Zwanger lichaam

04-09-2021 04:58 89 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat de zwangere dames van hun lichaam vinden. Ik ben nu bijna 32 weken zwanger en heb een flinke buik. Van mezelf ben ik ook niet slank; ik weeg nu 95 kilo.

Soms voel ik me wel trots met mijn buik, maar soms voel ik me ook juist lelijk. Als mensen het erover hebben vind ik de aandacht soms leuk, maar ook soms irritant.

Ik probeer er nog leuk uit te zien, maar heb ook het idee dat dat toch niet echt meer lukt nu en ik gewoon de tijd uit moet zitten.

Gisteren begon mijn schoonvader er ongevraagd over dat ik beter geen sap kon drinken omdat dat ongezond was en ik er toch wel uit zag alsof ik ook wel zwaarder was van mezelf en niet alleen van de baby. Vast goed bedoeld maar ik vond het kwetsend.

Ik zie zelf ook hoe ik er uit zie in de spiegel en ben daar niet altijd blij mee. Toen ik mijn man vertelde dat zijn vader dit gezegd had schoot hij uit zijn slof en zei dat ik niet zo negatief moest praten/denken over zijn vader.

We hebben er uiteindelijk wel goed over kunnen praten maar soms voel ik me wel een beetje alleen met mijn olifanten lichaam. Iedereen vindt er wa van en zegt er wat over.

Ik weet ook wel dat dit niet zo’n big deal is en ben blij dat ik zwanger ben, maar vind het ook sms wel lastig. Ik vind mijn lichaam niet mooi en zou willen afvallen, maar dat moet natuurlijk wachten.

Daarnaast zijn de bijkomende zwangerschapskwaaltjes natuurlijk ook geen pretje. Ik ga gewoon door maar heb misschien ook behoefte af en toe even te klagen.

En ja, ik ben heel blij dat ik zwanger heb mogen worden maar vind het lichaam dat erbij hoort soms lastig.

Herkennen jullie dit? Vinden jullie je lichaam mooi? Ik zou blijer willen zijn met hoe ik er uit zie.
Baileyslife schreef:
04-09-2021 16:54
Dat vind ik dan ook weer lastig. Want ik zou het juist jammer vinden als niemand zou opmerken dat mijn buik duidelijk zichtbaar aan het worden is. Ik vind het ook ongemakkelijk om erover te zwijgen bij vriendinnen; de buik is soms als je iemand een tijdje niet gezien hebt ineens dubbel zo groot en dat is toch juist een teken dat de kleine lekker groeit?
Verschil is wellicht dat ik wel weet dat mijn vriendinnen het leuk vinden om over hun buik te praten (en tuurlijk mag even klagen ook, en we maken ook grapjes over of ze hun schoenen nog zelf aankrijgen) en mijn boodschap zal ook altijd positief zijn, niets in de trant van jeetje je lijkt wel maatje kamerolifant.
Overigens vind ik een zwangere buik ook oprecht mooi dus mijn opmerkingen zijn ook altijd oprecht
Dat kan, maar hoeft niet. Sommige vrouwen hebben heel veel vruchtwater, dus dan hebben ze wel een dikke buik, maar dat betekent niet dat de baby goed groeit.

Andere vrouwen dragen meer naar achteren in hun buik, waardoor hun buik niet zo groot wordt, dan groeit de baby prima, maar is dat niet goed te zien aan de buitenkant.

Zo is iedereen weer anders. Ik zou niet te snel conclusies trekken op basis van de buik. Vraag gewoon aan een zwangere vrouw hoe het gaat ipv zelf van alles voor haar in te vullen.
Freya schreef:
04-09-2021 17:04
Maar bemoei jij je ook dan zo expliciet met de gezondheid van anderen? Stel je voor dat je schoonvader aan de dikke kant is, ga je daar dan ook opmerkingen over maken op een verjaardag?
Hmm ik ben verpleegkundige in de preventieve sector, dus in die zin bemoei ik mij denk ik flink met de gezondheid van anderen :lol:
Veel van mijn vrienden werken ook in de gezondheidszorg dus daarom is dit wellicht voor ons meer een onderwerp van gesprek

En nee ik zal niet zomaar een opmerking maken op een verjaardag.
Maar als ik 1 op 1 ben met mijn moeder of oma dan wordt het onderwerp gewicht echt wel eens besproken en dan niet jeetje wat ben je dik geworden uiteraard.
Freya schreef:
04-09-2021 17:11
Dat kan, maar hoeft niet. Sommige vrouwen hebben heel veel vruchtwater, dus dan hebben ze wel een dikke buik, maar dat betekent niet dat de baby goed groeit.

Andere vrouwen dragen meer naar achteren in hun buik, waardoor hun buik niet zo groot wordt, dan groeit de baby prima, maar is dat niet goed te zien aan de buitenkant.

Zo is iedereen weer anders. Ik zou niet te snel conclusies trekken op basis van de buik. Vraag gewoon aan een zwangere vrouw hoe het gaat ipv zelf van alles voor haar in te vullen.
Uiteraard vraag ik hoe het aan iemand gaat en vul ik dat niet zelf in. Neemt niet weg dat ik het dus wel normaal vind om te zeggen “jeetje wat is je buik alweer mooi groot geworden” en merk ik dat in mijn omgeving dit ook gewaardeerd wordt, waar ik hier vaak lees dat je helemaal niets mag opmerken over iemands buik. Ik vind het zelf wel fijn als mensen er iets over zeggen tegen mij, dus vandaar vanuit mij de andere kant.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik wat complicaties en meerdere ziekenhuisopnames. Op een gegeven moment kwam ik een verpleegkundige tegen die ik twee weken niet had gezien. In die twee weken was ik vijf kilo aangekomen, waarop ze uitroep ‘Je bent helemaal opgezwollen!’. Ze had er wel gelijk in en bedoelde het vooral bezorgd, maar toen voelde ik me echt een walrus.
Baileyslife schreef:
04-09-2021 16:54
Dat vind ik dan ook weer lastig. Want ik zou het juist jammer vinden als niemand zou opmerken dat mijn buik duidelijk zichtbaar aan het worden is. Ik vind het ook ongemakkelijk om erover te zwijgen bij vriendinnen; de buik is soms als je iemand een tijdje niet gezien hebt ineens dubbel zo groot en dat is toch juist een teken dat de kleine lekker groeit?
Verschil is wellicht dat ik wel weet dat mijn vriendinnen het leuk vinden om over hun buik te praten (en tuurlijk mag even klagen ook, en we maken ook grapjes over of ze hun schoenen nog zelf aankrijgen) en mijn boodschap zal ook altijd positief zijn, niets in de trant van jeetje je lijkt wel maatje kamerolifant.
Overigens vind ik een zwangere buik ook oprecht mooi dus mijn opmerkingen zijn ook altijd oprecht
Als je het oprecht mooi vindt is het anders. Ik heb het over vrouwen en mannen die een zwanger lichaam “ walgelijk “ vinden. Een vriendin van mij zei dat ze echt heel erg zou balen en in een depressie zou schieten als ze zon dikke buik had. Zij is gelukkig nooit zwanger geraakt. Opvallend hoeveel vrouwen er zijn die walgen van zwangerschap en borstvoeding geven. Is vaak een apart niet helemaal sporend soort vrouw. Bij mannen zijn het vaak het soort man dat op geen enkele andere manier dan seksueel naar een vrouw kunnen kijken. Beide types hoop je van dat ze het fatsoen hebben om hun bek te houden over jouw zwangerschap,
Wickedwitch schreef:
04-09-2021 17:38
Als je het oprecht mooi vindt is het anders. Ik heb het over vrouwen en mannen die een zwanger lichaam “ walgelijk “ vinden. Een vriendin van mij zei dat ze echt heel erg zou balen en in een depressie zou schieten als ze zon dikke buik had. Zij is gelukkig nooit zwanger geraakt. Opvallend hoeveel vrouwen er zijn die walgen van zwangerschap en borstvoeding geven. Is vaak een apart niet helemaal sporend soort vrouw. Bij mannen zijn het vaak het soort man dat op geen enkele andere manier dan seksueel naar een vrouw kunnen kijken. Beide types hoop je van dat ze het fatsoen hebben om hun bek te houden over jouw zwangerschap,
Is dit echt een ding? Ik heb daar zelf niks van gemerkt tijdens mijn zwangerschap.

Wel de andere kant, mannen die juist met je flirten en naar je toekomen. Ik kreeg tijdens mijn zwangerschap eerder meer aandacht dan minder.
Of het nou goed bedoeld was of niet, ik vind het een zeer bemoeizuchtig gesprek van je schoonvader. Ik heb nog nooit iemand aangesproken op het drinken van een glas sap, zelfs m’n eigen partner niet

Hij moet z’n mond houden
Zou het ook niet waarderen
Freya schreef:
04-09-2021 17:47
Is dit echt een ding? Ik heb daar zelf niks van gemerkt tijdens mijn zwangerschap.

Wel de andere kant, mannen die juist met je flirten en naar je toekomen. Ik kreeg tijdens mijn zwangerschap eerder meer aandacht dan minder.
Nou echt hè!!! Dat je denkt: ‘hoe groot bord met ‘bezet’ wil je erop hebben dan?’ :nut:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik was gisteren in de bouwmaat in mijn strakke leggingoutfit.
Ik ben 12 weken geleden bevallen van dochter.
Zegt die vent (begin 60) die mij helpt: afgelopen zomer liep er hier eentje tot het einde nog rond bouwmateriaal te verzamelen, wijzend op mijn buik. Ik zeg Uh ja dat was ik 😅 Zegt ie: O huh is de baby er al uit?! Moet er nog afgetraind dan.
Ik was gewoon te verbaasd om er iets over te zeggen, vrouwonvriendelijke shit. Even een sidenote; ik was slank voor de bevalling en nu wel ietsje voller, maar het is echt een miniem buikje. Ik vraag me af hoeveel nonzwangeren die lul al heeft beledigd.

Ik vond zwanger zijn trouwens geweldig. Mijn lijf nog nooit zo mooi gevonden. Ik mis die buik ook echt, al was hij niet zo handig.
-
Over het algemeen voel ik mezelf mooi met mijn nu 36weken oude buik. Echter zie ik ook wel dat die 15kg extra op de weegschaal echt niet alleen maar vanuit de zwangerschap komen. Ik baal daar dan wel van, maar ja, wat doe je er nu aan?!

De meeste dagen loop ik er als een slons bij de sinds een week. Ik ben toch thuis en doe verder weinig. Als ik de deur uit ga, heb ik voor mezelf 3 a 4 leuke goed passende kledingsets. Dat voelt meteen een heel stuk beter!

Enne die schoonvader en je man.. wat een eikels.
TO, was je voorheen blij met je lichaam? Ik vermoed dat dat meespeelt in hoe je tegenover de veranderingen tijdens de zwangerschap staat.

Zelf heb ik sinds de puberteit geleerd om mijn lichaam te waarderen om hoe het functioneert, en minder te focussen op de esthetiek.

Ik ben normaal vrij plat en krijg nu met 16,5week voor het eerst een echt zichtbaar buikje. Dat voet wel gezellig, zelf zie ik het goed en het doet me beseffen dat er inderdaad iemand groeit. Tegelijk kan ik het nog precies verbergen op momenten dat ik dat wil (heb het door omstandigheden nog niet elke collega verteld bijvoorbeeld).
Maar ook nu ben ik vooral blij dat alles het doet, dat ik met de kleine mee kan groeien, dat kennelijk mijn borsten zich alvast op voeden voorbereiden (al is het veranderend formaat ook even wennen), en dat ik ondertussen nog steeds kan functioneren. Hoe het er precies uitziet vind ik minder belangrijk, en hoe anderen dan mijn man daar tegenaan kijken, daar meen ik helemaal ongevoelig voor te zijn.

Mijn man vindt het geweldig om mijn lichaam te zijn veranderen door de zwangerschap en meldt dat ook, dat hij dat bijzonder vindt en mooi en dat hij trots is dat ik ons kind draag. Ook dat helpt wel natuurlijk.
Hij meldt zelfs af en toe dat hij uitkijkt naar over een paar maanden als er echt een flinke buik is, en zegt dan gekscherend dat hij me best 'overal naartoe wil rollen'.

Ik vind de opmerking van schoonvader en ook de reactie van je vent daarover echt heel raar. Schoonvader heeft er niks mee te maken of jij veel aankomt of weinig en je vent moet echt eens wat beter zijn best doen om zijn waardering te tonen voor de vrouw die zijn kind draagt.
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Ontopic, ja ik vond mezelf wel mooi tot de laatste maand. Na bevallen voelde ik me een tijdje heel onaantrekkelijk, veel erger dan tijdens de zwangerschap. Maar toen alles weer redelijk bijgetrokken was ging dat ook over.

Mijn man vond mijn zwangere lijf niet enorm aantrekkelijk maar is slim genoeg om daar niet te eerlijk of bot over te doen want hij snapt heus wel dat het niet altijd leuk of makkelijk is.

Wat anderen al zeiden, probeer jezelf te blijven voorhouden dat het tijdelijk is. Na de bevalling moet je de tijd nemen om te herstellen maar krijg je wel weer wat meer grip op en controle over je lijf, daar dacht ik dan maar vaak aan.
Phloxx schreef:
27-10-2021 08:20
Ik ben 12 weken geleden bevallen van dochter.
Zegt die vent (begin 60) die mij helpt: afgelopen zomer liep er hier eentje tot het einde nog rond bouwmateriaal te verzamelen, wijzend op mijn buik. Ik zeg Uh ja dat was ik 😅 Zegt ie: O huh is de baby er al uit?! Moet er nog afgetraind dan.
Ik was gewoon te verbaasd om er iets over te zeggen, vrouwonvriendelijke shit. Even een sidenote; ik was slank voor de bevalling en nu wel ietsje voller, maar het is echt een miniem buikje. Ik vraag me af hoeveel nonzwangeren die lul al heeft beledigd.

Ik vond zwanger zijn trouwens geweldig. Mijn lijf nog nooit zo mooi gevonden. Ik mis die buik ook echt, al was hij niet zo handig.
Wat lomp en inderdaad vrouwonvriendelijk. Eikel.
Phloxx schreef:
27-10-2021 08:20
Op basis van deze zin verwachtte ik een heeel ander soort anekdote :-)

Maar even serieus wat een eikel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven