Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?
woensdag 13 oktober 2021 om 19:53
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

zaterdag 16 oktober 2021 om 08:54
Ik ben het helemaal met deze post eens. Zo zie ik het ook. Maar dat geldt niet voor iedereen, dus dat moeten we accepteren. Ik heb er eerlijk gezegd nooit zo over nagedacht, maar in het vervolg zal ik dit toch eerst vragen, mocht ik zoiets willen doen. Iets wat voor veel mensen normaal is, hoeft niet voor iedereen goed te voelen. Anders zou er wel iedereen staan.Avage schreef: ↑16-10-2021 01:13Men doet (deed?) dit (tot voor kort?) uit belangstelling voor de jarige.
Of althans in bepaalde subculturen/sociale klassen dan wellicht, ik beschouw het als vrij normaal in ieder geval. Je hangt die kaarten op en je moeder, oma, vriendin gaan ze dan ff bekijken en dingen zeggen als wie was Trudy ook alweer?
Niet omdat ze per se donders nieuwsgierig zijn, ook wel, maar ook om aandacht te schenken aan het feit dat je lieve kaarten kreeg van je dierbaren. Een schoonmoeder kan dit doen om een beetje met je te bonden, op haar eigen babyboomer manier. Ze wil weten wie jouw kennissen zijn.
Eigenlijk hetzelfde als dat mensen soms willen vertellen wat ze voor hun verjaardag gekregen hebben, of hun cadeaus zelfs uitstallen speciaal voor dat doeleinde. Dat is dan weer bedoeld om de gever een beetje te eren. Kijk deze frituurpan kreeg ik van pa, zo lief. Er zit verder niets achter van informatie willen inwinnen of roddelen, het is heel oppervlakkig en voor veel mensen gewoonte.
Best een eye opener dit topic.

zaterdag 16 oktober 2021 om 09:06
Ach, hoe belangrijk is het, kun je je ook afvragen. Men lijkt tegenwoordig zo snel op de teentjes getrapt.
Het minste of geringste is al onbehoorlijk, kwetsend of een schending van de privacy.
Ik ben blij dat ik niet zo op mijn tellen hoef te passen bij familie of schoonfamilie, en dat hoeven zij andersom bij mij ook niet.
Het minste of geringste is al onbehoorlijk, kwetsend of een schending van de privacy.
Ik ben blij dat ik niet zo op mijn tellen hoef te passen bij familie of schoonfamilie, en dat hoeven zij andersom bij mij ook niet.
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:11
Omdat jij het je niet voor kunt stellen, betekent niet dat een ander die gevoelens niet kan hebben.Avage schreef: ↑15-10-2021 15:21Dat is denk ik omdat de mensen die de verjaardagskaartenkwestie erg een inbreuk van de privacy vinden graag willen aantonen dat ze gelijk hebben, terwijl het ergens twijfelachtig is.
Ik kan me er in ieder geval heel moeilijk iets bij voorstellen dat de daad van het lezen van iemands verjaardagskaarten, zelfs al haal je ze van de koelkast, werkelijk zo privacyschendend en verwerpelijk is dat je er een ruzie over begint met je schoonmoeder/oma van je kind die notabene net een dag heeft opgepast. Ik zou me kapotschamen voor mijn absurde sneeuwvlokkengedrag en mijn excuses aanbieden als ik me zo star en principieel had opgesteld richting familie of schoonfamilie over zoiets futiels. En wellicht laten onderzoeken of ik last heb van een hormonale stoornis.
Ik vermoed dus dat het probleem vooral is dat TO niet zo'n fan is van schoonmoeder. Anders ben je ofwel een ziekelijk arrogante verwende prinses of anderszins tamelijk van de pot gerukt in mijn beleving, als je hier drama om schopt. Waar maak je je in vredesnaam druk om? Het kan toch onmogelijk zijn dat hier niet iets anders aan de hand is?
En mogelijk spreelt er meer mbt de schoonmoeder, misschien bemoeit ze zich sowieso met alles, dan kan ik mij voorstellen dat dit een druppel is.
Daarnaast had de schoonmoeder geen begrip voor het standpunt van TO. Was gelijk beledigd. Als het dan zo onbelangrijk is, waarom is iemand dan beledigt dat iets niet meer mag.
Dan vraag je je af hoe schoonmoeder omgaat met zaken mbt kleinkind die TO heel belangrijk vindt. Ik zeg maar: verplicht vervoeren in een kinderstoeltje. Bepaalde dingen wel of niet eten. Enz. Misschien vindt schoonmoeder dat ook onzin of moderne fratsen en heeft TO daar vaak gezeik over.
dianaf wijzigde dit bericht op 16-10-2021 09:12
5.17% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:12
oh, dat vind ik eigenlijk wel.
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:14
Echt he het topic ging niet over kinderstoeltjes kinderen eten geven en andere onderwerpen.dianaf schreef: ↑16-10-2021 09:11Omdat jij het je niet voor kunt stellen, betekent niet dat een ander die gevoelens niet kan hebben.
En mogelijk spreelt er meer mbt de schoonmoeder, misschien bemoeit ze zich sowieso met alles, dan kan ik mij voorstellen dat dit een druppel is.
Daarnaast had de schoonmoeder geen begrip voor het standpunt van TO. Was gelijk beledigd. Als het dan zo onbelangrijk is, waarom is iemand dan beledigt dat iets niet meer mag.
Dan vraag je je af hoe schoonmoeder omgaat met zaken mbt kleinkind die TO heel belangrijk vindt. Ik zeg maar: verplicht vervoeren in een kinderstoeltje. Bepaalde dingen wel of niet eten. Enz. Misschien vindt schoonmoeder dat ook onzin of moderne fratsen en heeft TO daar vaak gezeik over.
Het gaat over kaarten op een koelkast.
Meer Niet.
Wat een fantasie topic.
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:27
Goh... ik zou het een vervelende vraag vinden ‘mag ik de boodschappen op je wenskaarten lezen?’. Ik zou verbijsterd zijn en niet meteen weten wat te antwoorden. Tuurlijk heb ik dat liever niet maar hoe maak ik je dat duidelijk zonder je te kwetsen? Dat zal wel weer iets Belgisch zijn, wij zijn zo direct niet. Waarschijnlijk zeg ik zelfs tegen mijn zin ja en sta ik vol ongeloof te kijken naar hoe jij mijn persoonlijke boodschappen leest.jazekerenof schreef: ↑16-10-2021 08:54Ik ben het helemaal met deze post eens. Zo zie ik het ook. Maar dat geldt niet voor iedereen, dus dat moeten we accepteren. Ik heb er eerlijk gezegd nooit zo over nagedacht, maar in het vervolg zal ik dit toch eerst vragen, mocht ik zoiets willen doen. Iets wat voor veel mensen normaal is, hoeft niet voor iedereen goed te voelen. Anders zou er wel iedereen staan.
Best een eye opener dit topic.

zaterdag 16 oktober 2021 om 09:35
Ik zou dan eerder een opmerking maken als 'Wat een mooie kaart heb je daar', Dan laat ik interesse blijken en dan is het aan de eigenaar van de kaart om daar iets over te vertellen of te laten zien of niet.Attraverso schreef: ↑16-10-2021 09:27Goh... ik zou het een vervelende vraag vinden ‘mag ik de boodschappen op je wenskaarten lezen?’. Ik zou verbijsterd zijn en niet meteen weten wat te antwoorden. Tuurlijk heb ik dat liever niet maar hoe maak ik je dat duidelijk zonder je te kwetsen? Dat zal wel weer iets Belgisch zijn, wij zijn zo direct niet. Waarschijnlijk zeg ik zelfs tegen mijn zin ja en sta ik vol ongeloof te kijken naar hoe jij mijn persoonlijke boodschappen leest.
Ik vind hier dingen van.
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:41
Je inderdaad. Ik zeg meestal zoiets over kaartjes. Nooit met de intentie om er meer over te weten te komen maar als de eigenaar er dan iets wil over vertellen is dat aan hem/haar.Sabeltandcavia schreef: ↑16-10-2021 09:35Ik zou dan eerder een opmerking maken als 'Wat een mooie kaart heb je daar', Dan laat ik interesse blijken en dan is het aan de eigenaar van de kaart om daar iets over te vertellen of te laten zien of niet.
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:45
Dat zou ook mijn taktiek zijn, als ik benieuwd zou zijn naar de inhoud.Sabeltandcavia schreef: ↑16-10-2021 09:35Ik zou dan eerder een opmerking maken als 'Wat een mooie kaart heb je daar', Dan laat ik interesse blijken en dan is het aan de eigenaar van de kaart om daar iets over te vertellen of te laten zien of niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

zaterdag 16 oktober 2021 om 09:55
In het openbaar en bij jou thuis: eens. Maar iemand mag in zijn eigen huis zijn eigen regels bepalen toch? Sterker nog, je hebt dat te respecteren en je niet als een ‘op je tenen getrapte gast’ te gedragen. Je doet namelijk exact hetzelfde als je iemand in zijn eigen huis veroordeeld om iets wat jij anders zou doen.Pindakaasjes schreef: ↑16-10-2021 09:06Ach, hoe belangrijk is het, kun je je ook afvragen. Men lijkt tegenwoordig zo snel op de teentjes getrapt.
anoniem_359171 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 09:57
Reden: Mijn vingers gingen per ongeluk al op de verstuurbutton staan…
Reden: Mijn vingers gingen per ongeluk al op de verstuurbutton staan…
19.11% gewijzigd

zaterdag 16 oktober 2021 om 10:00
Ik heb ook nergens geschreven dat ik dat zo direct zou vragen. Ik zou het wel wat subtieler aanpakken en de eigenaar van de kaart alle ruimte geven om niet tegen de zin in iets te doen. Het hangt er bij mij ook vanaf bij wie ik ben. Bij mijn ouders zou ik dat zo vragen, bij mijn beste vriendinnen zou ik polsen, bij vrienden die verder van mij af staan of kennissen deed ik dit al nooit.Attraverso schreef: ↑16-10-2021 09:27Goh... ik zou het een vervelende vraag vinden ‘mag ik de boodschappen op je wenskaarten lezen?’. Ik zou verbijsterd zijn en niet meteen weten wat te antwoorden. Tuurlijk heb ik dat liever niet maar hoe maak ik je dat duidelijk zonder je te kwetsen? Dat zal wel weer iets Belgisch zijn, wij zijn zo direct niet. Waarschijnlijk zeg ik zelfs tegen mijn zin ja en sta ik vol ongeloof te kijken naar hoe jij mijn persoonlijke boodschappen leest.
anoniem_359171 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 10:03
12.69% gewijzigd

zaterdag 16 oktober 2021 om 10:00
Zoiets als dit inderdaad. Maar alleen bij mensen die echt dicht bij mij staan.Sabeltandcavia schreef: ↑16-10-2021 09:35Ik zou dan eerder een opmerking maken als 'Wat een mooie kaart heb je daar', Dan laat ik interesse blijken en dan is het aan de eigenaar van de kaart om daar iets over te vertellen of te laten zien of niet.
zaterdag 16 oktober 2021 om 10:03
Joh, soms komen dingen nou eenmaal voor, dat de een andere waarden heeft dan de ander. En als het over je waarden gaat dan voel je dat en kan het zomaar zijn dat je beledigd bent. Ook in andermans huis. Dat hoeft helemaal niet verschrikkelijk te zijn.jazekerenof schreef: ↑16-10-2021 09:55In het openbaar en bij jou thuis: eens. Maar iemand mag in zijn eigen huis zijn eigen regels bepalen toch? Sterker nog, je hebt dat te respecteren en je niet als een ‘op je tenen getrapte gast’ te gedragen. Je doet namelijk exact hetzelfde als je iemand in zijn eigen huis veroordeeld om iets wat jij anders zou doen.

zaterdag 16 oktober 2021 om 10:06
Ik reageerde ook niet op jou, maar op de persoon die juist vond dat mensen tegenwoordig erg snel de op de teentjes getrapt zijn. Ik vond zijn reactie ook erg op de teentjes getrapt.
zaterdag 16 oktober 2021 om 10:15
Niet alleen. Ook over kaarten op een kast die gepakt werden zonder te vragen en daar voelde TO zich niet prettig bij. En dat mag. Dat schoonmoeder dat onzin vindt doet daar niets aan af, TO was in haar eigen huis, mag dit vinden en mag schoonmoeder vragen de kaarten niet te lezen.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
zaterdag 16 oktober 2021 om 10:17
Arme TO. Die wordt gewoon een ondankbaar sneeuwvlokje genoemd hier!Pindakaasjes schreef: ↑16-10-2021 09:27Arme schoonmoeder. Die begint wel heel erg de boze heks te worden hier!
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB

zaterdag 16 oktober 2021 om 10:20
jazekerenof schreef: ↑16-10-2021 10:06Ik reageerde ook niet op jou, maar op de persoon die juist vond dat mensen tegenwoordig erg snel de op de teentjes getrapt zijn. Ik vond zijn reactie ook erg op de teentjes getrapt.
Nou.. nee hoor, ik was geenszins op mijn jubelteentjes getrapt.
Ik beschreef volgens mij juist dat ik het zonde vond om een goede verstandhouding te schaden door een futiliteit zoals het bekijken van verjaardagstaarten.
zaterdag 16 oktober 2021 om 10:25
Daar mag je meer mee doen dan alleen maar bekijken

zaterdag 16 oktober 2021 om 10:31
Ik ben het hier ook echt wel mee eens, maar het werkt natuurlijk wel twee kanten op. Dat bedoelde ik. Dus om die goede verstandhouding niet te schaden, respecteer ik het dat er dus mensen zijn die het vervelend vinden dat ik in hun kaarten kijk. Ik was me daar, voor dit topic, niet echt bewust van. Nu wel. Dus als ik nu bij goede vrienden of familie ben, dan zal ik dit subtiel vragen en het respecteren als ik ervaar dat zij dit niet prettig vinden. Voorheen kon ik soms weleens gewoon een kaart gaan lezen. Niet perse oppakken om te lezen, maar als ze open hangen wel gaan lezen. Ik lees in dit topic dat niet iedereen dit fijn vindt.Pindakaasjes schreef: ↑16-10-2021 10:20Nou.. nee hoor, ik was geenszins op mijn jubelteentjes getrapt.
Ik beschreef volgens mij juist dat ik het zonde vond om een goede verstandhouding te schaden door een futiliteit zoals het bekijken van verjaardagstaarten.

zaterdag 16 oktober 2021 om 10:42
Terwijl je het lezen van andermans kaarten ook een moderne vrijpostigheid en alles moet maar kunnen kunt noemen. Ik denk door dit topic juist dat ik erg ouderwets ben dat ik niet wil dat men zomaar kaarten leest.

zaterdag 16 oktober 2021 om 10:46
Tuurlijk, dat is ook zo.jazekerenof schreef: ↑16-10-2021 10:31Ik ben het hier ook echt wel mee eens, maar het werkt natuurlijk wel twee kanten op. Dat bedoelde ik. Dus om die goede verstandhouding niet te schaden, respecteer ik het dat er dus mensen zijn die het vervelend vinden dat ik in hun kaarten kijk. Ik was me daar, voor dit topic, niet echt bewust van. Nu wel. Dus als ik nu bij goede vrienden of familie ben, dan zal ik dit subtiel vragen en het respecteren als ik ervaar dat zij dit niet prettig vinden. Voorheen kon ik soms weleens gewoon een kaart gaan lezen. Niet perse oppakken om te lezen, maar als ze open hangen wel gaan lezen. Ik lees in dit topic dat niet iedereen dit fijn vindt.
Maar ik schreef eerder al dat ik bewust/onbewust, zonder schroom, bij mijn moeder een kaart van het dressoir pak om in te kijken, en bij mijn schoonzus enkel de voorkanten bewonder.
Dus 'onbewust' voel je ergens die grens.
Zie ik bij mijn moeder een kaart staan, is de kans zeer groot dat ik de afzender ken.
Bij mijn schoonzus is dit niet zo. Ik ken haar vrienden/collega's niet.. dus wat moet ik überhaupt dan met de tekst in zo'n kaart.
Het gaat mij erom hoe zwaar je aan iets wil tillen.
Ik heb een vriendin en zij is heel uitbundig en vrij. Ik had net een nieuwe keuken en zij is dan zo iemand die het niet bij kijken houdt, maar alle lades en deurtjes open en dicht gaat doen: "oh' wat mooi zo met die glazen daar, oh' wat kun je veel pannen kwijt, meid! Wat een diepe lade, oh' wat handig dit!"
Ik bedoel maar, ik zou dit andersom niet zo doen, maar ik vind het het ook niet waard er dus een issue van te maken.

zaterdag 16 oktober 2021 om 10:51
Als ik jou zo lees, dan doe en reageer ik hetzelfde. Het is alleen dat dit topic mij wel duidelijk heeft gemaakt dat er mensen zijn die hier anders in staan. Daar was ik me niet zo bewust van. Er zijn mensen die hier toch wat meer star in zijn en wat meer op hun privacy. Ik zou het ook niet erg vinden als een vriendin zo mijn keuken door zou gaan. Liever dat dan iemand die zonder iets aan te raken allerlei minpunten opnoemt. Maar ik kan me (nu) ook voorstellen dat iemand anders dit vreselijk vindt.Pindakaasjes schreef: ↑16-10-2021 10:46Tuurlijk, dat is ook zo.
Maar ik schreef eerder al dat ik bewust/onbewust, zonder schroom, bij mijn moeder een kaart van het dressoir pak om in te kijken, en bij mijn schoonzus enkel de voorkanten bewonder.
Dus 'onbewust' voel je ergens die grens.
Zie ik bij mijn moeder een kaart staan, is de kans zeer groot dat ik de afzender ken.
Bij mijn schoonzus is dit niet zo. Ik ken haar vrienden/collega's niet.. dus wat moet ik überhaupt dan met de tekst in zo'n kaart.
Het gaat mij erom hoe zwaar je aan iets wil tillen.
Ik heb een vriendin en zij is heel uitbundig en vrij. Ik had net een nieuwe keuken en zij is dan zo iemand die het niet bij kijken houdt, maar alle lades en deurtjes open en dicht gaat doen: "oh' wat mooi zo met die glazen daar, oh' wat kun je veel pannen kwijt, meid! Wat een diepe lade, oh' wat handig dit!"
Ik bedoel maar, ik zou dit andersom niet zo doen, maar ik vind het het ook niet waard er dus een issue van te maken.

zaterdag 16 oktober 2021 om 10:57
Ik dacht meteen: oh ik heb gister bij mijn ouders inderdaad de verjaardagskaarten en rouwkaart gepakt en gelezen. Geen seconde in me opgekomen dat ze dat niet leuk zouden vinden, maar weet van mijn ouders dat dit ook geen enkel probleem is.
Trouwkaartjes en geboortekaartjes bekijk ik bij een goede vriendin ook weleens spontaan; heb er nog nooit opmerkingen over gehad maar die zijn wellicht ook niet persoonlijk aangezien iedereen dezelfde krijgt…
Maar ook die van vriend lees ik echt zonder toestemming te vragen. Zou het eerder gek vinden als ik zijn kaartje niet zou mogen lezen en laat andersom automatisch het kaartje even zien aan vriend met tekst als ik er een heb gekregen.
Nooit echt bij stilgestaan dat anderen dit als persoonlijk en privacy zien dat ze dit niet willen delen
Trouwkaartjes en geboortekaartjes bekijk ik bij een goede vriendin ook weleens spontaan; heb er nog nooit opmerkingen over gehad maar die zijn wellicht ook niet persoonlijk aangezien iedereen dezelfde krijgt…
Maar ook die van vriend lees ik echt zonder toestemming te vragen. Zou het eerder gek vinden als ik zijn kaartje niet zou mogen lezen en laat andersom automatisch het kaartje even zien aan vriend met tekst als ik er een heb gekregen.
Nooit echt bij stilgestaan dat anderen dit als persoonlijk en privacy zien dat ze dit niet willen delen