Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?
woensdag 13 oktober 2021 om 19:53
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
zaterdag 16 oktober 2021 om 10:58
Sowieso heb ik altijd veel medelijden met schoonmoeders met schoondochters...die schoondochters zijn vaak zo snel op hun teentjes getrapt en gaan zo respectloos om met de moeder van partner. En dan vind ik die zonen ook weer een slappe hap hoor. Ik hoop dat ik nooit een zoon krijg!Pindakaasjes schreef: ↑16-10-2021 09:27Arme schoonmoeder. Die begint wel heel erg de boze heks te worden hier!
zaterdag 16 oktober 2021 om 11:00
Nou dan heb je het vast heel moeilijk als je zoiets simpels al niet durft aan te geven. Heel veel Nederlanders zijn ook vaak zo. Maar dan denk ik kom op, leer er wel wat van te zeggen. Niet zo voorzichtig altijd en zeg wat je denkt. Dat kan ik meer waarderen dan dit gedrag.Attraverso schreef: ↑16-10-2021 09:27Goh... ik zou het een vervelende vraag vinden ‘mag ik de boodschappen op je wenskaarten lezen?’. Ik zou verbijsterd zijn en niet meteen weten wat te antwoorden. Tuurlijk heb ik dat liever niet maar hoe maak ik je dat duidelijk zonder je te kwetsen? Dat zal wel weer iets Belgisch zijn, wij zijn zo direct niet. Waarschijnlijk zeg ik zelfs tegen mijn zin ja en sta ik vol ongeloof te kijken naar hoe jij mijn persoonlijke boodschappen leest.

zaterdag 16 oktober 2021 om 11:04
En schoonmoeder is in het huis van haar kind en misschien wel kleinkinderen. Het is denk ik hoe je met je eigen familie om gaat, wij zijn close en als mn schoonmoeder er is, is ze gewoon thuis bij ons. Als je altijd met een bepaalde afstand contact hebt, is dat denk ik ook al totaal anders.DerryGirl schreef: ↑16-10-2021 10:15Niet alleen. Ook over kaarten op een kast die gepakt werden zonder te vragen en daar voelde TO zich niet prettig bij. En dat mag. Dat schoonmoeder dat onzin vindt doet daar niets aan af, TO was in haar eigen huis, mag dit vinden en mag schoonmoeder vragen de kaarten niet te lezen.
zaterdag 16 oktober 2021 om 11:04
Haha ik kom ook steeds terug om te kijken en denk ik weer van waar gaat het over en reageer ik weer. Fijn weekend, to leuk dat je nog wat zegt!Pindakaasjes schreef: ↑16-10-2021 11:01Nou ja, wat zullen wij ons ook druk maken.
De TO toont al geen enkele belangstelling meer naar haar eigen topic.
Fijn weekend![]()

zaterdag 16 oktober 2021 om 11:13
Ik ben erg close met mijn ouders en heb zelfs als volwassene weer bij ze gewoond, maar toch zal ik het nooit doen. En andersom.Snoesje83 schreef: ↑16-10-2021 11:04En schoonmoeder is in het huis van haar kind en misschien wel kleinkinderen. Het is denk ik hoe je met je eigen familie om gaat, wij zijn close en als mn schoonmoeder er is, is ze gewoon thuis bij ons. Als je altijd met een bepaalde afstand contact hebt, is dat denk ik ook al totaal anders.
zaterdag 16 oktober 2021 om 11:16
Zelfs als volwassene weer bij hen gewoond? Dat je dit noemt zegt voor mij al dat je anders close bent met hen, dan ik met mn familie. Niet dat dat van mij of jou minder of beter is. Maar prima verder allemaal. Iedereen moet maar doen wat hij of zij wil. En als een ander je grens over gaat, zeg er wat van. En zo niet, dan niet janken.

zaterdag 16 oktober 2021 om 11:24
Veel mensen lezen niet eens zonder vragen een kaart van hun partner of kinderen, dus dat schoonmoeder in het huis van haar kind is vind dit geen argument. Mijn ouders lazen vroeger al nooit mijn kaarten, tot ik ze liet zien.Snoesje83 schreef: ↑16-10-2021 11:04En schoonmoeder is in het huis van haar kind en misschien wel kleinkinderen. Het is denk ik hoe je met je eigen familie om gaat, wij zijn close en als mn schoonmoeder er is, is ze gewoon thuis bij ons. Als je altijd met een bepaalde afstand contact hebt, is dat denk ik ook al totaal anders.
zaterdag 16 oktober 2021 om 11:26
Ik ken die mensen niet, jij wel. Prima toch.
zaterdag 16 oktober 2021 om 11:30
...Dan maar ouderwets toch? In je eigen huis moet je toch gewoon kunnen doen wat je zelf wil, zonder er bij voorbaat rekening mee te moeten houden dat anderen zich in jouw huis te vrijpostig gedragen?
Dus wie is nu prins/prinses of sneeuwvlok?
Het hele verhaal doet mij denken aan een stagiair de de telefoon van mw Jansen opneemt en tegen de beller zegt "die zit op de WC".
Collega draait zich om en zegt dat hij in zo'n geval beter kan zeggen "mw Jansen zit even niet op haar plaats" omdat de beller het plaatje van mw Jansen die met haar broek naar beneden op de WC zit, niet perse op zijn netvlies hoeft te krijgen....
Vervolgens blijft die stagiair zowat de hele dag afdelingsbreed in discussie gaan over dat voorval "want hij is van mening dat hij dat gewoon kan zeggen, dat dit heel normaal is en dat hij thuis of elders nooit heeft mee gekregen dat dit ánders zou moeten".....
..."Nee, maar daar is een stage o.a. voor bedoeld: om te leren, en om te ervaren hoe het in een bedrijf werkt. Anders zou je bij wijze van spreken thuis ook deze stage kunnen lopen..." (collega's weten van gekkigheid niet meer wat zij moeten zeggen want stagiair blijft maar drammen en volhouden dat wat hij deed 'goed' is).
Met name jonge mensen zijn soms zó verbaal vaardig gemaakt en gewend geraakt aan dat hun mening 'er toe doet' dat zij elke vorm van aanpassing weigeren en het probleem bij de ander leggen ("dan moet jij er maar wat van zeggen"....maar dat doe je dus niet meer omdat je gewoon geen zin hebt in oeverloze discussies).
Blijft over; een negatief oordeel/gevoel over dat bezoek of die stagiair, zeg maar de prins/prinses die het allemaal beter weet en/of zelf wel zal uitmaken - die op zijn beurt de ander verwijt prinsessengedrag te vertonen "want het strookt niet met zoals zij het zien en die ander moet zich dus (?) niet aanstellen".

Voor mensen die gesteld zijn op hun privacy is de les uit dit topic: er bovenop zitten en meteen iets van zeggen (of uit hun handen grissen?) als mensen dingen gaan lezen die niet voor hun bestemd zijn "want niet goed verstopt en dus heb je dan zelf impliciet toestemming gegeven" ; - )

zaterdag 16 oktober 2021 om 11:56
Geen idee wat je hier nou probeert te zeggen.Snoesje83 schreef: ↑16-10-2021 11:16Zelfs als volwassene weer bij hen gewoond? Dat je dit noemt zegt voor mij al dat je anders close bent met hen, dan ik met mn familie. Niet dat dat van mij of jou minder of beter is. Maar prima verder allemaal. Iedereen moet maar doen wat hij of zij wil. En als een ander je grens over gaat, zeg er wat van. En zo niet, dan niet janken.

zaterdag 16 oktober 2021 om 11:57
Precies. Zo was het vroeger bij ons thuis ook en nu in mijn huishouden ook. Ik heb nog nooit post voor mijn inmiddels volwassen kind geopend of in geopende post gekeken, tenzij op zijn verzoek.

zaterdag 16 oktober 2021 om 13:01
TO heeft uitgebreid meegepraat de eerste pagina’s. Moet iemand tot het einde der tijden mee blijven praten. Zo’n topic leeft gewoon voort.
zaterdag 16 oktober 2021 om 16:22
Ach, en aan de andere kant waren kaarten die uitgestald staan bij zowel mijn ene opa en oma én de andere kant zo ongeveer een uitnodiging om gelezen te worden. Ik ken het vanuit mijn schoonfamilie ook al niet anders.
Ik snap daarnaast dan ook niks van posts die gaan over moderne vrijpostigheid.
zaterdag 16 oktober 2021 om 16:26
Dat past denk ik ook meer in een ander (nieuw) topic.Mevrouw75 schreef: ↑16-10-2021 16:22Ach, en aan de andere kant waren kaarten die uitgestald staan bij zowel mijn ene opa en oma én de andere kant zo ongeveer een uitnodiging om gelezen te worden. Ik ken het vanuit mijn schoonfamilie ook al niet anders.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

zaterdag 16 oktober 2021 om 16:31
Dat is vooral in reactie op zogenaamde sneeuwvlokjes en niets meer kunnen hebben en dat het iets hedendaags zou zijn om je kaarten niet te willen laten lezen.
Het is duidelijk dat het gewoon te maken heeft met welke achtergrond je hebt. Iedereen krijgt weer wat anders van thuis mee.
zaterdag 16 oktober 2021 om 16:38
Het gaat ook niet op vrjpostigheid of geslotenheid. Laat staan km sneeuwvlokjes. Stad VS durp etc.Mevrouw75 schreef: ↑16-10-2021 16:22Ach, en aan de andere kant waren kaarten die uitgestald staan bij zowel mijn ene opa en oma én de andere kant zo ongeveer een uitnodiging om gelezen te worden. Ik ken het vanuit mijn schoonfamilie ook al niet anders.
Maar om dat mensen verschillen en als je niet zeker weet, of iets oke is, je het even vraagt
En als iemand zich nooit gerealiseerd had, dat kaarten lezen niet oke Kan zijn, dan weet diegene het nu

zaterdag 16 oktober 2021 om 18:38
Ja dit is wel een goede opmerking vind ik, het is toch geen onbekende.Snoesje83 schreef: ↑16-10-2021 11:04En schoonmoeder is in het huis van haar kind en misschien wel kleinkinderen. Het is denk ik hoe je met je eigen familie om gaat, wij zijn close en als mn schoonmoeder er is, is ze gewoon thuis bij ons. Als je altijd met een bepaalde afstand contact hebt, is dat denk ik ook al totaal anders.

zaterdag 16 oktober 2021 om 18:41
Bekend of onbekend is totaal niet relevant.happyface97 schreef: ↑16-10-2021 18:38Ja dit is wel een goede opmerking vind ik, het is toch geen onbekende.
zaterdag 16 oktober 2021 om 20:24
Nouja, ik ken mijn schoonmoeder ook, heb haar vaker ontmoet, maar sommige dingen gaan haar echt, echt niets aan.happyface97 schreef: ↑16-10-2021 18:38Ja dit is wel een goede opmerking vind ik, het is toch geen onbekende.
Als ze komt zet ik mijn medicatie (in de keuken) ook uit het zicht, want ze kickt op ziektes. (Juist omdat ik haar ken, dus.)