Vertrouwen herstellen? Hoe?

25-10-2021 14:45 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik heb een paar maanden geleden een bericht gestuurd naar een oude vriend.

Vroeger (8 jaar terug) vond ik deze oude vriend leuk, maar we zijn altijd vrienden zijn gebleven. Later vond ik hem niet meer leuk op die manier en had ik een goede vriendschap met hem. Sinds ik een relatie heb, spreek ik hem bijna niet meer, omdat ik merk dat mijn vriend dat niet leuk vindt. Heb mijn vriend verteld dat ik vroeger een beetje verliefd op deze persoon was.

Goed, een berichtje gestuurd dus. Kreeg een lang bericht terug (strekking is oppervlakkig: hoe gaat het met je, met werk, met je kind, met je vriend, leuk om weer eens van je te horen, enz). Ondanks dat ik er niets mee bedoelde en het echt niks voorstelde, durfde ik het niet aan mijn vriend te vertellen.
Berichten niet verwijderd, want onnodig, dus mijn vriend kwam er een keertje achter.
Ik heb enorm ruzie gekregen hierdoor. Mijn vriend vind mij nu onbetrouwbaar en zegt te moeten nadenken over onze relatie.

Inmiddels is dit ruim een halfjaar geleden. Nog steeds wordt hij af en toe enorm boos om dit incident. Hij noemt het vreemdgaan en dreigt steeds dat ook hij zulke dingen -wat dat ook mag zijn- kan gaan doen.

Ik ben uitgeput geraakt hierdoor. Snap dat het onzinnig klinkt, maar ik heb werkelijk geen energie meer. Sinds de ruzie over dit bericht hoor ik regelmatig dat ik geen goede vriendin ben, dat ik slordig ben, dat ik laks ben, dat ik veel zeur en dat ik niet vrouwelijk doe. Als ik zeg dat ik van hem hou, knikt hij alleen maar. Ook lacht hij minachtend naar mij als ik hem een knuffel wil geven. Al een halfjaar. Seks hebben we weinig en komt altijd van mijn kant. Ik probeer alles te doen om in de smaak te vallen, maar niets helpt. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Uit wanhoop ben ik diep door het stof gegaan en hem op alle fronten gelijk gegeven en beterschap beloofd. Ik vertel hem vaak dat ik zo dom was en niet goed nadacht. Hij zegt dan dat ik nooit goed nadenk en dus niet betrouwbaar ben.

Ik weet gewoon niet meer wat ik kan doen om mijn relatie weer gezond te krijgen. Het is zo stom geweest, maar echt zonder verkeerde intenties. De oude vriend heb ik overigens allang overal geblokkeerd.

Weet iemand hoe ik mijn vriend weer vertrouwen kan geven? Ik weet zeker dat hij alleen maar zo lelijk tegen mij doet omdat hij zich onzeker en gekrent voelt.
En TO kan je wat met de reacties??
Ergens snap ik de vriend van TO wel. Hij voelt zich belazerd. Een oude vlam achter zijn rug om weer contacten, terwijl je beloofd had het niet te doen. Tja. Dat zou mijn vertrouwen ook beschadigen. Het lijkt mij dat de verbinding tussen jullie ook verstoord is.

Dat gezegd hebbende, ben ik het wel eens met de meeste reacties hier: zijn gedrag gaat te ver. Je had het niet moeten doen nee, maar je hoeft ook niet zo erg door het stof te gaan. Er is niks gebeurd (zeg je) en je hebt geen contact meer met hem. Zeg dat tegen je vriend en ga samen leuke dingen ondernemen, zodat de verbinding weer komt en ook weer rust in de tent. Sterkte.
RedVelvet1 schreef:
26-10-2021 12:00
Ergens snap ik de vriend van TO wel. Hij voelt zich belazerd. Een oude vlam achter zijn rug om weer contacten, terwijl je beloofd had het niet te doen. Tja. Dat zou mijn vertrouwen ook beschadigen. Het lijkt mij dat de verbinding tussen jullie ook verstoord is.

Dat gezegd hebbende, ben ik het wel eens met de meeste reacties hier: zijn gedrag gaat te ver. Je had het niet moeten doen nee, maar je hoeft ook niet zo erg door het stof te gaan. Er is niks gebeurd (zeg je) en je hebt geen contact meer met hem. Zeg dat tegen je vriend en ga samen leuke dingen ondernemen, zodat de verbinding weer komt en ook weer rust in de tent. Sterkte.

Dat vriend zich belazerd voelt is toch echt zijn probleem en zijn onzekerheid. Dat hij nu een stok heeft om mee te slaan en TO zowat door het stof gaat maakt de relatie helemaal niet beter.

Echt ik begrijp het niet, als je in een relatie zit moet je dan alle berichten die je naar anderen stuurt met elkaar overleggen? Vriendschapsverzoeken op Facebook ook door een ballotage commissie want dat kan weleens verkeerd vallen wanneer het iemand van een andere sekse is? Ik vind het bizar en zou gek worden als mijn man zo controlerend is en mij niet vertrouwt zonder gegronde reden.

Als ik iemand op bijvoorbeeld Facebook tegen kom die ik vroeger misschien wel of niet leuk vond en ik wil graag een berichtje sturen dan doe ik dat gewoon hoor. En ik ga echt niet overleggen of ik dat wel of niet "mag" en ook niet als ik het wel gedaan heb vertellen als er niks te vertellen is. We zijn toch allemaal individuen? We zijn toch niemands eigendom?
Inderdaad. Hij voelt zich belazerd, maar dat is in feite gewoon het gevolg van zijn eigen bezitterigheid en onredelijke eisen. Als je je partner in alles beknot en je partner is toevallig niet mondig genoeg om gewoon meteen te zeggen dat je een hoge boom in kan met al je restricties en eisen dan is je partner vanaf dat moment dus fout bij iedere doodnormale actie die jij denkt te kunnen verbieden?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
26-10-2021 12:10
Inderdaad. Hij voelt zich belazerd, maar dat is in feite gewoon het gevolg van zijn eigen bezitterigheid en onredelijke eisen. Als je je partner in alles beknot en je partner is toevallig niet mondig genoeg om gewoon meteen te zeggen dat je een hoge boom in kan met al je restricties en eisen dan is je partner vanaf dat moment dus fout bij iedere doodnormale actie die jij denkt te kunnen verbieden?

Nou inderdaad zeg!
Als ze nou echt fout was geweest maar ze heeft helemaal niks verkeerd gedaan. Als ze naar een reünie gaat waar hij dan ook is moet ze 5 meter uit de buurt blijven of wat?

Het erge is dat hij nu weet dat hij dit kan flikken, hij heeft een ongezonde machtspositie over TO en dat gaat van kwaad tot erger weet ik zeker. TO je moet echt op je strepen gaan staan hoor voordat je straks doodnormale vrijheden niet meer hebt.
MrsMorrison schreef:
26-10-2021 12:05
Dat vriend zich belazerd voelt is toch echt zijn probleem en zijn onzekerheid. Dat hij nu een stok heeft om mee te slaan en TO zowat door het stof gaat maakt de relatie helemaal niet beter.

Echt ik begrijp het niet, als je in een relatie zit moet je dan alle berichten die je naar anderen stuurt met elkaar overleggen? Vriendschapsverzoeken op Facebook ook door een ballotage commissie want dat kan weleens verkeerd vallen wanneer het iemand van een andere sekse is? Ik vind het bizar en zou gek worden als mijn man zo controlerend is en mij niet vertrouwt zonder gegronde reden.

Als ik iemand op bijvoorbeeld Facebook tegen kom die ik vroeger misschien wel of niet leuk vond en ik wil graag een berichtje sturen dan doe ik dat gewoon hoor. En ik ga echt niet overleggen of ik dat wel of niet "mag" en ook niet als ik het wel gedaan heb vertellen als er niks te vertellen is. We zijn toch allemaal individuen? We zijn toch niemands eigendom?
Ik ben het met je eens hoor, maar bekijk ook de andere kant. Wat je zegt in het dikgedrukte: vriend van TO heeft in mijn optiek wel een gegronde reden, want dit was een man waar ze gevoelens voor had. Dat voelt bedreigend. Dat gegeven snap ik. Zijn gedrag echter niet. Je bent zeker niet iemands bezit!
Dus overall ben ik het eens ;-)
RedVelvet1 schreef:
26-10-2021 12:27
Ik ben het met je eens hoor, maar bekijk ook de andere kant. Wat je zegt in het dikgedrukte: vriend van TO heeft in mijn optiek wel een gegronde reden, want dit was een man waar ze gevoelens voor had. Dat voelt bedreigend. Dat gegeven snap ik. Zijn gedrag echter niet. Je bent zeker niet iemands bezit!
Dus overall ben ik het eens ;-)

Klopt maar dan kan hij dit ook op een gewone manier bespreken en zich niet zo hufterig opstellen alsof hij een martelaar is. Zo ontzettend onaantrekkelijk. Zou er spontaan van opdrogen. ;-)
Ja, waar ze gevoelens voor HAD. En zoals ik het lees niet eens heel hevig, ze heeft het over leuk vinden/een beetje verliefd.
MrsMorrison schreef:
26-10-2021 12:31
Klopt maar dan kan hij dit ook op een gewone manier bespreken en zich niet zo hufterig opstellen alsof hij een martelaar is. Zo ontzettend onaantrekkelijk. Zou er spontaan van opdrogen. ;-)
Precies.

Maar ik ben bang dat dit niet is wat TO wilde horen.
Susan schreef:
26-10-2021 12:33
Precies.

Maar ik ben bang dat dit niet is wat TO wilde horen.

Vraag me af wat TO dan wel wil horen? Hoe ze nog meer voor hem kan kruipen?
Dan moet je je telefoon aan hem geven zodat hij alles kan zien... je wachtwoorden voor mail en social media en een tracker erop zodat hij altijd ziet waar je bent. Misschien dan kun je het vertrouwen herstellen.
Oja een kuisheidsgordel en hem de sleutel geven is ook een goeie optie als je ergens alleen heen gaat.
Susan schreef:
26-10-2021 12:10
Antwoord op je laatste vraag is voor mij ja. Als je niet mondig genoeg bent en dus toestemt om in dingen mee te gaan waar je het niet mee eens bent, lieg je dus tegen je partner. En als je het dan toch stiekem doet ben je echt niet leuk bezig. Als je niet kan leven met de principes van je partner, ga je weg, zeg je niet a en doe je vervolgens b.
Stel je toch eens voor zeg, dat ik een open relatie wil en dat normaal vind, maar niet mondig genoeg ben om dat er door te krijgen bij mijn partner. Dan zeg ik dat het dus okee is als we het niet doen. En als ik dan toch neuk met een ander achter de rug om van mijn partner, ligt het buiten mijn schuld? Want ja, partner was het er niet mee eens, maar ik moet wel aan mijn trekken komen.
En zo zijn er heel veel andere voorbeelden te noemen. Als je dingen achter de rug van je partner doet, tegen zijn of haar principes in, is dat nooit gerechtvaardigd natuurlijk. Op die manier is het respect naar elkaar ver te zoeken. Heb dan het lef om weg te gaan uit de relatie, want dan pas je niet bij elkaar. Als je dan al blijft terwijl je zo ontevreden bent, zit je wat mij betreft al fout.

En zeg me niet dat deze twee dingen niet met elkaar te vergelijken zijn. Iedereen vindt namelijk andere dingen normaal en heeft andere behoeftes en principes binnen een relatie. Dat jij het meer dan normaal vindt dat iemand contact heeft met een oude vlam tijdens een relatie met iemand anders, maakt niet dat iedereen dat vindt. Zelfde geldt voor open relaties en ontzettend veel andere dingen.
Oké, ik zie het dus niet zo. Ik vind dat de partner die zich dominant en bezitterig opstelt er zelf ook een aandeel in heeft en niet het volledige gelijk aan zijn kant heeft omdat hij nou eenmaal de grootste bek heeft en het meest overheersend is. En ik vind het wel degelijk relevant om wat voor dingen het gaat. Ik vind dat er dingen zijn die je een volwassen persoon niet kunt opleggen. Ook niet als de ander daar niet direct tegenin gaat.
Susan schreef:
26-10-2021 12:32
Ja, waar ze gevoelens voor HAD. En zoals ik het lees niet eens heel hevig, ze heeft het over leuk vinden/een beetje verliefd.
Ik vind een beetje dat je je eigen regels maakt in hoe je kijkt naar relaties.
Jij bepaalt niet wat een ander voelt of denkt. Zowel over TO niet als over de partner niet. Jouw visie op wat wel of niet kan zijn geen algemene regels. Vergeet dat niet.
Saivash schreef:
26-10-2021 12:41
Antwoord op je laatste vraag is voor mij ja. Als je niet mondig genoeg bent en dus toestemt om in dingen mee te gaan waar je het niet mee eens bent, lieg je dus tegen je partner. En als je het dan toch stiekem doet ben je echt niet leuk bezig. Als je niet kan leven met de principes van je partner, ga je weg, zeg je niet a en doe je vervolgens b.
Stel je toch eens voor zeg, dat ik een open relatie wil en dat normaal vind, maar niet mondig genoeg ben om dat er door te krijgen bij mijn partner. Dan zeg ik dat het dus okee is als we het niet doen. En als ik dan toch neuk met een ander achter de rug om van mijn partner, ligt het buiten mijn schuld? Want ja, partner was het er niet mee eens, maar ik moet wel aan mijn trekken komen.
En zo zijn er heel veel andere voorbeelden te noemen. Als je dingen achter de rug van je partner doet, tegen zijn of haar principes in, is dat nooit gerechtvaardigd natuurlijk. Op die manier is het respect naar elkaar ver te zoeken. Heb dan het lef om weg te gaan uit de relatie, want dan pas je niet bij elkaar. Als je dan al blijft terwijl je zo ontevreden bent, zit je wat mij betreft al fout.

En zeg me niet dat deze twee dingen niet met elkaar te vergelijken zijn. Iedereen vindt namelijk andere dingen normaal en heeft andere behoeftes en principes binnen een relatie. Dat jij het meer dan normaal vindt dat iemand contact heeft met een oude vlam tijdens een relatie met iemand anders, maakt niet dat iedereen dat vindt. Zelfde geldt voor open relaties en ontzettend veel andere dingen.

Ach kom je bent toch wel eens dat een berichtje sturen heel wat anders is dan buiten de deur neuken? En een open relatie is niet open wanneer je dit eenzijdig beslist. Dan is het gewoon ordinair vreemdgaan.

zou jij zo gecontroleerd willen worden en tekst en uitleg willen geven over een berichtje naar al dan niet een oude vlam? Of zou je tekst en uitleg willen van je partner en je zodanig opstellen zoals de partner van TO? Zoals ik al eerder zei je bent toch niet iemands eigendom?

Sommigen controleren ook wie er een post van zijn/haar partner liked op social media of wie hij/zij volgt daarop of wat hij/zij liked. Nou dan zit er in den beginne al iets echt verkeerd in je relatie hoor. Dan is er geen sprake van vertrouwen en moet je met jezelf aan de slag om iets aan je onzekerheden te doen want dan ben je echt geen leuke partner.
Saivash schreef:
26-10-2021 12:45
Ik vind een beetje dat je je eigen regels maakt in hoe je kijkt naar relaties.
Jij bepaalt niet wat een ander voelt of denkt. Zowel over TO niet als over de partner niet. Jouw visie op wat wel of niet kan zijn geen algemene regels. Vergeet dat niet.
Eh, van jou toch net zo goed niet? Ik ben het gewoon niet met je eens, ik hoop dat dat is toegestaan.

Verder heb ik helemaal dit soort issues niet, dus waar heb je het over met je 'jij maakt je eigen regels'.
susan wijzigde dit bericht op 26-10-2021 12:48
11.25% gewijzigd
RedVelvet1 schreef:

Hoezo snap je dat hij zich belazerd voelt? Ze heeft hem helemaal niets beloofd! Dus ze heeft ook niets gedaan tegen de afspraak in.
Vriendgedumpt schreef:
26-10-2021 12:48
Hoezo snap je dat hij zich belazerd voelt? Ze heeft hem helemaal niets beloofd! Dus ze heeft ook niets gedaan tegen de afspraak in.

Exact dit ook!
Hij heeft helemaal geen reden om zich belazerd te voelen.
RedVelvet1 schreef:

ze heeft dat niet beloofd he?
ze heeft contact opgenomen, en daarna dacht ze: oh, dat vindt hij vast niet leul, laat ik het maar niet vertellen

Maar er staat Nergens, dat ze de afspraak hadden, dat niet te doen
lilalinda wijzigde dit bericht op 26-10-2021 13:13
0.05% gewijzigd
Then let's agree to disagree. :high5:

En nogmaals, ik keur zijn gedrag absoluut niet goed.
lilalinda schreef:
26-10-2021 12:54
Maar er staat nergens, dat ze de afspraak hadden, dat niet te doen
Toch?
Wat eten we vanavond?
lilalinda schreef:
26-10-2021 12:54
ze heeft dat niet beloofd he?
ze heeft contact opgenomen, en daarna dacht ze: oh, dat vindt hij vast niet leul, laat ik het maar niet vertellen

Maar er staat ergens, dat ze de afspraak hadden, dat niet te doen
Ik denk zelfs dat de reden dat ze het verzweeg, niet is omdat het niet door de beugel kon. Maar omdat hij al eerder heel moeilijk over platonische berichtjes deed. Dus dat ze een berichtje stuurde en toen bedacht dat vriend dat vast niet goed vond en daarom het voor zich hield.
Over het eerste gedeelte van verhaal . Niet echt slim. Vraag is waarom en het niet vertellen. Zijn genoeg verhalen hier over te vinden.
Op de reageerders hiervan. Er wordt hier nogal met de goalpost geschoven.
Voor minder wordt er hier al een echtscheiding of next geroepen als een man dat zou doen. Get a grip

Wat je vriend betreft. Ik begrijp zijn standpunt wbt het belletje, Maar gedrag is veel te heftig. Niet echt normaal dus. Er zou wel wat achter zitten. Onzekerheid bijvoorbeeld. Maakt dat wat uit. Niet echt. Maar dit gaat zo uit de hand lopen.
Gooi het open en bloot en laat hem eens praten met je ouders, Die kalmeren hem wel

Sterkte
makreel schreef:
26-10-2021 13:00
Toch?
thanx
_mig_ schreef:
26-10-2021 13:12
Over het eerste gedeelte van verhaal . Niet echt slim. Vraag is waarom en het niet vertellen. Zijn genoeg verhalen hier over te vinden.
Voor minder wordt er hier al een echtscheiding of next geroepen als een man dat zou doen. Get a grip

Wat je vriend betreft. Ik begrijp zijn standpunt wbt het belletje, Maar gedrag is veel te heftig. Niet echt normaal dus. Er zou wel wat achter zitten. Onzekerheid bijvoorbeeld. Maakt dat wat uit. Niet echt. Maar dit gaat zo uit de hand lopen.
Gooi het open en bloot en laat hem eens praten met je ouders, Die kalmeren hem wel

Sterkte
Goalpost?
Belletje?
Praten met je ouders?

Hoeveel sherry zit er bij jou nog in de fles?
Wat eten we vanavond?
_mig_ schreef:
26-10-2021 13:12

Sterkte
Hahahaa. Henm laten praten met je ouders zodat die deze dwingeland wel kunnen kalmeren? Een vent die al meer dan 6 maanden hun dochter kleineert en vernederd? Wat is er mis met jullie allemaal om zulk gedrag te bagataliseren en te denken dat dat wel bijdraait na een oorvijg van schoonpapa en schoonmama?

TO, waar ben je en wat doen de reacties met je? Vind je zelf dat je dit verdient zo of gaat er zo langzaam aan een lampje branden dat dit niet normaal is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven