Zwanger lichaam

04-09-2021 04:58 89 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat de zwangere dames van hun lichaam vinden. Ik ben nu bijna 32 weken zwanger en heb een flinke buik. Van mezelf ben ik ook niet slank; ik weeg nu 95 kilo.

Soms voel ik me wel trots met mijn buik, maar soms voel ik me ook juist lelijk. Als mensen het erover hebben vind ik de aandacht soms leuk, maar ook soms irritant.

Ik probeer er nog leuk uit te zien, maar heb ook het idee dat dat toch niet echt meer lukt nu en ik gewoon de tijd uit moet zitten.

Gisteren begon mijn schoonvader er ongevraagd over dat ik beter geen sap kon drinken omdat dat ongezond was en ik er toch wel uit zag alsof ik ook wel zwaarder was van mezelf en niet alleen van de baby. Vast goed bedoeld maar ik vond het kwetsend.

Ik zie zelf ook hoe ik er uit zie in de spiegel en ben daar niet altijd blij mee. Toen ik mijn man vertelde dat zijn vader dit gezegd had schoot hij uit zijn slof en zei dat ik niet zo negatief moest praten/denken over zijn vader.

We hebben er uiteindelijk wel goed over kunnen praten maar soms voel ik me wel een beetje alleen met mijn olifanten lichaam. Iedereen vindt er wa van en zegt er wat over.

Ik weet ook wel dat dit niet zo’n big deal is en ben blij dat ik zwanger ben, maar vind het ook sms wel lastig. Ik vind mijn lichaam niet mooi en zou willen afvallen, maar dat moet natuurlijk wachten.

Daarnaast zijn de bijkomende zwangerschapskwaaltjes natuurlijk ook geen pretje. Ik ga gewoon door maar heb misschien ook behoefte af en toe even te klagen.

En ja, ik ben heel blij dat ik zwanger heb mogen worden maar vind het lichaam dat erbij hoort soms lastig.

Herkennen jullie dit? Vinden jullie je lichaam mooi? Ik zou blijer willen zijn met hoe ik er uit zie.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik vind het echt sneu voor je. Je man heeft dat huftergedrag niet van een vreemde.

Is hij verder wel lief voor je?

Ik vond zwanger zijn gewoon ruk in alle opzichten.
Heel herkenbaar hoor! Het enige dat ik fijn vond aan m’n zwangere lichaam is dat ik m’n buik niet hoefde in te houden. Ja dat hoeft natuurlijk sowieso niet, maar dat is mijn meest onzekere gebied dus ‘ik had nu een reden’ voor die dikke buik. Wel vond ik het vervelend als m’n schoonmoeder elke keer zo zat te loeren: ohhh wat is je buik al gegroeid!! Maar dat heeft denk ik met die onzekerheid te maken.

Ik hoop echt dat je man op andere fronten heel lief is. Dit kan gewoon niet, ook niet wat je schoonvader zei. En ik ben het wel eens met Kees, dat mannen echt geen idee hebben. Ook al zijn ze heel lief en begripvol, ECHT begrijpen doen ze het niet denk ik.
Je schoonvader is een eikel.

Verder niet teveel nadenken over dat zwanger zijn. Het maakt geen reet uit of je wel of niet mooi bent, want het is een tijdelijke situatie waar je ook niet heel veel controle over hebt.

Als je bevallen bent en je daar van bent hersteld kun je je weer druk maken over je lichaam.
lilalinda schreef:
04-09-2021 09:04
Leuke mannen snappen dat best, die van TO is een lul

Als vrouwen eens ophouden met kinderen krijgen met hufters :)
Nou, veel mannen zullen inderdaad best snappen dat zwanger zijn heel veel mindere kanten heeft. Of het vrouw zijn überhaupt met menstruaties en hormoonschommelingen. Maar weten hoe het is? Nee. Ze zijn immers geen vrouw. Dat bedoel ik met: ze hebben geen idee.

Dat TO’s vent zich als een lul gedraagt lijkt mij duidelijk.
Kim1986 schreef:
04-09-2021 08:12
Ja, dat vind ik ook nogal jammer. Hij was er niet bij en wil het er dan niet over hebben. Mijn man vindt mij ook niet mooi nu. Dat helpt ook niet. Hij maakt nooit opmerkingen, maar als ik ernaar vraag zegt hij dat hij een zwanger lichaam niet echt mooi vindt. Wat natuurlijk kan en eerlijk is maar niet helpt voor mijn beeld van mezelf.
Mijn vriend vindt het ook niet mooi, maar hij wil het niet zeggen (dat is dan ook wel weer lief)
Hij zegt dat hij me nog steeds graag wil (op seksueel gebied) en mij nooit kwijt wil.

Maar ik ken hem veel te goed en weet hoe hij er echt over denkt hahahaha
Dus dat voel ik toch wel haha

Hij heeft het ook weleens met tegenzin toegegeven toen ik hem onder druk zette

Ik zeg maar tegen mezelf: ik ben trots op m’n lichaam die een mensje maakt en als ik daar de levenslange sporen van draag en ze vinden mijn fossiel over een miljoen jaar, dan zal men weten dat ik een kind heb gebaard. Het is niet elke vrouw gegeven helaas.

Ik hoop dat je een beetje in het reine kan komen met jezelf. Het is niet makkelijk als je onzeker bent over je lichaam en dan ook zwanger bent
Ik heb trouwens nu juist tijdens de zwangerschap zelf niet heel negatieve gevoelens over mijn lichaam. Ik kan zelf ook zien dat het er goed uitziet.
Ik ben 33 weken zwanger en ben nog steeds heel slank. Als je mij vanachter ziet kan je niet eens zien dat ik zwanger ben, al ga ik zowat met verlof.

Ik ben wel aangekomen, maar het zit allemaal in mijn buik. Die is net een bal. Niet uitgezakt, steekt behoorlijk naar voren.
Ik krijg er ook regelmatig opmerkingen over van vreemden dat ik zo mooi zwanger ben.

Allemaal leuk. Maar ik was voor de zwangerschap al slank en vroeger ronduit mager. Ik ben mijn hele middelbare schooltijd uitgemaakt door klasgenoten voor vanalles wat met anorexia te maken had en dat ik lelijk was want geen tieten en de volwassenen deden ook nog eens mee omdat iedereen incl m’n eigen ouders zelfs gingen controleren of ik niet stiekem m’n eten eruit gooide.

Terwijl er gewoon niks aan de hand was

Dus het kan verkeren haha
Zelfs nu nog tijdens de zwangerschap steekt het en ben ik verongelijkt dat er geen gram op mijn borsten lijkt te zijn gekomen. Die stomme mini dingetjes van mij
Wat een rotopmerking van je schoonvader. Waarom bemoeit zo'n vent zich überhaupt met jouw lichaam, dat is echt heel fout.

Ik zou je echt willen aanraden om meer voor jezelf op te komen. Je hoeft niet alles maar te ondergaan. Als mensen opmerkingen maken over jouw lijf, dan kun je gerust zeggen dat je dat vervelend vindt, of dat je het een kutopmerking vindt en dat je een volwassen vrouw bent en dat je zelf bepaalt wat je in je mond stopt.

Jij gaat toch ook niet tegen je schoonvader zeggen dat hij wel een erg oude kop heeft gekregen sinds een paar jaar? Je gaat hem toch ook niet aanspreken op het feit dat die borrel erg ongezond is? Waarom is het dan wel ok dat hij over jouw lichaam en voeding begint?

Ik vind het echt belachelijk dat je dit als zwangere vrouw maar moet ondergaan :@@:
Wat een eikel zeg. Zelfs als je je lijf wel mooi vindt, komen nu toch in het stadium dat en lijf je af en toe in de weg zit. Je longinhoud wordt minder omdat er iemand in de weg zit, je voelt het drukken op je bekken meer. En wat ik echt bizar vond: dat je buikspieren het gedeeltelijk gewoon niet meer doen. Het werd niet zwaarder of pijnlijk of zo, ze deden het gewoon echt niet meer effectief. Dat komt natuurlijk omdat ze opzij moet buigen etc, toen ik er over nadacht snapte ik dat wel. Maar dat gewoon overeind gaan zitten simpelweg niet kàn, vond ik zo vreemd.

Helemaal niet gek dat je het niet zo fijn vindt wat er allemaal met dat lijf gebeurt, dat is het ook gewoon niet. Ook niet als je wel heel blij bent met de baby. Als anderen er dan ook nog rotopmerkingen over gaan maken, wordt het helemaal lekker. Wat mij betreft zouden alleen de verloskundigen er iets mogen vinden als je te snel aankomt of een te grote buik lijkt te hebben (als in meetbaar), omdat ze dan even moeten checken of er niet iets aan de hand is. Alle anderen mogen vriendelijk hun bek houden.
Ik vond mezelf bij nr 2 wel heel walrusserig met 30 kilo erbij, van 50 naar 80, maar mijn man vond me prachtig, maar niet op een sexuele manier. Dat kwam daarna weer goed.
Gelukkig ben ik er heel goed afgekomen, geen hangbuik of straie. Wel waren mijn borsten verdwenen maar ik heb nieuwe. En mijn gewicht was ook zo weer op peil.
Ik vond zwanger zijn (2x) fantastisch. Maar ik kwam dan ook maar 10 en 12 kg aan en was al heel slank. Was er ook binnen no time weer af. Er groeide verder ook niks bij mij, behalve m’n buik. ;)
Ik herken het een beetje, ben nu paar weken minder lang zwanger als jou en wat lichter.

Ik vind het vreselijk om zwanger te zijn, de kwaaltjes, de buik, het aankomen, allemaal niets voor mij. Heb ook wel eens stomme opmerkingen gehad en kan er tijdens zwangerschap erg slecht tegen. Ik ben niet te genieten en alles is me teveel.. Kon al sinds week 10 niet meer werken en dat is ook niet fijn.

Maar het is het waard! Dit is mijn 2e zwangerschap, en de laatste denk ik., je krijgt er zoiets moois voor terug.

Over 8 weken heb je een kleine in je armen waar je zoveel liefde voor hebt dat een paar kilo meer of minder echt niet uitmaakt.

En mannen kunnen nou eenmaal niet voorstellen hoe het is om zwanger te zijn. En maken dan wel eens niet handige opmerkingen. Elke lichaam is anders tijdens zwangerschap, de een kan eten en komt niets aan en de ander spuugt alles uit en komt toch nog veel aan.
julia65 wijzigde dit bericht op 04-09-2021 10:34
0.16% gewijzigd
Wat jammer dat je je zo voelt. Je man en schoonvaders zijn hufters. Ik vond mezelf prachtig toen ik zwanger was, en kreeg heel veel positief commentaar, soms van wildvreemde mannen. De laatste week dat echt tonnetje rond was en over straat schuifelde kwam ik langs twee mannen voor een koffishop zaten te roken. “Wat ben je mooi “ zei eentje. Ik kon hem wel zoenen want die laatste week voelde ik me toch wel een beetje walrus. Maar verder zat mijn haar prachtig, mijn huid straalde en ik liep continu met big smile op gezicht. Ik heb wel van vriendin
    met anorexia issues steeds gehoord dat ik zo dik en gigantisch was. Maar hoewel ik doorgaans heel gevoelig ben voor negatief commentaar op mijn uiterlijk kon dat me toen niks schelen. Vader van mijn kind vond mij ook prachtig en we hebben toen meer gesekst dan ooit. Wat lijkt het me verdrietig dat je zo onzeker je zwangerschap door gaat. Bedenk dat het tijdelijk is en dat het voor goede zaak is. Het komt allemaal goed en je krijgt straks een kindje, dat maakt alles goed! Dikke knuffel!
    Het is voor elke vrouw heel verschillend. Zelf heb ik er weinig last van gehad, omdat ik zo slank en fit mijn zwangerschappen inging. Ik heb geen overgewicht gehad, omdat mijn gewicht maar met 10 kilo steeg beide keren (van 55kg naar 65kg).

Die 10 kilo waren er twee weken na de bevalling alweer af en mijn lijf veerde wonderbaarlijk terug, zonder dat ik er veel voor hoefde te doen.

Het is voor iedereen anders, maar feit is dat elk lichaam er mag zijn en dat zeker een bejaarde man zoals jouw schoonvader zijn &*€&_! ) mag houden over jouw lichaam!
    TO vraagt toch zelf aan haar man of hij haar nu mooi vindt? Als je het antwoord niet wil weten, moet je het niet vragen. Wat moet hij dan doen, liegen?
    Hij houdt het in ieder geval nog algemeen, dat hij zwangere lichamen niet echt mooi vindt.
    Als reactie op de opmerking dat ik voor mezelf op moet komen. Het gesprek ging zo: schoonvader: waarom drink je sap en geen water? Dat is ongezond. Ik: ik bepaal zelf wat ik wil drinken. Hij: je bent al zwaar en nu met je zwangerschap kan je meer last krijgen als er meer bij komt. Ik: ben jij nu mijn diëtist geworden? Hij: Nou, je bent al aardig aangekomen en volgens mij niet alleen van de baby. Wat weeg je nu, 85 kilo ofzo? Ik: wel meer dan dat en ik vind dit een erg vervelend gesprek. Hij: o, dan hou ik er over op.

Blijkbaar waren mijn eerste opmerkingen niet duidelijk genoeg…. Eerste keer dat hij zoiets zei. Vond het gek.

En over dat mijn man een lul is en ik met hem moet scheiden: snelle conclusie gebaseerd op dat hij mij nu niet mooi vind en dat hij boos reageerde toen ik vertelde over zijn vader.

Ik kwam uit een andere relatie toen ik hem leerde kennen. Hij heeft me aan alle kanten geholpen en was er voor me om de shit van de vorige relatie op te ruimen (financieel en emotioneel). Ik twijfelde of relaties konden werken en of ik leuk genoeg was. Hij zei vanaf het begin: jij bent de ware. Hij is er altijd voor me geweest en heeft me overal doorheen geholpen.

Nu denk ik dat hij niet zo door heeft hoe het soms voor mij is om zwanger te zijn, omdat ik er meestal niet zo veel over zeg. Hij zei na ons gesprek dat hij het niet zo goed heeft gezien en aardiger gaat zijn. Hij is heel druk met werk, de kamer voor de eerste klaarmaken zodat de baby in zijn kamer kan, en dingen in het huishouden doen die ik nu minder goed kan.
    Ik vond mezelf juist prachtig toen ik zwanger was. Was juist erg gedisciplineerd met eten en drinken... Dat is iets wat ik nu mis! Maar ik was dan ook bijna niets aangekomen.... 6 kilo, bij de oudste en 7 kilo bij de jongste 2
    JobEva schreef:
    04-09-2021 10:43
    Ik vond mezelf juist prachtig toen ik zwanger was. Was juist erg gedisciplineerd met eten en drinken... Dat is iets wat ik nu mis! Maar ik was dan ook bijna niets aangekomen.... 6 kilo, bij de oudste en 7 kilo bij de jongste 2
    En met deze reactie help je haar? Vreemd hoor over jezelf opscheppen in een topic waarin iemand juist aangeeft niet helemaal blij te zijn met zichzelf.
    Butterflywhy schreef:
    04-09-2021 10:58
    En met deze reactie help je haar? Vreemd hoor over jezelf opscheppen in een topic waarin iemand juist aangeeft niet helemaal blij te zijn met zichzelf.
    TO vraagt letterlijk in haar openingspost of vrouwen hun lichaam mooi vonden tijdens de zwangerschap. Daar mag ook het antwoord ja op komen, anders moet je het niet vragen.
    Ik ben wel 45% van mijn oude gewicht aangekomen in de zwangerschappen. Het mooie is er dan wel vanaf. Maar ja, het is voor een goed doel en met een paar weken-maanden kun je weer terugkomen op je oude gewicht. Zeg ik nu, achteraf, tijdens de zwangerschap vond ik het echt een grote hel.
    Mijn vraag was inderdaad of jullie tevreden zijn/waren met jullie lichaam. Ik heb het idee dat de meeste zwangere vrouwen zich toch niet altijd zo mooi voelen. Dat vroeg ik me af, omdat je ook vaak hoort; zwangere vrouwen zijn zo mooi. Wel fijn voor de vrouwen die zich wel mooi voelen.
    Goed om te zien dat je voor jezelf opkwam in dat gesprek met je schoonvader, Kim! Dat is niet makkelijk weet ik uit ervaring.

Ik vond het zeer irritant dat iedereen zich dacht met mij te kunnen bemoeien toen ik zwanger was. Zo vreemd vond ik dat, alsof je ineens publiek bezit bent.
    Ik vind dat je gesprek goed hebt aangepakt met je schoonvader, maar snap dat het vervelend is.
    Praten met je man over hoe je je voelt is goed, ik doe het ook vaak en voel me vaak een zeur, maar dat is op dit moment niet anders. Mijn man snapt wel beter hoe het voor mij is om zwanger te zijn en kan er zoveel mogelijk rekening mee houden.
    Ff korte opmerking: ik zie sommige vrouwen bij babyzwemmen in bikini, en dan denk ik: waar zat die baby dan bij jou? Eentje heeft zelfs een blokjesbuik. Mijn buik was na de eerste al niet zo strak. Maar daarvoor ook niet zo, dus dat speelt mee natuurlijk. Ik ben benieuwd na deze. Als het weer mag ga ik maar eens hard aan de bak qua sporten.
    Bedankt Freya en Julia. Ik ben ook wel blij dat ik er wat van gezegd heb.
    Rond de 20/25 weken vond ik het wel mooi, een zwanger buikje terwijl ik er verder prima uitzag. Maar zodra ik niet meer normaal kon lopen, en m'n buik steeds groter werd voelde ik me vooral een waggelende walrus. Vind het verder niet zo erg, hoort erbij, gaat wel weer weg. Man vindt me er mooi uitzien zwanger. Ik vind het voordeel in bikini dat ik me niet onzeker voel over m'n buik want die hoort nu bol te zijn.

Vandaag 40 weken zwanger, en hopelijk zit het moment dat ik me het minst prettig voel in m'n lichaam (bolle buik zonder baby er is, flubberig, kleding past niet...) er snel aan te komen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven