartenkwestie erg een inbreuk van de privacy vinden graag willen aantonen dat ze gelijk hebben, terwijl het ergens twijfelachtig is.

Ik kan me er in ieder geval heel moeilijk iets bij voorstellen dat de daad van het lezen van iemands verjaardagskaarten, zelfs al haal je ze van de koelkast, werkelijk zo privacyschendend en verwerpelijk is dat je er een ruzie over begint met je schoonmoeder/oma van je kind die notabene net een dag heeft opgepast. Ik zou me kapotschamen voor mijn absurde sneeuwvlokkengedrag en mijn excuses aanbieden als ik me zo star en principieel had opgesteld richting familie of schoonfamilie over zoiets futiels. En wellicht laten onderzoeken of ik last heb van een hormonale stoornis.

Ik vermoed dus dat het probleem vooral is dat TO niet zo'n fan is van schoonmoeder. Anders ben je ofwel een ziekelijk arrogante verwende prinses of anderszins tamelijk van de pot gerukt in mijn beleving, als je hier drama om schopt. Waar maak je je in vredesnaam druk om? Het kan toch onmogelijk zijn dat hier niet iets anders aan de hand is?
Of je bent gewoon een ontzettend onbeschofte hork als je het normaal vind, en ook vind dat anderen dat moeten vinden, om iemands post te lezen.
Avage schreef:
15-10-2021 15:21

Ik kan me er in ieder geval heel moeilijk iets bij voorstellen dat de daad van het lezen van iemands verjaardagskaarten, zelfs al haal je ze van de koelkast, werkelijk zo privacyschendend en verwerpelijk is [...]
Wat ik lastig vindt aan jouw quote is dat jij het niet verwerpelijk vindt maar geen ruimte voor een ander overlaat om dat wel te vinden. Beide standpunten zijn goed. Niemand hoeft een ander te overtuigen maar 't feit dat je zo onredelijk over TO schrijft maakt dat juist jij hier moet laten zien hoeveel gelijk je wel niet hebt en hoe verheven jij je voelt over anderen die het niet met je eens zijn.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Lekker boeiend dat iemand jouw verjaardagskaarten leest. Neem aan dat er alleen van harte gefeliciteerd met je verjaardag op staat. Niks spannends dus. En die kaart van je minnaar die berg je natuurlijk gewoon op zodat niemand erbij kan.
Oké, blijkbaar moet ik mijn kaarten eerst dichtlijmen voor ik ze op de koelkast hang omdat ik er nog eens naar wil kijken :bonk:
Pindakaasjes schreef:
Ho' even!
Ik vind zelfs het zien van de afzender van de kaart stuurt al privé. En ik zit ook niet op vragen als: “van wie is deze?”, etc. te wachten.

Dat gezegd hebbende, staat in alle verjaardagskaarten die ik ontvang zeker wel meer dan alleen “gefeliciteerd”. Maar het punt is dat je vooraf niet weet. Dus afblijven in mijn huis.
Kliko schreef:
15-10-2021 18:13
Vroeger werd dat op een los velletje papier zo in de kaart gedaan.
Nu soms nog. Maar die bewaar ik in de kaart.
cleo schreef:
15-10-2021 23:15
Ik vind zelfs het zien van de afzender van de kaart stuurt al privé. En ik zit ook niet op vragen als: “van wie is deze?”, etc. te wachten.

Dat gezegd hebbende, staat in alle verjaardagskaarten die ik ontvang zeker wel meer dan alleen “gefeliciteerd”. Maar het punt is dat je vooraf niet weet. Dus afblijven in mijn huis.
Wat een gezeur 😂
appelientjex schreef:
15-10-2021 23:25
Wat een gezeur 😂
Dat zal dan wel. Dat geldt voor de meeste dingen die je doet uit beleefdheid.
Ik krijg eigenlijk niet zoveel verjaardagstaarten en daar staat niet iets in dat privé zou zijn. Wel appjes of belletjes, dat zou ik niet met iedereen delen. Ik vind de nieuwsgierigheid van je schoonmoeder irritant, maar het klinkt aan je reactie ook wel dat je minder van haar kunt hebben. Kies je gevecht (dat is dit niet waard) en bespaar onnodige energie..
Kjaere schreef:
15-10-2021 23:35
Ik krijg eigenlijk niet zoveel verjaardagstaarten en daar staat niet iets in dat privé zou zijn. Wel appjes of belletjes, dat zou ik niet met iedereen delen. Ik vind de nieuwsgierigheid van je schoonmoeder irritant, maar het klinkt aan je reactie ook wel dat je minder van haar kunt hebben. Kies je gevecht (dat is dit niet waard) en bespaar onnodige energie..
Mijn verjaardagskaarten slingeren gewoon rond en iedereen mag ze lezen. Zou niet weten wat daar zo geheim aan is. 😂
Er is in principe niks geheims of interessants aan, daarom begrijp ik ook niet dat iemand moeite doet om ze te lezen, als de kaart niet voor jou bedoeld is. Waarom boeit het jou wie mij een kaart stuurt, en wat die persoon mij toewenst?

Zijn dat ook de mensen die graag roddelen en zich bezighouden met privélevens van bekende Nederlanders enz? Dat interesseert mij dus ook geen biet, nog nooit shownieuws oid gekeken.
Men doet (deed?) dit (tot voor kort?) uit belangstelling voor de jarige.

Of althans in bepaalde subculturen/sociale klassen dan wellicht, ik beschouw het als vrij normaal in ieder geval. Je hangt die kaarten op en je moeder, oma, vriendin gaan ze dan ff bekijken en dingen zeggen als wie was Trudy ook alweer?

Niet omdat ze per se donders nieuwsgierig zijn, ook wel, maar ook om aandacht te schenken aan het feit dat je lieve kaarten kreeg van je dierbaren. Een schoonmoeder kan dit doen om een beetje met je te bonden, op haar eigen babyboomer manier. Ze wil weten wie jouw kennissen zijn.

Eigenlijk hetzelfde als dat mensen soms willen vertellen wat ze voor hun verjaardag gekregen hebben, of hun cadeaus zelfs uitstallen speciaal voor dat doeleinde. Dat is dan weer bedoeld om de gever een beetje te eren. Kijk deze frituurpan kreeg ik van pa, zo lief. Er zit verder niets achter van informatie willen inwinnen of roddelen, het is heel oppervlakkig en voor veel mensen gewoonte.
Ik zou het in ieder geval het zout in de pap niet waard vinden. Een beetje een goede verstandhouding met je schoonmoeder lijkt me wel zo prettig en nu is er spanning om een futiliteit. TO schreef dat haar schoonmoeder op stap was geweest met kleinkind, gezellig was blijven eten ze ook een heel best mens is.
To had haar schoonmoeder zo niet hoeven aanspreken of had haar keutel best kunnen intrekken.
Schoonmoeder bedoelde er niks verkeerds of nieuwsgierig mee, daar had de kous ook mee af kunnen zijn. Er stond ook niks bijzonders in.
En in tegenstelling tot post van de bank, belastingdienst etc, worden wenskaarten zoals bij kerst of verjaardagstaarten, vaak bewust in het zicht uitgestald. En nee, er hing geen briefje bij met: "ter inzage voor iedereen" maar als je er zo'n moeite mee hebt als schoonmoeder erin kijkt, leg ze dan gewoon weg.
Hopelijk is het snel weer goed tussen jou en je schoonmoeder TO.
Dit moet je toch niet willen?, het is het zo niet waard!
cleo schreef:
15-10-2021 23:15

Helemaal eens.
Als ik kaartjes zie staan op de kast bij mensen bekijk ik even de foto’s of prenten zonder ze aan te raken en geef ik ze een compliment over de mooie kaartjes die ze kregen, meer niet . De boodschap binnenin is niet voor mij bestemd. En mocht bij mij thuis iemand dat wel doen dan zeg ik meteen om ze terug te zetten.
Maar zoals ik al zei ken ik niemand die dat zou doen, zelfs geen dichte familie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven